זוג עם שני ילדים קטנים קנה דירת מגורים בת כ-115 מ"ר בגבעתיים ופנה לאדריכלית טליה לוי רוזנבוים, בעלת המשרד AbiT, כדי שתתכנן ותעצב אותה מחדש בהתאם לצורכיהם. הדירה נבנתה רק כשלוש שנים קודם לכן, אבל לוי רוזנבוים מספרת שהיא נרכשה כנכס להשקעה, כך שהייתה בסטנדרט קבלני בסיסי ללא שדרוגים. עם הרכישה היה ברור שהיא זקוקה לתכנון ועיצוב מחודשים, ובמהלך העבודה התאהבו בני המשפחה בדירה והחליטו לשדרג אותה - ואז לעבור לגור בה.
תכנון הדירה ארך קרוב לשנה, מה שאיפשר ירידה לפרטים, בחירת חומרים והתאמת הריהוט ופריטי העיצוב שישלימו מראה אחיד ומינימליסטי. כחלק מהשיפוץ הוחלפו התשתיות והמערכות של הדירה, בהן המטבח וחדרי הרחצה, ונוספו מערכות "בית חכם" וחימום תת-רצפתי.
אחד המאפיינים שמייחדים את הדירה הוא גובהה. הרצון לשמור על גובה הדירה, העומד על שלושה מטרים ומקנה תחושה של נפח חלל גדול יותר, יצר אתגרים לא פשוטים. לוי רוזנבוים תכננה את העברת המערכות ושילוב התשתיות החדשות שהתווספו בצורה נסתרת ואסתטית בפריטי הנגרות ובקירות, ללא הנמכת התקרה. את כל הנגרות בבית תכננה האדריכלית בשיתוף נגריית עמנואל. הקבלן שניצח על הפרויקט הוא ע.ד פרויקטים ופיקוח וניהול הפרויקט של א. רוזנבוים ניהול פרויקטים.
ספרייה מרחפת וקיר בטון מרשים
הדירה עוצבה בגוונים מונוכרומטיים הנעים בין לבן, שחור, אפור בטון ועץ טבעי המאזן את העיצוב התעשייתי ומעניק חום. מיד עם הכניסה, נחשפים לחלל המשותף: הקיר מול הכניסה הודגש ביחס לשאר הקירות הלבנים באמצעות חיפוי בטון מתועש (מיקרוטופינג) שעוצב מרצפה עד תקרה כרקע לפינת האוכל, וספרייה שתוכננה על ידי לוי רוזנבוים בשיתוף ITEMS GALLERY. הספרייה משלבת בין מוטות ברזל שחורים דקים לבין מדפי עץ מסיביים. המרחק מקצוות הקיר והשילוב בין החומרים נועד לשוות לה מראה מרחף ולהעשיר את המבט כלפי קיר הבטון המרשים.
האדריכלית תכננה את העברת המערכות ושילוב התשתיות החדשות שהתווספו בצורה נסתרת ואסתטית בפריטי הנגרות ובקירות, ללא הנמכת התקרה, כדי לשמור על גובה החלל
מעל שולחן האוכל לא נתלה גוף תאורה כמצופה, ובמקומו העדיפה האדריכלית למקם פס צבירה (שורה של ספוטים על מסילה), שמאיר פינות שונות בספרייה. זוג תמונות בטון שנתלו ליד משלימות את החומריות של הקיר הסמוך.
בהמשך נמצא חלל המגורים המאופיין בחומרים רכים יותר ובצבעים בהירים, בהם ספה בצורת ר' בצבע אפור, זוג כורסאות בגוון שמנת ושטיח בהיר בעל טקסטורה גלית המנוגדת לרצפת הפרקט בדוגמת פישבון. כדי להשלים את הצבעוניות המונוכרומטית, תלוי על קיר הטלוויזיה שמול הספה מזנון בצבעי עץ ושחור שתוכנן ונבנה במיוחד על ידי נגר על פי הפינה הטרפזית שבמקום. נתלו גם שלושה גופי תאורה ייחודיים עגולים מבטון. וילון נשפך בצבע לבן מט מצל על החלון הגדול שמאחוריו נמצאת המרפסת. לוי רוזנבוים מסבירה שהוא נבחר כדי להשתלב ככל האפשר בצבע הקיר ולהשאיר את מרב הבמה בחלל המשותף לקיר הבטון הדומיננטי.
המרפסת, בגודל של כ-14 מ"ר, רוצפה באריחי קרמיקה דמויי בטון, והיא נשקפת מהחלל המשותף. היא נועדה להגדיל את אזורי האירוח, ולכן כוללת שולחן אוכל ומטבח חוץ מתועש עשוי נירוסטה.
מטבח בטוטאל לוק שחור
מאחורי אזור המגורים וללא הפרדה נמצא המטבח שבולט בצבע שחור. כדי לנצל את הגובה, תוכננו ארונות המטבח עד התקרה בחלל שתחום בין שלושה קירות. שולחן האי תוחם את אזור המטבח ומודגש על ידי שינוי ריצוף הפרקט לאריחי קרמיקה אפורים, דמויי בטון. לאורך הקיר היחיד שלא נקבעו בו חלונות מוקמו ארונות עד התקרה, שבהם הוטמעו גם המקרר והמקפיא האינטגרליים וכן יחידות מיזוג האוויר. בהתאם לצבע הארונות, כך גם האביזרים והכלים החשמליים הם בצבע שחור. נוסף על תאורת לד לינארית תלויים מעל לאי גופי תאורה מבטון, הדומים לכדורי הבטון שבסלון, אך הפעם בצורת גלילים ארוכים שמספקים תאורה רכה.
אחד השינויים הבולטים שנעשה בשיפוץ מבחינת מערך החללים הוא בניית קיר שיפריד בין החלל המשותף לזה הפרטי. קיר לבן ונקי מפרטים הוביל לבחירת דלתות בקו אפס ללא משקופים. הדלתות מובילות לחדר אחסון קטן, שירותי אורחים ולמסדרון שממנו מתפצלים חדרי השינה. "בגלל גיל הילדים והרצון לארח, יצרנו הפרדה שתייצר שקט ופרטיות בחדרי השינה, וגם להיפך, בחלל המשותף", מסבירה לוי רוזנבוים את הבחירה הלא שגרתית.
ניצול מקסימלי לגובה, לרוחב ולאורך
בניית הקיר החוצץ בין האזורים והרחבת המסדרון אפשרו למקם מצידו השני ארון המשמש לאחסון ופינת מחשב מעץ אלון שאמורה לשרת את הילדים בשנים הקרובות. ריצוף בדוגמת פישבון ממשיך לתוך המסדרון שמוביל לשלושה חדרי שינה, לחדר עבודה ולחדר הרחצה הראשי. עבור כל החדרים נבחרו צבעים בהירים עם ריהוט שמשלים אותם, בדגש על ניצול כל גובה החלל לאחסון מקסימלי. גם עבור רצפת החדרים נבחר פרקט טבעי, אך בניגוד לדוגמת הפישבון, ההנחה הלינארית והמוכרת אפשרה להגדיל את האריחים ולהימנע מעומס ויזואלי בחדרים הקטנים יחסית.
חדרי הילדים מחולקים כך שאחד מהם משמש כחדר שינה משותף והשני כחדר משחקים, ובעתיד יהיה אפשר להפריד בין הילדים לשני חדרים פרטיים. בשניהם תוכנן ארון לבן בשילוב מדפי עץ פתוחים, וכשליש מכל ארון נצבע בגוון מעט כהה יותר שמעניק תחושה אינטימית ומייצר אשליה של נישה המפרידה בין שני אזורים.
עבור חדר השינה של הילדים נבחר צבע בז' חם והוא מגדיר את מיקום פינת העבודה ואת מיטת הקומתיים שמנגד. לעומת זאת, עבור חדר המשחקים נבחר צבע אפור בהיר שמאפיין אזורים שונים המוקדשים למשחק. בממ"ד מוקם חדר העבודה המשמש גם כחדר אורחים בעת הצורך. לכן, לצד הספה הנפתחת תוכנן פריט נגרות המשלב בתוכו ארון גדול ולבן לאחסון ועמדות עבודה מעץ המשרתות את בני הזוג, שעובדים לעיתים קרובות מהבית.
חדר ההורים בקצה המסדרון צבוע כולו לבן. לצד המיטה ולאורך כל הקיר, מוקם ארון הזזה בגימור זכוכית לבנה וממול נקבעה דלת הזזה בקו אפס, שמובילה לחדר הרחצה של בני הזוג.
בחדר הרחצה הצמוד חוזר שילוב הצבעים המודרני שמאפיין גם את שאר הבית, עם ארון כיור מעץ אלון, כלים סניטריים שחורים וחיפוי קיר באפור בטון, שמשלימים דירה במראה אורבני וצעיר במיוחד.