לפני כמעט שלוש שנים פנו בני זוג, הורים לשלושה מתבגרים, למעצבת הפנים מיכל מטלון בבקשה להתייעץ איתה לגבי בית שרצו לקנות באחד מיישובי הגליל. "הבית", מספרת מטלון, "היה ישן מאוד והמבנה שלו לא כל כך התאים לצורכי המשפחה, אבל לשטח שעליו עמד המבנה היו יתרונות גדולים שהפכו את הקנייה לכדאית".
מטלון מספרת שבעקבות חוות דעתה החיובית, החליטו בעלי הבית לצאת להרפתקה העיצובית. "הגינה הייתה מהממת ועם עצים שהקפדנו אחר כך לשמר, והבית עומד במישור אחד עם הרחוב, דבר לא מובן מאליו ביישוב ההררי", מספרת המעצבת. אחרי שהמליצה לבני הזוג לקנות את הבית, הם יצאו לעבודה המשותפת של התאמתו לצרכים ולרצונות של המשפחה.
חששו מהמטבח הפתוח
הכניסה לבית נעשית דרך דלת מברזל, שנפתחת למבואה קטנה. מימין דלת הזזה המובילה לשירותי האורחים, משמאל זוג זכוכיות נתונות במסגרת ברזל בצבע פליז שמסתובבות על ציר ויוצרות חציצה אוורירית בין הכניסה לבין הסלון. מלפנים נמצא המטבח ואחריו, משמאל, המשך החלל הציבורי. במהלך השיפוץ, מספרת מטלון, שונו לגמרי המיקומים של הפונקציות השונות בבית הוותיק, ונוסף לו שטח בנוי שמשמש כעת את פינת האוכל.
"צורתו הנוכחית של המטבח", היא אומרת, "נבחרה אחרי הרבה מאוד סקיצות. הוא בנוי משני פסים מקבילים, אחד של ארונות גבוהים והשני אי עם משטח עבודה ואזור ישיבה, שמי שעובד בו נמצא עם פניו לפינת האוכל ולסלון. הלקוחות חששו מאוד ממטבח כל כך חשוף, אבל היום הם מאושרים איתו".
הארונות הגבוהים נצבעו בלבן אפרפר זהה לזה של הקירות ושל החלונות. במרכזם אזור פתוח קטן, מחופה בעץ אגוז, ובו משטח עבודה אפור מגרניט – חומרים שחוזרים גם באי שממול. הארונות מחביאים בתוכם עמוד קונסטרוקטיבי אחד וכן דלת כניסה למקלט שמשמש בשגרה כמזווה. הדלת הכבדה של המקלט ("זה בית ישן ולכן נבנה בו מקלט ולא ממ"ד", מסבירה המעצבת) נשארת כל העת פתוחה, אבל במצבי חירום אפשר לסגור אותה אחרי שמשחררים כמה ברגים בארונות.
ממול נמצא האי הארוך שנמתח על פני 4.70 מטרים. הוא עשוי משילוב של עץ אגוז ומשטח עבודה מגרניט אפורה כהה עם כיור אינטגרלי. "המראה הדומיננטי של העץ באי מתכתב עם הפרקט שמחפה את רצפת הבית וגם הוא מאוד בולט", אומרת מטלון, "זה פרקט עץ אלון לא מובהר ועם טקסטורה גסה יחסית, שנקנה בפרקטים". מסביב לאי יש חמישה מקומות ישיבה על כיסאות בר קלילים למראה, ובצד הפונה לפינת האוכל שילבה מטלון מדפי ברזל דקורטיביים. בין האי לבין בארונות הגבוהים יש דלת יציאה לחצר. "אני אוהבת ליצור מטבחים שיש להם קשר בלתי אמצעי לחוץ", מסבירה המעצבת, "זה יוצר אוורור נחוץ ומספק מקום נעים לשתות את הקפה של הבוקר".
אתגר העמודים
מול האי ניצבת פינת האוכל, שממוקמת באזור שנוסף לבית במהלך השיפוץ. יש בה שולחן שחור גדול וגוף תאורה לבן במראה נקי, שניהם מטולמנ'ס, וכן כיסאות שחורים עם ריפוד קלוע שנקנו בארקו קולקשיין. "פינת האוכל מוקפת בחלונות גדולים עם פרופיל ברזל בהיר כדי שתהיה מוארת ככל האפשר וכדי להכניס את החוץ פנימה. לכן גם הקפדתי על שקט חומרי וצבעוני בתוך הבית בכלל ובפינה הזאת בפרט, כדי לתת מקום לעושר של הגינה", מסבירה מטלון.
גם בסלון באה לידי ביטוי הכוונה להשקיט את הפנים ולפתוח חלונות גדולים ככל האפשר. כאן בחרה המעצבת בזוג ספות בצבע ורוד עתיק, גם הן מטולמנ'ס, והוסיפה להן שטיח בגוון ניטרלי, צמחייה בסלסלות ותמונה ממוסגרת של צלם אפריקאי במסגרת עשויה מעצי סחף. בקיר הפונה לכיוון הכניסה נפתחו החלונות עד למקסימום האפשרי כך שנוצרו זוג חלונות גבוהים מאוד שמסתיימים בשיפוע מקביל לזה של התקרה, וביניהם קיר שעליו נתלתה הטלוויזיה. במרכז כל חלון קבוע מעין ארגז מברזל שמסתיר את התריסים. "הארגזים האלה", מסבירה מטלון, "דומים חומרית וצורנית לקורות הברזל שבתקרה. הייתה לנו התמודדות מאתגרת עם עמודים קונסטרוקטיביים. את חלקם הצלחנו להוריד ואחרים נאלצנו להשאיר כדי לא לחרוג ממסגרת התקציב. במקום העמודים שהורדנו קבענו בתקרה קורות ברזל שנצבעו באותו לבן אפרפר כמו התקרה, הקורות וארונות המטבח הגבוהים כדי להעלים ולטשטש אותן".
בחזרה לכיוון הכניסה, מימין לדלת נמצאים שירותי האורחים ובהם בולט גוש קוריאן גדול שמסתיר את הסיפון וכולל כיור בילט-אין. מעליו מראה שעיצבה מטלון, שכנף אחת שלה מנותקת מהקיר ומתכתבת במראה ובצבעוניות עם גוף התאורה המלבני, שכמו כל גופי התאורה האחרים בבית נקנה באס-טי אור.
ממול לכניסה, צמוד למטבח, נמצא חלל חסר חלונות ששימש לפני השיפוץ כפינת משפחה והוסב לחדר עבודה נקי למראה עבור אם המשפחה. לבני זכוכית שקבועות בתקרה מכניסות לחלל נטל החלונות אור טבעי. מימין נמצא גרם המדרגות, שבו חיפתה מטלון את המדרכים באבן שנקנתה במודי והוסיפה מעקה ברזל שחור מינימליסטי.
המיטה נדדה מהבית הקודם
ארבע המדרגות הראשונות מובילות למפלס השני של הבית, שבו ממוקמים חדר כביסה נוח, חדר ההורים וחדרה של הבת הקטנה. בחדר ההורים מיטה מרופדת שהגיעה איתם מהבית הקודם, שידות צד ושטיח שנקנו בטולמנ'ס. דלת זכוכית מובילה לגינה, ובקיר המאונך ייצרה מטלון חלון צרפתי עם מסגרת עמוקה שחופתה בלייסטים שמהם נוצר גם הפרקט. חדר הרחצה הצמוד בהיר במיוחד, עם משטח כיור מרחף מקוריאן ונישה קבועה בקיר ומחופה בעץ אלון שנועדה להצבת תמרוקים. מטלון "גנבה" שטח מחדר הכביסה כדי ליצור מקלחון מרווח במיוחד, ויחד עם הריצוף האפרפר השקט, שלו טקסטורת טרצו עדינה במיוחד, נוצר חדר נעים ומפנק.
בחדרה של הבת חלון צרפתי כמו זה של ההורים ושילוב צבעים רגוע דומה של עץ, לבן ואפור. בחדר הרחצה הצמוד נעשה חיפוי באריחים אפורים בטקסטורת טרצו מודגשת יותר מזו שאצל ההורים, והם מטפסים עד למחצית הקיר.
בחלל יש גם חלון גדול שוטף את החדר באור רב. בחדרי הרחצה של הבנים, שנמצאים בהמשך גרם המדרגות, במפלס השלישי של הבית, העיצוב דומה אך אריחי הטרצו הם בצבע אפור כהה יותר. אצל שניהם מובילות דלתות שנקבעו בתוך הארונות לחדרי הרחצה הפרטיים, והם נהנים מיציאה למרפסת משותפת שמשקיפה לכיוון הבריכה.
בחוץ מרוצפת החצר באבן בזלת אמורפית שמתחלפת בדק בקרבת הבריכה. פרגולה גדולה מברזל עם קירוי עשוי במבוק שנקנה בקנה קש מצלה על פינת הישיבה ועל מטבח החוץ המאובזר, והגינה המטופחת מסביב והעצים שנראים מעבר לגדר מקנים למקום תחושה של בית נופש.