זוג בני 60 פלוס בזוגיות פרק ב' עברו לגור לראשונה יחד בדירת פנטהאוז חדשה וביקשו לעצב אותה כך שתתאים לאירוח הילדים, הנכדים ובני משפחה נוספים. במעבר של בני הזוג מבתי קרקע נפרדים לדירה משותפת בקומה גבוהה הם לא רצו לוותר על אזור ירוק ופורח ועל עוד כמה בקשות: לעצב מרחבים בסגנון נוח עם גוונים בהירים ולשלב חדר שינה לנכדים שלהם משני הצדדים.
"הים הנשקף מהחלונות הוא זה שחתם את העסקה לרכישת הפנטהאוז באזור השרון, כשהמוטיב המרכזי הוא המרפסת המרחיבה את בנוי", מספרות מעצבות הפנים ציפי יעבץ חן ופז חסדאי על הדירה בשטח של 170 מ"ר בבניין בקו שני לים.
"החשיבה הביופילית (החיבור לטבע - יפ"נ) הייתה חלק משמעותי בתכנון המרפסות הפתוחות. חדר המגורים נמתח והכפיל את שטחו בזכות חללי חוץ ופנים שמתמזגים אחד עם השני. ומתוך 80 מ"ר של שטח המרפסת - כחצי הם גן שתול", אומרות יעבץ חן וחסדאי.
בתכנון המקורי, הדירה היא בעלת מבנה מאורך המחולק לאגף ציבורי ולאגף חדרים, וחדר אחד המחבר בין שני האגפים. מגבלות השלד המקורי של הדירה הותירו מעט אפשרויות להגמשת התכנון. כחלק מהשינויים צומצם המרחב הציבורי תוך מציאת פתרונות אחסון שיאפשרו לבני הזוג מגורים פרקטיים ונוחים עם החפצים שאגרו במהלך חייהם, ביחד ולחוד. כחלק משדרוג הדירה הוחלפה התשתית המקורית למערכות חדשות של אינסטלציה, חשמל חכם ומערכות מדיה משוכללות.
רצפת הבית חופתה בפרקט אלון בהיר בחיתוך רחב ונעשתה בחירה בחומרים בהירים וטבעיים שמדגישים את הנוף הנשקף. לבקשת בעלי הבית, שולבו גוונים לבנים בטקסטורות שונות, בהם גווני חול של עץ ואבן, לצד גווני ירוק המחברים בין הגינה לבין הפנים.
קובייה מקשרת
במבואה של הדירה הוחלפו דלתות החדרים בדלתות גדולות הנמתחות מהרצפה עד התקרה והן מתחברות למוטיב המחיצות הזזות המאפיין את הבית הדינמי. בקירות המבואה נתלו שלוש יצירות אמנות צבעוניות של האמן שי אזולאי ולידן הוצבו כורסאות עץ וראטן בהירות. המבואה מהווה שטח המחבר בין החדרים ומשמשת מקום מפגש נוסף לבני הבית.
מול הכניסה, בחדר המהווה מחבר בין האגפים, הוסרו כל הקירות ובמקומם החדר נתחם כקובייה אפורה. בפאה המזרחית של הקובייה יש כניסה לחדר נכדים, שהוגדר בעזרת חיפוי קיר ודלת במישור אחד ליצירת קו נקי. בחזית של החדר בולטת נגרות דו כיוונית, כשלכל צד יש את הפונקציה המתאימה לאזור. בצד הפנימי יש ארון לאחסון צעצועים לנכדים. בצידו השני מול הכניסה, בפאה הצפונית, יש ארון ייעודי למקרר יין שנסגר בדלת מאווררת בנויה פסים, ארונות כלים וארון לתשתית מדיה. הפאה המערבית בקובייה היא חלק מהמטבח, שממוקם בלב הבית.
המטבח בנוי משני קווים מקבילים. ארונות גבוהים באפור, כהמשך הקובייה, ובמקביל אי רחב ידיים העשוי פלטת בזלת טבעית בגווני אפור מט מעל ארונות עץ אלון בהיר. הצד הפונה לסלון מורכב ממגירות פתוחות מאפשרות תצוגה לכלים. לאי נבחרו כיסאות בר פנאומטיים בצבע חול שבהם אפשר להשתמש גם עבור ישיבה נמוכה בעת אירוח סביב פינת האוכל הסמוכה.
במקביל למטבח הוצבה פינת האוכל המנוגדת לצבעוניות של יתר האלמנטים בבית. היא המורכבת משולחן עץ גולמי מושחר וסביבו כיסאות עץ שחורים ומנורה מינימליסטית ארוכה תלויה מעליה.
"בחרנו בספה ירוקה מעוגלת בעלת קווים רכים המאפשרת ישיבה דואלית, צפייה בטלוויזיה ומבט כלפי הנוף", מספרות המעצבות, "לצידה הצבנו כורסאות מעור אפור, שולחנות עגולים ממתכת זהובה וציור נוף של סולי לוי, המשלים את הקומפוזיציה".
מדלת הכניסה תוכנן ציר ארוך הכולל ספרייה המכילה אוסף ספרי אמנות, כלים יפים, טלוויזיה, קמין שקוע, עבודות אמנות ופתרונות אחסון. הספרייה ממתכת דקת דופן נבנתה על פני כל קיר הסלון כמעין קו מנחה הנמתח כלפי החוץ והנוף. היא מונחת על גבי ספסל אבן טרוורטין נסורה בגוון חול. הקמין משולב באלגנטיות בתוך ספסל האבן במיקום שמחבר בין הפונקציות בחלל הפתוח. מצידו השני של הציר נתלתה מראה עגולה גדולה שדרכה משתקפת הגינה במרפסת.
"כל החלונות הוחלפו כך שיתאימו לצבעי הבית, ולהצללה בחרנו בצלון שבדרך כלל מותקן חיצונית אך הפעם הוא הותקן בפנים הדירה. סיבסוב הצלון מאפשר שליטה בקרני השמש ממערב ובאלו החורפיות מדרום. לצד מערב תכננו פרגולה ממתכת ובה מערכת הצללה ורטיקלית המאפשרת סגירת המרחב ושליטה באור השמש", מוסיפות המעצבות.
פרחים בחלוני
חדר השינה של בני הזוג רחב ומרווח, במקום קירות ודלתות נבחרו מחיצות שזזות לפי הצורך ולפי רצון בני הבית בפרטיות, בעזרתן הורחבו גבולות החדר וסופח חדר הממ"ד לחדר השינה. הממ"ד תוכנן כחדר ארונות מפנק מבלי לפגוע במוכנות לחירום. מחדר השינה יש יציאה לגינה העוטפת את החדר השינה ובנוסף יש חלון גדול שמולו נשתלה בירנית (טברנמונטנה) לבנה שפרחיה יפים וריחה מלבב. החדר בהיר ומואר כך שאפיו המבואה נשטפת באור.
במרכז חדר השינה הוצבה מיטה אלגנטית ורכה המרופדת באריג אפור בהיר. לצד המיטה תלויה עבודת אמנות של אסף עברון בשם סחלב לבן. שידות עגולות הוצבו לצידי המיטה ומעליהן, על גבי הקיר, תלויה תאורה מינימליסטית בצבע שחור.
דלתות זכוכית נפתחות לגינת המרפסת הצופה לעבר העיר והנוף. במרפסת הוחלף הריצוף בדק ונשתלו שתילי לוונדר, יסמין ואגפנטוס שפורחים בכדורים כחולים גדולים. פלומריה ורודת פרחים משלימה את המראה.
מול המיטה תלויה טלוויזיה על עמוד מהרצפה עד התקרה. דלת הזזה משובצת פסי זכוכית מפרידה ומקשרת את חדר הרחצה לחדר השינה. קירות חדר הרחצה חופו באריחים בהירים בטקסטורת פסים עדינה. תוכננו מראות גדולות המשקפות את הגינה, והן תלויות מעל ארון רחב ועליו משטח קוריאן לבן – הכל במטרה לשמור על קווים נקיים ומינימליסטיים. לצד המקלחון במרכז החלל הוצבה אמבטיה פרי-סטנדינג מפנקת.
חדר הנכדים תוכנן כחלל כיפי. מיקום המיטות מאפשר חלל נוח למשחק, יחד עם יחידות נגרות פתוחות ונגישות לילדים. לחדר בחרו המעצבות מיטות עץ נמוכות בהירות ולצידו יש ארון מלא בצעצועים, שטיח עגול ורישום דיו של לוטרה עליזה. בדירה יש חדר אירוח נוסף לבני המשפחה והוא ממשיך את הקו העיצובי הבהיר של הבית.
גינה מרחפת
הגן העוטף את הדירה הוא גולת הכותרת מבחינת בני המשפחה. לשם ההקמה התמודדו עם כמה אתגרים מכיוון שיצירת גינה בקומת פנטהאוז דורשת תכנון מוקפד, למשל כמה שכבות של איטום, מערכת השקיה יעילה ומתקדמת, ניקוז מים מפוקח, מצע שתילה קל משקל, בשונה ממצע אדמה בגינה רגילה שיש לה שטח מכובד עם עומק עבור השורשים.
הגינה כוללת אזורים של ישיבה ושל מיטות רביצה, תוך שילוב צמחייה רבה לנוי ואף למאכל. בעלי הבית מרבים לארח בה באווירה אורבנית-כפרית את בני המשפחה והחברים.