אחרי שנתיים שבהן הוא בוטל ונדחה עקב מגפת הקורונה שפגעה קשות באיטליה, התקיים בשבוע שעבר Salone del Mobile, שבוע העיצוב ה-59 של מילאנו. מדובר למעשה בתערוכת הרהיטים הגדולה בעולם, שמתפקדת כאירוע החשוב והמכונן ביותר בתחום, ושם נקבעים הטרנדים, המגמות, הצבעים והחידושים בעולם העיצוב הביתי, המסחרי והמשרדי.
אי שם בחודש מאי, עם ההכרזה על דחיית האירוע בארבעה חודשים, הוענק לתערוכה השם החדש Supersalon, שמעיד על הפורמט ההיברידי החדש המותאם לרוח התקופה, ומשלב בין אירועים פיזיים ודיגיטליים. הרעיון להפוך את מגבלות המגפה לסיכוי לחדשנות באירוע החגיגי החולש על חמישה ימים ברחבי העיר, היה טעון בציפיות - אך גם בחששות.
המראתי למילאנו ברגשות מעורבים נוכח גרסת הדלתא המרחפת והודעות המארגנים על צמצום שטחי התצוגה. בדרך כלל מדובר בפסטיבל שכולל למעלה מ-2,000 מציגים וכ-400 אלף מבקרים, השנה מדובר ברבע מכך - 425 מציגים בלבד. התערוכה המרכזית אמנם נשארה במקומה הקבוע - מרכז התערוכות 'פיירה מילאנו' שממוקם מחוץ לעיר - אך במקום 24 ביתנים מרשימים שמציגים מפגן כוח של עולם העיצוב, הוצגו שני ביתנים בלבד שתפקדו כחלון ראווה מטאפורי, מצומצם אך איכותי, בו כל יצרן הציג את המיטב. יתר החגיגה התרחשה במרכז העיר, ברחובות, בגלריות, בפארקים ובאולמות התצוגה של המותגים השונים.
דוכני המציגים הוחלפו השנה בקירות תצוגה מחומרים ממוחזרים, ולראשונה בתערוכה, שבעבר הייתה מוגבלת בעיקר לאנשי מקצוע, הותרה כניסה לציבור הרחב למשך כל חמשת הימים במחיר כניסה מופחת של 15 יורו. כמו כן, לראשונה רבים מהעיצובים והרהיטים הוצעו למכירה.
אם בדרך כלל כדי לחוות את העושר העיצובי נדרש סיור של שבוע, הרי שהפעם הספיק ביקור ענייני של כחצי יום. לרגע, הייתה תחושה שאין הרבה חדש תחת השמש המילאנזית, אך כמובן שטעיתי. ככל שעברו השעות הבנתי עד כמה כנה ומדויקת הייתה התערוכה, ועד כמה התאמצו כל האנשים שעסקו ולקחו בה חלק בכדי לשמר אותה רלוונטית ומשמעותית. למרות המספר המצומצם של המציגים, Supersalone האיר בזרקור מיוחד מספר מגמות בולטות, שמסכמות את הצפוי לנו בעיצוב הבית לשנת 2022-2021.
קיימות ומיחזור
בביתנים שהוקמו בהיכל התערוכה המרכזי, הפיירה, הושם דגש מיוחד על קיימות ומחזור. הביתנים כולם עוצבו כדי שיהיה ניתן לפרק ולמחזר אותם. כך, כללה התערוכה מערכת קיר גמישה ומודולרית המדמה "ספריית עיצוב", שותכננה במיוחד כדי להציע הזדמנויות תצוגה שונות למותגים.
המתקנים שימוחזרו לאחר התערוכה מבטאים את הלך הרוח הכללי של ה-Supersalone, שכלל הפעם גם צמחייה מרובה: 200 עצים באדניות בכל רחבי מתחמי היריד הפזורים ברחבי מילאנו, שישתלו מאוחר יותר ברחבי העיר.
מאופנה לעיצוב הבית
למרות ששבוע האופנה של מילאנו צפוי להיפתח רק בעוד כשבועיים (21-27 בספטמבר), ניכר היה כי מותגי האופנה הגדולים ביקשו השנה להטביע את חותמם גם במרחב הביתי. בתי אופנה כמו גוצ'י, ג'ורג'יו ארמאני, לואי ויטון, וורסצ'ה, Off-White, פנדי, רוברטו קואלי, ואפילו Dior הקדישו מחשבה וייצרו תערוכות מושקעות ומעוררות השראה, בין שבאולמות התצוגה שלהם ובין שברחבי העיר מילאנו.
בית האופנה Dior "התלבש" על המבנה בן המאה ה-18 "פלאצו קיטריו", ששופץ לאחרונה, וחשף את פרויקט הכיסאות Medallion: מיצב שבו אותגרו 17 מעצבים, אדריכלים ואמנים מרחבי העולם, להפיח חיים חדשים בכסא המדליון האיקוני של בית האופנה, ואחד האובייקטים הוותיקים שלו.
המיצב המדובר של השבוע היה ללא ספק של בית האופנה HERMES, שייצר עולם של חופות מבד בהן הוצגה קולקציה ייחודית המשלבת עבודת יד, חומרים טבעיים והשראות שבטיות.
כולם יוצאים החוצה
המגמה המתייחסת אל סביבת החוץ כהרחבה של הסלון, שפרחה במיוחד נוכח מגפת הקורונה, בלטה במלוא עוצמתה בתערוכה. מותגי על לעיצוב הבית, ביניהם MINOTTI ו-CASSINA, שכבר השיקו בעבר קולקציות מכובדות, התעלו על עצמם גם השנה והציגו קולקציות מרהיבות של רהיטי חוץ מחומרים עמידים, שמזכירים רהיטים שנמצא לרוב בתוך חללי הבית.
השנה יישרו קו עם המגמה מותגים גדולים נוספים. הקולקציה המדוברת בתערוכה הייתה זו של חברת EDRA. המעצב האיטלקי ג'אקופו פוג'יני יצר את קולקציית הרהיטים A'mare, שם שפירושו באיטלקית הוא "לאהוב" וגם "ים". כך, יצר המעצב בעבודת יד כיסאות, שולחן אוכל, כורסאות ומיטות שיזוף עשויות רצועות פוליקרבונט. צבעי הכחול של הרצועות משרים תחושה של קרחון, אך האלסטיות של החומר מקנה גמישות ונוחות מפתיעה.
ירוק ירוק
השיח הקבוע על קיימות והחיבור מחדש אל הטבע הביא לדומיננטיות של הצבע הירוק על גווניו השונים. ספות ירוקות ומשטחי שיש אקזוטיים בגוונים ירוקים נראו בכל עבר, וניכר היה כי המותגים מעוניינים לחדש את הקשר שלנו אל הטבע. דוגמה לכך ניתן היה לראות ב"שדה" הברזים של המותג האיטלקי GESSI, שהציג ברזים ירוקים בגוונים עזים תחת הכותרת WELLNES FOR NATURE.
דוגמה נוספת ובולטת במיוחד הייתה בדמותו של מיצב מתנפח ענק של מותג הרהיטים GUFRAM שהוצב בקרבה לכיכר הדואמו. מדובר ברפליקה מתנפחת המתנשאת לגובה של כ-5 מטרים שמדמה את המרבץ האייקוני של המותג, Green Meadow.
גם מותג הרהיטים האיטלקי MOROSO עשה שימוש נרחב בירוק, כשנתן את הבמה למעצבת הצרפתייה-לבנונית אנאבל קרים קאסר. המעצבת הציגה מערכת ישיבה מודולרית הנקראת Nanà, בהשפעה מרוקאית, שבה שולבו בדים במראה דמוי שיש אקזוטי בגוון ירוק זרחני.
הגוונים הירוקים הגיעו גם לגינת המפעל של המעצבת האיטלקייה פאולה לנטי, שהציגה קולקציית רהיטים עשירה, עשויה חומר שמוחזר מבקבוקי פלסטיק.
הקלאסיקות הגדולות מתחדשות
רהיטים קלאסיים שנכנסו לפתניאון העיצוב ועוצבו בידי גדולי המעצבים, זכו השנה לאינטרפרטציות מחודשות שהוצגו בתערוכה. הדוגמאות לכך רבות, אך הבולטות שבהן הייתה ספת CAMELONDA של האדריכל והמעצב האיטלקי מריו בליני, שיוצרה בשנות ה-70 וכיכבה באולם התצוגה החדש שלD STUDIO. המהדורה המחודשת שומרת על האסתטיקה, הממדים והפרופורציות של המקור, רק שכעת מוצגת במגוון ריפודים ובעיצוב קפיטונאז'.
ביטוי נוסף למגמת ההתחדשות נראתה במיצב יוצא דופן בהיכל התצוגה המרכזי, שיצר המעצב הישראלי רן גלעד הפועל במילאנו, שיוצר עבור חברת העיצוב האיטלקית Molteni. גלעד יצר מרחב שמדמה מטוס, בעזרת שני טורי כיסאות מחודשים של האדריכל והמעצב האיטלקי ג'יו פונטי, שהיה מאבותיה של התנועה המודרנית ומהמשפיעים שבהם במאה ה-20. לצד הרהיטים המחודשים הללו, התקין גלעד מסכים המדמים חלון, וקולות רקע הקוראים לנוסעים לעלות לטיסה.
חיים מחודשים ברשת
קיימות, גמישות, רב-גוניות וכבוד חדש למשאבים ולאנשים היו המסרים העיקריים במהדורת 2021 של שבוע העיצוב במילאנו. למרות הנסיבות המורכבות של מגפת הקורונה, הברקודים, מדידות החום, ריבוי המסמכים, התורים הארוכים ועטיית המסכה בכל ימי התערוכה - העיר הייתה עטופה במנה מרגשת של עשייה, אנרגיה ורעיונות חדשים.
למעלה מ-60 אלף מבקרים נכחו במשך ששת הימים של היריד, לעומת כ-400 אלף בשנת 2019. מדובר בירידה של כמעט 85%. עם זאת, הזירה הדיגיטלית צמחה - מיליון וחצי דפי אינטרנט נצפו בידי 90 אלף מבקרים וירטואליים, חשבון הטיקטוק של הסלונה הגיע ליותר מ-630 אלף צפיות, וברשתות החברתיות האחרות נרשמו 15 מיליון הופעות.
הכותבת לירון שוורץ גילת היא סמנכ"לית עיצוב בטולמנ'ס ומייסדת טולמנ'ס דוט