לצד ההשפעות הרבות של המלחמה, גם הכלכלה הישראלית נפגעה באופן משמעותי. עסקים רבים מתמודדים עם קשיים בשל המצב וחווים הפסדים וירידות במכירות. כדי לחזק את המשק הישראלי, חשוב בימים אלו לתמוך בעסקים שהייצור שלהם כחול-לבן. לרגל חודש נובמבר, חודש הקניות, החלטנו להציג מותגים מקומיים וחנויות ישראליות המתמחים בעיצוב הבית, שבחרו בייצור מקומי על פני ייבוא, ויש אפילו הטבות והנחות לרגל שופינג IL.
Collectie: ציונות בין-דורית
שתי אחיות חברו למעצב וביחד נולד המותג קולקטי - מותג ישראלי לעיצוב וייצור פריטי עיצוב וריהוט פנים. ב-2014 חברו האחיות יערה וענת אשכול והמעצב רועי חלוצי והקימו את בית המלאכה של קולקטי בנאות גולן ברמת הגולן. שם המוצרים מיוצרים במכשור ייעודי לייצור סדרתי, לצד מוצרים העשויים בעבודת יד. "כל מוצרי המותג מעוצבים בהשראת הטבע המקיף אותנו", מספרות האחיות לבית אשכול, "חומרי הגלם שאיתם אנחנו עובדות הם עץ מלא, בטון, ברזל ומתכות. מהם אנו מעצבות ומייצרות מגוון רחב של מוצרים, כמו מדפים, מתלים, שידות, ספריות, שולחנות, ספסלים, מראות, קונסולות, כורסאות, לוחות מגנטיים ופרטי הלבשה שונים, בהם שעונים, תמונות, כדים ועציצים. בעוד שבית המלאכה בגולן, חנות הסטודיו נמצאת ביקנעם המושבה, במבנה הולנדי ישן שהיה חלק ממשק חלב שהקימה משפחתנו שעלתה מאמסטרדם בשנות ה-30 של המאה הקודמת".
למה היה לכן חשוב לבחור בייצור מקומי ולייבא?
"אנחנו מגיעות ממשפחה שהציונות, החקלאות ואהבת המדינה הוא חלק בלתי נפרד ממנה. פירוש השם Collectie הוא אוספים בהולנדית. בחרנו אותו כמחווה לסבים ולסבתות שלנו מצד אמא שעלו לארץ היו ציונים, חלוצים וממקימי יקנעם המושבה. היה לנו ברור מתחילת הדרך שאנחנו רוצות לעשות עיצוב ישראלי כחול לבן. זאת על אף שהייצור בארץ מאתגר מבחינות רבות, החל מעלויות חומרי הגלם, דרך עלויות עובדים ובמקרה שלנו גם עלויות שינוע גבוהות, מכיוון שאנחנו מייצרות בגולן ומשנעות בעיקר למרכז הארץ. על כל זה נוסף המיסוי הגבוה של המדינה. בימים אלה, המכירות מושפעות באופן דרסטי מהמלחמה. הפעילות שלנו מוגבלת ומצבת העובדים שלנו מאוד חסרה כי מרבית העובדים במילואים או בבית עם ילדים ללא מסגרות שעדיין לא חזרו לפעילות בצפון".
BUBU: להקפיד על איכות ועל איכות הסביבה
"הייחודיות והיתרון שלנו הוא שאנחנו בעצם one stop shop בתחום עיצוב הבית. צוות המקצוענים שלנו יודע לתכנן, לעצב ולייצר את כל עבודות הנגרות, מסגרות ורפדות באיכות בלתי מתפשרת בהזמנה ובהתאמה אישית, והכל במקום אחד", אומרים בני הזוג גילי ומיכל מושקטל, שעוסקים שנים בעיצוב והקימו לפני שש שנים את המותג המקומי BUBU.
בני הזוג מושקטל החלו את דרכם בפעילות און-ליין, ובימים אלו פתחו את שעריו של מתחם BUBU- חלל לעיצוב, תכנון וייצור של מגוון רהיטים בהזמנה ובהתאמה אישית, הממוקם ברחוב בר יוחאי 26, בקריית המלאכה בתל אביב (אפשר להגיע למתחם בתיאום מראש).
"המתחם כולל בתוכו גם חדר מעוצב לאירועים פרטיים ולסדנאות אומן וגם אזור פופ-אפ שנותן במה לאומנים וליוצרים שכל פעילותם היא כחול לבן. בין המציגים: inyoo ,ease, ועץ פסיפס" .
למה בחרתם בייצור מקומי ולא בייבוא?
"למרות הקשיים והעלויות הגבוהות, התעקשנו שכל תהליך הייצור יהיה כחול לבן מתוך רצון להקפיד ולהיות מעורבים בכל תהליכי הייצור, לשמור על איכות הסביבה, על איכות חומרי הגלם ועל רמת הגימור".
ChildWood: הילדים אוהבים, וגם ההורים
"הקמתי את ChildWood מתוך אהבה ליצירה בעץ ולעולם העיצוב והמשחקים לילדים", אומרת שירי גולדשטיין, בעלת סטודיו בוטיק ליצור רהיטים וצעצועי עץ לקטנטנים בתל מונד, "כאמא, אני יודעת כמה קסם יש לצעצועי העץ המשתלבים בחיי היומיום שלנו ואיתם אנחנו יוצרים זיכרונות ילדות נהדרים. שעות המשחק, הסבלנות, הביחד שלנו, הלמידה והסיפוק מההצלחות. המשחקים מעודדים התפתחות וכישורים חברתיים ורגשיים של הילדים באמצעות משחקי דמיון ויצירה, והרהיטים מותאמים לשימוש נעים ונוח עבור הילדים ובעיצוב שגם ההורים אוהבים".
למה היה לך חשוב לבחור בייצור מקומי ולא בייבוא?
"הסיבה הראשונה היא האנשים שאני עובדת איתם - הספקים שהם השותפים שלי לדרך. כמו שאני רוצה שהלקוחות שלי יעריכו עבודת יד וייצור מקומי, חשוב לי גם לתמוך בעסקים כאלו. הסיבה השנייה היא היכולת לייצר גמישות עבורי ועבור הלקוחות בשינויים והתאמות נדרשות. רוב המוצרים הם מוצרי מדף, אבל לעיתים מגיעות בקשות להתאמות אישיות וכיף לי להיענות אליהן. האירועים המאתגרים שאנו חווים בארץ משפיעים על הלקוחות שלנו ועליי, וכמובן שזה מחלחל לעסק. הייתי שמחה לראות ממשלה שלוקחת ברצינות עסקים קטנים ומפתחת אותם כמנוע צמיחה למשק כולו".
הטבה בנובמבר: עד 50% הנחה על צעצועי העץ והאקססוריז לחדרי ילדים; ובנוסף, לכל הזמנה יצורף לוח התארגנות לילדים במתנה.
הסטודיו של נדב כספי: הדבר הטבעי לעשות
"הסטודיו לרהיטים שהקמתי מתמחה בעיצוב וייצור רהיטים מעץ מלא, חלקם בשילוב של חומרים נוספים", מספר המעצב נדב כספי שהקים סטודיו הנושא את שמו בשנת 2016, "חשוב לנו לייצר במקום, תוך הקפדה על הכנסת עניין ופונקציונליות לרהיטים שאנו משתמשים בהם בחיי היומיום". בשנתיים האחרונות הצטרפה לעסק בת זוגו אסתי כספי, מעצבת מתחום האופנה, וביחד הם עובדים בחלל התצוגה ובבית המלאכה ביפו, שם הם מעצבים ומייצרים מזנונים, קונסולות, שולחנות קפה, כורסאות, מדפים ומתלים בעיצוב מקורי, שאהוב גם על מעצבי פנים רבים.
למה דווקא ייצור מקומי?
"הייצור המקומי הרגיש פשוט הדבר הכי טבעי לעשות. הוא גם מאפשר לי כמעצב להיות גמיש מול הלקוחות ולערוך שינויים ברהיטים לפי הצרכים שלהם. אנחנו מייצרים ביפו ומשתמשים בעשרות עסקים שונים לטובת העסק, החל מאריזות ועד ספקי העצים וחומרי הגימור לרהיטים. השאיפה לרכוש מעסקים בארץ כמוני היא לחלוטין מתוך הזדהות ותמיכה בכלכלה המקומית. חלק מהקשיים של עסק מקומי הן העלויות הגבוהות של הייצור מול ייבוא של רהיטים מחו"ל. עם זאת, יש אנשים שרוצים לקנות רהיטים מקומיים ואיכותיים ומבינים שהם מקבלים תמורה לא מתפשרת על המחיר היחסית גבוה".
רותי רומשטיין עיצוב בבטון: עלייה בביקוש למזוזות וחנוכיות
אחרי קריירה ארוכת שנים בתחום יחסי הציבור והדוברות, החליטה רותי רומשטיין להפוך את תחביב של עיצוב בבטון - לעסק. וכך, בשנת 2020 היא הקימה את הסטודיו שלה סמוך לביתה בצפון הישן של תל אביב. "אני מייצרת מוצרי בטון לנוי בטכניקות, גוונים וחומרים ייחודיים עם הקפדה על תהליכי עבודה ארוכים לקבלת מוצר בטון שהוא חזק, איכותי ויפה", אומרת רומשטיין, "הייצור כולו בעבודת יד מלאה שלי, וללא קיצורי דרך". רומשטיין מעצבת ומייצרת עציצי בטון, חנוכיות, פמוטים, בתי מזוזה, מעמדי צמחים ואביזרי נוי, קערות אש על בסיס שמן ציטרונלה, מגשי בטון ועוד. על חלק מהמוצרים אפשר לחרוט הקדשה אישית בלייזר. בתקופה האחרונה ובשל המצב יש עלייה בביקוש לבתי מזוזה, פמוטים וגם חנוכיות – סמלים מובהקים ביהדות.
למה חשוב לך לייצר בעבודת יד בארץ?
"העסק נולד מתחביב שעסקתי בו ולכן הוא המשך ישיר לעבודת היד שלי. כל המוצרים בסטודיו נעשים בעבודת יד, גם נרות החנוכה ולפידי הציטרונלה הנמכרים בסטודיו הם תוצר של ייצור מקומי כחול לבן בלבד. האתגר הגדול בייצור כחול לבן ובעבודת יד הוא התחרות במחיר מול הייבוא שמגיע ברובו מסין. יבואנים רבים בתחום העיצוב, כמו גם משתלות גדולות, מייבאות מסין מכולות שלמות של מוצרי בטון זולים ונחותים מבחינת האיכות. הדרך שלי להתמודד מול המוצרים הזולים מאוד המגיעים מסין היא לשמור על האיכות הגבוהה, ייחודיות הגוונים, הטקסטורות והיופי של המוצרים, וכן אפשרות לבצע הזמנות בהתאמה אישית, עם השם, הקדשה או לוגו".
הסטודיו של עדי טרנר: להזמין מוצר או לבוא להכין לבד
עדי טרנר היא מעצבת ואמנית בעלת ניסיון של 20 שנה, המתמחה בטכניקות עבודה שונות בעץ, בטון, צביעה והלחמות אלומיניום. כמו כן, היא עיצבה עשרות אלפי תכשיטים לחנויות בארץ ובעולם. "לפני שלוש שנים פתחתי סטודיו לנגרות, סדנאות יצירה ותכשיטים בקיבוץ שדה נחום שבצפון", מספרת טרנר, "כל המוצרים והתכשיטים מיוצרים על ידי בסטודיו, כשהחלל מחולק לסדנת עבודה ולחנות בוטיק. בחנות אפשר למצוא מגוון תכשיטים, פריטים עשויים בטון, אקססוריז לבית וריהוט שאותו תוכלו לייצר בעצמכם בסטודיו בסדנאות בליווי שלי, או לחילופין בהזמנה אישית שאני מעצבת ומייצרת".
למה חשוב לך ייצור מקומי על פני ייבוא?
"אני רואה חשיבות רבה בעשייה, בייצור ועיצוב עצמי. כאמנית, חשוב לי לתת מהכלים והידע שלי לכמה שיותר אנשים שתמיד רצו לעסוק ביצירה אך לא הייתה להם אפשרות. בתור עסק כחול לבן שמייצר פריטים בעבודת יד אני מתמודדת עם קושי לעמוד במחירי ייצור המוני ובאספקה מהירה וייצור המוני כמו במפעלים. יחד עם זאת, כשהכל קטן ולאט, יש ייחודיות ונשמה לעבודה ולתוצרים".
הייחורונים של רעות'ס: לגדל צמח אהוב בסטייל
בסטודיו הנמצא בכפר סבא מעצבת ומייצרת המעצבת רעות בר-טל מגוון מוצרים לצמחים באמצעות מדפסות תלת-ממד, בהם גם מתקני ייחור קטנים ועציצים לבית. "הייחורונים של רעות׳ס הוא פרויקט אישי שהתחיל מחלום שהפך למציאות לפני קצת יותר משנה", מספרת בר-טל, "הייחוד שלי נעוץ בשילוב של פשטות פונקציונלית בעיצוב, כשאני מציעה חוויה שבה כל אחד יכול להצליח לגדל את הצמח האהוב עליו בקלות, ביעילות ובסטייל".
למה היה לך חשוב ללכת על ייצור מקומי ולא לייבא?
"ייצור מקומי זה לא רק עניין של תמיכה בכלכלה המקומית, זה גם עניין של גמישות ייצור ואיכות. אני יכולה לתרגם רעיון למוצר במהלך יום אחד, מה שמאפשר לי להיות חדשנית ומקורית בכל פעם מחדש. בתור בעלת עסק כחול לבן, שהייצור שלה מתבצע באופן מקומי ובבית, אני נתקלת באתגרים ייחודיים שמעצימים את המחויבות שלי לאיכות ולקהילה: עליית מחירי חומרי הגלם והצורך לשמור על מחירים תחרותיים תוך כדי שמירה על רווחיות סבירה, הקפדה על קנה מידה ייצורי שיאפשר גמישות ויציבות לקיים ייצור ברמה גבוהה ומחויבות לשמירה על עקרונות ייצור בר-קיימא. כל אחד מהאתגרים הללו מלווה אותי בדרך ליצירת ערך מוסף ללקוחותיי ומעצים את המשמעות שלי של להיות עסק ישראלי איכותי ואותנטי".
הטבה בנובמבר: מתקני ייחורים מגנטיים בהנחה של 15%, רק ב-55 שקל ליחידה; מתקני הנבטה לאבוקדו ב-40 שקל; משלוח חינם ברכישה מעל 199 שקל.
סטודיו Mayard: להפיח חיים ברהיט ישן
"האהבה לחומר ויצירה בוערת בי מגיל צעיר. אני מאמינה בעיצוב וסטיילינג מהבטן, שלא נכנעים בו לטרנדים חולפים, אלא מנסים להבין מה באמת מרגש אותנו. אני מאמינה שרהיטים מחודשים, רהיטים בעלי ערך סנטימנטלי יוצרים קסם בחלל והופכים אותו ממקום רגיל למקום מרגש, מזמין ושונה", אומרת מאיה גל, בעלת סטודיו Mayard, שבו היא מעצבת ואומנית בתחום חידוש הרהיטים. הסטודיו, שהוקם לפני כ-15 שנים, ממוקם כיום בבית ברל.
"זכיתי ביכולת לקחת את אותם רהיטים בלויים וישנים, להפיח בהם חיים חדשים בנראות חדשה, מעוצבת ורלוונטית. והכי חשוב לספר את הסיפור מאחוריהם. רהיטים שעוברים דורות במשפחות, ולכל אחד סיפור שונה ומיוחד. שימור הזיכרון והערך הסנטימנטלי הוא העיקר מבחינתי, והרהיטים שאני מחדשת הופכים להיות one of a kind. קיימות היא חלק בלתי נפרד מעבודתי, שימור הישן והפחת חיים בו. מאז פרוץ המלחמה, אני מייצרת לבבות מהשאריות של חומרי הגלם כשכל יום אני מפרסמת בפייסבוק לב אחר", היא אומרת.
מהם האתגרים בייצור מקומי?
"בתור עסק עצמאי קטן במדינת ישראל הקשיים הם בעיקר מחירים גבוהים של חומרי גלם, מה שמייקר בהתאמה גם את המוצר".
השנה אין חגיגה ואין בלאק פריידיי
אירוע הקניות המקוונות הישראלי הגדול של חודש נובמבר הוא בכלל יוזמה של אתר גוגל. לפני עשור בדיוק הגו בענקית החיפוש והטכנולוגיה את ShoppingIL by Google, למשך יומיים. השנה לאור המלחמה בארץ החליטו שם להרחיב את המבצעים ולעודד קניות והנחות מ-8.11 ועד סוף 2023. כ-3,000 עסקים ישראלים נרשמו עד כה ליוזמה והם יוצאים בקריאה לציבור: היום יותר מתמיד, קנו כחול-לבן ותמכו בכלכלה הישראלית. חלק מהעסקים שבכתבה הצטרפו אף הם ליוזמה.
השנה כמובן יימנעו משימוש במונח הבינלאומי בלאק פריידיי ובמילים כמו חגיגת קניות, חג הקניות וכדומה, ויסתפקו במונחים כמו מבצעים, חודש הקניות, חודש השופינג, נובמבר של קניות וכך הלאה.
ואכן השנה מסתמנת מגמה של רכישה כחול-לבן: מנתוני החיפוש ב-Google עולה כי מאז 7 באוקטובר זינק החיפוש אחר "קניות אונליין" בכ-200% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. החיפוש אחר אתרי מסחר ישראליים גדל דרמטית והוא גדול פי שניים בהשוואה למספר החיפושים אחר אתרי מסחר בינלאומיים.