"תזמון הוא הכל בחיים", זה ביטוי שמעצבת הפנים רויטל ארז חשה על בשרה כשהרגישה שהבית שלה נהיה צפוף ודורש חישוב מסלול מחדש. "מאז ומתמיד החלום שלנו היה לעבור לבית פרטי", היא מספרת, "גרנו בדירת חמישה חדרים בצור יצחק ועם שלושה בנים אנרגטיים הרגשנו שקצת צפוף לנו". לאחר חיפושים מצאו בני הזוג את מבוקשם ועברו להתגורר בבית בכוכב יאיר. "היה לנו מזל. בדיעבד קלטנו את המשמעות שהיה לנו בית גדול ומרווח שהכיל אותנו, חמש נפשות, בסגר. בנוסף התמזל מזלנו לקנות במחירים של אז ולא במחירים של היום", היא מוסיפה.
ארז שעוסקת בתחום העיצוב מזה תשע שנים, היא גם מנטורית למעצבות בתחילת דרכן. "גיליתי שאני מאוד אוהבת לייעץ ולהעביר את הידע שלי הלאה. הרבה פעמים כשמעצבות מסיימות ללמוד הן לא יודעות מה לעשות ואיך להתנהל, ובמשך השנים פנו אלי לעזרה מעצבות מהפייסבוק ומהאינסטגרם, חלקן הפכו לחברות טובות. אני אוהבת את הכובע הנוסף הזה, שגם עוזר 'לשבור שגרה' בים הפרויקטים השוטפים", היא אומרת, "גם אני נעזרתי בייעוץ בתחילת דרכי, אך נאלצתי לחפש ייעוץ מקצועי וייעוץ עסקי בנפרד. הרגשתי שחסר מישהו שמגיע מתחום העיצוב ויכול לאגד הכל ביחד".
עוד בעיצוב ואדריכלות:
על הבית שלה מעידה ארז כי הייתה זו חוויה מאתגרת. "כשמעצבים עבור לקוחות יש דו-שיח והתייעצות לגבי הבחירות. כאן לא היה לי יותר מדי עם מי להתחבט ולהתייעץ ואת הרוב עשיתי לבד. בן זוגי הגיע איתי בהתחלה לחנויות 'לשטוף את העיניים' ולהכריע, אבל בחנות השלישית ביקש יפה שאניח לו ואמשיך לבד. אבל הוא כן היה לצידי כשהייתי צריכה להחליט במהירות, וגם בבחירת פריטי הריהוט והאמנות. הוא אמן חובב בעצמו, אז הוא מבין בגוונים ובצבע, ועזר לי להיות נועזת יותר עם הגוון בחדר שינה, לדוגמה, ואפילו צייר את האסטרונאוט על קיר חדר המשפחה. אני יכולה לומר שהקושי העיקרי, חוץ מהבחירות, היה קשור בלוגיסטיקה, לעבוד על התוכניות, לבקש הצעות מחיר מספקים, לתאם אספקה והכל בזמן קצר מאוד של כשלושה חודשים", מספרת ארז.
מבית ישן לווילה מודרנית
את הנכס, בית משנות ה-80 שלא שופץ מעולם, מלבד חדר הרחצה, מתארת ארז כשמור. השיפוץ כלל את שבירת הקיר שהפריד בין המטבח לסלון, פתיחת חדר בקומה הראשונה לטובת פינת משפחה, הרחבת חדר השינה, בניית המשך אורכי למדרגות הקטנות והצרות שהובילו למטבח מהסלון, שבירת מעקה הבטון לצד המדרגות, החלפת החיפויים, המטבח, חדרי הרחצה, שירותי האורחים, החשמל והחלונות.
"הבית הזה הוא דגם פופולרי פה ביישוב, ויש בו חלוקה טובה. אנחנו רק דייקנו אותו מבחינה תכנונית ועיצובית, בהתאם לצרכים שלנו", מסבירה המעצבת. בין האתגרים שעמדו בפניה היו עמודי תמך, חדר כביסה בתוך הממ"ד בסמוך למטבח, גרם מדרגות צר וסגור משני צדדיו בקירות, חדר מאסטר וחדר רחצה קטנים. "היו המון יתרונות שרציתי להבליט", אומרת ארז, "כמו הנוף הירוק שמקיף את הבית שרציתי להכניס פנימה כמה שיותר, בעזרת חלונות".
הבית, בן שלושה מפלסים, כולל חלל ציבורי רחב בקומת הכניסה ובו מטבח, פינת אוכל, סלון, ממ"ד בין הסלון למטבח ושירותי אורחים. הקומה שמעל הוקדשה לילדים, ובה שלושה חדרי שינה, חדר רחצה משותף ופינת משפחה מרווחת המשמשת מעין סלון עבורם. הקומה העליונה הוקדשה להורים ובה חדר שינה עם חדר רחצה, סטודיו רחב ומולטי פונקציונלי לארז, חדר כביסה וחדר "בלגן" נוסף.
עושר חומרי למראה ביתי ואלגנטי
חיפוי הרצפה של הבית הוחלף לפרקט עץ אלון מבוקע, שמעניק חמימות. "היה לי חשוב לשלב חומריות כמו עץ, ברזל ובטון, שאני מאוד אוהבת", מסבירה ארז. בין מפלס המטבח לסלון הפרידו שתי מדרגות צרות ברוחב של 80 ס"מ. אלה הורחבו בשיפוץ ונפרסו לכל האורך, לאחר שמעקה הבטון הוסר והוחלף במעקה ברזל. מפלס המטבח חופה באריחים דמויי בטון, כמו עמודי התמך שנחשפו בשיפוץ. הם עובו והוחלקו בטכניקת מיקרוטופינג ובעבודת טפסנות, שבה בטון נוצק לתבנית ומתקשה בדוגמת לוחות עץ.
במקום מעקה הבטון תכננה המעצבת ספרייה דו כיוונית שמשמשת מעקה מצדה האחד, ומצדה השני ספרייה הפונה לפינת האוכל. זו הופקה בעבודת נגרות ממדפי עץ טיק בקומפוזיציה א-סימטרית, שכמו מרחפים לאורך הנישה. "זה משהו שהיה לי בראש מההתחלה ואני פשוט מאוהבת בספריה הזו", מכריזה ארז, "מצד אחד היא מאוד שימושית, מצד שני היא מאווררת ואפשר לראות מבעדה את הכניסה ואת פינת האוכל". המעצבת שילבה גוף תאורה מתכוון וזוג גופי תאורה בדמות גלילים - שיאירו את האביזרים על המדפים.
שירותי האורחים שהיו בגלגולם הקודם חלל קטן וצר, עם פינת נטילת ידיים נפרדת, אוחדו לחלל גדול יותר בתכנון החדש. החלל נצבע בגוון ירוק-בקבוק עמוק, למעט פס האמצע, מקיר השירותים ועד כיור הרחצה, שעליו הותקנו אריחי שחור לבן דרמטיים שמכניסים ניגודיות לחלל. כדי לחסוך במקום בחרה ארז להתקין דלת הזזה "כיס" שנכנסת לתוך נישה שנקבעה בקיר.
צבעי הבית: סגול, אפור גרפיט וכחול רויאל
בקצה השני של פינת האוכל תוכנן הסלון המשפחתי המרווח. "ידעתי מראש שהולך להיות לי מטבח כחול וחשבתי על גוון הספה. לא רציתי להסתפק בספה גנרית אפורה", אומרת ארז, שבחרה בסופו של דבר ריפוד בצבע סגול עשיר. כקונטרסט בחרה לגוון את קיר פינת האוכל באפור-גרפיט. "הגוון הכהה משתלב עם כל האלמנטים השחורים שמשובצים בחלל, כמו הכיסאות השחורים, האלומיניום והברזל, והוא מדגיש את הצבעוניות הנעימה ", היא מוסיפה. למרגלות הספה נפרס שטיח שנרכש בטולמנ'ס, בגוונים שמשתלבים ומשלימים היטב את המראה הכללי, וכן כורסה אפורה. "הלבשת החלל נעשתה בשלבים. גם כי רציתי קודם 'להרגיש את הבית', וגם כדי שנוכל 'לנשום' מבחינה תקציבית", חושפת ארז.
קיר הטלוויזיה חופה בבטון, בדוגמה זהה לזו שעל העמודים, ובסמוך לו ניצב מזנון עשוי מברזל, בעיצובה של ארז. אי המטבח, שפונה בחלקו אל הסלון, תוכנן באופן שמשרת את חדר המגורים. ארז תכננה נישה בעץ, שבה הוצב אלמנט ברזל חתום בדלתות זכוכית מחורצות, המשמש עבור בר משקאות.
"הבית הזה הוא דגם פופולרי פה ביישוב, ויש בו חלוקה טובה. אנחנו רק דייקנו אותו מבחינה תכנונית ועיצובית, בהתאם לצרכים שלנו"
חלל המטבח בולט היטב בחלל, ולא רק מכיוון שהוא גבוה ממפלס הכניסה, אלא הודות לגוון הייחודי של כחול רויאל של הארונות. "כמעצבת אני מאוד אוהבת צבע. כשחשבתי על הסגנון של הבית הייתי צריכה להתמקד בסגנון המועדף עלי, מבין שפע של סגנונות. כשהבנתי שמה שבאמת מרגש אותי זה צבע, אז היה לי הרבה יותר קל להתקדם, ורק לשמור על מינון נעים ורגוע", היא מספרת.
קיר הארונות, לצדו של עמוד בטון תומך, כולל את אביזרי החשמל ונישת קפה פתוחה בחיפוי פורניר אלון. הדלתות שבקצה השני של קיר האחסון מובילות לממ"ד, שמשמש כמזווה ובו גם מקרר נוסף. לדבריה של ארז, היה חשוב לה ליצור רצף המשכי והומוגני של ארונות קיר גבוהים ובסופם לשלב מעין "דלתות סתרים". "המקלט הזה היה אתגר תכנוני רציני", מסבירה המעצבת, "החלום שלנו היה מטבח גדול, מכיוון שבעלי הוא בשלן חובב. אבל הממ"ד היה תקוע מבלי אפשרות להרחיב את החלל, לכן הדרך היחידה הייתה להוריד את הקיר שחצץ בין הסלון למטבח, ולפתוח את החלל ככל האפשר".
בסמוך לארונות שמתפרסים על קיר שלם תוכננו ארונות תחתונים מחופים בפורניר אלון ועליהם משטח עבודה בשחור בגימור מט, הזהה למשטח שעל האי. האי משמש לאחסון ולארוחות של בני המשפחה. מבחינת הכיסאות, ארז בחרה לשלב כמה סוגים ליצירת עניין, ובדואט דומה שילבה שלושה גופי תאורה בחלוקה לעץ ולשחור.
במעלה המדרגות
גרם המדרגות ניצב בחלל שבין המטבח לבין פינת האוכל והסלון. מצד שמאל תוכנן ארון בעבודת נגרות, בגוון הקיר, המשמש כארון תקשורת. במרכזו נישה פתוחה לראווה, ומתחתיה מגירה. מאחורי דלת הכניסה, ששודרגה לדלת ברזל שחורה בשילוב זכוכית מרוקעת, שמכניסה אור טבעי פנימה, שולבו מתלים מעץ.
בדומה לחיפוי הבית, גם המדרגות חופו בעץ אלון. מעלה במדרגות חושף את קומפוזיציית התמונות והאביזרים שנתלו על קיר המסדרון: הדפסים, מסיכת דיוויד בואי בעיצובו של האמן צחי נבו וגוף תאורה צמוד-קיר בשחור עם נגיעה של אדום. מתחתן יש קונסולה ישנה שהייתה ברשותה של ארז, נצבעה מחדש בשחור ושולבו בה ידיות מספרים.
בקומת הילדים תוכנן חדר משפחה פתוח עם פינת רביצה מודולרית מרופדת בבדים צבעוניים. הצבעים חוזרים בחלל, למשל בשידת המתכת האדומה מאיקאה. "זה חלל מאוד שימושי לבנים שלי", אומרת ארז, "הם משחקים שם באקסבוקס, ויכולים להזיז את המזרנים לבנות מהם מחנה או לארח שם חברים לישון".
בחדר הרחצה של הבנים מזכיר את שירותי האורחים שבקומת הכניסה בזכות ארון הרחצה בירוק-בקבוק ואריחים בשחור-לבן.
כחול עוטף בחדר השינה ולבן בסטודיו
חדר השינה של ההורים הורחב על חשבון חדר הרחצה, ובנוסף הקצתה ארז חלל נוסף עבור חדר כביסה. החדר נצבע בגוון כחול עמוק משרה תחושת רוגע. "דווקא הפעם בעלי היה הרבה יותר נועז ממני בבחירת הגוון, ושכנע אותי ללכת על הגוון העמוק יותר. הגוון הזה יכול להפוך את החדר בקלות לקר, אבל בעזרת השטיח ואביזרי הטקסטיל הוא הפך אקלקטי וחמים", ארז אומרת. את השטיח, בסגנון אפגני, רכשה ארז לפני יותר מ-25 שנה בהודו. לצד המיטה הזוגית הותקנו גופי תאורה צמודי-קיר מעץ, ומעל מראשותיה נתלו הדפסי אמנות, זוג במסגרות עץ וזוג נוסף במסגרות שחורות.
חדר הרחצה שבחדר עוצב באלגנטיות, לבן על רקע רצפה בשחור גרפיט. על הקירות הותקנו בריקים בדוגמת שברון, ובסמוך לקיר המרכזי הוצב ארון רחצה מעץ אלון עם רגלי ברזל, ומעליו מדף מוארך ותואם. תא המקלחון עוצב בצורה מרווחת באורך של 180 ס"מ, ופתח יציאה לגג קיר שנסגר אפשר יצירת נישה לדברי רחצה.
לעומת הבלחות הצבע בחללי הבית השונים, קירות הסטודיו של ארז נשמרו לבנים. "התלבטתי אם לצבוע ובסופו של דבר החלטתי שלא. לא רציתי שהצבע יסתיר את הירוק הדומיננטי של צמרות העצים, שנראה מבעד לחלונות הגדולים", היא מסבירה.
קורות העץ בתקרה המשופעת, שהיו בצבע התקרה, נצבעו בגוון חום עמוק, שמשלים את מסגרות האלומיניום שסביב החלונות ושאר האלמנטים הכהים בחלל. "הסגנון של הסטודיו הוא יותר לכיוון של בוהו. נדלקתי על השטיח ועל הכורסה, והם ממש 'עושים' את החלל", היא מוסיפה. ארז מקבלת לקוחות בסטודיו וגם מנהלת מפגשים עם מעצבות. "יש שם גם ספסל משיש, מתחת לחלונות, ואני אוהבת לשבת שם לפעמים. גם הילדים אוהבים לבוא לשם, לשבת ולהפריע לי לעבוד", היא מוסיפה בחיוך.