תשכחו כל מה שחשבתם על דירה בבניין, יד ראשונה מקבלן. במקום ארבעה קירות ריקים מרהיטים ואופי, דירה מאובזרת ומעוצבת לעילא. במקום לובי בסיסי וריק, שמתפקד כחלל הציבורי היחיד בבניין ומועדון דיירים שנשאר נעול וריק, חללים שיתופיים מעוצבים כמו חדרי עבודה, חדרי כושר, ספא, ואפילו גני ילדים. נשמע מופרך? מעצבת הפנים מיכל האן טוענת שבשנים הקרובות יהיה מדובר בסטנדרט - בעולם ובישראל גם יחד.
"בתקופה שבין 7 ל-10 השנים הקרובות הולך להיות שינוי מהותי בתפיסת המגורים", היא מספרת בריאיון ל-ynet. "כיום רוב היזמים מתכננים כמה מגדלים ביחד. אני עובדת איתם כבר בשלב המדגמי, שבו הבניין קיים כתוכנית על הנייר, והמטרה שלי היא להתוות את התכנון והרעיונות שלי בזמן. המחשבה כאן היא על כל פרט ופרט, על חללים משותפים ברמה היקפית ועל עיצוב הפנים של כל דירה ודירה".
כבר 20 שנה שהאן עוסקת בענף העיצוב. היא החלה את דרכה כמעצבת פנים של דירות, ומהר מאוד עברה לתחום דירות היוקרה. כיום היא מעצבת מגדלים שלמים, ומתפקדת כמעצבת הפנים היחידה שעובדת בצמוד ליזמים, כבר משלב התוכניות, לעיצוב מתחמים שלמים מאל"ף ועד ת"ו - החל בלובי וכלה בסלון וחדרי השינה של כל דירה ודירה. הרעיון, לדבריה, הוא לייתר שיפוצים ולחסוך "כאבי ראש" של עיצוב ואבזור דירה לדיירים. כך, עיצוב הפנים מגיע "כלול" עם הדירה והחללים השונים שבבניין.
"רוב היזמים כיום מתכננים כמה מגדלים ביחד, ואני חושבת על כל ה'פסיליטיז' והאלמנטים שנותנים ערך מוסף וגורמים לדיירים שלא לרצות לצאת מהמתחם", היא מסבירה. כיום האן מעצבת מגדלי יוקרה, אך טוענת שמדובר במגמה שתהפוך ליותר ויותר נפוצה בעתיד הקרוב.
"מגורים במגדלים כבר לא נחשבים לנחלתם של עשירים בלבד. בסופו של דבר לכולם חשובים אותם הדברים באותה המידה. כולם רוצים את ממד היוקרה בדירות שלהם, גימורים טובים, נוחות והתנהלות מיטבית, וגם את האספקט הקהילתי, שייתן תחושה טובה. החשיבה כאן היא על כל פרט ופרט, על עיצוב כל החללים בבניין, גם הציבוריים וגם הפרטיים".
איך שומרים על עיצוב אחיד במגדל? הרי לכל משפחה אופי וצרכים אחרים.
"הרעיון הוא לא לאבד את העיצוב הפרטני, אבל עקרונית כשצריך לתכנן עיצוב פנים של 400 דירות, לא מתכננים כל אחת בנפרד, אלא יוצרים כמה טיפוסים של עיצובים שאותם מציעים לבחירת הלקוח. יש יזמים שרוצים שאעצב את הדירות עד הפרט האחרון, כולל הספות והשטיחים, אבל רובם מתמקדים בתכנון נכון מבחינת המעטפת, מבחינת חלוקה אדריכלית. התובנות שלי, מתוך ניסיון ארוך, הן שחשוב שתכנון יהיה גמיש ויתאים להרבה תרחישים, ייקח בחשבון שינויים בתא המשפחתי, ויכלול מרחב ציבורי שמחולק בצורה חכמה. חשוב שזרימת החללים תקנה רוגע ושהייה נעימה".
במה שונה תכנון עיצוב פנים למגדל מאשר תכנון לדירה יחידה?
"באופן כללי תכנון מגדלים מצריך התמודדות עם המון מערכות מורכבות, עם יועצים ובעלי מקצוע רבים. כשמדובר במגדל, מדובר בכל האספקטים - כולל אינסטלציה, מטבחים, הזזה ושינוי פונקציות ברחבי הדירה, ואפילו הגדלים של החלונות ומיקום חדרי הממ"ד. התכנון כאן גמיש יותר, והדייר מקבל מוצר קצה יותר נכון, עם תכנון פנים אידאלי. זה משרת בסופו של דבר גם את הדייר וגם את היזם. ללקוח זול יותר לקנות דירה מיטבית מלכתחילה, לחסוך את שבירת הקירות ופריסת החשמל, וליזם זה חוסך זמן וכסף, הוא פחות טרוד בהתעסקויות פרטניות של שינויים מצד דיירים".
קהילת המגדל
האן מסבירה כי מגדלים הופכים להיות יותר ויותר נוכחים במרחב, וכי העתיד כולל חשיבה על מגדלים כיחידה קהילתית. "בתכנון העירוני יש נטייה ברורה למגדלים, ומגמה ניכרת של עיצוב לרווחת הדיירים ולתגבור חיי הקהילה. בעיניי, הוויסות של הצפיפות העירונית יתאפשר הודות ליצירת מתחמים שלמים שמאפשרים התנהלות נינוחה בתוך השכונה. וזה מה שאני עושה בעצם - אני מתכננת מתחמים שלמים שכוללים חללים ציבוריים, מועדונים, מתחמי קולינריה, ספורט וחללי עבודה שיתופיים".
כדוגמה למתחמי מגדלים שמהווים יחידה קהילתית מעוצבת, מספרת האן על פרויקט "מומנטס" שתכננה בבת-ים. "הפרויקט כולל שישה מגדלים עם המון חללים שיתופיים. עיצבתי את המגדלים בשפה אחידה והם 'מתכתבים' זה עם זה. המבנים אמנם שונים, אבל הקונספט אחיד: ים-תיכוני יוקרתי. חלק מהקונספט הוא ליצור נוחות לדיירים, לכן המתחם מכיל גם גני ילדים ו'פסיליטיז' כמו בריכה.
"פרויקט נוסף שתכננתי באותו אופן הוא שני מגדלים בקרבת שוק מחנה יהודה, במתחם שיש בו גם בית מלון וגם גני ילדים. זה פרויקט שמשלב בין חדש לישן ו'מדבר' בשפה מאוד ירושלמית, עם אבנים עתיקות, עיצוב מסורתי יותר, פחות מודרני, ושילוב מוקפד בין החוץ לפנים. גם כאן יש הרבה חללים שיתופיים שמעודדים קהילתיות והתחברות עם השכנים".
הצצה לדירות, לובאים, וקומפלקסים שתוכננו כך, מספקת האן בספר העיצוב החדש שפרסמה, "מגדלים". הספר מחולק לפרקים המתעסקים בכל חלל - סלון, מטבח, חדר רחצה וכן הלאה - ובו נידון גם אופי החיים במגדל כיום. "יש בספר דגש מיוחד על סגנון חיים שמעודד חיי קהילה ושיתופיות", היא מסיברה את טיימינג ההשקה, פוסט משבר הקורונה.
"אין ספק שהקורונה 'שיחקה' תפקיד מאוד משמעותי בחיזוק הקשרים החברתיים, ותרמה לרצון להפוך לחלק מקהילה. זה משהו שקורה כבר במשך 4-3 השנים האחרונות, אבל מתחזק עכשיו מאוד. 15 שנה שאני עוסקת רק בעיצוב מגדלים, אבל ב-8 השנים האחרונות מפתחת את רעיון הקהילתיות בהם. אני נהנית לחשוב שהסטודיו שלי עשוי להשאיר חותם חיובי על תפיסת מגורים עתידנית".