קמפוס ויטרה. ארץ פלאות לחובבי עיצוב מודרני

קפיצה לבאזל: מופת של העיצוב המודרני, המרפסת של הרצל ועוד המלצות אדריכלות

העיר השלישית בגודלה בשווייץ מציעה מנות גדושות של עיצוב, אדריכלות ואמנות על גדות נהר הריין, כולל קירבה לקמפוס ויטרה המפורסם וביקור במבנים של אדריכל-על זוכי פרס פריצקר

נורית גפן
פורסם:
פחות מארבע שעות טיסה ועוד שעת נסיעה והגענו לבאזל שבשווייץ – מעוז לא צפוי ובו ריכוז גבוה מאוד של אתרי אמנות, עיצוב ואדריכלות. באזל היא עיר קטנה יחסית הכוללת כ־200,000 תושבים בלבד, אך ללא פרופרציה לגודלה היא זוכה במעמד של אחת הערים המובילות בעולם בתחומי העיצוב והאמנות, וכמרכז התרבותי של שווייץ.
הכרה שלה זוכה באזל נובעת מתרבות וממסורת ארכיטקטוניות מגוונות, וכן מקהילה גדולה ודינמית של מעצבים, אמנים ואדריכלים שפועלים בה. בעיר מתקיימים אירועי עיצוב ותערוכות, הן במוזיאונים ובמוסדות תרבות, בעיקר בגדה הדרומית של נהר הריין שחוצה את העיר והן בחללים זמניים. לצידם יש בעיר מגוון חנויות עיצוב וגלריות ויש בה שילוב ייחודי של סגנונות אדריכליים - ממבנים עתיקים וקלאסיים ועד למבנים מודרניים ופוסט־מודרניים. לצד העיר העתיקה אפשר לראות כמה מבנים אדריכליים מודרניים מרשימים, למשל, בית האופרה (Theater Basel) ו־Basler Messeturm, בניין משרדים עשוי פלדה וזכוכית הנחשב לאחד מסמלי העיר. הנה עוד ארבע תחנות מומלצות לחובבי עיצוב ואדריכלות:

כאן חזו את מדינת היהודים: Hotel Les Trois Rois

באזל קשורה לעם היהודי בעת המודרנית, וזאת בזכות המרפסת המפורסמת במלון שלושת המלכים (Hotel Les Trois Rois), שעליה נשען חוזה המדינה בנימין זאב הרצל. המלון ההיסטורי נבנה בסגנון ניאו־קלאסי באמצע המאה ה־19, על גדות הריין, ואירח באוגוסט 1897 את משתתפי הקונגרס הציוני הראשון ואת הרצל כמובן. כאן צולמה תמונתו המפורסמת ומבקרים רבים, ואנחנו ביניהם, מגיעים כדי לשחזר את התמונה.
12 צפייה בגלריה
מלון שלושת המלכים, באזל שווייץ
מלון שלושת המלכים, באזל שווייץ
אל תוותרו על סיבוב בלובי המפאר של מלון שלושת המלכים
(צילום: נורית גפן)

12 צפייה בגלריה
מלון שלושת המלכים, באזל שווייץ
מלון שלושת המלכים, באזל שווייץ
סגנון ניאו־קלאסי במלון שלושת המלכים
(צילום: נורית גפן)

למרבה הפלא, המשפט "בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים" לא מופיע בכתבים הרשמיים של הרצל, וגם לא נאמר בצורה פומבית, אלא לקוח ככל הנראה מתוך פסקה בתקציר שנכתב על ידי עיתונאים בזמן הכנס, ולא ציטוט ישיר של חוזה המדינה. כך או כך, הפך המשפט לציון דרך משמעותי בהיסטוריה הציונית. בכל מקרה, אל תחמיצו סיבוב בלובי המפואר של המלון.
12 צפייה בגלריה
המרפסת שבה הצטלם הרצל, מלון שלושת המלכים, באזל, שווייץ
המרפסת שבה הצטלם הרצל, מלון שלושת המלכים, באזל, שווייץ
המרפסת המפורסמת שבה הצטלם הרצל חוזה המדינה
(צילום: נורית גפן)

קמפוס ויטרה: הלב הפועם של העיצוב המודרני

קמפוס ויטרה (Vitra Campus) הכולל גם את Vitra Design Museum, הוא מרכז עיצוב ואדריכלות הנמצא ליד העיירה Weil am Rhein, מרחק נסיעה קצר מאוד מבאזל. מדובר בארץ הפלאות לחובבי העיצוב. יש כאן הכול - עבר, הווה ועתיד של עולם העיצוב, בדמות חומרים, צבעים וצורות של עיצובים משובחים.
חברת ויטרה נוסדה ב־1950 על ידי וילהלם פיהלנדר, שעיסוקיו הראשוניים היו ייצור שעונים ומכונות תעשייתיות. בשנות ה־60 חלם פיהלנדר להפוך את ויטרה למקום שבו יפעלו מעצבים מפורסמים במטרה ליצור יצירות שימושיות ומתקדמות. כדי לפתח את חלומו, הוא צירף את אחיו, אודו פיהלנדר, ומאז ועד היום ממשיכה המשפחה בפעילותה, כחברה פרטית ומשפחתית.
12 צפייה בגלריה
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה. חברה משפחתית שהבינה את חשיבות אוצרות העיצוב המודרני
(צילום: נורית גפן)

12 צפייה בגלריה
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
לצד המפעל נוספו בקמפוס מוזיאון, גלריות ומבנים מיוחדים שתוכננו בידי מעצבי־על
(צילום: נורית גפן)

החדר של בני הזוג המעצבים איימס במוזיאון ויטרה
(צילום: נורית גפן)

המפנה חל ב־1981 כשהוקם המפעל החדש של החברה, במה שהפך לימים לקמפוס ויטרה. לצד המשך ייצור של רהיטים ופריטי עיצוב אייקוניים של מיטב המעצבים בעולם, החברה ממשיכה ומפתחת מוצרים חדשניים משלה. שיתופי הפעולה הראשונים של ויטרה היו עם בני הזוג צ'ארלס וריי איימס האמריקאים ועם המעצב גורג' נלסון, המשיכו עם איסמו נאגוצ'י היפני, ז'אן פרובה הצרפתי, וורנר פנטון הדני, ובשנים האחרונות הצטרפו גם עיצוביהם של בני הזוג הישראלים שי אלקלעי ויעל מר, הפועלים תחת המותג Raw Edges. לצד המפעל נוספו בקמפוס לאורך השנים מוזיאון, גלריות ומבנים מיוחדים שתוכננו בידי מעצבי־על, ויחד הם מהווים מרכז עיצוב, תרבות ויצירה מהחשובים בעולם.
מוזיאון ויטרה תוכנן בידי האדריכל הנחשב פרנק גרי והוא בעל קירות מפותלים ובנראות משתנה ודינמית, בהתאם לזווית האור ולנקודת המבט. המוזיאון מאגד קולקציות היסטוריות של ריהוט, תאורה ופריטי עיצוב, ומשמש גם להצגת תערוכות מתחלפות. ה־Gallery של המוזיאון נמצא בסמוך למבנה הראשי ומוצגות בו תערוכות המוקדשות לנושאים עכשוויים והיסטוריים בתחומי העיצוב והאדריכלות.
ב־2016 נפתח Schaudepot במבנה שתוכנן על ידי משרד האדריכלים השוויצרי המפורסם Herzog & de Meuron (שתכננו גם את בניין הספרייה הלאומית החדשה בירושלים) ושמוצג בו חלק מאוסף הקבע של המוזיאון, הכולל יותר מ־7,000 פריטי ריהוט ויותר מ־1,000 פריטי תאורה ועיצוב מודרני משנת 1800 ועד היום. במרתף מוצג חדר העבודה המקורי של בני הזוג איימס, כחלק מהמחווה לצמד המעצבים שעיצבו מוצרים מודרניים רבים בשנות ה־50 שפופולריים ונמכרים עד היום, ובהם כיסאות Eames Lounge Chair and Ottoman ו־Eames Plastic Chairs.
עוד שווה להתעכב על VitraHaus, קוביות פלדה וזכוכית במבנה מרהיב שמשמש לתצוגת הרהיטים ואביזרי העיצוב המיוצרים על ידי Vitra ובו גם חנות עיצוב שאסור לפספס. מהמבנה, המורכב מקוביות ענקיות בגדלים שונים המוצבות זו על זו, נשקף הנוף הכפרי של מפגש הגבולות שבין שווייץ, גרמניה וצרפת.
12 צפייה בגלריה
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה, כמה דקות נסיעה ממרכז באזל
(צילום: נורית גפן)

12 צפייה בגלריה
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
קמפוס ויטרה, באזל שווייץ
תצוגה של רהיטים מודרניים שעדיין מיוצרים ונמכרים
(צילום: נורית גפן)

אם זמנכם בידיכם בקרו ב־Vitra Fire Station - תחנת הכבאות שתכננה האדריכלית זהא חדיד וב־Vitra Conference Pavilion שנבנה בידי האדריכל היפני טדאו אנדו, המשמש כאולם לאירועים ומאופיין בקווים נקיים בשילוב חומרים טבעיים כמו בטון, זכוכית ועץ.

מופת של רנצו פיאנו ב־Foundation Beyeler

לא הרחק מקמפוס ויטרה, בעיירה Riehen, נמצא מרכז התרבות והאמנות Foundation Beyeler. המוזיאון מאגד את האוסף העכשווי של בני הזוג ביילר, ובו, בין היתר, יצירות של מאטיס, אנדי וורהול וקלוד מונה, אך שווה להגיע ולו רק בשל המבנה. את המבנה תכנן האדריכל האיטלקי זוכה פרס פריצקר לאדריכלות, רנצו פיאנו והוא משלב זכוכית ובטון ובנוי בצורות פשוטות ומינימליסטיות המשתלבות באופן הרמוני עם פארק טבעי הסובב אותו. בזכות התכנון המיוחד, מאפשר המבנה לאור ולנופי הגן להיכנס פנימה וליצור חוויית ביקור ייחודית ומרשימה.
בימים אלו מוצגת במקום תערוכת הקיץ SUMMER SHOW ומספטמבר 2024 ועד ינואר 2025 תוצג תערוכת האמנות הגדולה MATISSE INVITATION TO THE VOYAGE. לקראת הביקור כדאי להתעדכן בתערוכות המתחלפות לצד האוסף הקבוע.
12 צפייה בגלריה
מוזיאון בילר, באזל, שווייץ
מוזיאון בילר, באזל, שווייץ
מבנה Foundation Beyeler בנוי בטון וזכוכית בקווים מודרניים
(צילום: נורית גפן)

12 צפייה בגלריה
מוזיאון בילר, באזל, שווייץ
מוזיאון בילר, באזל, שווייץ
האדריכל פיאנו שאף לתת מקום לטבע שסובב את המוזיאון
(צילום: נורית גפן)

Art Basel - יריד האמנות המפורסם בעולם

אי־אפשר לדבר על באזל מבלי לציין את Art Basel - יריד האמנות הבינלאומי, שמיקם אף הוא את העיר במרכז מפת העיצוב והאמנות העולמית. היריד מתקיים מדי שנה בבאזל כמו גם במיאמי ובהונג־קונג (ובקרוב גם בפריז) ומטרתו להציג את מיטב האמנות והעיצוב המודרניים העכשוויים. לאירוע נוהרים בעלי גלריות, אמנים, אספנים ומבקרים שוחרי אסתטיקה מכל העולם.
היריד החל את דרכו בשנת 1970 ביוזמת גלריסטים מקומיים והפך במהרה לאירוע מרכזי בלוח השנה האמנותי הבינלאומי. מהדורת מיאמי נוספה ב־2002 וזו של הונג־קונג הצטרפה לפורטפוליו ב־2013. באוקטובר תיערך לראשונה המהדורה הפריזאית של היריד. אפשר לראות בירידים אמנות עכשווית ומודרנית, ובה ציורים, פסלים, עבודות וידיאו, מיצבים ועוד, והם מספקים פלטפורמה ליצירת קשרים מקצועיים.
12 צפייה בגלריה
ארט באזל
ארט באזל
ארט באזל החל ביוזמת כמה גלריסטים ב-1970 והפך לאירוע האמנות החשוב בעולם
(צילום: Andriy Solovyov, shutterstock)

12 צפייה בגלריה
בננה דבוקה לקיר, ארט באזל
בננה דבוקה לקיר, ארט באזל
יצירה של בננה דבוקה לקיר ב-120 אלף דולר בארט באזל מיאמי ב-2019. אמנות או תכסיס?
(צילום: Alfator, shutterstock)

נורית גפן - מעצבת פנים וכותבת בלוג על המקומות המעוצבים בעולם. להמלצות נוספות בעולם ליחצו כאן
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button