יש שיפוצים שבהם בוחרים להחריב את כל מה שנמצא בבית ולהתחיל הכול מחדש, אבל יש גם כאלה שבהם מבקשים דווקא לשמר כמה שיותר מהקיים. מקרה כזה היה בבית הפרטי בקיסריה שנקנה על ידי שגיא ורחלי פרופסורסקי – הוא מפקח בנייה שניהל כמובן גם את הפרויקט הפרטי שלו, והיא מורה פרטית לאנגלית. הבית שופץ תוך מחשבה על שמירה על הרבה ממה שהיה במבנה לפני השיפוץ.
בני הזוג, הורים לארבעה ילדים שהגדולה בהם חיילת והקטנה תלמידה בבית ספר יסודי, פנו למעצבת הפנים רוני שני פלדשטיין וביקשו ממנה לעצב מחדש את ביתם, בן 330 מ"ר בנוי על שטח של חצי דונם. "בביקור הראשון הוא נראה לי כמו טירה עתיקה וקסומה עם חלונות מדהימים", מספרת פלדשטיין. "המצב שלו היה שמור, ורצינו רק לעדכן את האווירה ולהתאים אותו לצרכים של המשפחה".
דלת מתעתעת ושדרוג במקום הריסה
דלת הכניסה לבית נפתחת למבואה, שבצד ימין שלה קבועה דלת אסם שמובילה אל חדרי העבודה של ההורים, ובצד שמאל יש כניסה לשירותי האורחים. בהמשך הקיר נבנה ארון כניסה מרשים עם אלמנט משרבייה בצבע שחור וספסל ישיבה קטן במרכז. צד אחד של המשרבייה נפתח ומשמש כארון כניסה שמכיל תיקים, מעילים ועוד, ובצד השני דלת המשרבייה משמשת לקישוט בלבד, והדלת האמיתית נפתחת מצד הארון שפונה לכיוון המטבח ומובילה לארון מזווה שמוסיף שטח אחסון נחוץ למשפחה בת שש הנפשות.
לפני השיפוץ היה הבית כולו מחופה בריצוף אבן טבעית בגדלים משתנים, ובמפלס העליון של קומת הכניסה – שכולל את מבואת הכניסה, המטבח ופינת האוכל – הריצוף הזה נשמר. גם במטבח נשארו הארונות הקיימים, אך החזיתות הוחלפו לגוון ירוק מרווה עדין ומעליהם הונח משטח עבודה חדש משיש בעל נימים עדינים מאוד. פלדשטיין שינתה את החלוקה הפנימית בתוך הארונות כדי להתאים אותה לצורכי המשפחה והוסיפה גם ארונות עליונים ואי מעץ טבעי שמציע שטח אחסון נוסף ומקומות ישיבה סביבו.
שולחן האוכל הסמוך ניצב בתווך שבין המטבח לסלון. הוא עשוי מעץ גושני מסיבי עם רגלי עץ כבדות ומוקף בכיסאות שונים מעץ וקש שיוצרים מראה כפרי וקליל ביחס לשולחן המסיבי. שני גופי תאורה גדולים מאוד מפליז נתלו מלמעלה להשלמת התמונה.
המנורות שופצו אף הן
הסלון נמצא במפלס נמוך בכמה מדרגות מפינת האוכל ומהמטבח, ומה שמאפיין אותו הוא גג בגובה כפול וחלונות גדולים וייחודיים שנפתחים אל החצר. באזור הסלון הוחלף הריצוף בפרקט עץ בדוגמת פישבון. "רציתי להוסיף אלמנט של עץ", מספרת פלדשטיין, "ואחרי הרבה מאוד שכנועים הלקוחות הסכימו". העץ חוזר גם על התקרה, בקורות העץ הגדולות והבולטות. "הייתה כאן קורה אחת מרכזית צבועה בלבן, וכדי לתת לה נפח משמעותי עטפנו אותה בעץ והוספנו עוד קורות עץ מהצדדים ליצירת מראה של בית אסם מיושן", היא מסבירה. הנברשות שתלויות מהתקרה הגבוהה הן דוגמה נוספת לשמירה על הקיים בבית – הן היו כאן לפני השיפוץ בגרסה אחרת, מצועצעת יותר. פלדשטיין הורידה מהן את הקריסטלים, צבעה בשחור ותלתה אותן בגבהים משתנים מהקורה המרכזית.
בקיר הקיצוני של הסלון בולט ארון עץ כהה גדול שעליו תלויה הטלוויזיה, אבל מטרתו האמיתית היא להכיל תשתית למזגן בהתאם לבקשת הבעלים, כי החלל הכפול הצריך פתרון מיזוג יעיל שלא היה קיים לפני השיפוץ. במרכז הסלון ניצבת ספה גדולה, עמוקה ומזמינה לרביצה, בגוון כחול עמוק שמתחבר לכחול של מי הבריכה בחוץ, ומולה הוצב ריהוט קש קליל שתורם לתחושה אוורירית בחלל.
נגיעות כפריות גם בחדרים
גרם המדרגות מוביל למטה, אל המרתף שבו ממוקם חדרה של הבת הבכורה, ולמעלה, אל הקומה הראשונה שבה נמצאים כל שאר חדרי השינה. אם עולים בו מגיעים לחלל פתוח עם רצפת פרקט – הפעם בהנחה אורכית רגילה – ובו ארון במראה כפרי שמסתיר את מכונת הכביסה ומכיל גם מכשיר סינון למים כדי שבני המשפחה יוכלו לשתות כוס מים בלילה בלי שיצטרכו לרדת קומה אל המטבח. בקצה החלל פינת ישיבה נעימה למיון ולקיפול כביסה בנחת.
ארבע דלתות מובילות מכאן אל ארבעה חדרים: סוויטת ההורים הכוללת חדר ארונות וחדר רחצה פרטיים, חדר רחצה שמשמש את הילדים ושני חדרי שינה, אחד של הבן המתבגר ואחד של שתי הבנות הקטנות, בנות שבע ועשר.
בחדר של הבן קיר משופע שהכתיב את העיצוב ואת הנגרות שהותאמה אליו במיוחד. פלדשטיין בחרה לצבוע את הקיר בירוק מרווה עדין כדי להעצים את תחושת הגובה. חדר הרחצה של הילדים חופה באריחים מצוירים שממשיכים את הקו הכפרי של הבית.
בחדר השינה של ההורים נצבע הקיר שאחורי המיטה בטיח גרגירי במראה טבעי ועליו נתלו שני גופי תאורה מבטון שממסגרים את מיטת העץ הקלאסית עם גב המיטה דמוי התריס. קיר אחד מכוסה בארון עם דלתות מזכוכית פסים, והארון נמשך גם במבואה המובילה אל חדר הרחצה, כך שמתקבל שטח אחסון גדול במיוחד. אלמנטים מעץ גולמי בהיר – ספסל שניצב למרגלות המיטה וסולם קטן ששעון על הקיר הצדדי – מוסיפים קלילות לחלל.
בחדר הרחצה שלהם חופו הרצפה והקירות באריחים גדולים (60X120 ס"מ כל אחד) מבטון דמוי אבן. הם אפורים כולם, ואלה שבקיר מאחורי ארון הכיור קיבלו גוון כהה יותר לשם הדגשה. בארון עצמו חוזר תריס העץ שמופיע קודם לכן בגב המיטה.
גם למטה, במרתף, בחדרה של הבת הגדולה, אחד הקירות חופה בטיח במראה טבעי. מיטה על בימת עץ, גוף תאורה קלוע וכורסה צמרירית בהירה משווים לחדר מראה בוהו שיקי נעים וצעיר, בהתאם לגיל הדיירת. בחדר הרחצה שלה יש ריצוף וארון כיור הדומים לאלה שבחדר ההורים, אבל האריחים חומים במקום אפורים.
לבסוף, בחצר, הבריכה עברה שיפוץ מקיף מפני שבניגוד לפנים הבית היא לא נשמרה היטב. שבילי הליכה חדשים נקבעו בגינה, והצמחייה חודשה אף היא. מסביב לבריכה הציבה פלדשטיין פינות ישיבה מבמבוק ושמשיית קרושה שמוסיפה גם כאן נגיעה בוהו שיקית קלילה, ומשלימה את עיצוב הבית העשיר בחומרים טבעיים ובמראה כפרי נעים ומזמין.