בתערוכת העיצוב הראשונה הגדולה בלוח השנה – ambiente בפרנקפורט, גרמניה – מעמידים את המגמות ואת הטרנדים של השנה הקרובה במרכז הבמה והם באים לידי ביטוי בביתנים ובתצוגות המתפרסות על פני עשרות אולמות, תוך חלוקה לנושאים. אם אפשר לסכם במילה אחת, הרי שהשנה עמד נושא האירוח במוקד התצוגות.
ההבנה שחלחלה אחרי מגפת הקורונה, שהכתה קשות ברוב מדינות אירופה בשל אוכלוסייתה המזדקנת, היא שהבית הוא מרכז החיים ובו צריך לשאוף להשקיע את מרב המאמצים, עם דגש על נוחות, יותר מקומות ישיבה, יותר אופציות לעבודה נעימה מהבית, יותר חוויות משפחתיות וגם יותר אירוח של חברים ובני משפחה במרחב הפרטי.
חלק לא מבוטל מהביתנים בתערוכה, שנמשכה חמישה ימים במתחם Messe Frankfurt ומציגה אקססוריז, כלי בית, טקסטיל ומוצרי אווירה, עסק ברצון שלנו להפוך את הסביבה שלנו – בבית ובחצר – למזמינה יותר. כך למשל הוצגו שלל כלים לבישול ובעיקר להגשה, כשאחת המגמות היא העדפה של כלי אוכל עשויים מלמין, המדמים מראה של קרמיקה ופורצלן. או לחילופין כלים חד־פעמיים לטייק־אוויי העשויים מחומרים מתכלים וידידותיים כמו קנה סוכר, במבוק ועמילן תירס. אמנם עסקינן באירוח, אך בכזה שהוא יותר נונשלנטי ולא מכופתר. כשמגיעים אורחים רבים אין ספק כי הגשה בכלים קלי משקל וקלי תחזוקה היא הנכונה, בטח עבור המארחים. בתערוכה אגב מגדירים זאת Giving, Living, Dining (להעניק, לחיות, לאכול) ומנסים לתת מענה הולם ומעוצב לכל תחומי החיים האלו.
לארח בטבעיות ולהשרות אווירה מתאימה
תמת האירוח הובילה גם לשורה של ביתנים שבבסיסם מוצרים המתאימים לחוץ – לחצר הבית ולפיקניק הרחק מהבית. מצידניות מעוצבות לעילא בצבעוניות משגעת, דרך כלים שומרי חום וקור ועד מכל להגשת משקאות בתוך קרח, שהוא גם גוף תאורה. רבים מהכלים ניידים, קלים, רחיצים וגם מחומרים ממוחזרים או מתכלים. מבט קצר על כמות הביתנים והמותגים שהציעו שלל בקבוקי שתייה to go הבהירה שפנינו ללייף־סטייל נוח, בריא ודינמי יותר בהשוואה לעבר, המתחבר לטרנד ים באופנה כמו לבישת טרנינגים וטייצים לכל מקום ועיסוק ב־well-being ובכושר.
ביתנים רבים מייצגים מותגים המתמקדים בנרות בשלל צורות, צבעים וניחוחות, לצד מפיצי ריח ובשמים מיוחדים לחלל, מתוך תפיסה כי ריח הוא חלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים.
דגש נוסף היה אפשר לראות על החומרים הטבעיים ועל דאגה לסביבה. מובילים את התחום דווקא המותגים הקטנים מהמזרח הרחוק, שהציעו מוצרי עיצוב ואווירה עשויים מחומרים מקומיים כמו במבוק, עץ, קש, ראטן, עשב ים, כותנה, צמר, פשתן, קנה סוכר ואחרים, רובם בעבודת יד וחלקם אף מחומרים ממחוזרים – באחוזים כאלו ואחרים. המראה הטבעי, שמזכיר לרובנו ריזורט אקזוטי, נכנס ביתר שאת לבתים, ולא רק למרפסת, בדגש על הסגנון האתני. ההיצע משגע וכולל שטיחים, אהילים, כריות, שמשיות, מדפים, סלים, אדניות, ערסלים, הדומים, נדנדות ופריטים לקישוט. בתערוכה אין כמעט רהיטים גדולים (את אלו משאירים לתערוכות אחרות, למשל Salone del Mobile במילאנו באפריל), כך שמראש הפוקוס הוא על הפרטים הקטנים שמרכיבים ביחד את הלבשת החלל.
הכמיהה לטבע באה לידי ביטוי גם במתחם הקטן אך המשמעותי ביותר בתערוכה, המזקק את ה"אני מאמין" שלה. מתחם בשם 24+ trends כולל שלושה אזורים זה לצד זה, שמגישים בעזרת חפצים יומיומיים מחומרים וצבעים שונים את הפילוסופיה העומדת מאחורי הבחירה. השנה כיכבו: Aura of Progress, Quality of Silence, Spirit of Craft (ובעברית: רוחה של עבודת היד, איכות השקט ועידן של קדמה).
Aura of progress מחדד משחק של הפכים, מעין משהו יסודי ובסיסי הפוגש עתידנות וקדמה, בדגש על אקולוגיה שמושגת בעזרת טכנולוגיה המשפרת את המלאכות המסורתיות. פלטת הצבעים האופיינית כוללת אדום, שחור, לבן, צהוב, סגול, אפור וכמה גוני טורקיז, היוצרים יחד מנעד של צבעים חמים לצד צבעים קרים המשקפים מסורת לצד מודרניות. מבחינת חומרים, הדגש הוא על חוזק, למשל עץ, פלדה ואבן בצורתם הטבעית המחוספסת כמו ברזל חלוד.
Quality of Silence הוא טרנד נוסף המבוסס על פשטות ומשקף את הצורך שלנו להירגע ולנשום בחיים של חוסר ודאות. הצבעים המאפיינים את הטרנד הם רכים ובהירים, למשל ורוד, אפרסק (שגם נבחר לצבע השנה של פנטון), צהוב בהיר, ירוק־מרווה וכמה גוני אפור בהיר. לצד הצבעים נעשה שימוש בחומרים פשוטים וטבעיים המאפשרים לחוות חום, שלווה ונוחות, ובהם זכוכית, חמר, צמר ועץ גולמי, בדגש על חומרים ממוחזרים כמו עלים, ענפים, סיבים וקליפות.
הטרנד השלישי והאחרון נקרא Spirit of Craft והוא נועז ומתוחכם יותר, מעין מפגש בין DIY ובין אסתטיקה מודרנית. הצבעוניות דרמטית יותר וכוללת אדום, בורדו, סגול עז, צהוב, ירוק יער וחום בגוון טרקוטה. החומרים מתכתיים, ובהם נחושת ופליז, והצורות גיאומטריות ונוכחות יותר, אפילו בעלות יותר זוויות ושיפועים בהשוואה לאחרים.
דאגה לסביבה והומור
מעל הכול מרחפת הסוגיה האקולוגית ומשבר האקלים, ומותגים רבים בחרו גם השנה להדגיש את העניין באופן בולט מאוד עם תו עיצוב אתי שקיבלו לפחות 250 מהמציגים. הרעיון הוא למכור לנו לייף־סטייל, אבל שאינו רק יפה אלא גם אקולוגי. נותר להניח כי עבור מי מהצרכנים מדובר בערך חשוב, אם כי הוא בוודאות משפיע על המחיר (הגבוה). האחריות כמובן מוטלת על הצרכן הסופי שאמור לרכוש באופן מושכל ולהחליט לגבי מוצר כזה או אחר שייכנס לביתו.
הבחירה להציג תערוכה גדולה ובינלאומית דווקא בתחילת השנה האזרחית היא לא מקרית. המטרה הייתה להקדים את תערוכות העיצוב הבאות, למשל זו של מילאנו באפריל, ולקבוע את סדר היום העיצובי ואף להגיע לשווקים ולקבוע עובדות בשטח – בעיקר בזכות הזמנות ומכירות.
כך למשל במיצב של המעצבת האיטלקייה אלנה סלמיסטררו (Elena Salmistraro), אחת מ-100 המעצבים והמעצבות המובילים כיום באירופה לפי כמה מגזיני עיצוב, שהלבישה את חלל הטרקלין במיוחד לתערוכה. החלל מאופיין בעיצוב בהשראת משחקי מחשב ססגוניים ומציאות וירטואלית, טרנד שיש לצפות כי ילך ויעמיק השנה. היא שילבה וחידדה גם את חוויית האירוח תוך שילוב כלי הגשה ואוכל, סכו"ם ואזורי ישיבה מגוונים.
"צבעים ושילובי צבעים יוצאי דופן הם מרכיב בסיסי בפרויקט: הם נותנים לו את האופי ואת האנרגיה שלו, מעבירים רגשות ומספרים סיפור", אמרה סלמיסטררו בפרזנטציה, וציינה כי המטרה שלה היא להעלות חיוך על פניו של הצופה. "אני רוצה להשפיע רגשית על אנשים ולגרום להם להרגיש טוב. זה מה שמניע אותי: לקרב אנשים ולתקשר איתם דרך העיצובים שלי".