מראה מראה שעל הקיר, מי מסלול האופנה היפה בעיר? התשובה לכך נמצאת ככל הנראה באי הקטן לה-צ'רטוזה שבוונציה, שם נערכה בסוף השבוע שעבר תצוגת אופנה מהפנטת של בית האופנה הצרפתי המפורסם, סאן לורן.
תצוגת האביב-קיץ 2021 לבגדי גברים התקיימה בתוך היכל מראות ענק הנושק למי הים, שעיצב האמן והקולנוען האמריקני דאג אטקיין (Doug Aitken). רבות מיצירותיו של אטקיין כוללות שימוש במרחבים פיזיים, כאשר הפעם המרחב שעיצב כמעין קליידוסקופ שבמרכזו אדניות מלאות בצמחייה, שאפשר לצאת ולהיכנס ממנו.
להיכל המראות של אטקיין ניתן השם Green Lens (עדשה ירוקה), והוא הוזמן ממנו בידי מנהל הקריאייטיב של סאן לורן, אנתוני וקארלו. העדשה הירוקה מורכבת מחלל מרכזי, שמתוכו יוצאים 10 אגפים נפרדים שיוצרים יחד צורה גיאומטרית שנקראת דקגון, או "מעושר" בעברית.
הקירות והתקרות בדקגון עשויים מלוחות גדולים הבנויים מצמד יריעות אלומיניום שביניהן חומר מעכב-בערה, אשר יוצרים יחד את אפקט המראה, המוביל לתעתועי ראייה, השתקפויות והכפלות, בדומה למבוך-מראות בפארק שעשועים.
האלמנטים הטבעיים – הצמחייה העשירה שבפנים, מי הים שבחוץ והשמיים הרחבים שמעל – מוכפלים במראות ויוצרים תעתועים שמשרים על הצופה תחושה מונומנטלית ואינטימית בו-זמנית. המבקרים בביתן נגלים במראות לצד הטבע שמוכפל והופך למעין יער שנע ומשתנה כל הזמן.
בערב התצוגה עצמו, שולב בביתן גם שימוש במכונות עשן ובתאורה שמשנה גוונים, והושמע פסקול של צלילים שהוקלטו במיוחד במרחב הטבעי של האי. המוזמנים לתצוגה מוקמו בספסלים לבנים שהוצבו לאורך הביתן, וצפו בדוגמנים פוסעים בחלל המראות ומשתקפים בקירות ובתקרה, לצד התעתועים מרובי השכבות והאלמנטים.
השתקפות העתיד
לבקשתו של אטקיין, המיצב "עדשה ירוקה" יישאר פתוח לציבור עד סוף חודש יולי כיצירת אמנות בפני עצמה. "המיצב הוא יצירת אמנות חיה", סיפר האמן למגזין Dezeen. "רציתי לעצב משהו פיזי וחי, ולכן הרבה מהעבודה קשור בצמחייה ובבוטניקה. המטרה הייתה ליצור יש מאין יער שופע ומלבלב".
על היצירה עבד אטקיין לאורך תקופת הקורונה, שהובילה לדומיננטיות הולכת וגוברת של דימויים בוטניים בכל תחומי העיצוב (כפי שדיווחנו כאן בכתבה על הטרנדים המובילים בעיצוב לשנת 2021). ההשתקפויות בביתן, הוא מסביר, נועדו לסמל את ההישארות ברגע הנוכחי בעת הרהור ומחשבה על העתיד. "ההשתקפויות נועדו ליצור מרחב שמאפשר לאדם להשתהות בהווה, להדהד אותו ולקבל רפלקציה על המשמעות של המציאות העכשווית", לדבריו, מעין ביטוי פיזי למה שרבים מאיתנו עברו במהלך תקופת המגיפה עד כה. בכך, מקווה אטקיין לעודד את המבקרים להסתכל על התקופה ולשאול דרכה לאן הם בוחרים להוליך את עתידם, כיחידים וכחברה כאחד.
יצירה קודמת של אטקיין שמזכירה את "העדשה הירוקה" היא היצירה Mirage ("תעתוע"), שיצר האמן בשנת 2017, ושהוצגה במיקומים שונים בעולם, בהם הטבע הקליפורני והרי האלפים השוויצריים. היצירה חיקתה ארכיטקטורה של בתים צמודי קרקע שנבנו בקליפורניה בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת, ונבנתה כולה כדי לשקף את השינויים הסובבים אותה – בטבע.
הזוויות במבנה, כמו בביתן שנבנה בוונציה, מאפשרות התלכדות של נקודות מבט שונות בשטח, אשר משתקפות זו לצד זו. ביצירה "תעתוע" הושם דגש סביבתי, והיא נוצרה בשיתוף עם המרכז לשימור ציפורים בשוויץ כדי להימנע מפגיעה אפשרית בציפורים, שיכולות היו שלא לראות אותה ולהתנגש במבנה.
אותה חשיבה סביבתית יושמה גם ביצירת "עדשה ירוקה": פליטת הפחמן שנוצרה בעקבות הקמת המבנה צפויה להתאזן באמצעות תוכנית שתוצא לפועל על ידי סאן לורן, שמטרתה ייעור מחדש של חלקים באי, שנפגע לפני כעשור מסופת טורנדו. בין היתר תתבצע במסגרת התוכנית שתילה של הצמחייה שהוצבה במרכז המבנה. כמו כן, התחייב בית האופנה סאן לורן גם לסייע בשיפוץ של מנזר שנהרס באי. "זה אי קטן שנחרב ונשכח", מסר האמן, "רצינו ליצור משהו שישיב אותו לחיים".