כמה מאמץ הייתם משקיעים כדי להשיג שולחן נדיר משנות ה-20, טלפון חוגה מתקופת קום המדינה או מראה בסגנון ויקטוריאני? יש אנשים שמוכנים לעשות הכל ולשלם הרבה כסף בשביל להשיג פריטי וינטג' לעיצוב הבית. או כמו שאומרת האמרה הידועה – זבל של אחד הוא אוצר של האחר.
בשנים האחרונות צוברת מגמת הווינטג' תאוצה - יותר ויותר אנשים אוספים או מחפשים פריטי יד שנייה ומקשטים את בתיהם עם שלל פריטים שיש להם ערך היסטורי, בין אם בשל הנוסטלגיה, המודעות לאיכות הסביבה או רצון להשיג חפצים ייחודים עם סיפור מרתק מאחוריהם שאין לאחרים.
מי שמסייע לאספנים ולחובבי הווינטג' אלו הם ציידי וינטג' - בעלי חנויות פיזיות או עסקים מקוונים המגיעים לשוקי עתיקות ויד שנייה, למחסנים, לבתי מלאכה, לירידים, להאנגרים סודיים ואפילו לבתים פרטיים ברחבי הארץ והעולם (וגם כמובן ישוטטו און-ליין בכל רגע פנוי), מחפשים ומלקטים כלי בית, רהיטים, אקססוריז, חפצי אמנות ושלל אביזרים שמלאו להם לפחות 30 שנה. ולאחר מכן מוכרים אותם לאספנים, לעיתים אחרי שיפוץ, שדרוג או רסטורציה.
תפסנו לשיחה כמה ציידי וינטג' שמרדפם הוא מומחיותם ובדקנו איתם מה הפריטים שהיה להם הכי קשה להשיג, מה הפריט היקר ביותר שמכרו ועל איזה פריט הם פשוט לא יכלו לוותר והשאירו אותם לעצמם. כתבה ראשונה בסדרה.
פייברס: "כל פריט שהיה לי - שחררתי"
אמיר להב החליט להקים לפני כעשור את פייברס, חנות ובית מלאכה בתל אביב, לאחר שעבד 15 שנה כמעצב בחברת הייטק. "הקמתי את פייברס מתוך אהבה גדולה לתחום העיסוק אינסופי באסתטיקה. יש לי רקע באספנות ורצון חזק לייצר ולשפץ במו ידי פריטים עם אופי שיישארו גם הרבה אחריי", אומר להב.
בחנות שלו תמצאו רהיטי וינטג' מיוחדים מהארץ ומחו"ל, בהם גופי תאורה, שעוני קיר, צעצועי אספנות, אקססוריז ועוד, זאת לצד שטיחים חדשים. "כל פריט נבחר בקפידה וכל פריט וינטג' עבר תחת ידי טיפול מקצועי", מספר להב, "למדתי במשך שלוש שנים רסטורציית רהיטים ושנה נוספת של רסטורציית גופי תאורה, וכיום אני מחדש פריטי וינטג' מגוונים וגם מעצב פריטי רטרו חדשים".
איך אתה משיג פריטי וינטג'?
"רוב הפריטים שאני מציע מיובאים מכל העולם, חלקם במכולות. אני טס לשוקי סוחרים, בעיקר ברחבי אירופה, ודג שם את מה שמעניין וסחיר".
מה הפריט שהיה לך הכי קשה להשיג?
"בעיקר רהיטי מעצבים דניש – רהיטים בעיצוב סקנדינבי מאמצע המאה הקודמת שמתאפיין בקווים נקיים, בפשטות ובפונקציונליות, מבוסס על חומרים טבעיים ובדגש על עמידות, איכות ונוחות – מ"ב) וכן צעצועים נדירים מאמצע המאה הקודמת. אחרי חיפוש מאומץ הצלחתי להשיג אותם".
מה נחשב לפריט הכי מבוקש וקשה להשגה בתחום?
"לדעתי הפריט הכי מבוקש בארץ הוא טלפון אסימונים ישראלי. יש גם כדי קרמיקה ספציפיים של המותגים חרסה ולפיד (גופר, בתיה, עזז וכדומה) שמבוקשים מאוד על ידי אספנים".
על איזה פריט לא יכולת לוותר והשארת לעצמך?
"כל פריט שהיה לי שחררתי. היו פריטים שרציתי מאוד שיהיו לי ואחרי שהשגתי אותם - השתמשתי בהם כמה שנים ומכרתי לבסוף. זה לא קל ללמוד לשחרר ולקח לי זמן להגיע לזה, אבל בסוף הצלחתי".
עד כמה פריטי וינטג' פופולריים כיום? מה גורם לאנשים לאסוף אותם?
"תמיד היו ויהיו אנשים שיאהבו פריטי וינטג' מטעמי אסתטיקה ואיכות או מטעמי נוסטלגיה ואספנות. בשנים האחרונות נוספו עוד אנשים למעגל הזה, גם צעירים, חלקם ממודעות שהולכת וגוברת לעניין הקיימוּת. יש אנשים נקשרים לפריטים שמזכירים להם בני משפחה אהובים שנפטרו, ורבים מבינים עד כמה יפה ועמיד רהיט שנוצר מעץ טיק בדנמרק באמצע המאה הקודמת, וישמש עוד עשרות שנים (ואולי מאות) אחרי שרהיטים עכשוויים יהפכו ללא שמישים תוך זמן קצר".
מה הפריט הכי יקר שמכרת?
"הפריט הכי יקר שמכרתי, אם זכרוני אינו מטעני, הוא ספרייה מודולרית תלויה ונדירה של מעצב דני" (להב לא היה מוכן לנקוב בסכום – מ"ב).
יש לך סיפור על פריט מיוחד שהצלחת להשיג?
"לפני כ-25 שנים ביקרתי ביריד יד שנייה בניו יורק ורכשתי ב-20 דולר נברשת חרוזים מאוד מיוחדת משנות ה-60. היא הייתה תלויה אצלי במשך שנים עד שהחלטתי למכור אותה כשהקמתי את העסק. זו הייתה טעות. מכרתי אותה בכמה מאות שקלים וכעבור מספר שנים גיליתי שהיא שווה די הרבה וגם קצת התגעגעתי אליה, אבל ככה זה בתחום. משלמים שכר לימוד לפעמים".
"להשיג פריטי וינטג' זה החלק הכי מאתגר והכי מרגש בתחום. זה כמו לשחק חפש את המטמון. אני הופך כל אבן בדרכי ומחפש איפה שרק אפשר. למצוא פריט שאני מכיר מספרי עיצוב או מעמודים באינטרנט זה אחד הריגושים הכי מדהימים שיש"
וינטז'רי יפו: "כמו לשחק חפש את המטמון"
עמית כנפי מתעסק ברסטורציה ובמסחר של רהיטי וינטג' שיוצרו משנות ה-50 עד שנות ה-90 כבר ארבע שנים. לפני כמה חודשים הוא הרגיש שזה הזמן לצאת לדרך חדשה ולפתוח את חנות רהיטי הוינטג' וינטז'רי יפו. "הקמתי את וינטז'רי מתוך תשוקה לעיצוב מגיל צעיר ומתוך הבנה שעיצוב זה יותר מרק תחביב אצלי. גדלתי באיסטנבול ובאמסטרדם בגלל העבודה של אבא שלי. זה חשף אותי לכל מיני זרמי עיצוב והשפעות תרבותיות שריתקו אותי, ולאורך השנים השפיעו על הראייה האסתטית שלי ועל התייחסות לפרטים הקטנים", אומר כנפי.
בחנות נמכרים ומוצגים מגוון אקלקטי של פריטים, מריהוט סקנדינבי, דרך ריהוט פוסט מודרני איטלקי, ספייס אייג', באוהאוס, ברזילאי ועוד. רוב הפריטים בחנות הם של מעצבים מפורסמים ויש להם ערך אספני. "אני מכניס פריטים מגוונים באיכות הגבוהה ביותר, שיכולים להשתלב כמעט בכל חלל. אני משתדל גם לשחק עם חומרי הגלם ולשלב לדוגמה רהיטי עץ עם רהיטי ניקל, שיש וזכוכית", מסביר כנפי על התצוגה בחנות.
איך אתה משיג פריטי וינטג'?
"להשיג פריטי וינטג' זה החלק הכי מאתגר והכי מרגש בתחום. זה כמו לשחק חפש את המטמון. אני הופך כל אבן בדרכי ומחפש איפה שרק אפשר. למצוא פריט שאני מכיר מספרי עיצוב או מעמודים באינטרנט זה אחד הריגושים הכי מדהימים שיש".
מה הפריט שהיה לך הכי קשה להשיג?
"שולחן האוכל שלי ללא ספק. נסעתי לקנות ספה בכלל, ובאותו הבית היה שולחן של אחד המעצבים הדניים הכי חשובים שיש - Helge Vestergaard Jensen. לקח לי חצי שנה של שכנועים עד שהסכימו למכור לי אותו, ואז לאחר נסיעה של שעתיים לכל כיוון גם הייתי צריך לסחוב אותו קרוב ל-100 מדרגות למעלה, והוא כבד מאוד. כשחיפשתי עליו מידע באינטרנט נדהמתי לגלות שזה שולחן מאוד מאוד יקר, וכנראה שיום אחד אשלח אותו למכירה פומבית בחו"ל".
מה נחשב לפריט הכי מבוקש וקשה להשגה בתחום?
"זו שאלה שאני בטוח שכל אחד יענה תשובה אחרת. יש לא מעט פריטים שקופצים לי לראש, אבל מבחינתי כרגע הפריט שאני הכי רוצה זו ספת Soriana של חברת Cassina האיטלקית, במהדורה מוקדמת של תחילת שנות ה-70".
על איזה פריט לא יכולת לוותר והשארת לעצמך?
"יש לי ספה שנקראת Wave של חברת Saporiti, שהייתה חברה מובילה בשנות ה-70-80 באיטליה. חלמתי על הספה הזו במשך המון זמן כי גדלתי על שתי ספות כאלו בסלון של סבא שלי ז״ל, וכל פעם שאני עובר ליד הספה הזו אני נזכר בו. אז כרגע אני לא מוותר עליה".
עד כמה פריטי וינטג' הם פופולריים כיום? מה גורם לאנשים לאסוף אותם?
"משנה לשנה, רהיטי וינטג' הולכים ונהיים יותר ויותר פופולריים. המודעות הולכת ועולה ואנשים מבינים שהאיכות של פעם זה משהו שכמעט ואין היום. העצים שהשתמשו בהם פעם כמו טיק, רוזווד ופליסנדר הפכו להיות מוגנים וכיום אסור לכרות אותם. יש גם את עניין הקיימות - לקנות וינטג' זה הרבה יותר ידידותי לסביבה. מעבר לעניין האסתטי, הפריטים הולכים ונהיים יותר ויותר נדירים, ונהיה קשה מאוד להשיג אותם. יש המון ביקוש וההיצע מאוד נמוך, מה שמקפיץ להרבה פריטים את הערך שלהם והופך אותם לפריטי אספנות".
מה הפריט הכי יקר שמכרת?
"הפריט הכי יקר שמכרתי זה שולחן מנהלים של המעצב בה' הידיעה של מילאנו Osvaldo Borsani לחברת Tecno" (כנפי לא חשף מה היה המחיר – מ"ב).
יש לך סיפור על פריט מיוחד שהצלחת להשיג?
"אני וחבר שלי רצינו לארגן מסיבה בבניין נטוש בתל אביב, שעמד לפני הריסה. מצאנו דרך להיכנס לבניין והתחלנו להסתובב. כל הבניין היה שבור לגמרי מבפנים. פתחתי דלת מוזרה שהייתה מרופדת בעור לבן, שהובילה אותי לחדר עם שטיח קטיפה אדום, סליזי משהו. במרכז החדר הזה היה השולחן המטורף של Osvaldo Borsani והייתי צריך לשפשף את העיניים כי באמת לא האמנתי למה שראיתי. לא ישנתי כל הלילה ולמחרת גייסתי כמה חברים חזקים וחילצנו משם את השולחן ששקל יותר מ-100 ק"ג. שבוע לאחר מכן הרסו את הבניין".
הסלון: "אהבה למה שהיה ואיננו"
הסלון היא חנות ריהוט וינטג' הממוקמת בפרדס חנה שבה אפשר למצוא ריהוט, כלים, חפצי נוי נוסטלגיים, גופי תאורה, טקסטיל, שטיחים משנות ה-20 ועד שנות ה-80 ועוד. החנות הוקמה על ידי דפנה גורדון, שזו לא החנות הראשונה שלה. "פתחתי את הסלון לפני שש שנים אבל אני היו לי חנויות וינטג' כבר משנת 2004. אני מתעסקת בווינטג' בראש ובראשונה בגלל האהבה שיש לי למה שהיה ואיננו. אני אוהבת שלדברים יש ייחוד וסיפור והיסטוריה. אני מוצאת שהאיכות של הדברים שיוצרו פעם היא הרבה יותר גבוהה מהאיכות של הפריטים שמיוצרים כיום בפסי ייצור, הם מיוחדים יותר ובכלל כל עניין השימור והמיחזור חשוב בעיני", אומרת גורדון.
איך את משיגה פריטי וינטג'?
"חלק מהפריטים אני קונה בשווקים בארץ, אבל את עיקר הסחורה אני קונה מבתים של אנשים שעוברים לדירה קטנה יותר וצריכים להצטמצם, או מבני משפחה של אנשים שנפטרו. אני אוהבת לקנות מאנשים כי אז יש לי גם סיפור על המסע שהפריטים עשו ומידע על ההיסטוריה שלהם".
מה הפריט שהיה לך הכי קשה להשיג?
"הפריט שהיה לי קשה למצוא היה שולחן סלון של מעצב גרמני שמאוד רציתי".
מה נחשב לפריט הכי מבוקש וקשה להשגה?
"זה משתנה. יש הרבה עניין של אופנה גם בתחום הריהוט. יש תקופות שיש ביקוש מאוד גדול לריהוט דני, יש תקופות שיש ביקוש לריהוט אנגלי. לפעמים הריהוט הכפרי הגס מבוקש יותר ולפעמים דווקא הריהוט הנקי עם הקווים העדינים יותר".
על איזה פריט לא יכולת לוותר והשארת לעצמך?
"קורה לא מעט שפריטים שאני קונה נשארים אצלי. זו יכולה להיות איזו ואזה בצבע שקשה למצוא וזה יכול להיות שולחן כתיבה הכי יפה שראיתי בחיים שלי".
עד כמה פרטי וינטג' הם פופולריים כיום? מה גורם לאנשים לאסוף אותם?
"יש ביקוש מאוד מאוד גדול לווינטג' וזה הולך וגובר. אני חושבת שהייחוד של הפריטים, עצם זה שאין עוד אחד כזה, מושך מאוד. עניין המיחזור והשימור גם הוא משחק תפקיד לא קטן".
מה הפריט הכי יקר שמכרת?
"ספה של ארקול, דגם הגלשן" (גורדון לא הסכימה לחשוף את סכום המכירה – מ"ב).
יש לך סיפור על פריט מיוחד שהצלחת להשיג?
"נסעתי למישהו ברמת גן שהציע ספה אנגלית למכירה. כשהגעתי התברר שמדובר באיש מבוגר, הודי במוצאו, שחי בלונדון רוב חייו והיה בעלים של חנות עתיקות בשוק פורטובלו. לימים הוא עבר לישראל בעקבות זוגיות פרק ב'. הדירה שלו הייתה מלאה באוספים מטורפים שהוא הביא איתו ובהם היה גם אוסף מנורות מיוחד. הייתה לו מנורת לבה יפהפייה משנות ה-60 ואחרי שכנועים רבים הוא הסכים למכור לי אותה".
מילון מונחים לחובבי וינטג'
וינטג' - וינטג' הוא מושג המתאר פריט שנוצר משנות ה-20 עד שנות ה-80 של המאה הקודמת ושיש לו מאפיינים מובהקים של התקופה שבה הוא נוצר. לפריטי וינטג' יש ערך היסטורי והם נחשבים איכותיים משום שהם עוצבו לפני הייצור ההמוני והזול.
רטרו - פריטי רטרו הם פריטים חדשים שנוצרו בהשראת האופנה של העשורים הקודמים ושמחקים פריטי וינטג'. לפריטי רטרו אין ערך היסטורי.
ריהוט סקנדינבי – ריהוט סקנדינבי או ריהוט נורדי הוא ריהוט המבוסס על עיצוב שמקורו בארצות סקנדינביה (דנמרק, נורבגיה ושבדיה בעיקר). הריהוט מאופיין בפונקציונליות ובמינימליזם, תוך שימוש בחומרים טבעיים זמינים ומקומיים. הסגנון נולד כפתרון נוח, עמיד ונגיש כלכלית למעמד הביניים אחרי מלחמת העולם השנייה.
ספייס אייג' (עידן החלל) – עיצוב ספייס אייג' היה טרנד עיצובי ששלט בשנות ה-60 וה-70 בתקופת המירוץ לירח ולחלל. רהיטים בסגנון הספייס אייג' מעוצבים בקו עתידני בהשראת אלמנטים מהחלל עם קימורים רכים, קווים מעוגלים, מנופחים ומפותלים ושימוש בפלסטיק, פיברגלס וחומרים פלסטיים אחרים.
באוהאוס – סגנון אדריכלי שמכונה גם הסגנון הבינלאומי, תת סגנון של הבאוהאוס, נולד בשנת 1919 עם הקמתו של בית הספר באוהאוס בעיר דסאו בגרמניה. הסגנון, שהתפתח בעקבות הקשיים הכלכליים שעמם התמודדה גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה, הוא הוא פשוט ושימושי. הוא חף מקישוטים מיותרים ומאופיין בקווים נקיים, ישרים או מעגליים, עם חלונות אופקיים, בתים לבנים וחלקים ובנייה המשלבת זכוכית ומתכת. לימים התפתח הסגנון לא רק לצורת הבניינים אלא גם לעיצוב פנים, הלבשת הבית, עיצוב גרפי ועוד.
סגנון עיצוב ברזילאי - סגנון עיצוב המאופיין בעוצמתיות, שימוש בבטון גולמי, פלטת צבעים עזה, מרחבים וגבהים מונומנטליים תוך טשטוש של פנים וחוץ, שימוש נרחב בעץ מקומי (לעיתים ממוחזר), פריטים מחוספסים ואף פראיים וצמחייה שופעת. אף שהטרנד הברזילאי שלט משנות ה-50 ועד שנות ה-70, הרהיטים בהשראת הסגנון הזה נשארו רלוונטיים ואהובים עד היום.