מגדל מדרגות מתכת בגובה 25 מטרים המשקיף אל ים ואדן שבדנמרק, הוא ה"בייבי" החדש של האדריכל-סלב הדני ביארקה אינגלס. שמו של המגדל המתנשא לגובה של 36 מטרים מעל לפני הים הוא Marsh Tower, ובתרגום חופשי "מגדל הביצה", הנגזר ממיקומו על אדמות הביצה בפארק הלאומי הגדול במדינה.
ב-2009 הוכרז ים ואדן כאתר מורשת עולם של UNESCO, והוא כולל נוף מרהיב של חולות וביצות ומשמש כבית למינים רבים של צמחים ובעלי חיים. סביר להניח שעם פתיחת המגדל של אינגלס, ימשוך אליו הפארק לא רק חובבי טבע אלא גם חובבי אדריכלות.
המגדל מורכב שני סלילים צמודים זה לזה, המהווים גרמי מדרגות נפרדים: האחד מיועד לעלייה אל מגדל התצפית וכולל 146 מדרגות, והשני לירידה ממנו ובו 131 מדרגות. במרכז המגדל עוברת מעלית קטנה לטובת אנשים עם מוגבלות שלא יכולים להשתמש במדרגות.
במשרד האדריכלים BIG, שבראשו עומד אינגלס, מסבירים שהדימוי ממנו שאובה צורת המגדל הוא המבנה הסלילי של ה-DNA. גרמי המדרגות הספירליים מתרחבים בצורה הדרגתית ככל שעולים מעלה, כאשר החלק הרחב ביותר הוא נקודת תצפית פנורמית של 360 מעלות וברוחב 12 מטר בראש המגדל, ממנה ניתן להשקיף אל הים הצפוני.
"המבקרים ירחיבו בהדרגה את מבטם אל האופק תוך כדי הליכה לראש המגדל", סיפר האדריכל השותף במשרד, ג'ייקוב לאנג, בהודעה לעיתונות. "למרגלות המגדל ניתן לראות למרחק ארבעה קילומטרים, אבל מראש המגדל הנוף מתרחב לתצפית של 18 קילומטרים אל האופק".
עיקר המונומנט עשוי מהחומר קורטן, סגסוגת פלדה בעלת מראה חלוד. הקורטן מתאים לתנאי השטח הטבעיים במקום, החשוף לפגעי מזג האוויר, ולא "נאכל" או מחליד. ב-BIG מוסיפים "שהעיצוב הפשוט של המגדל, המוגדר על ידי החומריות של פלדת הקורטן, משדר אסתטיקה טבעית שמשתלבת עם הסביבה ובמקביל הופכת אותו ליעד חדש בדנמרק".
מגדל התצפית החדש של BIG משמש ציון דרך בולט בנוף המישורי שעוטף אותו. האטרקציה החדשה היא שיתוף פעולה של המשרד עם היוזמה התיירותית "Marsk Camp" – אתר נופש שמציע קמפינג יוקרתי בסמוך לפארק הלאומי.
ב-BIG מספרים שהמגדל, שמשקלו 300 טון, נועד "ליצור יעד חווייתי שמציג את הנוף הייחודי מנקודת מבט חדשה לתיירים בכל רחבי העולם". עם זאת יש לציין שמאחורי השאיפה להתחבר לטבע ולהתבונן עליו מזווית חדשה, מסתתרת גם יוזמה כלכלית. עלות כרטיס כניסה למקום עומדת על 90 כתר דני (DKK), מחיר ששווה בערך ל-14 דולר אמריקני.
נסגר לאלתר: ה-VESSEL בניו יורק
בזמן שב-BIG מציינים בחגיגיות את פתיחת מגדל התצפית בדנמרק, קשה שלא להיזכר במגדל מדרגות אחר שזכה למוניטין פחות חיובי: ה-Vessel ("הכלי") בניו-יורק, שתכונן בידי האדריכל הבריטי המוכר תומאס הת'רוויק.
מדובר באלמנט אדריכלי בן 16 קומות, המתנשא לגובה של 45 מטרים וכולל 154 גרמי מדרגות מחופים בנחושת. את ההשראה לצורה הבלתי רגילה של המגדל, סיפר הת'רוויק ששאב ממבני באר מדרגות בהודו. ה-Vessel ממוקם בשטח ציבורי בפרויקט מגורי היוקרה "חצרות האדסון", אחד מפיתוחי הנדל"ן היקרים ביותר שהושלמו אי פעם בארצות הברית.
כבר מפתיחתו ב-2019 הפך המונומנט של הת'רוויק לשנוי במחלוקת. ראשית, בעקבות סעיף באתר החברה שמפעילה את המגדל, שקובע שזו תהיה הבעלים של כל התמונות והסרטונים שיצולמו במקום, ותוכל לעשות בהם שימוש מבלי לשלם תמלוגים ליוצרים. סעיף זה הוסר בהמשך בעקבות הביקורת הציבורית החריפה.
לצד הפיכת המקום לנקודה אטרקטיבית לצילומי אינסטגרם שיזמי הפרויקט קיוו שתמשוך מבקרים אל הקניון הסמוך, הפך המגדל של הת'רוויק לאתר בעייתי וטרגי שבו נרשמו ארבעה מקרי התאבדות בתוך שנתיים - כולם של צעירים מתחת לגיל 25. המקרה האחרון והמצער התרחש בחודש שעבר, כשנער בן 14 שהגיע למקום שם קץ לחייו, למרות אמצעים שיושמו במקום למניעת התאבדויות.
אחרי שלושה מקרי ההתאבדות הראשונים, הוחל איסור על מבקרים בודדים לבקר במקום, נקבעו דמי כניסה בסך 10 דולר וברחבי האתר פוזרו שלטים למניעת התאבדויות. עם זאת, הצעד החשוב והפרקטי מכולם - הגבהת המעקות בצד גרמי המדרגות - לא בוצע. "המעורבים טוענים שעשו כל דבר אפשרי כאן - וזה פשוט לא נכון", אמר למגזין Daily Beast לואל קרן, ראש הוועד הקהילתי של מנהטן מספר 4, שפועל במערב הרובע בו נמצא פרויקט חצרות האדסון. "הם היו יכולים להגביה את המחסומים, מה שהיה מונע את הטרגדיה הזו. מסיבות שאינן ידועות לנו הם בחרו שלא לעשות זאת".
בעקבות המקרה, נסגר באחרונה ה-Vessel עד להודעה חדשה. במקביל נשמעות קריאות לסגור את המקום באופן קבוע וגם דעות נחרצות יותר שמבקשות להרוס אותו. אחד מהאנשים שהשמיעו דעתם בדבר פירוק המבנה הוא מבקר האדריכלות של הניו יורק מגזין, ג'סטין דוידסון. בטור דעה תחת הכותרת "הגיע הזמן לפרק את ה-Vessel", הוא כתב: "הפתרון המקיף ביותר, זה שיסיר לפחות פיתוי אחד להרס עצמי, יהיה שרוס (סטיבן רוס – יו"ר והבעלים של Related Companies שעומדת מאחורי פרויקט חצרות האדסון, ש"פ) יפסיק את כל העניין".
דוידסון גם העלה פתרון אפשרי לגרמי המדרגות המיותרים: "גרמי המדרגות הנוצצים יכולים להיות מופרדים ולהיות ממוחזרים כגשרים להולכי רגל, פלטפורמות תצפית. כשאייקון נכשל, הריסתו היא התגובה האחראית היחידה".
לחשוב מחדש על מגדלי התצפית
למרות השוני הבולט במיקומם - האחד בעיר הומה אדם והשני בפארק לאומי מוקף בטבע - נראה שבשני מבני המדרגות המדוברים האטרקציה לא נגמרת בנוף, אלא ממשיכה באובייקט האדריכלי עצמו. ניתן להתייחס אל השניים כביטוי למגמה אדריכלית רחבה יותר, שבה חושבים האדריכלים מחדש על הקונספט של מגדלי תצפית, שמילאו לאורך ההיסטוריה תפקידים צבאיים ודתיים. הקונספט של מבנה לצורכי תצפית איננו חדש - מבנים שכאלו ממחישים את הרצון רב השנים של בני האדם להתבונן על המציאות מלמעלה. יש מי שבהקשר זה אפילו יציינו את סיפור מגדל בבל, כביטוי של אותו רצון אנושי.
אל המגדלים של אינגלס ושל הת'רוויק מצטרפים מגדלים נוספים בעלי מטרה זהה, ביניהם מגדל תצפית ספירלי בגובה של 45 מטרים שיצר סטודיו EFFEKT בדנמרק, או מגדל בגובה של 38 מטרים בפארק רגאקפה בלטביה של סטודיו ARHIS. ניתן לשער שהתחזקות מדיום הצילום ברשתות החברתיות, לצד התפתחויות בתחום החומרים ובטכנולוגיות הבנייה, הם אלה שנותנים לאדריכלים את הלגיטימציה והיכולת "להשתעשע" עם הקונספט הישן של מגדלי תצפית. עם זאת, ראוי לציין כי נדרשת מצדם גם אחריות כלפי המבקרים, כדי שלא יחזרו על עצמם המקרים המצערים שהתרחשו בניו יורק.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים כגון ער"ן בטלפון 1201 או באתר סה"ר