אחרי שנים שבמהלכן חיו בני הזוג ושני ילדיהם הצעירים בדירה באחד המגדלים בתל אביב, הם עברו לדירה גדולה יותר באותו בניין מוכר ואהוב. הם פנו למעצב הפנים אורון מילשטיין, כדי שיתכנן ועיצב עבורם את הדירה בשטח של כ-95 מ"ר. "הם ביקשו סביבת מגורים אלגנטית, מתוחכמת ותרבותית", מספר מילשטיין.
בניגוד למצופה, מי שליווה את התהליך הוא אבי המשפחה, שקיבל, כך לדברי המעצב, יד חופשית מרעייתו להוביל את תהליך העיצוב בדירה החדשה. "אבי המשפחה, שהיה שותף מלא לתהליך, הוא אדם עם ראש פתוח. הוא זרם עם הרעיונות ולא חשש להתנסות בדברים מיוחדים ובדוגמאות נועזות. חשוב היה לו שניצור בית מעוצב, יפה ועדכני שיתאים בראש ובראשונה למשפחה עם שני ילדים קטנים. ואכן התחזוקה והתפעול הם חלק מהותי מתפיסת התכנון", מסביר מילשטיין.
טלוויזיה המטבח, ספרים בסלון
"בדירה יש ארבעה חדרים וכך היא הייתה גם במקור, אבל בתכנון החדש היא השתנתה בתכלית", מספר מילשטיין, "חדרי השינה נותרו פחות או יותר במקום המקורי, אבל עיצוב הפנים הוא אחר לגמרי ובחלל הציבורי שינינו את מקומן של הפונקציות השונות", מספר מילשטיין.
"מדובר במשפחה מיוחדת עם תחומי עניין מיוחדים", מדגיש המעצב, "הם צופים בטלוויזיה לעיתים רחוקות ובשעות הפנאי שלהם הם מעדיפים לקרוא ספרים. אורח החיים שלהם אפשר לי לתכנן חלל ציבורי בפורמט מעט שונה. בעוד שבדירה ישראלית טיפוסית הטלוויזיה לרוב מסתירה את הוויטרינה ואת הנוף, בדירה הזאת מסך הטלוויזיה חבוי באי שבמטבח ונגלה רק לפי צורך. כך המרפסת והנוף האורבני שנגלה ממערב מקבלים הרבה יותר ביטוי".
עם פתיחת דלת הכניסה נכנסים לחלל הציבורי המרווח שבו בחר המעצב להשתמש באריחי טרצו בגוונים של שחור ואפור. המטבח מהווה ציר חשוב ומרכזי עבור המשפחה שאוהבת לבשל ולאפות וגם לארח. מהמטבח עוברים מהחלל הציבורי לאגף החדרים הפרטי.
את חזיתות של ארונות המטבח בחר מילשטיין לחפות במשטחי ננו פורמייקה בגוון אפור גרפיט. החזית שמובילה מהמטבח לחדרים היא נפרדת ומשמשת לאחסון כללי. משטחי העבודה חופו בקוריאן, כך גם את החזית שבה נמצאת נישת הכיור שעבורה בחר המעצב במשטח קוריאן מחורץ. הבחירה במוצרי חשמל אינטגרליים מותירה את המרחב נקי ואסתטי למראה, והוא מתחבר לקו העיצובי של המרפסת והסלון.
הדלת הבהירה, שנראית כחלק מקיר המסדרון, מובילה לחדר הרחצה הכללי שמשמש גם כשירותי אורחים. את התמונה שנתלתה לצידה יצרה יוצרת האמנות הדיגיטלית רבקה סביניר ולה תפקיד כפול: מבחינה צבעוניות היא שוברת את המסה המונוכרומטית, ומבחינה פרקטית היא מכסה את ארון החשמל והתקשורת. כשמתקרבים אליה מבחינים עד כמה היא מתוחכמת ומורכבת משפע של אלמנטים ופרטים, חלקם שאובים מעולמות העיצוב, כדוגמת עיניה של הדמות שעשויות ממנורות.
מעברה השני של דלת הכניסה לדירה ממוקם הסלון, שבו תכנן מילשטיין מקום לחלק מ-600 ספרי הקריאה והעיון שצברו בני הזוג לאורך השנים. "ספרים הם אחד הנדבכים החשובים בתכנון הדירה הזאת והם נלקחו בחשבון כבר מראשית התהליך. שילבנו אותם בחלקים שונים של הדירה והשאיפה הייתה לא לדחוף אותם סתם לארון", מסביר מילשטיין, "בסלון הם מוצגים לראווה בספריה מדגם Rhythm של המותג MDF איטליה. הספרייה בנויה כך שקצב המדפים בה משתנה וכך נוצרת קומפוזיציה מעניינת. יחד עם הספרים שילבנו אקססוריז כמו דמויות של איקוני אופנה בינלאומיים ואחרים. מה שמוסיף את התוכן לדירה, ובפרט בסלון, הם הספרים שהופכים את המארג לדינמי, תרבותי ומלא חיים".
"אבי המשפחה, שהיה שותף מלא לתהליך, הוא אדם עם ראש פתוח. הוא זרם עם הרעיונות ולא חשש להתנסות בדברים מיוחדים ובדוגמאות נועזות"
עוד הוא מוסיף כי "הדירה היא דרמטית, כהה וגברית, ובכדי לעורר אותה לחיים וליצור עניין שילבנו אלמנטים צבעוניים כמו ספת הבאבל הוורודה והספרים הצבעוניים. רצינו לייצר סלון לא סטנדרטי והספה בוורוד פוקסיה קולעת לרציונל הזה. הצורה האמורפית המעוגלת אינה שגרתית וגם המיקום שלה מכוון לצפייה בטלוויזיה שנמצאת בכלל באי שבמטבח. בנוסף הספה ניצבת כך שהיא מאפשרת תצפית מלאה ממרכז החלל לכיוון הנוף האורבני של תל אביב".
שולחנות האלומיניום בסלון, שעליהם מונחת זכוכית כהה, הם מבית המותג גוטייה והמנורה העומדת, שעשויה מיחידה פולימרית שקופה ויועדה תחילה בכלל למרפסת, היא מבית היוצר של המותג Kartell, כך גם הכיסא השקוף. מילשטיין בחר להשתמש בחלל הציבורי בתריסי עץ ובכך יצר ממד של דרמה מבלי לסגור את הנוף.
המרפסת הסלונית
המרפסת היא ללא ספק אחת מגולות הכותרת של הדירה. היא גדולה יחסית, מלבנית וארוכה. היא מחולקת לשני אגפים: באחד פינת ישיבה בסגנון לאונג', שניצבת תחת חלל בגובה של שתי קומות, ובשני, ממוקמת פינת האוכל. "הקיר במרפסת מטפס עד לתקרת דירת השכנים מלמעלה והייתה מחשבה איך אנחנו הופכים את האבן הקודרת למיצג חי ומזמין", אומר מילשטיין, "בחרנו לייצר קיר ירוק שממשיך עד לגובה של שישה מטרים ומדגיש את ממד הגובה. גם הריצוף שונה מהרגיל - רצינו לייצר מראה שיש בו הומור, לא עוד דק רגיל או ריצוף אפור, ולכן בחרנו אריחים בשחור ולבן שאיתם יצרתי צורת אלכסונים".
גם הריהוט במרפסת לא סטנדרטי. הספה תוכננה ויוצרה במיוחד עבור החלל על ידי יצרן ספות, מבדים מיוחדים שמותאמים לסביבת החוץ. שאר האלמנטים במרפסת מותאמים לסביבת החוץ אבל משדרים תחושה ביתית, כך לדוגמה פינת האוכל וגוף התאורה שנתלה מעליה. מעין סלון תחת כיפת השמיים.
חדר הרחצה הכללי מקשר בין האגף הפרטי לאגף הציבורי. "הקירות מחופים באריחים גדולים בדוגמת טרצו עדינה יותר מזו שעל הרצפה ולכל אורכו של החלל יצרתי גוף תאורה שקוע ששוטף את המרחב באלומת אור אחידה והמשכית. הארון יוצר בהזמנה מיוחדת והחזית עשויה עץ טיק מחורץ", מסביר מילשטיין, "במקור שימש החלל הזה לשתי פונקציות - כחדר רחצה וכמרפסת כביסה. חיברתי את שתיהן למרחב אחד ואת מכונת הכביסה והמייבש הטמעתי בארון. כך גם חדר הרחצה, שקודם לכן כלל לא הואר ואוורר באופן טבעי, נהנה מאור והאוויר שחודרים מבעד לחלון שבמרפסת השירות".
חדר השינה פורק והורכב אחרת
חדר השינה של בני הזוג עוצב מחדר, פחות או יותר בגבולות החדר המקורי. "פירקתי את הפונקציות שיש בכל מאסטר שינה ויצרתי מלבן שמצידו השמאלי ארון אחסון רב תכליתי ארוך מאוד שמסתיים בירכתי חדר השינה. מולו תכננתי דלת בקו אפס שמובילה לשירותים שמוגדרים כחלל עצמאי ובהמשך תכננתי את ארון הכיור שפתוח למסדרון, במרכזו ברז שיורד מהתקרה. בהמשך, בחלק שקרוב יותר לחדר השינה, תכננתי המקלחון שפתוח לחדר השינה, שם התקנתי תריס עץ שאפשר לפתוח ולסגור לפי הצורך. לאורך כל הציר הזה הטמעתי גוף תאורה שקוע בתקרה שמאיר את אזור הרחצה ואת חדר השינה", מסביר מילשטיין.
"השתמשנו במרחב הזה באריחים מיוחדים עם המון נוכחות שבדרך כלל מקובל להשתמש בהם רק בפינה קטנה. כאן, כדי לייצר תחושה של פתיחות והמשכיות, השתמשתי באריחים הללו בכל אחת מהפונקציות וכך קיבלתי תחושה של מרחב. צריך לקוח עם אופי ותעוזה שיזרום עם החלטה כזאת ובמקרה הזה בעל הבית בהחלט קולע להגדרה. פריט נוסף עם נוכחות ואופי הן שידות הלילה שלצידי המיטה שעשויות חרס בצורת עמודים רומיים חתוכים", מספר מילשטיין על הבחירות הנועזות בעיצוב.
"לפחות בשלב זה לבני הזוג חשוב היה שני ילדיהם הקטנים ילונו בחדר משותף כך שמילשטיין תכנן עבור הילדים חדר אחד. "הם אוהבים מאוד לישון ולבלות יחד לכן יצרנו עבורם חדר אינטימי ומגניב, שהוא לא סטנדרטי בעיצובו, כמו יתר הבית. בשלב זה חדר השינה הנוסף שישמש את אחד הילדים כשיגדלו משמש כחדר עבודה", אומר מילשטיין לסיכום.