עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר

X ענק שילווה את המבקרים, ChatGPT כמעצב, גלויה מסוף העולם: חוויות חובה בשבוע העיצוב ירושלים

בעידן של פייק ניוז, ריבוי אמיתות ושקרים יעסוק השנה שבוע העיצוב השנתי בירושלים במתח שבין אמת לבין שקר. תחת התמה "שקר וכזב" יוצגו השנה עשרות עבודות דיגיטליות ופיזיות שיזמינו אותנו לחקור מהי אמת, מהו שקר ומה מקום האשליה

פורסם:
פייק ניוז, ריבוי אמיתות, מניפולציות על האמת, פוסט-אמת, שקרים ואחיזת עיניים – כל אלו עומדים השנה במרכז אירועי שבוע העיצוב ירושלים לשנת 2023. שבוע העיצוב הירושלמי, שייפתח ב-22 ביוני ויימשך עד 29 ביוני בבית הנסן, ייערך השנה תחת הנושא ״שקר וכזב״, ובמסגרתו נדרשו המעצבים, האדריכלים והאמנים המשתתפים לחקור את חשיבותן של אשליות. יוצגו עבודות שמסתירות ומרמות, בוראות מציאויות מקבילות, ולצידן עבודות העוסקות בגילוי ובחשיפה שבודקות את האפשרות של אמת ואותנטיות בעידן הפוסט-אמת הדיגיטלי.
17 צפייה בגלריה
שבוע העיצוב ירולשים, בית הנסן
שבוע העיצוב ירולשים, בית הנסן
"שקר וכזב", שבוע העיצוב ירושלים 2023, בית הנסן
(צילום: דור קדמי)
״עם כמות המידע שרצה ברשתות ובמדיות הדיגיטליות האחרות, האחריות להכריע מה נכון, מה אמת ומה שקר, הפכה להיות גדולה מדי לכתפיים של האדם הקטן. כשהתחלנו לא ידענו כמה זה הולך להיות רלוונטי לתקופה שאנחנו חיים בה עכשיו בישראל״, מספרת בריאיון האוצרת החדשה של שבוע העיצוב, דנה בן שלום, שעבדה בצוות האוצרות עם המעצבת סוניה אוליטסקי וחוקר הפילוסופיה ד"ר ג'רמי פוגל. ״מן תחושה שתמיד שקר היה חלק מהמציאות שלנו, תקופה שבה כל אדם עם יד קלה על המקלדת יכול להמציא מציאות חדשה שמנכיחה את נוכחות השקר בחיים שלנו אפילו יותר. היה קל לרתום את הנושא הזה לעולם העיצוב, כי מלאכת העיצוב עוסקת במניפולציות מראשיתה״.
״עם כמות המידע שרצה ברשתות ובמדיות הדיגיטליות האחרות, האחריות להכריע מה נכון, מה אמת ומה שקר, הפכה להיות גדולה מדי לכתפיים של האדם הקטן. כשהתחלנו לא ידענו כמה זה הולך להיות רלוונטי לתקופה שאנחנו חיים בה עכשיו בישראל״
מבין עשרות המוצגים והמיצבים בתערוכה, אספנו את הפרויקטים, החוויות והתערוכות שלא כדאי לפספס:

פרוטוקול חושך: פירוק המושגים אמת ושקר

את המיצג הראשון ברשימה דווקא קשה לפספס: את פניהם של המבקרים בשבוע העיצוב יקבל צל מאיים ומתעתע המוקרן על חזיתו של בית הנסן. הצל, מבית היוצר של משרד HQ אדריכלים של קשת רוזנבלום, ג'וש הורוביץ, איל פומרנץ, דור בלאיש, ארז אלה, נקרא "פרוטוקול החושך״ היא למעשה אנטי-זרקור. הייצוג הגרפי של X כדימוי דו-ממדי מוקרן בשחור על אוסף מישורים בשיטה של אנמורפוזה, המייצרת סימן שחור הנמתח על פני חזית בית הנסן. כך, כשנכנסים המבקרים למתחם של בית הנסן יתגלה בפניהם דימוי מתעתע שמתפרק לגורמים ברחבי הגינה עם כל צעד שיעשו לכיוון הבניין ההיסטורי.
17 צפייה בגלריה
פרוטוקול החושך, עבודה של HQ Architects
פרוטוקול החושך, עבודה של HQ Architects
פרוטוקול החושך, עבודה של HQ Architects
(הדמיות באדיבות היוצרים)

17 צפייה בגלריה
פרוטוקול החושך, עבודה של HQ Architects
פרוטוקול החושך, עבודה של HQ Architects
פרוטוקול החושך, איקס שחור גדול ומתפרק שיקבל את פני המבקרים. עבודה של HQ Architects
(הדמיות באדיבות היוצרים)

״בחרנו לשים את הפרויקט הזה בחזית כי היה לנו בראש הדימוי של המערה של אפלטון כנקודת מוצא למחשבה שלנו על אמת ושקר״, מסבירה בן שלום, ״אם בתקופה של אפלטון פילוסופים חשבו שיש אמת יחידה ונשגבת שאנחנו שואפים אליה, אז היום התחושה הכללית היא שלא רק שאין אמת אחת, יש המון אמיתות״.
השימוש בסמל האיקס שהולך ומתפרק, כמו מעין חור שחור בכניסה לבית, נותן את הטון להמשך התערוכה במובן הקונספטואלי – פירוק המושגים אמת ושקר – אך גם במובן החומרי, עם עיסוק באור ובחלל בצורה אינטראקטיבית שמנסה להכניס את הצופה לחוויה אימרסיבית.

לאקונה: ״שימוש באין חומר כדי לייצר אשליה של יש״

קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה תשתלט על חלל חדש המושק לראשונה במסגרת שבוע העיצוב ונמצא בחצר האחורית של מבנה ההוספיס של בית הנסן, ששימש בעבר, בין היתר, כבית חולים למצורעים. המיצב, פרי עבודתם של רוג'ר פאז, טוני מונטס, גבי פרה טמריה דה לה קמרה, מובילי המעבדה לאדריכלות ארעית באקדמיה לעיצוב אליסבה שבברצלונה, עוסק במניפולציות של חומרים ובפרט – אור וסאונד – חומרים חמקמקים ורוויי אשליות מטבעם.
17 צפייה בגלריה
עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר
עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר
עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר
(הדמייה באדיבות היוצרים)

17 צפייה בגלריה
עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר
עבודה חושית של קבוצת המחקר של MEATS ELISAVA מברצלונה מורכבת ערפל, עשן, אור וקרני לייזר
אור וסאונד – חומרים חמקמקים ורוויי אשליות מטבעם
(הדמייה באדיבות היוצרים)

מהות המיצב היא ״שימוש באין חומר כדי לייצר אשליה של יש״, אומרת בן שלום. על ידי ערפל, עשן, אור וקרני לייזר שחותכות את החלל, הקהל מוזמן לאינטראקציה עם המיצב וכך גם משנה את הנראות שלו תוך כדי תנועה. המיצב מנסה לדמות את הופעתה הזמנית של ביצה בסביבה העירונית העכשווית, כמעט שחזור של הביצה שהקיפה את האזור בירושלים הקדומה – על ידי חוויה חושית בלבד.
17 צפייה בגלריה
העבודה LOOP-X-MACHINA
העבודה LOOP-X-MACHINA
העבודה LOOP-X-MACHINA. שלטון המכונות
(צילום: נבו הימלהוך)

שלטון המכונות: נביאי המאה ה-21

באופן לא מפתיע, פינות ותערוכות רבות באירוע מוקדשות לטכנולוגיה ולעתידנות. אי אפשר להתחמק בחודשים האחרונים מהשיח על בינה מלאכותית, ChatGPT, וכיצד הם ישנו את המין האנושי, ובתוכו, גם את עולם העיצוב כפי שאנחנו מכירים אותו. כחלק מהעיסוק הזה, שלל מכונות, בוטים ומחוללים אוטומטיים (שדומיינו, נוצרו והוצבו כמובן על ידי מעצבים אנושיים לגמרי) מנסים לספק את נקודת המבט שלהם על סוגיית האמת בעידן הדיגיטלי.
17 צפייה בגלריה
העבודה LOOP-X-MACHINA
העבודה LOOP-X-MACHINA
העבודה LOOP-X-MACHINA
(צילום: נבו הימלבלוך)

כך למשל, העבודה LOOP-X-MACHINA 2.1 של נבו הימלהוך מציבה צמד בוטים שמנהלים דיבייט המבוסס על ChatGPT על נושאים המוכתבים להם על ידי הקהל. לכל אחד מהבוטים יש קול וייצוג במרחב, יכולת תנועה וזרקור המופנה אליו כשהוא מדבר. המיצב מעלה את השאלה – כיצד פלט של בינה מלאכותית נוצר, וחשוב לא פחות, כיצד אנו תופסים אותו – האם כאמת או כשקר?
17 צפייה בגלריה
The Hearts Machine של שחר קושט
The Hearts Machine של שחר קושט
The Hearts Machine של שחר קושט
(צילום: שחר קושט)

״מכונת הלבבות״ של שחר קושט היא מכונה אוטומטית המציירת ״ביד״ עם עט לבבות על פתקים, שילכו ויערמו לכדי ערימה ענקית לאורך שבוע העיצוב. האוטומציה של אקט האהבה הבסיסי מייצר מראה כמעט מכמיר לב, שמצביע על הזילות שבה אנחנו מרעיפים אהבה בעולם דיגיטלי ובאמצעות אייקונים.
העבודה ״שקרים מתוקים קטנים״ של צוף מאיירס ויהונתן שושני היא למעשה מפעל להלבנת שקרים. העבודה משתמשת בצמר גפן מתוק כדימוי לשקר לבן, ולמעשה הופכת באמצעים טכנולוגיים את תהליך הייצור הידני של ממתק הילדות המוכר לפס ייצור המוני. בקצה יוצא מוצר שלמעשה ממתיק – בפועל ובאופן אנלוגי – את השקר הלבן.
בשלוש העבודות האלה וברבות אחרות נוכחות האדם האנושי היא בלתי נפרדת. על אף המונח המתעתע ״בינה מלאכותית״, המכונות אינן באמת חושבות על דעת עצמן אלא מוזנות על ידי אג׳נדה אנושית שמנחה את פעולותיהן.
חשוב לציין כי שלוש המכונות המעניינות האלה חיות ב״שדרת הנביאים״, אזור אינטראקטיבי שמלא בנבואות ונביאי אמת ושקר הכוללים מופעי פרפורמנס ומחוללי נבואות ממוכנים שיציעו לעוברים ולשבים אמיתות ושקרים הנוגעים לעברם ולעתידם הצפוי.
17 צפייה בגלריה
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט
(צילום באדיבות היוצרים)

מניפולציות בחומר: שימוש בחומרים בדרכים לא צפויות

חלל ההוספיס מחולק לשתי קומות ובהן כמה מהתערוכות המרכזיות של האירוע. בקומה הראשונה מוצגת תערוכה ייחודית ומסקרנת, ״מניפולציות בחומר״, שבה מוצבות עבודות עיצוב שעוסקות בחומר באופן לא קונבנציונלי עם ניסיונות מתוחכמים ומעניינים לייצר אשליה, לשנות את נראותו של החומר או להשתמש בו בדרכים לא צפויות. בניגוד לעיסוק בטכנולוגיות תוכנה, בתערוכה זו דווקא עוסקים בשורשי העיצוב: מלאכה פיזית ועבודה עם מגוון עשיר של חומרים, החל בעץ ונייר, דרך קרמיקה ועד טקסטיל. כאן, גם אם הטכנולוגיה מעורבת בתהליך, התוצר הוא חומרי ומוחשי.
17 צפייה בגלריה
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט
WoodenWood, עבודה של ״מעץ לעץ לעץ. ייצור ועיצוב מעגלי באותו חומר
(צילום באדיבות היוצרים)

״מעץ לעץ לעץ״ של האדריכל אברהם כהן, יובל ברגר, יואב דבס, אלון ניסן ואדריכלית שני ברט מתמקדת בתהליך WoodenWood של ייצור ועיצוב מעגלי מבוסס פסולת עץ. במסגרת הפרויקט שני סוגי פסולת - עץ גולמי ונסורת - שימשו לעיצוב מונחה-חומר של אובייקט ישיבה בשילוב של טכניקות מלאכה מסורתיות לצד טכנולוגיות מתקדמות כמו הדפסה.
17 צפייה בגלריה
העבודה ״פריסת הענף״ של קרלה רטאוס
העבודה ״פריסת הענף״ של קרלה רטאוס
העבודה ״פריסת הענף״ של קרלה רטאוס
(צילום: קרלה רטאוס)

העבודה ״פריסת הענף״ של קרלה רטאוס לוקחת דפי פורניר עץ ובתהליך של אידוי מקימה אותם לתחייה, מנסה להחזיר אותם להיות ענפים כמו שהיו במקור.
17 צפייה בגלריה
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
(צילום: נעמה אגסי)

17 צפייה בגלריה
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
העבודה ״ממצאים״ של נעמה אגסי
(צילום: נעמה אגסי)

בעבודה ״ממצאים״ משחזרת נעמה אגסי חפירה גיאולוגית בדויה בטכניקה ייחודית שפיתחה לחיקוי אבן, המבליטה את המאפיינים המלאכותיים של מלאכת החיקוי ויוצרת תוצרים מדומיינים וכמעט סוריאליסטיים.

Memories from the Future / The End

סט הצילום האוטומטי של ״פוטו ברדק / סוף העולם״ שיצרו אלה ברק, יותם עמרני, גיא בלומנפלד, נדב מצ׳טה, יציע למבקרים להצטלם למזכרת מסוף העולם הקרב ובא. סט הצילום שאותו יצרו ברק ויהל במיוחד עבור שבוע העיצוב נקרא ״גלויה מסוף העולם״ ובמסגרתו יוכל המבקר לקבל גלויה של עצמו רגע אחרי שהעולם נחרב. הפעם, את התמונה עצמה תצולם באמצעות בוט: הבוט ידריך את המבקרים איך לשבת, איך להצטלם, יעשה סנאפ-שוט ולבסוף ידפיס גם את הגלויה.
17 צפייה בגלריה
Memories from the Future \ The End
Memories from the Future \ The End
גלויה מסוף העולם. Memories from the Future \ The End
(צילום באדיבות היוצרים)

הפרויקט, כמו גם פרויקטים אחרים מבוססי טכנולוגיה בשבוע העיצוב, נוצר בשיתוף יוצרים מקהילת techCreate, קהילה של יוצרים טכנולוגיים בירושלים שחברו לצוות האוצרות ושודכו ליוצרים שבסיס הפרויקט שלהם לשבוע העיצוב הוא טכנולוגי.

שבוע העיצוב ירושלים חוגג 12

זו השנה ה-12 שבה מתקיים אחד מאירועי העיצוב הייחודיים בישראל: אחת לשנה מתכנסים עשרות יוצרים מהארץ ומהעולם בבית הנסן ומעמידים עשרות תערוכות, מיצבים ואירועים אינטראקטיביים שחוגגים את תפקידם של המעצבים והאדריכלים בעולם התרבותי, ולבחון את המגמות הבולטות ביותר שעולם העיצוב הולך לכיוונן.
17 צפייה בגלריה
MATRYOSHKA 2.0 של יונתן לוי
MATRYOSHKA 2.0 של יונתן לוי
MATRYOSHKA 2.0 של יונתן לוי
(צילום: יונתן לוי)

כמו כמעט בכל אירוע או תערוכת עיצוב גדולה בשנים האחרונות, גם בשבוע העיצוב בירושלים מוצגים שלל מיצבים אימרסיביים, כאלה שמשתלטים על החלל כולו ומנסים להכניס את הצופה לתוכם, כמו גם עבודות רבות העוסקות בעתיד: משבר האקלים, בינה מלאכותית ומה שביניהם.
17 צפייה בגלריה
יצירה של אריאל קוצר מתוך התערוכה התפחלצות
יצירה של אריאל קוצר מתוך התערוכה התפחלצות
יצירה של אריאל קוצר מתוך התערוכה התפחלצות
(צילום: אריאל קוצר)

למשך שבוע אחד יתמלאו חללי הפנים והחוץ של בית הנסן בעשרות מיצבים, מיצגים ומופעים, תערוכות ופרויקטים מכלל דיסציפלינות העיצוב, רובם מוצגים לקהל לראשונה. בין המציגים השנה: Nohlab, קבוצת יוצרים מאיסטנבול שתהפוך את עליית הגג לעולם מקביל באמצעות אנימציה וסאונד; מעצבת הטקסטיל תמר ניקס שתמלא חלל אחר ברכות של ענן באמצעות בד; סטודיו מא לאדריכלות יזמינו את המבקרים לשהות בגינה סינטטית של טבע עירוני משובש; מותג האופנה HOLYLAND CIVILIANS יתארח למיצג יצרני בועט של סדנת דפוס פרפורמרית שתציע למכירה טי-שרטים למאמינים; המעצב שחר קדם מוביל שיתוף פעולה עם מוזיאון הטבע ואוצר תערוכה שבה יגיבו יוצרים מקומיים לפעולת הפיחלוץ, טבע מבויים ומערכת היחסים המורכבת שבין האדם לבין הטבע; ד״ר יונתן ונטורה וגלית שבו אוצרים תערוכה העוסקת בעיצוב מגויס שתחשוף איך נרתמים חפצים ומוצרי צריכה בתור מנגנונים להפצת מסרים חברתיים; קבוצת המעצבים הגרפיים ממוסקבה ,TYPOMANIA, יפגישו מעצבים מרחבי העולם במסגרת תערוכת כרזות המגיבות לשאלת האמת והשקר; ועוד.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button