"הבקשה המרכזית של בעלי הבית, זוג ושלושה ילדים, הייתה לייצר חללים כמה שיותר פתוחים ומוארים ושהנוף שנשקף מבחוץ יהווה חלק בלתי נפרד מההוויה. החזית הקדמית פונה לכיוון דרום ושוטפת את החלל הציבורי בשפע אור ובהיקף אפשר להשקיף מבעד לחלונות לעבר הנופים שכל כך מזוהים עם האזור", מסביר ינון בן-דוד, בעל משרד לאדריכלות ועיצוב פנים, "בבית, וכך גם בסביבת החוץ, שילבנו אלמנטים מודרניים-תעשייתיים לצד פריטים אותנטיים ואוריינטליים ונגיעות בוהו-שיק. כך, לצד פלדה, אלומיניום ובטון חשוף, בולטים פריטים מראטן, קש ועץ גושני, כדי חרס ובדים טבעיים".
ביתה של המשפחה ממוקם באחד הקיבוצים באזור אצבע הגליל, בעמק החולה, והוא תוכנן ועוצב בהשראת הנוף המהווה חלק בלתי נפרד ממנו. הלוקיישן הפסטורלי והתצפית לעבר רמת הגולן והר החרמון היו מרכזיים מאוד בתכנון. בבית, המתפרס על שטח בנוי של 250 מ"ר על פני חצי דונם, התמקד בן-דוד ביצירת מערכת קשרים כמעט בלתי אמצעית בין הפנים לבין החוץ.
"בבית, וכך גם בסביבת החוץ, שילבנו אלמנטים מודרניים-תעשייתיים לצד פריטים אותנטיים ואוריינטליים ונגיעות בוהו-שיק. כך, לצד פלדה, אלומיניום ובטון חשוף, בולטים פריטים מראטן, קש ועץ גושני, כדי חרס ובדים טבעיים"
שני גושים והרבה טבע
כבר בחזית הכניסה שפונה לרחוב מבחינים בקונטור הבלתי שגרתי של הבית. צורתו ר' והוא מחולק לשני גושים שונים בתכלית. האחד ריבועי ובו ממוקמים חדרי השינה של הילדים, והשני, שבו מאוגדות הפונקציות המשותפות, נישא לשיא גובה של חמישה מטרים מהקרקע וצורתו מעין מחומש.
"בחלק העליון של החזית שיחקנו עם הזוויות והשיפועים על מנת לייצר אופציה לתוספת קומת גלריה שאולי תיבנה בעתיד. כך נוצר משולש א-סימטרי, עם אחוזי שיפוע שאינם זהים, שמעניק לחזית מראה אחר וייחודי, הוא זה שיוצר עניין ומעניק לבית מראה מעט תעשייתי וסקנדינבי", מסביר בן-דוד, "כדי לאפשר את התוספת העתידית תכננו גג קל מקונסטרוקציית פלדה ופח מבודד".
עם הכניסה למגרש נגלית חצר מרכזית עשירה בצמחייה ארץ-ישראלית שעל תכנונה אחראית אדריכלית הנוף רוית אור. זה האזור שבו בני המשפחה מבלים ומארחים. הרחבה רוצפה בטון מוחלק ושובצו בה איים של צמחייה. מעל לחלונות הגדולים בחזית תכנן בן-דוד פרגולה צפה שתורמת לקונטור הא-סימטרי של האגף. הפרגולה עשויה קונסטרוקציית פלדה שיוצאת מתקרת גוש החדרים ומסתיימת מעברה השני, בעמוד ניצב שניטע ברצפה. שולבו בה סרגלי עץ וכבלים מתוחים מעל דלת הכניסה וכך היא מגדירה את רחבת הכניסה ומצלה על החזית הדרומית.
תחת הפרגולה יצר בן-דוד כמה פינות ישיבה. פינת האוכל החיצונית ממוקמת במקביל למטבח וכוללת שולחן מקונסטרוקציית מתכת שעליה הונחה פלטה מפסיפס של אבנים. סביבה שובצו כיסאות ראטן ומעליה הותקנו שני אהילי קש גדולים. בנוסף ניצבת בחוץ פינת ישיבה סלונית נינוחה הכוללת רהיטים מבמבוק וראטן וכן ערסל תלוי. לצידה הוצבו כדי חרס גדולים שבהם נשתלו קקטוסים וסוקולנטים. פרגולה אורכית הותקנה גם מעל לחזית הצידית והיא סוככת על המטבח, פינת האוכל ובהמשכה גם על חדר השינה של ההורים. בהיקף הבית ניטעה צמחייה פראית ולחצר האחורית מובילות אבני מדרך וסביבן מבצבצים צמחים.
דלת עם סיפור
דלת הכניסה היא יצירה בפני עצמה: בעלת הבית היא יבואנית פרטי ריהוט ואקססוריז שאותם היא מלקטת ברחבי העולם. כמו פריטים רבים ששולבו בבית, גם דלת הכניסה המרשימה אותרה באחד ממסעותיה. "מדובר בדלת מפירוק עשויה עץ ארז שאת המידות שלה התאמנו על פי תכנית", מסביר בן-דוד, "עם פתיחתה נגלים החלל הציבורי ורצפת הבטון המוחלק שהיא המשך ישיר של ריצוף הרחבה החיצונית. משמאלה נמצאת פינת האוכל והמטבח ומימין ניצב הסלון. אלו הפונקציות שנמצאות תחת התקרה המשופעת. מולה ויטרינה גדולה שצופה לפטיו חיצוני שמכניס את הירוק פנימה. הנקודה הזו היא גם מעין צומת שמובילה לאגף החדרים".
המטבח נבנה בצורה מקבילה של קיר עם ארונות גבוהים ומולו אי גדול המשמש כמשטח עבודה ובו הכיור והכיריים. "על החלוקה הארגונומית הופקדה מעצבת הפנים קרן מעין. החזיתות חופו בפורמייקת ננו בגוון פחם ואת האי חיפינו במשטח גרניט פורצלן שחור עם גידים בהירים. החזית הגבוהה עטופה בנישת בטון חשוף, חומר ששב וחוזר באזורים שונים של הבית. מעליה שילבנו קורות מפלדה שנמתחות עד לקצה פינת האוכל. כיום משמשות הקורות הדומיננטיות כאלמנט דקורטיבי אך בעתיד הן ישמשו כקונסטרוקציית הרצפה בקומת הגלריה, אם תיבנה בסופו של דבר. פינת האוכל הסמוכה מקבלת את האור והאוויר הטבעיים שחודרים מבעד לוויטרינות שמקיפות אותה מדרום וממערב. שולחן האוכל מורכב מרגל ברזל מרכזית ועליה פלטת אבן. מסביב לשולחן שילבנו כיסאות ראטן, אחד מהחומרים שתורמים מאוד למראה הטבעי ולתחושת החום ששוררת בבית", מסביר בן-דוד.
הסלון מואר ואוורירי ומעוצב בפלטת צבעים וחומרים שקטה ונקייה. במרכזו ספה מרופדת בד בגוון שמנת ועל גבי שטיח הצמר במרכז הוצב שולחן עגול עם רגלי עץ ועליהן מגש תה מרוקאי עשוי פח מרוקע. סביב השולחן שולבו פופים מבד בהיר ואלמנטים דקורטיביים מעץ טבעי. בפינת החלל ניצב כד חרס גדול שבו נשתל עץ גבוה ששב ומעמיק את הקשר בין פנים הבית לבין החוץ.
אינטימיות בחדרים
בין המטבח לחדר המאסטר של ההורים חוצצים שירותי האורחים וחדר כביסה שממנו יש יציאה למרפסת שירות. בחדר השינה תכנן בן-דוד חלון ויטרינה שאף ממנו יש יציאה לחצר אינטימית. הקיר שגובל בין אזור השינה לחדר הרחצה חופה משני צדדיו בטיח אפור מינרלי ומול המיטה תוכנן ארון מקיר לקיר עם חזיתות צבועות בתנור בגוון לבן, נקי וניטרלי. "מעל למתלה העץ המגולף שממוקם בציר שמוביל מחדר השינה לחדר הרחצה אפשר לראות חלון צר ואופקי ששומר על פרטיות, ומאידך מכניס אור ומאפשר תצפית לצמרות העצים ולהרי הגולן והחרמון שנראים ברקע. החלון גבוה מספיק כדי לייצר אינטימיות ובמקביל הוא תורם לסירקולציה של האוויר החם שמגיע מהחזית המערבית ומתפנה דרכו", מסביר האדריכל.
במבואת חדר הרחצה ניצב כיור עשוי מקונסטרוקציית ברזל. רצפת הבטון מתחברת לקיר הבטון החשוף ויתר הקירות חופו טיח מינרלי בטקסטורה חולית, בגוון לבן חם שמותאם לחללים הרטובים. המקלחון הגדול משמש כפינת טהרה. חלון אופקי מכניס את הנוף לתוך הבית ומתחתיו ניצב כלי חרס ובו סוקולנט וספסל עץ. מדף בנוי שתוכנן מעל מיכל ההדחה הסמוי של האסלה ממשיך גם למקלחון ומשמש להנחת סבונים ושמפו.
כל אחד מחדרי הילדים עוצב בהתייחס לגילו ולתחביביו של הילד. בכל אחד מהחדרים יש חדר רחצה פרטי ויציאה למרפסת פרטית ולגינה. בחדרה של הבת תוכנן חלון גדול שמשקיף לפטיו ולהרי הגולן, כך הטבע, הצמחייה והעצים הופכים לחלק אינטגרלי מעיצוב החלל. סגנון הבוהו-שיק עתיר צבעים רכים, חומרים טבעיים ודוגמאות גיאומטריות הוא השולט במרחב.
חדר הרחצה הפרטי חופה באריחים בהירים, פרט לקיר המקלחון שחופה באריח בגוון אפור. ארון האמבט עשוי עץ אלון מבוקע שעליו הונח כיור שסותת מאבן בזלת טבעית. מול הצבעוניות המונוכרומטית בולטים אביזרי אמבט בגוונים של זהב ובראס. במרפסת הפרטית תכנן בן-דוד עבור הילדה פינה לבילוי פנאי עם מערכת ישיבה מחומרים טבעיים וערסל קש שמשתלשל מטה ישירות מהפרגולה.