אגם קומו שבצפון איטליה הוא אחת מזירות הנופש הנחשקות בעולם, ומשמש כלוקיישן מועדף גם על השחקן ג'ורג' קלוני, שאוחז שם בבית קיט משלו. הבית היפהפה שבתמונות שייך לבני זוג ירושלמים בשנות ה-60 לחייהם, היא פסיכולוגית והוא עורך דין, שלאחר שנים של עבודה קשה ביקשו לתגמל את עצמם, וקנו נכס בפנינה האיטלקית שבו יוכלו למצוא מפלט ומרגוע.
למרות המיקום היחיד במינו, הווילה שבחרו בני הזוג נבנתה אי שם בנות ה-50 של המאה הקודמת ומצבה היה רעוע. לשמחתם, קרובת משפחתם היא האדריכלית אדר ארייב (37) שהקימה לאחרונה סטודיו לאדריכלות ועיצוב יחד עם שתי חברותיה, האחיות ומעצבות הפנים כריסטין אמרזיאן (37) ואנג'לינה נחום (35). השלוש הכירו במשרד ירושלמי לאדריכלות ועיצוב שבו עבדו בפרקי זמן שונים, ולמרות שהן מגיעות מתרבויות שונות, הצליחו למצוא שפה משותפת וליצור קשר אוהב וחזק.
אנג'י (אנג'לינה) וכריסטין עבדו במשרד, ואני הגעתי שנתיים אחר כך, ב-2016", מספרת ארייב. "שנה אחר כך אנג'י בחרה לצאת לדרך עצמאית, וכריסטין ואני המשכנו לעבוד ביחד במשרד עוד ארבע שנים, עד אחרי הקורונה". שנתיים עברו להן והשלוש החליטו לאחד כוחות ולפתוח את סטודיו ACA, ראשי התיבות של האות הראשונה בשמן. "אנחנו משרד שדובר שלוש שפות, חוץ משפת העיצוב", מחייכת ארייב. היא סיימה את לימודי האדריכלות בויצ"ו חיפה בשנת 2012, ואילו אמרזיאן ונחום סיימו את לימודי עיצוב הפנים במכון אבני בהפרש של שנה זו מזו, לפני כ-8 שנים.
"כריסטין היא חצי ערבייה וחצי ארמנית, ואני ארמנית נוצרייה", אומרת נחום, שקיבלה את שם משפחתה מנישואיה ליהודי. "אנחנו מגיעות ממשפחה מאוד חמה וקרובה של חמש אחיות ושני אחים. כל החברות שלנו נכנסות אלינו למשפחה בתור אחיות", היא מספרת.
"ביני לבין אדר היה חיבור אישי ועיצובי מיידי כשהיא הגיעה לעבוד איתנו, והפכנו להיות אחיות מהר מאוד", מצטרפת דבריה אמרזיאן. "אין לנו אגו או כסף שיפריד בינינו. אנחנו משתדלות לדבר כל הזמן ולא לשמור כלום בבטן. כך גם בעבודה. אנחנו מקדישות יום בשבוע לדבר על כל העניינים ומצליחות לתקתק עבודה בצורה יעילה".
קסם על המים
הנכס בן 150 המטרים הרבועים שרכשו קרובי משפחתה של ארייב, כולל בתוכו וילה לשימור בת שתי קומות משנות ה-50, ואליה צמודה יחידת דיור קטנה. "במקור הם ביקשו לרכוש נכס באזור האלפים בין שוויץ לאיטליה, קרוב לאתרי הסקי שהם אוהבים לבלות בהם, אבל גילו שהמחירים בשוויץ מאוד יקרים ושהבירוקרטיה מסובכת", נזכרת ארייב. "לאחר מחקר מעמיק בעלת הבית בחרה באזור לייק קומו, מצאה חמישה נכסים, וגילתה את הנכס המדובר שממוקם בכפר בטריציונה (treccione), על ההרים שמסביב לאגם. היא הראתה לי תמונות והתייעצה איתי, ואני בדקתי את הנוף שנשקף מהבית, את כמות האור שנכנסת פנימה, וידאתי שהגג במצב טוב, כי ידוע ששיפוץ של גג זו הוצאה כספית כבדה. ראיתי את הפוטנציאל ואישרתי להם להתקדם".
שלוש השותפות לסטודיו העיצוב והאדריכלות קיבלו את משימת השיפוץ רגע אחרי שחתמו בני הזוג עם המתווך האיטלקי על קניית הנכס. "נכון, שלוש מעצבות ביחד זה לא פשוט, אבל לכל אחת מאיתנו הכוח והחוזקה שלה, ואנחנו משלימות האחת את השנייה", מספרת אמרזיאן. "לאדר יכולות אדריכליות מעולות, שבאו לידי ביטוי במיוחד בפרויקט הזה, של בית לשימור; אנג'י מנהלת פרויקטים אלופה; אני על הטאץ' העיצובי, בחירת גוונים, חומרים, פריטי ריהוט. אנחנו לגמרי מבינות אחת את השנייה, רק ממבט בעיניים, וזה גם עזר לבעלי הבית להתחבר אלינו ולהחלטות העיצוביות שחסכו להם הרבה זמן וכסף".
לא חשבתן פעמיים לפני שהסכמתן לצאת להרפתקה איטלקית?
ארייב: "ממש לא הייתה שאלה".
אמרזיאן: "מי שיש לה הזדמנות לעשות משהו בחוץ לארץ, בייחוד באיטליה, באזור הכי מבוקש, אין לה מה לחשוב בכלל".
עיצוב בשלוש פעימות
ללייק קומו הן טסו שלוש פעמים בלבד, לפני שמסרו את הנכס היפהפה והמעוצב חזרה לבעליו. "עשינו תחקיר ראשוני לגבי חומרים ועלויות, בדקנו חיפויים וריצופים. קלטנו שהחומרים והעבודה באיטליה הרבה יותר יקרים מאשר בארץ, לעומת מחיר של נכס, שם זול יותר מאשר כאן", אומרת ארייב. "למרות זאת שינוע לא בא בחשבון, וגם קרץ לנו ולבעלת הבית שימוש בחומרים מקומיים", היא מוסיפה.
בשלב הראשון טסו המעצבות לאתר, לחזות בנכס מקרוב. "נסענו לראות מה מצב הדברים, כמו הצנרת, התאורה החימום. לקחת מידות מדויקות, לקבל השראה מהנוף, לראות מה יש מסביב, שיעזרו לנו לתכנן את העיצוב המושלם", מוסיפה נחום.
השלוש מתארות את הדרך לטרציונה, במעלה ההר, כחוויה בפני עצמה. "מבחינתי החוויה של הבית מתחילה מהרגע שעולים בכביש המתפתל העולה אל הכפר שבו שוכן הבית", אומרת ארייב. "אל גינת הבית מוביל שביל צר עם אבנים עתיקות וברקע שומעים את פכפוך המים מהנהר שזורם לאגם".
הכניסה לנכס מחולקת לשתי דלתות: מימין דלת ליחידת דיור ומשמאל הדלת לבית המרכזי. ארייב מספרת כי כשהגיעו לבית הופתעו לגלות נכס ישן ומוזנח. "הדייר האחרון היה איטלקי מבוגר שחי שם לבד, בלי יכולת פיזית לטפל בבית. אבל הנוף המרהיב של אגם קומו שנשקף דרך כל חלונות הבית, כולל השירותים, כיפר על הכל", היא אומרת בחיוך.
החלל המרכזי שנגלה עם הכניסה לבית היה ריק, מלבד אח ישן ושולחן אוכל קטן. המטבח, ששטחו התפרס על פני כ-8 מ"ר בלבד, היה ממוקם בחלל ביניים שבין הסלון לקומת החדרים, וגם מצבו היה מוזנח. בקומה העליונה, מעל לסלון, שני חדרי שינה שפונים לכיוון החזית הצופה על נוף האגם.
המעצבות מספרות כי מטרת השיפוץ העיקרית הייתה להפוך את הנכס לבית נעים, מזמין וחמים, ולעצב אותו כמכלול, כולל היחידה הצמודה לו, תוך הבלטת הנוף הנשקף מבחוץ. לאחר שבילו באזור ארבעה ימים הן שבו ארצה, שוחחו עם בני הזוג, ובנו פרוגרמה על בסיס החלומות והצרכים שלהם. "החלטנו להזיז למשל את המטבח לאזור אחר בבית, על סמך הנוף שבני הזוג רוצים לראות מהחלון כשהם מבשלים", אומרת אמרזיאן. "מכיוון שבעלת הבית לא הייתה מרוצה מהמיקום שלו ומגודלו, החלטנו להעביר אותו לאורך הקיר, מצד הכניסה ומול האח המרכזית שבסלון. במקומו תכננו חדר רחצה מרכזי שהיה חסר בקומה", מסבירה ארייב.
ברכת הגבלת התקציב
עבודות השיפוץ כללו, לבד מהזזת המטבח ותוספת של מקלחת כללית, גם את החלפת הצנרת, תוספת של נקודות חשמל, החלפת החימום וההסקה, חיפוי הקירות בשפכטל וצביעתם, והחלפת חיפויי הרצפה בקומת הכניסה. בעלי הבית מיהרו לחפש קבלן מתאים לביצוע העבודות, אך החברות שמצאו באינטרנט היו יקרות מדי ולא תואמות את התקציב שבחרו למשימה. "אבל כצפוי מישראלים עם תושייה, הם התעניינו בחנויות בחומרי בניין וביקשו המלצות על קבלנים, ולבסוף מצאו קבלן מנצח", אומרת בחיוך ארייב. "הוא הגיע לפגישה עם מתורגמן שתרגם מאיטלקית לאנגלית, שנשאר חבר של המשפחה עד היום".
לאחר כחודש שבמהלכו התגבשה תכנית השיפוץ, טסו שוב האדריכלית והמעצבות אל הנכס והחלו בסיורים לקניית חומרים לשיפוץ חללי הבית, כמו ריצוף, מטבח, כלים סניטריים ופריטי ריהוט שונים. "לבעלת הבית היה תקציב לא גבוה עבור השיפוץ, שהסתכם בכ-250 אלף שקלים, ולכן הצענו לה להשתמש בחלק מהרהיטים שהיו בבית, ולחדש את מראם", אומרת ארייב.
"הרהיטים בבית היו מוזנחים, אבל יפהפיים ועתיקים", מוסיפה אמרזיאן. "התלהבנו מהם מאוד, אבל בעלת הבית לא רצתה בהם בהתחלה. רק כשהכנסנו אותם להדמיות בתלת ממד היא התחילה לראות את הפוטנציאל שאנחנו ראינו. הארונות, המיטות, השידות, כולם השתלבו נהדר עם שיש איטלקי, והם חלק גדול מהקסם העיצובי ששורר במקום היום. בסופו של דבר היא התאהבה בהם".
בנוסף לרהיטים, גם התקרות שמחופות בקורות עץ ובקורות תמיכה נשארו על תלן. "החלטנו, בגלל מגבלות תקציב, להיעזר במה שיש, ולשאוב מזה השראה. וכך נבחר סגנון מודרני-וינטאג'י. התקציב הכתיב את האופי, והלקוחה בחרה לזרום איתנו", מוסיפה אמרזיאן.
הקבלן החל בעבודות השיפוצים, והמשיך לעבוד במרץ גם כשחזרו השלוש ארצה. "זה היה מאוד מוצלח", אומרת נחום. "הקבלן היה טוב, הבין אותנו מהר, ועבד יפה. בסופו של דבר, אם אין קבלן טוב, גם אם את מעצבת טובה, זה לא ייצא כמו שצריך". ארייב מוסיפה כי השיפוץ באיטליה הוא חוויה שונה לגמרי משיפוץ בארץ. "הקבלנים ואנשי המקצוע באיטליה לעולם לא ישאירו את הכלים והסביבה מלוכלכת אחריהם. הבית נשאר נקי אפילו בעיצומה של העבודה. כלי העבודה, החומרים והצבע מסודרים בערמה ומכוסים בניילון, שחלילה אף שכן לא ירגיש לא בנוח לעבור ליד ולראות משהו לא אסתטי", היא מחייכת.
להכניס את האגם פנימה
השלב האחרון בעבודתן המאומצת של השלוש כלל את נושא הלבשת חללי הבית, הסטיילינג ורכישת פריטי ריהוט ואביזרים משלימים. ביחידת הדיור תוקנו הקירות בשפכטל ונצבעו בגוון בהיר ורענן. "עשינו שם תיקונים מינוריים, כי הצענו ללקוחה להשאיר אפשרות עתידית לעשות מעין 'גסט האוס' או Airbnb", מסבירה ארייב. "הייתה שם אח מהמאה ה-19, עם תאריך חרוט על המסגרת, והשארנו אותה כמובן, וגם את ריצוף הטרקוטה המקורי והיפה".
מיטה זוגית גדולה וחדשה נרכשה והוצבה במרכז החלל, ולצדה שתי שידות תואמות, ארון ומיטת תינוק. וילונות פשתן בגוון חום מעודן נתלו מעל החלון, וכן יצירות אמנות ומראות. שירותים הותקנו בחדר בשיפוץ קודם, להם הוסיפו המעצבות כיור קטן ומקלחון, לרווחת השוהים בחדר. "השארנו את התקרה הצבועה בשחור ואת הקורה המסיבית כפי שהן. רצינו לשמור על האותנטיות, ומצד שני לא רצינו להשקיע יותר מדי בחדר הזה, למרות שהוא יצא קסום במיוחד. כשהדרך פתוחה ורואים את היציאה לחצר, זה מרגיש כמו חלום", אומרת ארייב.
כשנכנסים לבית הראשי, מהדלת השמאלית, נגלה חלל שלם ופתוח, שמשקיף לנוף האגם. הוא מתחיל במטבח החדש שתכננו המעצבות, בגוון לבן ובגימור מבריק, שמאפשר השתקפות של יפי הנוף התכלכל-ירוק מבחוץ. החלל כולו חופה באבן איטלקית וטבעית. בסמוך למטבח, פינת אוכל רחבה הכוללת שולחן עם בוצ'ר עליון מעץ אלון, וספסל עשוי עץ אלון.
בהמשך מוקם הסלון, סביב האח ששופצה ונצבעה מחדש, שבו ספה וכורסאות בגווני הנוף, ושולחן בתבנית אדרת הדג מעץ ממוחזר. "רצינו להכניס תחושת חמימות ולשקף את הנוף דרך גוונים שישרו אווירה טבעית ויתכתבו עם החוץ. לכן בחרנו בספה בטורקיז, בצבע המים, ובכורסה קטנה בחום, בצבע ההרים", מסבירה אמרזיאן.
בסמוך לדלת הכניסה שלוש מדרגות מובילות אל חדר הרחצה הכללי, שבגלגולו הקודם היה חלל המטבח. בהמשך המדרגות נמצאת קומת החדרים, שבה סוויטת השינה המרכזית של בני הזוג, וחדר נוסף לאירוח. אלה עוצבו בקווים עדינים, תוך עבודות שיחזור ושימור של אלמנטים כמו תקרת העץ, רצפות העץ המקוריות, ורהיטים עתיקים כמו הארונות וכיסאות "לואי" שנשלחו לעבודת חידוש וריפוד מחדש.
בסוויטה המרכזית שופצו וחודשו המיטה הזוגית, בעלת גב מיטה המעוגל, ארון ה"ארמואר" המעוטר וקומודה עם מראה מקושטת, שחלקה העליון מחופה בשיש שחור. זו תואמת את שתי השידות שלצד המיטה, שנוקו, שויפו ונמשחו בלכה גם הן. לוחות העץ שמחפות את הקיר נמשחו בלכה, ועליהן נתלו יצירות אמנות. נברשת מתכת עם אהילי בד בגוון בהיר, תואם לבד הווילון, נתלתה במרכז התקרה בחלל ומעניקה תאורה מקיפה ורכה. חלונות הוויטרינה נפתחים אל החוץ, ומציעים מרפסת קלילה ובה שזלונג עשוי מברזל ומפלסטיק.
בחדר האירוח נתלו וילונות ג'קארד מעוטרים ואפורים על החלון, שמכניסים חמימות לחלל שקירותיו נצבעו בלבן. ארון בעיטורי עץ ומראה תואמת, חלק מהרהיטים שהושארו בבית, חודשו ושובצו בחלל.
חדר הרחצה בקומה העליונה עוצב בקווים נקיים, בהירים ורעננים ותואם את חדר הרחצה שבקומת הכניסה, מלבד שינויים סגנוניים מינוריים. עבור חיפוי הרצפה נבחרו אריחים מצוירים בגווני כחול וחום, שמזכירים את צבעי הנוף, ועל הקירות אריחי קרמיקה מלבניים בלבן מבריק, שעליהם, כמו במטבח, משתקף האור.
"כל החומרים שנבחרו עבור הבית נועדו לספר את הסיפור של מה שהיה פה פעם, ולתת לו כבוד", מסכמת ארייב. "הבית עבר הרבה דיירים ושיפוצים ואנחנו רצינו להחזיר אותו אחורה, לתקופה שבה הוא נבנה במקור. דרך החומרים והגוונים שבחרנו, ביקשנו להפיח חיים בבית ולתת תחושה של חלל אורגני אחד, שמאפשר מנוחה ורוגע".