ורסאצ'ה בגרסת הבלינג או בגרסה המעודנת? למי חשוב לאכול מכלים ממותגי-על?

מי קונה מזלג ב-1,000 שקל ומגש ב-9,000 שקל? הצצה לעולם כלי האוכל היוקרתיים

ברוכים הבאים לעולמם המופלא של כלי ההגשה היוקרתיים לאלפיון העליון. למעשה לא מדובר רק בצלחות ובכוסות עם לוגו של מעצב-על ותג מחיר מופקע, אלא ביצירות אמנות יפהפיות שאפשר לתלות על הקיר או לאכול בהן – ולהכניס בסוף למדיח

פורסם:
תחנה ראשונה בחנות העיצוב המפורסמת של "פיטרו הכט" בהרצליה פיתוח. לירון בלומנר, סמנ"כלית השיווק, לוקחת אותי לסיור קצר בחללי התצוגה הרבים, ואנחנו מגיעים לשולחן אוכל גדול ועליו כלי הגשה יוקרתיים בשילוב זהב אמיתי וצבעים נועזים בעיצוב של מותג-העל הנוצץ ורסאצ'ה.
"כפי שאתה רואה את הצבעוניות, בית האופנה והלבשת הבית ורסאצ'ה אוהב להקצין את הנראות עם זהב ונצנצים", היא אומרת. "לצד סט הכלים אנחנו רואים צלחת לבנה של ורסאצ'ה בעיצוב יותר קלאסי ומעודן. כמובן שיש נגיעות זהב והלוגו המפורסם של מדוזה, אבל הוא מאופק בהשוואה לקודם. יש שאוהבים גם לשלב בין שני הסטים – הקלאסי הלבן והנועז הצבעוני שהופכים את השולחן למאוד יפה".
כלי אירוח לאלפיון העליון ולא רק
(צילום: אסף קמר)

קשה להתעלם מהסכו"ם החגיגי והנוצץ המצופה זהב של המותג. בלומנר מספרת לי כי יש את אותו הסט גם בציפוי כסף, אבל אני באופן אישי מעדיף לאכול במזלגות מזהב. זה טעם נרכש.
"אתה רואה את הפנים של המפלצת עם שערות הנחשים מהמיתולוגיה היוונית בקצה המזלג, זאת מדוזה והיא הלוגו של ורסאצ'ה. זה הסכו"ם היוקרתי בציפוי זהב שיוצר בבית המלאכה של רוזנטל באנגליה, מותג ותיק מאוד", היא מספרת. "מוצרים של רוזנטל עוברים בירושה, ואני בטוחה שהדורות היותר מבוגרים מכירים אותו. המחיר לסכו"ם מצופה זהב או כסף הוא 1,000 שקל לכל פריט. ציפוי זהב מבית רוזנטל מעיד שמדובר באיכות, והזהב עמיד ולא יתקלף בתוך מדיח הכלים".
היה מתאים לי מאוד לקבל כפית כסף תוצרת רוזנטל בירושה, ובלומנר מלמדת אותי כיצד לזהות צלחת אמיתית של רוזנטל עם הלוגו בחלק האחורי לנוכח ההצפה של הזיופים בתחום. בלומנר מגישה לי כוס יין גבוהה ומהודרת שרק עושה לי חשק לפתוח בקבוק שלם ולהרגיש על השפתיים את הקריסטל עם האלכוהול.
5 צפייה בגלריה
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
חלק מהכלים עוברים בירושה וערכם עולה עם השנים. לאכול עם לוגו של ורסאצ'ה
(צילום: אסף קמר)

"זאת כוס ליין אדום וזאת כוס ליין לבן, ואתה רואה שהיא בנויה קצת אחרת. שתיהן עם סמל המותג והן ממשיכות את הקולקציה. כל כוס עולה 1,000 שקל", היא מוסיפה.
ורסאצ'ה לא קשור יותר לבגדים ופחות למזלגות?
"נכון. ורסאצ'ה היה מעצב מאוד מתוחכם, ועם מותו ממשיך בית האופנה את פועלו. וברגע שמשהו הולך טוב בעיצוב אופנה – מעצבי המותג ממשיכים גם לרהיטים, לכלי בית, לטקסטיל ועוד".
5 צפייה בגלריה
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
המחיר לגביע בודד, לא לסט
(צילום: אסף קמר)

הלוגו קטן – אבל לא המחיר

השלב הבא בסיור המסקרן בעקבות כלי ההגשה של האלפיון העליון הוא מגשי אירוע מאוד אסתטיים ונעימים למראה ולאחיזה. "תראה איזה יופי, זהו סט מגשים של מותג-העל פנדי בגימור מעור", אומרת בלומנר. "יש שני סוגי עור ולוגו גדול יחסית. עם הניסיון שלך בתחום אתה בטח מזהה את האות F, הלוגו של פנדי. המגש הקטן עולה 9,000 שקל, והמגש הגדול 12,000 שקל".
המגש הבא שבלומנר מראה לי הוא באיכות גימור גבוהה הדומה למגשי היוקרה הקודמים, אך הלוגו המפורסם של פנדי קטן מאוד וצנוע. הקטנת הלוגו מאוד הפתיעה אותי, שכן תמיד שיערתי כי הקסם של עולם מותגי היוקרה והסיבה המרכזית לקניית מוצר במחיר שערורייתי הוא הלוגו הבולט לעין המעיד על המעמד הכלכלי של הרוכש אותו.
בלומנר מסבירה כי "פנדי פועל כיום מתחת לקונצרן הענק של לואי ויטון והם עשו אדפטציה ללוגו והסתירו אותו כדי שיהיה פחות בולט ופחות נוצץ בהשוואה למה שהיה נהוג בעבר. היום האופנה היא להפגין קצת צניעות, והלוגואים הולכים וקטנים. אבל אל דאגה, מי שמבין בפנדי יזהה מיד את המותג".
מי הקהל שקונה כלי הגשה יוקרתיים?
"הם מחולקים לכמה קבוצות עניין. יש את הלקוחות הוותיקים שלנו, אנשים אמידים שחובבים את אחד המותגים, ויש להם כבר חלק מהמוצרים שלנו אצלם בבית, למשל ריהוט, ואז כלי ההגשה הם בעצם מוצר משלים לאותו קו סגנוני. כמובן אלו לקוחות שיכולים להרשות לעצמם כלכלית להתאים את העיצוב של כל הבית בעזרת מותגי-העל. ויש את הלקוחות שהם פשוט חובבי עיצוב ואמנות ואוהבים את המותג ואת הצבעוניות".
אז כשאני מוזמן לארוחת ערב ומגישים לי את האוכל על צלחת מוזהבת של מעצב-על לצד מזלג מצופה זהב, מה זה אומר מבחינת המארח? מה הוא חושב עליי?
"זה אומר שהמארח שלך מאוד מכבד אותך והשקיע עבורך בחוויה יוקרתית. מעבר לאיכות המזון – אתה יושב בשולחן שהוא סופר יפה וכיף להסתכל עליו. זאת חוויה אמנותית".
ואם בטעות אשבור כוס או צלחת ואהרוס למארח את הסט היוקרתי? הוא בטח ירצה להרוג אותי.
"המטרה המרכזית של כלי ההגשה היוקרתיים היא לא להיות תלויים על הקיר כיצירת אמנות אלא להשתמש בהם ולאכול איתם וליהנות מהם בשילוב החוויה הקולינרית. ובסוף הם מותאמים גם לניקוי במדיח הכלים. אם חס וחלילה תשבור למארח שלך צלחת או כוס אחת, אל תדאג, יש אצלנו אפשרות לקנות כלי יחיד להשלמת הסט".
מה יש לך בבית?
"האמת, לי יש רק כלים רגילים. אני מאוד אוהבת עיצוב, אבל אני מעדיפה להשקיע באמנות".
5 צפייה בגלריה
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
יש כוס ליין אדום ויש כוס יין לבן. המחיר זהה: 1,000 שקל לאחת. לירון בלומנר בפיטרו הכט
(צילום: אסף קמר)

הכלים עם הפנים המפורסמות בעולם העיצוב

אני עובר את הכביש בזהירות אל הצד השני של אותו רחוב יוקרתי בהרצליה פיתוח, שבו נמצא אולם התצוגה של רנבי, אחת החנויות הבולטות בישראל בתחום העיצוב היוקרתי והאקסקלוסיבי. מקסים סלאבין, מעצב הבית של רנבי, לוקח אותי לסיור מסקרן בעקבות המעצבים הגדולים מאירופה.
"ברוכים הבאים לאולם התצוגה החדש שלנו", הוא אומר, "אני עומד להכניס אתכם לאגדה מרגשת של עולם כלי ההגשה היוקרתיים". הדוגמה הראשונה שסלאבין בוחר להראות לי הן קערות קטנות ועדינות לשימוש מגוון. בתוך כל קערה יש רישום מדויק של פיסת נוף פריזאית מפורסמת, וזיכרונות נעימים מציפים אותי. "חברת ברנרדו הפועלת משנת 1863 נחשבת לסמל של אמנות הפורצלן מלימוז' ומשלבת בין מלאכה צרפתית לחדשנות וגם בין יצירתיות ובין מסורת. זו קולקציה יפהפייה – כלי הגשה שהם מחווה לעיר פריז. כל פריט בקולקציה הזו הוא מחווה לאזור אחר בעיר האורות".
זיהיתי באחת הקערות את רובע מונמארטר האהוב, ובאופן אישי אם הייתה לי קערה יפה כזאת, הייתי שמח לאחסן בה צרור מפתחות של מכונית ספורט שאין לי. אולי גם פיצוחים. סלאבין מסביר כי "מדובר בפריט עיצובי לכל דבר. מקובל לשים בקעריות תכשיטים או פריטים מיוחדים שלא תרצה לאבד. כל קערה עולה 978 שקל וקונים אותן ביחידות ולא בסט".
מכאן אנחנו עוברים לסט כלים נוסף של ברנרדו. "זאת קולקציה מאוד קלאסית בגוונים של ירוק. כל העיטורים המוזהבים מסביב הם בעבודת יד, והמחיר הוא 1,594 שקל לפריט. יש לנו צלחות של ברנרדו שעשה מחווה לצייר מארק שגאל, זאת אומרת שכל צלחת היא בעצם ציור אחר של האמן והיא עולה 2,300 שקל".
על אחד הקירות של אולם התצוגה הענק תלויות עשרות צלחות יוקרה, ומכל צלחת מביטות בי פניה המסתוריות של אישה יפה במיוחד שנראית לי מוכרת מכתבות ומצילומים שונים שערכתי לאורך השנים בבתים המעוצבים של אנשי האלפיון העליון. סלאבין מאוד גאה ונרגש להציג לי את הסיפור ההיסטורי שמסתתר מאחורי יצירת האמנות שהכי כיף לאכול עליה. "זו לינה קאבליירי. היא הייתה זמרת אופרה איטלקית מפורסמת שפעלה במהלך המאה ה-19 ונחשבה לאחת הנשים היפות בתבל. האמן והמעצב הבינלאומי האיטלקי פיירו פורנסטי ראה תמונה שלה במגזין צרפתי ישן – והתאהב. קיימים כיום יותר מ-300 סוגים שונים של צלחות פורנסטי עם הפנים של לינה קאבליירי. בכל צלחת יש הבעה שונה של זמרת האופרה הידועה. אתה יכול לראות שיש לו פה הרבה חוש הומור. כשבאים לקנות סט של מותג-העל פורנסטי אפשר לבחור איזה צלחות עם איזה ציורים רוצים. צלחת של פורנסטי יכולה לשמש כפריט דקורטיבי אמנותי ולהיות תלויה על הקיר, ואפשר גם לאכול ממנה. מבחינת מחירים, צלחת אחת עולה אצלנו 750 שקל".
5 צפייה בגלריה
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
כלי בית יוקרתיים לאלפיון העליון
מ-750 שקל ויש לכם על הקיר פורנסטי מקורי
(צילום: אסף קמר)

העיניים היפות של הזמרת מביטות בי בסקרנות דרך עשרות צלחות יוקרה התלויות על הקיר כמו יצירת אמנות, ויש גם כוסות תה יפות עם הפנים שלה מוטבעות על הקרקעית. אני מדמיין את החוויה האסתטית המהנה למשתמש, כשרק בלגימה האחרונה נפתרת התעלומה ואפשר לזהות איזה פרצוף מתוך מאות הוורסיות הקיימות מסתתר בכוס. ויש גם מאפרה מדליקה במיוחד עם הדיוקן המפורסם והיא כוללת עיטורי זהב. אני מנסה להדחיק את המחשבה שבביתו של הקונה המאושר יתכסו פניה הקורנות בבדלי סיגריות מסריחים ובמסטיקים משומשים.

הכלים נועדו לשימוש יומיומי, ואם נשבר – קונים חדש

על אחד המדפים עומדות לתצוגה כוסות זכוכית מהודרות, שנראה כאילו יצאו מהסט של כלי ההגשה התקופתיים בסרט האנימציה "היפה והחיה" של דיסני או מאגדות האחים גרים. "זאת כוס יפהפייה של המותג הצרפתי הוותיק בקרה (Baccarat), שהוקם ב-1764 בעיירה בקרה שבצרפת, והפך לאחד הסמלים הבולטים של איכות ויוקרה בתחום הקריסטל בעולם. במהלך השנים זכתה חברת בקרה למוניטין בינלאומי בזכות האיכות הגבוהה של מוצריה, שהפכו למבוקשים בקרב מלכים, קיסרים ואנשי אצולה. זוג כוסות כאלה עולה 1,400 שקל", אומר סלאבין.
מי הלקוחות שקונים כלי הגשה יוקרתיים?
"יש לנו מגוון רחב של לקוחות, החל מהאנשים ששייכים לאחוזון העליון ועד לאנשים ממעמד הביניים שבאים לקנות מתנות לאהובים שלהם, ולפעמים גם לעצמם. כולם רוצים שיהיו להם בתים מעוצבים. אנשים רוצים פריטים מעוצבים בבית, בהם גם פריטים שמשתמשים בהם ביומיום. יש צעירים ויש מבוגרים, יש מהכול".
ללא כל ספק כלי ההגשה האמנותיים של האלפיון העליון משדרים יופי והנאה אסתטית רבה, אך בגלל המחיר הגבוה אני מדמיין חרדות ולא בטוח שהייתי מעז לסכן את הצלחות והכוסות השבירות כדי לאכול עליהן או לתת לילדים לאכול מהן, ואולי אפילו חס וחלילה מלהזיק להן עם סדק קטן בזמן הדחת הכלים.
סלאבין מחזיר אותי למציאות: "כלי ההגשה היוקרתיים נוצרו מראש לשימוש אישי, ואפשר ואפילו רצוי לאכול איתם ואז להכניס למדיח. מעבר לאמנות ולעיצוב, זה פריט שמשתמשים בו באופן קבוע ויומיומי. ומי שקונה בדרך כלל יש לו יכולת כלכלית לממן את זה".
מעבר לתג המחיר הגבוה, מה הופך כלי הגשה ליוקרתי?
"אז נתחיל קודם כול מהעיצוב ומהיופי, אפשר לראות את הגימור, את ההדפסים וכמובן את האיכות. הלקוחות שלנו הם אנשים שהם חובבי עיצוב ומאוד אוהבים מותגים. אם אתה רוצה להיות אפ-טו-דייט ואופנתי גם במטבח ובכל האירוח וההגשה שלך, אז אתה קונה לך כלי מטבח יוקרתיים. ואם צלחת נשברת – קונים חדש".
אני נזכר באחת מנשות יחסי הציבור של אחד המותגים היוקרתיים שסיפרה לי בעבר כי לא רק פנסיונרים אמידים עם שיער שיבה וכסף ישן רוכשים מוצרי יוקרה. לדבריה, הדור הצעיר, בייחוד כזה שידו משגת אם בזכות פרנסה בשפע מהרשתות החברתיות או מהשקעות נדל"ן, רוכש גם רוכש כלי בית, טקסטיל, נרות וכך הלאה שמחירם מתחיל בארבע ספרות ומטפס מעלה. "ואין להם בעיה לשלב כרית באלפי שקלים של מותג-על על ספת איקאה ממוצעת", היא ציינה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button