בשנים האחרונות מתחזקת מגמה שמכונה "מחנאות יצירתית" (creative camping), המתייחסת לחידושים עיצוביים ופונקציונאליים שמשמשים להתנהלות בתנאי שטח. החל באוהלים "קופצים" שנפתחים תוך שניות, דרך ערסלים מיוחדים, ועד פאנלים סולאריים שיכולים לייצר חשמל במינימום תלות בגורמים חיצוניים.
כמו פעילויות אלטרנטיביות נוספות, נראה שגם תחום המחנאות היצירתית תופס תאוצה בשל מגפת הקורונה והשפעותיה על עולם התיירות: פחות חופשות בחו"ל משמען יותר חופשות שחוקרות את המרחב הגיאוגרפי הקרוב והזמין. לצד זה, אנו עדים למגמת צמצום בהגעה למקומות הומי אדם, עליהם נמנים למשל בתי מלון או הוסטלים, שנתונים לשינויים בתקנות או לסגירה פתאומית. נוסף על אלה, אנחנו עדיין חווים את מגמת החזרה לטבע – שמכתיבה אף היא נהירה מחודשת לסגנונות תיירות שמבוססים על יציאה מן העיר וחיפוש של נופים אחרים, ירוקים ושקטים יותר.
מבנים קומפקטיים נפתחים מהווים נתח משמעותי מהקמפינג היצירתי. כך למשל המוצר סייברלאנדר (Cyberlandr) של חברת Stream IT, קרוואן שמיועד במיוחד לרכבי טסלה ונפתח בלחיצת כפתור, נמצא בימים אלה בשלבי פיתוח וחצה את טווח ה-100 מיליון דולר של הזמנות מראש, למרות שעוד לא ידוע מתי ייצא לשוק בפועל. אבל עם כל הכבוד, סייברלאנדר הוא לא הקרוואן הראשון שנפתח בלחיצת כפתור אחת. כמו בתחומים רבים, גם במחנאות יש מי שהקדימו את זמנם. פרויקט De Markies, "הסככה" בהולנדית, שזוכה בעת האחרונה להתעניינות מחודשת, הקדים את זמנו בקרוב ל-40 שנה.
הסככה או הסוכך, הוא קרוואן קומפקטי ונסיוני שמהווה מבנה דיור נייד שמתחבר לרכב. הוא הומצא בשנת 1985 בידי האדריכל ההולנדי אדוארד בוטלינגק (Eduard bohtlingk) עבור תחרות עיצוב שמתמקדת במגורים זמניים. למרות הזמן שעבר מאז המצאתו, הפרויקט עדיין לוקח את חווית הלינה בטבע לליגה אחרת של נוחות ממה שמוצע בשוק. עשור לאחר המצאתו, בשנת 1995, יצר הסטודיו של בוטלינגק את האבטיפוס הפיזי הראשון של הקרוון. שנה לאחר מכן הציע הסטודיו את העיצוב של הסככה כמועמד בתחרות פרסי העיצוב של רוטרדם תחת הקטגוריה של מגורים זמניים, וזכה בה בקלילות במקום הראשון.
העיצוב של דה מרקיז נראה כאילו פותח בשנים האחרונות. על הכביש, נישא הקרוואן במצבו הסגור ונראה כקופסה או כתא מרובע קומפקטי בגודל של 2.20 על 4.40 מטרים בלבד – שהם למעשה רק שליש מגודלו המלא. עם ההגעה ליעד, בלחיצת כפתור אחת וללא כל תפעול ידני, הקרוואן משלש את מימדיו, באמצעות פריסה דמויית אקורדיון, שנפתחת משניים מהקירות החיצוניים שלו.
כאשר קרוואן הסככה נמצא במצבו הפתוח מתחיל הפינוק האמתי. הוא מחולק לשלושה חללים נפרדים עיקריים: סלון שנחווה כסוג של מרפסת סגורה שניתן לפתוח כאשר מזג האוויר מאפשר זאת, שני חדרי שינה קטנים, וחלל מרכזי שבו מטבח, שטח אחסון ושירותים ומקלחת. במצבם הסגור, שני הצדדים "הנפתחים" מצניעים בתוכם ריהוט "מתקפל", בדומה לספר פופ-אפ. החלל המרכזי של הקרוואן בנוי מעץ לבוד (דיקט) וממסגרת עשויה פלדה, כשהציפוי החיצוני של המבנה כולל חיפוי פלסטיק שמאפשר לקרוואן לעמוד בתנאי אקלים שונים. חלל חדרי השינה זכה לכיסוי אטום, בשעה שבחדר המגורים הנפתח דפנות שקופות המאפשרות לאור טבעי להציף את החלל ולחדור גם אל המטבח.
העיצוב של הקרוון אלגנטי ועל-זמני, חכם ופונקציונלי, מתוחכם ועם זאת קל לתפעול, נעים ומדויק, ולא נראה מיושן גם כיום. אך למרות ההערכה הרבה לה זכה העיצוב, שרבים מחשיבים עד היום לאחד הייחודיים שנוצרו בקטגוריה של מגורים זמניים וניידים, קרוואן הסככה מעולם לא הצליח לצאת לשוק. למרבה האכזבה, מאז ועד היום, רק עותקים בודדים של דגם הקרוואן יוצרו בפועל, ואף הם לא עברו את השלבים הנחוצים לצורך שיווק המוני.
אז למה זה קרה? ככל הנראה משום שהיה חדשני מדי לזמנו, הן מבחינת הרעיון והן מבחינת החומרים שבהם נעשה שימוש בעיצוב, בהם פולימרים שונים שלא היו בשימוש רחב באותה העת. אבל אולי כעת, ארבעה עשורים כמעט לאחר שהומצא לראשונה, "הסככה" יצליח סוף סוף למצות את הפוטנציאל הגדול שהיה גלום בו. בשנים האחרונות, עם העניין הגובר בחידושים עיצוביים בתחום המחנאות, אנשים רבים יותר ויותר חוזרים לעיצוב הייחודי והמסקרן שיצר האדריכל בוטלינגק. כעת, א, נודע כי "הסככה" ישתתף בשנת 2022 בתחרות האדריכלות הרשמית של ז'נבה, אשר ידועה כמושכת אליה משקיעים רבים מרחבי העולם. הקרוואן יתחרה בתחרות מול בתים על גלגלים וקרוואנים אחרים שעוצבו בשנים האחרונות, ואולי הפעם העיצוב המרשים של הקרוואן הזה, שהקדים את זמנו בעשורים, יוכל להגיע סוף כל סוף להגשים את ייעודו המקורי ולהתחיל לטייל בעולם הגדול.