ברשימת הפנטזיות של מעצבי פנים ואדריכלים, סביר להניח שהתסריט הבא מככב במעלה הרשימה: לקוח עם תקציב מרשים ושטח בגודל מרשים לא פחות שבפיו המילים הבאות: "אני סומך עליך בעיניים עצומות. קח את הבית הזה למקום הכי מדהים שאתה יכול לחשוב עליו". אלה בדיוק המילים ששמע המעצב ינאי פרישר גוטמן מבעל הבית שבתמונות, הניצב על שטח של כשני דונם בקיסריה, שאת חלקו החיצוני תכנן האדריכל מוטי מלכה.
"הבית ממוקם באחד מהמגרשים הטופוגרפיים היפים ביותר בקיסריה", מספר המעצב. "חזית הבית פונה לנוף יפהפה שכולל אגם, והחצר כוללת בריכת אינפיניטי ענקית שצופה למים הטבעיים. כך, החוץ הופך לחלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים, והתכנון כולו סבב סביב הטבע והנוף המטורף של האגם המתחבר לבריכה. חזית חלל האירוח של הבית, הכולל את הסלון והמטבח, מעוטרת בוויטרינות בגובה שישה מטרים, כך שהנוף הוא חלק בלתי נפרד מהשפה העיצובית. כל החדרים תוכננו סביב הנוף המשגע, ומכל פינה בהם נשקפים האגם ואזור הבריכה".
בבית, שבנייתו הסתיימה לפני כשנה וחצי, מתגוררים בני זוג שלהם שני ילדים בוגרים, בשנות העשרים המוקדמות לחייהם. גודלו כ-700 מ"ר בנוי המתפרשים על פני שלוש קומות, והוא כולל שלוש סוויטות שינה – אחת להורים ואחת לכל ילד – שלכל אחת מהן חדר רחצה פרטי המופרד מאזור השינה בחדר ארונות ענק.
פרישר גוטמן מספר כי בעל הבית רצה בית בקווים נקיים ומודרניים, אך כזה שישרה אווירה משפחתית, חמימה ורכה. "במפגש ההיכרות בינינו הוא העלה את הרצון ליצור בית עם אווירה של נופש, ומקום מפלט מהחיים העמוסים של בני המשפחה. בעלי הבית אוהבים לטייל בעולם ולנפוש במלונות יוקרה, ולכן רף העיצוב היה גבוה מאוד. היה לי חשוב שהבית יראה לא פחות מריזורט יוקרתי ומפנק, ואפילו יותר מכך".
ואם כל זה לא מספיק כדי לגרום לכן להוריק מרוב קנאה, המעצב מוסיף גם את האנקדוטה החביבה הבאה: "הלקוח שלח אותי לנסיעת קניינות בסין כדי שאקנה בשבילו רהיטים ואקססוריז לבית. נסעתי לעשרה ימים ובחרתי המון דברים מהממים. אבל כשחזרתי לארץ והלקוח קיבל את הצעות המחיר, הוא החליט שבמחירים האלו הוא כבר מעדיף לשלם טיפה יותר ולרכוש מותגים איכותיים יותר מאיטליה, והטיס אותי שוב לטיסת קניינות באיטליה".
הפנים לאגם
דלת הכניסה לבית משקיפה אל קיר הוויטרינות הענק, ממנו נשקף הנוף המדובר. בתווך נמצא הסלון, שבו ספה ענקית בצורת ר', שטיח רחב ידיים וכן וילון באורך של לא פחות משבעה מטרים – כולם בגוון בז' שמנתי. לאלה נוספים זוג כורסאות וזוג הדומים כהים מעט יותר, מולם קיר מכוסה בספרייה ענקית, גם היא בגובה שבעה מטרים, שתכנן ועיצב פרישר גוטמן במיוחד עבור הבית. בספרייה משובצים גופי תאורה, ספרים אמיתיים וגם דקורטיביים, ובמרכזה טלוויזיה ואח מבוערת. שולחנות הקפה, בשני גבהים שונים, עשויים משיש קררה טבעי בגוון לבן אפרורי.
מול לסלון מוקם המטבח, ובו ארונות בצבע שחור דרמטי שבולטים אל מול הסלון הבהיר והשקט. במרכז המטבח אי ענק ושחור עשוי מדקטון, שמתחבר לשולחן פינת אוכל ענקי. השולחן, מגרניט פורצלן בגווני לבן ואפור, שובר את המראה הכהה של ארונות המטבח ומחבר בינם לבין הגוונים הבהירים של יתר החלל.
החלל הציבורי המונוכרומטי זוכה לתוספת צבע בזכות קיר הזכוכית הענק שמחבר אותו אל החצר. בחצר הענקית בריכה בצורת יהלום שגודלה 100 מ"ר, עשויה מאבן בזלת שנקנתה ב-MODY, כמו יתר החיפויים והכלים הסניטריים בבית. היא נגמרת בקו אפס עם האדמה, כך שהיא נראית כאילו היא מתחברת עם האגם הקטן הסמוך. לצד הבריכה רחבה גדולה למסיבות ואירוח, ובה בר ענקי עם מקרר ומקרר יינות, עמדת ברביקיו והמון שטח אחסון. על הרחבה הגדולה שבין הבר לבריכה עומדות מיטות שיזוף, והיא משמשת גם למסיבות שבעלי הבית נוהגים לערוך. מימין ג'קוזי, שמאפשר לבני הבית ליהנות מהחצר ומהמים גם בימים קרים.
בחזרה אל פנים הבית, משמאל לדלת הכניסה, גרם מדרגות פיסולי, מעוגל ויוצא דופן. "תכנון גרם המדרגות והצבתו בבית היה מאוד מאתגר, אינטנסיבי ומיוחד", מספר פרישר גוטמן. "הוא גבוה במיוחד ועשוי כולו מפלדה מעוגלת ומהונדסת. בקצהו העליון הוא מתחבר לגשר שמרחף מעל לחלל המרכזי, המוביל אל הסוויטה השקופה שמעל המטבח, שמשמשת כחדרו של הבן".
חדר כחול עמוק
מימין לדלת הכניסה נמצא חדר העבודה של בעל הבית, שלדברי פרישר גוטמן היה אחד החללים החשובים ביותר בתכנון. "החדר אינו משמש רק כחדר עבודה קלאסי", הוא מסביר, "אלא עוצב כך שהלקוח יוכל לבצע בו פגישות עבודה, ולאחר מכן לברוח משגרת החיים העמוסה שלו. ביום החלל משמש לפגישות של אספרסו ועסקים, ובערב הוא הופך לחדר קולנוע אינטימי, ומארח גם משחקי פוקר שנמשכים אל תוך הלילה".
קירות החדר צבועים בצבע כחול עמוק כהה, ומהתקרה יורדות מערכות מידוף גאומטריות שתכנן פרישר גוטמן, שעליהן ספרים דקורטיביים ויצירות אומנות שונות. בחדר תלויות גם שתי תמונות של סוס לבן שצילם דודי חסון. תמונה נוספת מאותה הסדרה, במידה גדולה במיוחד, ניצבת בכניסה לבית. "זו יצירה שמאוד מרגשת אותי, ובכלל סוס היא אחת החיות האהובות עליי. בחרתי למקם את יצירת האומנות הזו על הרצפה, ממש מונחת ונשענת על הקיר לצד המדרגות. היא הכניסה המון אופי ואמירה לבית".
עוד במפלס הכניסה נמצאת סוויטת המאסטר של ההורים, שגם לה ויטרינה גדולה משלה שמשקיפה אל החצר, הבריכה, האגם והנוף. "החדר תוכנן כך שניתן יהיה לראות את החוץ מהזריחה ועד השקיעה", מסביר פרישר גוטמן. "כך נוצר חדר ארוך הכולל מרפסת, פינת ישיבה, מיטה וחדר ארונות המוביל הישר אל חדר הרחצה הזוגי שבו אמבטיה לבנה ושני מקלחונים שקופים".
המרפסת של סוויטת ההורים מאובזרת בספה גדולה ושתי כורסאות מיוחדות מרופדות בבד בצבע שמנת, ושני שולחנות עגולים עם אריחי אבן טבעית המתאימים לתנאי חוץ. פינת הישיבה המקבילה, שמעבר לזכוכית ובתוך הסוויטה, מאופיינת בתיפורים גסים ומולה שולחן עשוי מפלטת שיש קררה המונח על רגלי אלומיניום מושחרות. בהמשך נמצאת המיטה, עם ראש מיטה גבוה מעור הפוך בצבע נס קפה ששובר את המאסה של הטקסטיל הבהיר בחדר. לצד המיטה מוקם גוף תאורה מיוחד שיושב על מוט שנמתח מהרצפה ועד לתקרה, ומאיר את יצירת האומנות שתלויה על הקיר. היצירה המיובאת מאיטליה מדמה את פני הירח, והתאורה מאירה את השקעים שבה ויוצרת אווירה מיוחדת.
בהמשך, לצד הדלת, נמצא חדר ארונות מלא במדפים ובאפשרויות תלייה. דרכו מגיעים לחדר הרחצה המחופה באריחי גרניט פורצלן שחורים מהרצפה ועד למלוא גובה הקירות. את המראה המחויט שוברת אמבטיה פרי-סטנדינג לבנה מקוריאן, שמולה זוג כיורים. מעל לכל כיור תלויה מראה צרה וארוכה שמגיעה כמעט עד לגובה התקרה. המראות נמצאות בקו אחד עם הקיר אבל נפתחות בנגיעה ומחביאות מאחוריהן שטח אחסון נוסף.
סוויטות למתבגרים
גרם המדרגות המעוגל מוביל אל הקומה השנייה, דרך גשר אל חדרו של הבן, שממוקם מעל המטבח ומוקף בקירות זכוכית פתוחים אל הנוף שמסביב. בסוויטה של הבן מוקמה פינת ישיבה קטנה עם שתי כורסאות מעוגלות וחדר ארונות שמשמש גם כמעבר לחדר רחצה פרטי. חדר הרחצה מחופה באריחי ענק מגרניט פורצלן מדוקק בגווני לבן ואפור, ומוביל אל מרפסת פרטית קטנה.
עוד בקומה השנייה, חדרה של הבת הממוקם מעל לחדר ההורים, עם מרפסת פרטית גדולה שמצלה על המרפסת שלהם. החדר דומה בתכולתו לסוויטת ההורים, ובו חדר רחצה, חדר ארונות, מיטה ואחריה פינת ישיבה שדרכה יוצאים אל המרפסת הגדולה, שמאובזרת בפינת ישיבה. הצבעים כולם בהירים, למעט הדום קטיפה כחול בחדר הארונות ששובר את הצבעוניות הרכה. צילום של רון קדמי שתלוי מעל למיטה מוסיף גם הוא נגיעה קשוחה מעט יותר לחדר.
חדר הרחצה משקיף אל הגינה הקדמית ואל עבודת האלומיניום הלבן שעיצב פרישר גוטמן ומסתירה את חלקו השמאלי של הבית. במבט מבחוץ, מחלקת העבודה גדולת הממדים את הבית לשלושה חלקים: חלק מרכזי צבוע שחור, חלק ימני בהיר ושבכת האלומיניום משמאל, שמספקת משחק מעניין של גילוי והסתרה לפני הכניסה למבנה.
"תכננתי ועיצבתי את אלמנט האלומיניום שבחוץ במחשבה ליצור מעין משרביה, עוד שכבת מעטפת של המבנה שמסתירה ומגלה כאחד", מספר פרישר גוטמן. "במקור, שכבת האלומיניום היתה אמורה לעטוף את כל המבנה, פרט למרכזו שהוא גוש שחור שמבצבץ מהאמצע, אבל במהלך העבודה החלטנו להשאיר אותה על החלק השמאלי בלבד. התוצאה יצאה מעניינת לא פחות מהתכנון הראשוני".