בית שירגיש כמו אתר נופש הוא חלום משותף לרבים, בעיקר בתקופה האחרונה, כשאפשרויות הנופש הצטמצמו עד כדי נעלמו. אבל בני הזוג שגרים בדירה שבתמונות הלכו עם הרעיון של ליצור אווירת חופשה בבית צעד אחד רחוק יותר: הם החליטו לעצב את ביתם בסגנון מלון לונדוני ששניהם אוהבים במיוחד ומתארחים בו לעתים תכופות, בכל ביקור שלהם בעיר.
המלון, HAM YARD שמו, ממוקם בסוהו שבבירה הבריטית ועוצב בידי מעצבת פנים ידועה בשם קׅיט קֶמפ. קמפ היא לא רק מעצבת, היא גם יזמת ואשת עסקים, שרשת המלונות שהקימה, Hotels Firmdale, מעוצבת כולה בסגנונה העשיר והצבעוני שקיים בבית המלון שהשניים אוהבים כל כך. נוסף על עיצוב פנים, קמפ היא בעלת מותג טקסטיל, רהיטים ואקססוריז שהיא מעצבת בעצמה ושכמו המלונות שלה, קשה לטעות בסגנונם המובהק.
בני הזוג חיו במשך עשרות שנים בבית צמוד קרקע בחדרה. לאחר שילדיהם בגרו ועזבו את הבית החליטו לקנות דירה נוספת, הפעם בתל אביב, ולחלק את זמנם בין שני הבתים. הדירה שנבחרה, פנטהאוז בן שתי קומות בראש בניין בן 40 שנה ברמת אביב, משתרעת על פני שתי קומות. לעיצובה נבחר האדריכל רנן רייזקינד.
"על פניו היינו אמורים לחפש אדריכל 'צבעוני'", אומרת בעלת הדירה. "החלטנו שאנחנו רוצים דירה צבעונית ואקלקטית, וזה היה מתבקש, אבל אנחנו מכירים את רנן ובשיחה ראשונית שערכנו איתו בנושא, הבנו כי הוא האדריכל המתאים לבצע את המשימה הזאת עבורנו, למרות שהוא צעיר מאיתנו בשנים רבות. הוא אמנם מתכנן מבנים מודרניים ומינימליסטיים, אבל מהיכרותנו עמו ידענו שהוא איש מקצוע מהמעלה הראשונה ושיחד נוכל לצאת למסע חווייתי ומהנה, עם מינימום מתחים. ידענו שעם רנן נהנה מהתהליך ונוכל לנהל דיאלוג ולהשפיע אחד על השני - וצדקנו".
"הבית הזה רחוק מאוד מהסגנון שלי", מסכים רייזקינד. "הפלטה הצבעונית שאני עובד איתה היא גוונים של שחור ואפור. זה לא משהו שהייתי עושה עם כל לקוח. צריך אמון הדדי כדי לצאת לתהליך תכנוני כזה. אתה יוצא לדרך בידיעה שזה טיול שסופו אינו לגמרי ברור ומוכר, אך לגמרי שווה ומסקרן. אני חושב שיש כאן סיפור ייחודי שמוכיח עד כמה ניגודים שמשלימים זה את זה יכולים לייצר שיח פורה בין בעלי דירה לבין האדריכל".
אחרי התכנון הראשוני של הדירה, נסעו בני הזוג יחד עם האדריכל ללונדון ונפגשו במלון "האם יארד" עם הצוות המקצועי של המעצבת קמפ. "זו הייתה הפעם הראשונה שבה הסטודיו של קמפ משתף פעולה עם לקוח פרטי", מספר רייזקינד. "החוויה הייתה מהפנטת, ובמהלכה גיבשנו סופית את הקונספט העיצובי של הדירה, איתרנו את הספקים המקומיים הרלוונטיים והתחלנו במלאכת האיסוף והאוצרוּת של כל הרהיטים והפריטים שיובאו לארץ. למעשה, כל הטקסטיל בדירה וכמעט כל הרהיטים נקנו בלונדון, אצל קמפ, או אצל מעצבים אחרים שהסטודיו שלה עובד איתם בעיצוב בתי המלון".
ריהוט בריטי, ריצוף איטלקי
הקומה הראשונה של הדירה בנויה בצורת האות ח'. אל מול הכניסה נמצאת מרפסת מערבית, וזו מחלקת את הדירה לשלשה אגפים: מימין לכניסה אגף ציבורי ובו סלון ומטבח. משמאל, אגף פרטי ובו חדר המאסטר לבעלי הבית וסוויטה נוספת המיועדת לאורחים. בתווך, אגף מרכזי וקטן יותר המכיל את המבואה ואת חדר העבודה. המבואה, הסלון וחדר השינה נפתחים כולם אל המרפסת, שמתפקדת כמעין פטיו שמשתלב בין חדרי הבית.
האלמנט הבולט בכניסה, מלבד הנוף שנשף מהמרפסת, הוא גוף תאורה גדול וצבעוני, שמתפקד כמעין הצהרת כוונות שמבהירה מהרגע הראשון את ייחודו של הבית. מימין, כאמור, המטבח, שליבו הוא אי עבודה גדול הצופה אל הסלון ואל שולחן האוכל, ומשולב בבר ישיבה גבוה. הרצפה בקומה כולה מחופה בפרקט אלון מוברש מגוון.
בפינת האוכל ובסלון נמצאים שני הרהיטים היחידים בדירה שלא יובאו מלונדון, אלא נקנו בטולמנ'ס, ולדברי רייזקינד מספקים קונטרה מודרנית לשאר העיצוב. אלה הם שולחן האוכל של המעצב ג'יו פונטי, אליו שודכו כיסאות מסורתיים יותר, השייכים לקולקציית הריהוט של מלון "האם יארד", והספה, של מעצבת העל פטרישיה אורקולה. לצידה כורסאות בסגנון אנגלי מסורתי, שרופדו בבדים מתוך הקולקציה של קמפ.
הקירות מחופים בטפט בד המשלב גוונים של צהוב, חום ואפור ועליו נתלו עבודות אומנות של האמן הבריטי ג'ו טילסון. ”לאורך שנות חיינו המשותפות הסתובבנו ברחבי העולם, צברנו חוויות ורכשנו גם פרטי אומנות רבים", אומרת בעלת הבית, "זו הייתה הזדמנות נהדרת לשלב אותם בדירה החדשה".
בחדר העבודה, הסמוך לכניסה מעברה השני, ממוקמת ספריה המשלבת גב אלון מושחר ומדפי פליז דקים במיוחד. את שולחן העבודה עיצב ותכנן אומן העץ הישראלי עפר זהבי, שמייצר פרטי ריהוט ייחודיים תוך שימוש בטכניקות נגרות סיניות מסורתיות.
בחדר המאסטר תוכנן ארון קיר בגמר זכוכית מראה מעושנת, המשקף את כל חלל המרפסת והצמחייה לתוך החדר וכמו מגדיל את שטחו. בחדר הרחצה נעשה שימוש בחיפוי שיש המשתלב בפרטי נגרות בגמר אלון מגוון.
למעלה, בקומה השנייה, גג רחב ידיים ובו מטבח מאובזר בגמר בטון חשוף, שולחן אוכל גדול וסלון חיצוני. כל מרפסת הגג טובלת בצמחייה ארץ ישראלית שמייצרת אי ירוק מעל גגות העיר. כמו המרפסת שבקומה הראשונה, גם הגג מחופה בריצוף טרה-קוטה בן חמישה גוונים שנעים בין כתום, ברונזה וירקרק עדין, בגמר של גלזורה מבריקה. את ספק הריצוף, שמחזיק בית מלאכה משפחתי בכפר הסמוך לאורבייטו שבאיטליה ומייצר אריחים בשיטה המסורתית, איתרו בני הזוג דרך מכר איטלקי משותף.
השילוב של ריצוף שיובא מאיטליה בדירה שרוב רהיטיה הגיעו מבריטניה מבהיר את מורכבותו של התכנון. "וכל זה תוך כדי הקורונה!", מציין רייזקינד. "זו באמת הייתה חוויה ופרויקט מורכב מאוד. זו דירה שהיא ממש לא שטאנץ. היא לא כפרית, לא מודרנית וגם לא באמת לונדונית בזכות השילוב של אריחי הטרה-קוטה והצמחייה המקומית. נוצר כאן מיקס שונה מאוד ונעים מאוד, שהוא תוצאה של תהליך מעניין. זה לא טיול שאפשר לצאת אליו עם כל לקוח, אבל עם הלקוחות המסוימים האלה זו הייתה חוויה נפלאה".