בסוף חודש דצמבר האחרון, נפתח לציבור כלבו היוקרה של חברת SKP (SKP Chengdu) בצ'נגדו שבסין. המבנה החדשני משתרע על פני שטח אדיר של כ-320 אלף מטרים רבועים, וממעוף הציפור נראה למעשה כמו פארק עצום, הממוקם בסמוך לבניין הגדול בעולם – New Century Global Center. המבנה והפארק העצומים תוכננו בידי משרד האדריכלים הלונדוני Sybartie, בשיתוף פעולה עם המשרד הניו יורקי James Corner Field Operations.
ממבט ראשון קשה להאמין שתחת מעטה הפארק רחב הידיים שבמרכז ההיי-טק של העיר צ'נגדו קיימת עיר קטנה שמוקדשת למסחר, מלונאות ותרבות. בפארק עצמו ממוקמים 33 מוקדי נוף מעוצבים, מחוברים ביניהם בשבילי תנועה, שמטרתם לספק למבקרים את היכולת לשוטט בטבע – גם במרחב האורבני העמוס. "אנחנו רואים בפרויקט הזה כסוג של סימפוניה", סיפר למגזין Dezeen טורקיל מקינטוש, מייסד שותף בסטודיו Sybarite. "המרחב שיצרנו לוכד בתוכו את התרבות ואורח החיים של העיר צ'נגדו ומחזיר את הטבע לתושביה".
99 אחוזים משטחי המסחר והאירוח של כלבו היוקרה ממוקמים מתחת לפני הקרקע. את המתחם תוחמים בית הכלבו עצמו מצפון, וחנות נוספת של חברת SKP מדרום. בין שתי חנויות הענק תוכננו 12 ביתנים שקועים המופרדים אלה מאלה בשבילים ובגשרים, בכל אחד מהם ממוקם מותג יוקרה אחר, בהם פראדה, גוצ'י, לואי ויטון והרמס, ועל גבי כל אחד תוכנן גג ירוק שמתפקד כגן בוטני. השבילים מובילים בין היתר גם אל מרכז הפארק, שבו תוכננה קוביית זכוכית גדולה שמכניסה אור טבעי לקומות השקועות ובתוכה גן במבוק.
"ללכוד את דמיונו של המבקר"
השבילים המחברים בין הביתנים השונים במתחם, פותחו במסורת פיתוח מונחה התנועה (Transit-Oriented Development). העיקרון של גישה זו הוא תכנון מרחבים עירוניים תוך התמקדות ביצירת סביבה צפופה ומותאמת לתנועה רגלית, בשילוב של שטחי מגורים, מסחר ומשרדים כאשר כל אלו נמצאים בסמיכות לתחבורה ציבורית, מה שיכול לסייע בהפחתת עומסי התנועה והזיהום.
את הגישה הזו, מסביר מקינטוש, הטמיעו צוות האדריכלים במתחם הקניות, וביקשו לשנות את חוויית הקנייה בחנויות כלבו. "המתחם מכתיב פרדיגמה חדשה למתחמי קניות עכשוויים ולחיים אורבניים בכלל. במקום להיות 'כלואים' במתחם הכלבו הקלאסי, המבקרים יכולים לטייל דרך נופים יפים, הכוללים אמנות טבע ותרבות".
האלמנטים הבולטים ביותר במתחם, מלבד הפארק הירוק העצום, נמצאים בקצה הדרומי של המתחם - שישה פסלי מים אנכיים שגובהם משתנה ונע בין 26 ל-36 מטרים, היוצרים מופע תאורה ומים מרשים. "אנחנו צריכים ללכוד את דמיונו של המבקר", אמר מקינטוש, "בין אם זה באמצעות מופעי האור והמים המשתנים והדרמטיים של פסלי המים, או באמצעות המרחבים בגרם המדרגות הגדול, ברחבה ובאמפיתיאטרון. יצרנו מגוון עצום של סביבות, שמספקות למטייל חדשנות בלתי פוסקת".
המתחם כולו יושב מעל לכמה תחנות רכבת תחתית, מהן קיימות כניסות ייעודיות למבנים השונים בו. בנוסף, קיים במקום גם חניון תת קרקעי שיכול להכיל כ-3,000 מכוניות. המתחם, שנראה עתידני וכמעט דמיוני, מייצר אינספור סיטואציות ודרכים לחוות אותו. כך, לא משנה איך תגיעו אליו - ברכבת, ברכב הפרטי או ברגל – ייתכן שלעולם לא תלכו בו באותה הדרך.
אור ירוק לקניות
הבחירה באדריכלות "שקועה" למבני מסחר ותרבות במפלסי תת הקרקע, המיוחסת באדריכלות המסורתית לפתרונות חנייה בדרך כלל, היא ייצוג של הגישה העתידנית של משרד האדריכלים Sybarite. עיקר העיסוק של המשרד הוא בפרויקטים של קמעונאות, בעיקר מותגי יוקרה של אופנה ועיצוב. המשרד עומד מאחורי תכנון חנויות כלבו נוספת של רשת SKP, בבייג'ינג ושיאן.
הפרויקט הנוכחי אכן מרשים, הן בממדיו ובמורכבותו, והן בהתייחסות החומרית לבנייה ירוקה. עם זאת, מעלה לא מעט שאלות בנוגע לגישה האדריכלית ולרלוונטיות שלה. האם הרצון לממש אדריכלות עתידנית, טובה ומפותחת יכול להתכתב עם תכנון של מרכז מסחרי יוקרתי בקנה מידה כה גדול? יש האומרים שאין עתיד לקניונים ולחנויות הכלבו, ושבעשורים הקרובים אלה יהפכו להיות נחלת העבר, זאת הודות לפתרונות פשוטים יותר שלא דורשים מאנשים לצאת מהבית.
בנוסף, הצהרת כוונות האדריכלים לייצר "קהילה שיתופית" ו-"להחזיר את הטבע לתושבי העיר", נראית מעט לא רלוונטית כשהיא מלווה בבנייה של מאות חנויות יוקרה של בתי האופנה הגדולים בעולם. הצורך במרחבים ירוקים בערים המצטופפות עולה עם השנים, אך האם עתידם של מרחבים אלה מוכרח להתקיים לצד מתחמי קניות? נראה כי מתחת למעטה הפארק הירוק ורחב הידיים מסתתרת האדרה של תרבות הצריכה באמצעות אדריכלות גרנדיוזית ומלאת הבטחות, שכל מטרתה היא למצוא דרך חדשה לעודד קניות ולפתות צרכנים להיכנס אליה.
עם זאת, אין ספק שמרכז SKP Chengdu הוא ציון דרך שאין שני לו עבור אופנה, טכנולוגיה ואמנות. בשילוב של ארכיטקטורה המאופיינת באלמנטים עיצוביים עכשוויים ומסורתיים היוצרת סביבה ייחודית ובולטת, הפארק יוכל לשמש כנכס יקר לקהילה ויעד לתיירים. למרות הציניות שבכך, נאלץ להסתפק בידיעה שגם יזמי קמעונאות ענקיים הבינו את החשיבות של הטבע במרחבים העירוניים – אפילו אם הם משתמשים בו ככלי שיווקי.