ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית

זה מורכב: משחק הלגו נודד מעולם הילדים לעיצוב הבית

קוביות הבנייה הפופולריות בעולם משתלבות בעיצוב הפנים, ואנחנו לא מתכוונים למה שהילדים בנו והשאירו בסלון. זרי פרחים, מתלים, רהיטים, תמונות ואפילו קירות עשויים לבני פלסטיק קטנות וצבעוניות מפארים חללים כאלמנטים מלאי סטייל

פורסם:
בעידן המודרני כולם – כמעט ללא יוצא מהכלל – נדרשים להמציא את עצמם מחדש. גם סוס מנצח כמו משחק ההרכבה המצליח בעולם, לגו, זכה לחיים חדשים הודות לסטים מפתיעים שמיועדים גם לקהל בוגר ונועדו כדי להרכיב ולקשט בעזרתו את הבית. בין הסטים המרהיבים אפשר למצוא מודלים שונים כמו מכונת כתיבה, מגדל אייפל, זרי פרחים מהסדרה הבוטנית, דמויות אייקוניות מסדרות שונות כמו "חברים" או "המשרד" ואפילו תמונות ודיוקנאות (היי אלביס!) מעוצבים להרכבה, שאפשר לתלות לראווה על קירות הבית באמצעות מתלה שכלול בערכה.
והגבול לא עובר רק בערכות מוכנות שמראש מיועדות לחללים שאינם בהכרח חדרי ילדים או משחק. השימוש באותן קוביות קסם צבעוניות מפלסטיק המתחברות זו לזו כבר יצאה ממה שהתכוון המשורר, לעבר מחוזות יצירתיים, שבהם בונים רהיטים, קישוטים, חפצים שימושיים ואפילו קירות. הכול על טהרת הלגו.
האמן שהופך את הכל ללגו
(צילום: ירון שרון )

"שחק היטב" (leg godt בדנית), זהו התרגום שקוצר לשם המותג המוכר LEGO. ואכן, ילדים רבים, מאז שנת 1932, למדו בזכותם לא רק לפרק ולהרוס צעצועים, אלא גם להרכיב מחדש, תוך שימוש בדמיון. החלקים שמעודדים חשיבה יצירתית, תוך הבנה מרחבית, מסייעים לילדים מגיל פעוט לדייק את המוטוריקה העדינה וליצור יש מאין בזמן קצר יחסית. אמנם היתקלות לילית עם רגליים יחפות על חלקי לגו הם אחד הסיוטים של כל הורה, אבל הלגו עובר את משוכת הזמן ושורד שנים ארוכות, תוך אספקת זמן איכות ותהליך תרפויטי ושקט במהותו לקטנים ולגדולים כאחד.
הערכות החדשות, שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות, פונות לחובבי לגו במטרה ליצור אמנות ופריטי עיצוב לגיטימיים ומעוררי התפעלות לבית. מה למשל? להרכיב חמניות שכמו יצאו מיצירה של ואן גוך בעזרת ערכת LEGO Sunflowers או להכין תמונת קיר בסגנון זרם העיצוב של ממפיס, בעזרת ערכות LEGO Modern Art, השופעת אלמנטים צינוריים, מלבניים, משולשים ועגולים, שמתחברים יחדיו לכדי יצירה א־סימטרית ומושלמת. אפשר אפילו לראות פתרונות יצירתיים מלגו למילוי בריקים חסרים בקיר, למשל. אפשר להכין מדף, שולחן, מתלה מפתחות, מסגרת תמונה, מעצור לספרים, מיני קופסאות ומכלים - כיד הדמיון הטובה. מהפן העיצובי, מדובר בהכנסת צבע הביתה וגם הומור וקלילות.
10 צפייה בגלריה
ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית
ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית
ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית
(צילום באדיבות יח"צ LEGO)

10 צפייה בגלריה
ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית
ערכות הפרחים של לגו להרכבה עצמית ולקישוט הבית
במקום פרחים אמיתיים
(צילום באדיבות יח"צ LEGO)

המהנדסת שבונה ויוצרת מלגו

את התחביב האהוב על מיליוני אנשים לקחה צעד אחד קדימה הדס קרן, מהנדסת מים בחברת מקורות בעברה, שהחליטה לעשות הסבה מקצועית כשנולד בנה השלישי. "לפני עשור, כשהייתי בחופשת לידה, העברתי את הזמן בצפייה בסדרות הקשורות לעיצוב הבית", היא נזכרת, "באחת התוכניות הראו שני מעצבים שחיפשו פריט ייחודי לעיצוב חדר ילדים, והגיעו לסטודיו של אמן לגו אמריקאי בשם שון קני. ברגע שהראו את הדברים שהוא מייצר נעתקה נשמתי. הייתה לי ממש צמרמורת מכף רגל ועד ראש. זה דבר שקרה לי פעם אחת בחיים, וזה היה ברגע הזה בלבד".
10 צפייה בגלריה
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
חידוש רהיטים בעזרת לגו
(צילום: הדס קרן)

10 צפייה בגלריה
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
אלמנט צבעוני לקישוט חלל הבית. בהשראת ספר ילדים
(צילום: הדס קרן)

קרן מספרת כי אמנם חדוות היצירה זורמת בעורקיה, וכי מגיל צעיר ציירה וניגנה, אבל דווקא בעלה הוכתר כ"מעצב של הבית". "הוא מעצב תעשייתי ואני המהנדסת, זו הייתה חלוקת התפקידים. לקח לי שנתיים להחליט שגם אני יכולה להיכנס לתחום, להתנסות, ליצור ולעצב. התחלתי מפורטרטים לילדים שיצרתי מלגו ושיתפתי ברשתות החברתיות. הפידבקים היו מעולים ונרשמה התלהבות עצומה. משם המשכתי והשתתפתי ביריד אמנים, דבר שהצריך ממני לפתוח עסק פטור, במקביל לעבודתי כשכירה", היא אומרת.
אז מתי החלטת שזהו, את עוברת ליצור בלגו במשרה מלאה?
"בהתחלה עשיתי את זה בשביל הכיף והנשמה. אבל אז הגיע משבר גיל 40 פלוס ויחד איתו הקורונה, והחלטתי לעזוב את המקום שהיה לי בית במשך 15 שנים ולעבור לעבוד מהבית ולהתפרנס ממה שאני אוהבת – בניית פריטי עיצוב מלגו".
כיום מתמקדת קרן בעבודה מול לקוחות פרטיים ועשרות חברות הייטק ישראליות – ומפיקה עבורם יצירות מקוריות כמתנות, מדמויות לגו אישיות דרך פורטרטים דו־ממדיים לתלייה על הקיר ועד פרויקטים מורכבים בקנה מידה גדול. "השלמתי לאחרונה שני פרויקטים ענקיים: אחד לחברת HP והשני לחברת סילה די.בי. עבור הראשונה תכננתי דגם מוקטן של אחת ממכונות הדפוס הראשונות והענקיות שלהם, כולל הוראות הרכבה ועיצוב המארז כולו", היא אומרת. "הפרויקט עם סילה נעשה לקראת כנס גדול של מהנדסים בקפריסין, ועבורם יצרתי פעילות גדולה בקבוצות, במטרה לבנות דגם גדול של האי קפריסין בתלת־ממד, כולל מבנים אייקוניים, תוך שיתוף פעולה. בנוסף, כל אחד מהבאים יקבל את הלוגו של החברה בתלת־ממד".
10 צפייה בגלריה
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
פורטרט מלגו לתלייה בבית בהזמנה אישית
(צילום: הדס קרן)

10 צפייה בגלריה
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
פרויקט עיצוב בעזרת לגו
דגם שעון רולקס למותג האופנה BALR. מיועד לתצוגה בחנות
(צילום: הדס קרן)

איך את משיגה את חלקי הלגו השונים?
"לא, מדובר בלגו אמיתי ומקורי שאני רוכשת מאתר גדול בשם Brick Link. חברת לגו רכשה את האתר הזה ואפשר למצוא בו עשרות אלפי חנויות שמוכרות חלקי לגו שונים. אני קונה ומרכיבה מהם משהו חדש לגמרי. יש לי שלל דמויות, עם מגוון פרצופים ותסרוקות, וזו אחת ההנאות הכי גדולות שלי - להכין דמויות ואלמנטים קישוטיים בעיצוב אישי. יש לי עוד המון המון חלקים בסטודיו הביתי שלי, ולמען האמת אני לא חושבת שיש עוד מישהו בארץ שמתעסק בלגו בקנה מידה גדול ובפרויקטים כאלה" .
מה הילדים שלך חושבים על זה שאת משחקת בלגו?
"יש לי שלושה בנים. הגדול, בן 17, גדל על לגו מגיל ממש צעיר. כולם מאוד מתלהבים, כולל החברים של הילדים שכבר התרגלו לראות את האמא מרכיבה לגו. הבנים שלי בעיקר מרוצים לראות את אמא בבית, אחרי 15 שלא הייתי נוכחת כפי שרציתי".
מה הדבר הבא בתחום?
"האמת היא שהפקתי תערוכה גדולה של תמונות ספרי ילדים מפורסמים לפני יותר משנה. פניתי לספריות ציבוריות, המקום האידיאלי בעיניי להציג תערוכה כזו, עשיתי את הכול 'לפי הספר' וניגשתי למכרז. השגתי מכולם את זכויות היוצרים, אבל כל התהליך נמתח ונמרח, עד שפתאום הגענו למלחמה. אז כרגע הפרויקט נגנז, אבל הוא ימתין לימים טובים מאלה. בינתיים יש לי, לשמחתי, הרבה עבודה ואני מתמקדת בלהמשיך ליצור ולעשות טוב, בעיקר לחברות, לארגונים ולקבוצות - וגם ליחידים שאוהבים את עולם ההרכבה ומחפשים אתגרים יצירתיים. היו לי הרבה קשיים לוגיסטיים עם משלוחים לארץ שנעצרו והמון עיכובים, אבל כשלקוחה אומרת לי ששימחתי את העובדים שלה בזמנים קשים כאלה ובכלל, זה משמח אותי מאוד".
10 צפייה בגלריה
לגו לעיצוב הבית - פורטרט של אלביס וגלובוס. ערכות להרכבה עצמית
לגו לעיצוב הבית - פורטרט של אלביס וגלובוס. ערכות להרכבה עצמית
לגו לעיצוב הבית - פורטרט של אלביס וגלובוס
(צילום: frantic00, shutterstock)

10 צפייה בגלריה
מכונת כתיבה מלגו בעיצוב וינטג'
מכונת כתיבה מלגו בעיצוב וינטג'
מכונת כתיבה מלגו בעיצוב וינטג'
(צילום: Tareq.Khan, shutterstock)


היצמדות להוראות או בנייה חופשית?

לבד מערכות בנייה של אבני משחק בסיסיות לבנייה חופשית, מייצרת לגו, משנות ה־50, גם ערכות מיוחדות וסטים להרכבה לפי נושאים, ובהן טירות קסומות וסצנות טבע והרפתקאות וגם סצנות עירוניות ומודרניות. גם שיתופי פעולה עם תוכניות טלוויזיה, סרטים ומשחקים, דוגמת "מלחמת הכוכבים", "אינדיאנה ג'ונס", "סופר מריו" ו"הארי פוטר" הפכו לערכות מבוקשות.
הלבנים הקלאסיות והצבעוניות עם הבליטות והמגרעות שמתחברות אלה לאלה, שוכללו ברבות השנים, ואט־אט נוספו לרפרטואר הקיים צורות נוספות, עם קצוות מוחלקים, לבנים אלכסוניות, מקושתות ומשופעות, ואפילו אנשי לגו צהובים או בגוני גוף, עם ראש וגפיים שאפשר לפרק, לסובב ולקפל ושלל אביזרים נלווים. כיום כוללים חלקי הלגו, בין השאר, גם צינורות, זרועות הרמה, משאבות, מנועים, בוכנות אוויר, גלגלי שיניים, צינורות, כבלים ומפסקים שמאפשרים תנועתיות ושליטה חשמלית במבנים.
משחק באבני הלגו יכול להועיל לבריאות הנפשית, בשמשו כערוץ ליצירתיות ולהבעה וגם ככלי מדיטטיבי וטיפולי במהותו, שמביא להפחתת מתח בזמן שהוא גורם ל"בונה החופשי" להתמקד בתהליך הבנייה, במקום בתוצאה. יש גם מי שמצביע על יתרונות נוספים בדמות למידה על סבלנות והתמדה וגם שיפור הכישורים החברתיים, תוך פתרון אתגרים ושיתופי פעולה משחקיים. אבל יש גם לא מעט ביקורות בדבר המסגרת המובנית (תרתי משמע) של הערכות, שמאופיינות בהוראות בנייה ש"חונקות" את היצירתיות ומפיקות יצירות חד־פעמיות שעלולות לצבור אבק על המדף.

עיצוב בהשראת לגו

אין ספק, למשחק ההרכבה המסורתי נוספת רוח גבית משמעותית בזכות האינטרנט בכלל והרשתות החברתיות בפרט. ברחבי הרשת אפשר למצוא שפע של השראה ורעיונות איך ליצור אלמנטים עיצוביים לחדרי הבית השונים, מפריטי ריהוט שימושיים ועד אביזרי עיצוב כמו שעון קיר, מתלה, מדף, שולחן קפה או שידה.
10 צפייה בגלריה
מדפים בהשראת לגו, להצגת דגמי לגו
מדפים בהשראת לגו, להצגת דגמי לגו
מדפים בהשראת לגו, להצגת דגמים
(בנייה וצילום: איציק שלם)

לגו משמש לעתים כסגנון עיצוב הלכה למעשה, לרוב לחדרי ילדים וחללי משחק, אבל בעצם הוא יכול להשתלב בכל אזור בבית או במשרד. מדפים בצורת לגו אך עשויים מחומר אחר נתונים בתוך נישה ייעודית הם יצירת נגרות של איציק שלם, חובב עבודות בסגנון "עשה זאת בעצמך". שלם מספר כי ביקש להציג לראווה את יצירות הלגו של ילדיו, שהיו דרך קבע על הרצפה, וכך נולד הרעיון ליצור מדפי תצוגה בצורת המוצגים עצמם. "חשבתי לעצמי, אם כבר אני מכין מדפים ליצירות של הלגו, למה שלא ייראו כמו לבני לגו בעצמם?", הוא מספר. קבלו את הוראות ההכנה, שאפשר לראות גם כסרטון, בערוץ היוטיוב של שלם.

שלם מסביר את השלבים להכנת מדפים דומים:
• כמו בהרבה פרויקטים שלי, נעזרתי בחומר שנזרק ברחוב. במקרה הזה השתמשתי במדפים של איקאה, שבתוכם קרטון "חלת דבש" שמקל על ההתקנה.
• מודדים, מסמנים וחותכים את צורת המדפים (אפשר להיעזר בשבלונה מקרטון), כך שייכנסו לנישה הייעודית במדויק.
• חותכים תומכים לעץ בעובי המתאים לפנים המדף, משני הצדדים. מועכים את חלת הדבש כדי שיוכלו "להתלבש" על אותם תומכים. באופן כזה אפשר לתלות את המדפים בצורה אסתטית ונקייה, מבלי להזדקק לתומכים חיצוניים.
• כדי לדמות את הבליטות של לבני הלגו, חותכים טבעות ממקל עץ (אני נעזרתי במקל ישן של מעדר שהתאים לי מבחינת הקוטר) ומדביקים לאורך החזית של כל מדף.
• צובעים את החלק העליון של המדף בצורת לבני הלגו: יוצרים סימונים בעזרת מסקינגטייפ על כל מדף, וצובעים בספריי צבע בכמה שלבים. זה המקום לציין שאין כמו להציג דגמי לגו בנויים על מדפים בנראות של לגו, להשלמת האווירה.

בהשראת לגו

איילה ורפי שלומיאן הם בני זוג שהקימו את STORY IN WOOD, בוטיק נגרות להגשמת החלומות של הילדים. "הרעיון היה לייצר חדרים מיוחדים ושונים, לכל ילד החלום שלו ומה שהוא אוהב ומתחבר אליו", אומרת שלומיאן. "ורצינו להכין אלמנטים ייחודיים שידברו בשפתם".
שלומיאן, גננת בדימוס, אימצה את חזון הלגו בעיצוביה ויצרה חלל שכולו בנוי על הקונספט של משחק ההרכבה. את חדר הלגו הפוטוגני היא הכינה עבור משפחה שרצתה להשקיע בחדר משחקים לילדים, כזה שיוכל להיראות אסתטי וייצוגי בשמשו כחדר אורחים, בנוסף לחדר משחקים. "האמא סיפרה לנו שהילד אוהב מאוד משחקי לגו, וכך חשבנו על הרעיון המטורף הזה. לתכנון הטכני, עד לרמת המוצר המוגמר, אחראי רפי, בעלי", היא אומרת.
את הרעיון הגשימו בני הזוג היצירתיים על קיר מרכזי אחד בחדר, שעליו נקבעו פלטות עץ, ועליהן הודבקו, אחת־אחת, טבעות עץ. תיבות עץ לאחסון הפכו גם הן לחלקי לגו מוגדלים, הכול עשוי מעץ ליבנה משובח בחיפוי צבע בתנור. "בעצם לקחנו חלקים קטנים ואותנטיים של הלגו, והגדלנו אותם אחד לאחד בקנה מידה אמיתי, בהתאמה לגודל הקיר", מדגישה שלומיאן. התוצאה: חדר אורחים ומשחקים מרהיב, אסתטי וגם פרקטי לאחסון.

DIY לגו – מדף טעינה

זה זמן רב שאני מחפשת מדף טעינה אסתטי לנייד, שלא ידרוש קדיחות מיותרות, בטח שלא בקרבת תשתית החשמל. יש כמובן אלמנטים מפלסטיק באתרים הסיניים הזולים, אך רובם מותאמים לשקעים בחו"ל. אחד היתרונות המשמעותיים של לבני הלגו הוא באפשרות לבנות מה שרוצים ובגודל שרוצים. השתמשתי במה שהיה לי כבר ובניתי מדף קטן סביב השקע לטעינת הנייד.
טיפ חשוב: כדי לשמור שהיצירה לא תתפרק ותרסק איתה את הסלולרי, כדאי להדביק את החלקים זה אל זה, בעזרת דבק מהיר. חשוב לא פחות לעשות זאת לאחר טיוטה ראשונית ובניית הדגם הרצוי, תוך שאתם מוודאים שאכן הוא מתאים למידות השקע, ומתלבש עליו היטב. שימו לב, ברגע שהדבקתם - אין דרך חזרה ואבני הלגו לא יוכלו לחזור לעוד סבבים של הרכבות.
את המודל יצרתי עבור שקע סטנדרטי שמידותיו 8 על 8 ס"מ, בעזרת חלקי לגו שאורכם 14 נקודות על 2 נקודות. כדי ליצור מרווח מתאים לכניסת הכבל השתמשתי בפיסה שאורכה 2 נקודות על נקודה אחת. משני הצדדים הורכבו 8 חלקים מרובעים, 2X2 נקודות גודלם, ועוד חתיכה שטוחה – להתאמה מרבית לגובהו של השקע. בחלק התחתון הורכב הבסיס, באורך דומה לעליון, ומתחתיו פס שטוח לקיבוע. מעל החלק העליון הוצמד משטח שטוח, בגודל הרצוי, מכמה חלקים שקובעו בעזרת משטחים שטוחים אחרים.

המפעל של לגו, ככל הנראה משחק הילדים האהוב והפופולרי בעולם, מפיק כ־78 אלף לבני משחק בדקה, מה שאומר שיש יותר מ־600 מיליארד חלקי לגו בעולם ברגע כתיבת שורות אלו, ואם הם יחולקו שווה בשווה אפשר יהיה להעניק לכל אדם על פני כדור הארץ יותר מ־60 לבני משחק. אם יש לכם, כמו לרבים, לבני לגו אקלקטיות שאתם מחפשים מה לבנות איתן כדי לקשט את הבית, הורידו אפליקציה ייעודית בשם brickit שמבטיחה לסייע למצוא מה לבנות. כל שעליכם לעשות הוא לצלם את חלקי הלגו המפוזרים שלכם, והתוכנה תזהה, תספור ותמיין אותם, תוך שימוש בבינה מלאכותית, ותבחן אילו יצירות חדשות תוכלו להכין מהם (כרגע בשימוש עבור משתמשי iOS בלבד).
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button