אחרי שנים שבמהלכן גרו מנכ"ל בכיר ובני משפחתו בבתים שונים באזור השרון, הם החליטו לרכוש מגרש בשטח של כ-500 מ"ר הגובל בשטחים חקלאיים ומאפשר תצפית לעבר הנוף הפתוח. על המגרש הם ביקשו בני זוג, שניהם בשנות ה-50 לחייהם, לבנות בית עבורם ועבור שלושה ילדים. לטובת כך הם פנו לשרה ונירית פרנקל, אם ובת, בעלות המשרד "פרנקל אדריכלות ועיצוב".
"על המגרש היה בית קיים, קוטג' כבן 30 שנה, ואלינו הגיעו בני הזוג מתוך רצון לשפץ ולהתאים את הקיים לצורכיהם. מתוך הבנה ששיפוץ יעלה כמו בנייה חדשה - החלטנו להרוס את המבנה הישן ולבנות במקומו בית חדש לגמרי בשטח של כ-450 מ"ר ששזורים בו אלמנטים ייחודיים דוגמת ה- American Porch - מרפסת קדמית בחזית הבית שמקבלת את פני הבאים - וה-Mud Room - אזור שמהווה אתנחתא בין הגינה לבין החלל הציבורי שבו אפשר לשבת, לחלוץ נעליים, לתלות מעילים וכדומה. אלו שני אלמנטים שמאפיינים מאוד את הבתים הפרטיים בארצות הברית. ובכלל, הבית הזה תוכנן ועוצב בסגנון פיוז'ן ומשולבים בו אלמנטים כפריים לצד אלמנטים אמריקאיים", מסבירות שרה ונירית פרנקל.
4 סוויטות וחדר קולנוע בביתי
בין היתר בני הזוג ביקשו לתכנן ארבע סוויטות שינה מרווחות: מאסטר עבורם ושלוש סוויטות עבור ילדיהם המתבגרים. יחידות השינה תוכננו בקומת המגורים העליונה ובמפלס התחתון, שם ממוקם גם חדר הקולנוע הביתי. בקשה נוספת הייתה לתכנן חדר עבודה גדול ומרווח עבור אב המשפחה, מנכ"ל בחברה ישראלית שעובד מהבית בשעות הערב מול גורמים מחו"ל.
"הבית ממוקם במרכז המגרש", מספרות המעצבות, "בצידי המגרש נשתלו שיחים גבוהים וחצר האירוח ממוקמת בחלקו האחורי של המבנה, שם ממתינים לבני המשפחה ולאורחיהם פינות לאונג' ואכילה, בריכת שחייה ומטבח חוץ מאובזר. גולת הכותרת הוא ככל הנראה הנוף הפסטורלי לעבר שדות פתוחים שאותם רואים גם מפנים הבית".
המבנה מאופיין בגג רעפים - מוטיב כפרי ואמריקאי-פרברי - שנישא לגובה של שתי הקומות ומשמש כקירוי למרפסת האמריקאית שבחזית. "את חזיתות הבית חיפינו בחלק התחתון, ועד לשיא הגובה של קומת הקרקע, בבריקים בגוון חאקי-חום טבעי ואדמתי, בעוד שאת חזיתות הקומה השנייה חיפינו בטיח בגוון דומה. בפרגולות ובקורות עבדנו עם עץ טבעי שהוא יותר רך באופיו ומייצר מראה אוורירי", מסבירות האם והבת לבית פרנקל, "הבריקים מהחזית שבים וחוזרים, הפעם ביישום מעט שונה, גם בריצוף שמוביל את הבאים מהשער ועד לדלת כניסה שעשויה מעץ אלון בגוונים חמים, שגם אותה עיצבנו בסגנון קלאסי-כפרי. שילבנו בה זכוכית סבתא מעט חלבית ששומרת על פרטיותם של יושבי הבית אך גם מכניסה אור טבעי מרוכך למבואת הכניסה".
עץ, עור ומתכת
מימין לדלת הכניסה ניצב גרם מדרגות ומשמאל נמצאת פינת האוכל והסלון שממוסגרים ביחידת נגרות באורך של כ-12 מטר. מיד לאחר הסלון ופינת האוכל נמצא המטבח ובהמשכו פינת משפחה אינטימית שממנה יש יציאה למטבח החוץ ולגינה.
"השתמשנו בבית בצבעוניות טבעית, על טהרת גווני האדמה והחמרה שמחממים את שאר הקירות והרהיטים הבהירים. את רצפת קומת הכניסה חיפינו בפרקט אלון טבעי מוברש בגימור גס שמזדקן בחן ופגמים אינם ניכרים עליו. בין הקירות לתקרה התקנו קרניז היקפי שמעדן את החיבור בין כל האלמנטים בחלל", אומרות המעצבות.
לדבריהן, השימוש בסוגי עץ טבעי ובגווני האדמה והחמרה מאפיין את כל הבית. זה ניכר גם בפינת האוכל במרכזה שולחן אלון גושני וסביבו כיסאות עץ עם מושב ארוג בגוון טבעי עם דוגמה שמתכתבת עם דוגמת השטיח הפרוס על הרצפה. האהילים מעל מכוסים בד טבעי ארוג שנקשר לקונספט האורגני שמאפיין את החלל.
"הספרייה שברקע משלבת בתוכה את מערכת המיזוג ושפע של מקומות אחסון לכלי אירוח. היא מורכבת מחזיתות אטומות בגוון בהיר, גב מחורץ שמייצר רובד טקסטורלי נוסף וזכוכית גלית שמרככת את המסה האטומה", אומרות המעצבות, "שילבנו בה הדגשים מפליז כדוגמת הידיות וגופי התאורה, ובחלק המחבר בין פינת האוכל לבין הסלון תכננו חלון מפרץ - מוטיב נוסף בהשראת האדריכלות האמריקאית. הוא משמש מקום ישיבה, קריאה ותצפית על הגינה והנוף".
בין פינת האוכל לסלון חוצצת קונסולה עשויה מקונסטרוקציית מתכת ומשטח עליון עשוי חומר המכונה רזינה עם שיבוץ שנהב. מערכת הישיבה מורכבת מספה גדולה מרופדת בד ושתי סדרות של כורסאות: האחת, זו שמול הספה, מרופדת בד, והשנייה, זו הניצבת לספה, עשויה עור ורגלי מתכת.
במרכז החלל ניצב שולחן עץ אלון מושחר ובמקביל אליו נמצא הקמין ששקוע בספרייה. חלון הוויטרינה הגדול, שכמו כל הפתחים בבית מורכב בחלקו הפנימי מעץ ובזה החיצוני מאלומיניום, מוביל לפינת האוכל והלאונג' שבחוץ".
המטבח כפרי בחאקי ובלבן
המטבח בנוי בצורת ר' כשבצלע אחת תוכננה יחידת אחסון ועבודה גבוהה ובצלע הנוספת תוכנן משטח עבודה ארוך, הכולל את הכיור, שבהמשכו הופך ליחידה גבוהה המשמשת את פינת המשפחה. בין שתי הצלעות נמצא האי שבו שולבו הכיריים - כך נשמרת כל העת האינטראקציה בין המבשלים במטבח לבין היושבים.
"היחידה הגבוהה בהירה, לבנה ואוורירית, האי גם הוא לבן וחזיתותיו מחורצות. את המשטחים חיפינו בשיש קררה וכיסאות הבר נבחרו בשל מוטיב העץ והקש הקלוע שמופיע בחלקים שונים בבית. את היחידה הקושרת בין המטבח לבין פינת המשפחה צבענו בגוון חאקי שנקשר לגווני המעטפת החיצונית", מסבירה פרנקל הבת.
"בפינת המשפחה ניצבת ספה רחבה מחופה בבד פשתן, ובמקום שולחן קפה בחרנו הדום שמייצר אווירה חמימה ומשפחתית", מוסיפה פרנקל האם, "על גבי הקיר התקנו גופי תאורה שמזכירים את המראה האפריקאי השבטי. פתח היציאה מוביל לאזור המטבח החיצוני".
חדר בוץ בהשראה אמריקאית
עוד בקומת הכניסה נמצאים שירותי האורחים וה-Mud Room (מונח אמריקאי שמתאר כניסה משנית לבית המהווה בין מבואה לבין חדר אחסון לאחסון נעליים, מעילים, מטריות ותיקים לפני הכניסה פנימה. נועד לספק אחסון ולהבטיח שהאזורים העיקריים בבית יישארו נקיים - יפ"נ). השירותים ו'חדר הבוץ' ממוקמים באזור נסתר, בסמוך לגרם המדרגות. "הכניסה ל-Mud Room מתבצעת דרך דלת צדדית והוא מהווה מרחב משמעותי לאחסון. שילבנו בארון הבהיר חלק פתוח שבו ניתן לשבת, לחלוץ נעליים ולתלות את התיק. רצפת החלל מאוירת ובתוך כך שילבנו הדגשי פרזול כהים כמו הידיות וגופי התאורה שמשתלשלים מהתקרה", מסבירות המעצבות.
הרצפה המאוירת שבה וחוזרת גם בשירותי האורחים שאותו בחרו לחפות בטפט דמוי עץ. את יחידת הכיור יצרו מקונסטרוקציית פליז מושחרת במראה עתיק שעליה משולב כיור אינטגרלי מאבן אוניקס המשמשת גם כחיפוי הקיר באזור הרטוב.
משרד שקוף וחדרי שינה מפנקים
גרם המדרגות מורכב ממדרכי עץ ומעקה המשלב בין מוטות ברזל ישרים למוטות מעוקלים עשויים משטח ברזל ומדמים פרסות סוסים. המוטיב הראשון שנגלה לעין עת העלייה במדרגות הוא משרד של אב המשפחה הממוסגר בקירות זכוכית ופרופילים מברזל. "יצרנו עבורו מעין קוביית זכוכית שעוצבה באופי מעט שונה ביחס ליתר החללים: את מעטפת הזכוכית עיטרנו בחלקיה העליונים. יחידת הנגרות הדומיננטית צבועה בתכלת ומשולבים בה אלמנטים מפליז. הקיר האחורי מחופה בחלקו התחתון לוחות עץ כהים מעליהם בריקים אדמדמים", מספרת פרנקל הבת.
בהמשך הקומה נמצא חדר השירות הכביסה שבו תוכננו פתרונות נגרות רבים בגוון ירקרק נוטה לחאקי, עם יחידות אחסון עיליות ותחתונות. במשטח העשוי שיש קררה שובץ כיור לכביסה עדינה ובדומה ל- Mud Room ולשירותי האורחים שבקומת הכניסה - גם עבורו נבחרה רצפה מאוירת, הפעם בדוגמה גיאומטרית רגועה יחסית.
"בקומה הזו מיקמנו שתי סוויטות שינה וחדר שינה מאסטר עבור ההורים", אומרת פרנקל הבת, "משמאל לדלת הכניסה ממוקם חדר השינה של בני הזוג ומימין לה נמצא חדר הארונות שדרכו נכנסים לחדר הרחצה. את אזור השינה אפיינו בעזרת טפט גיאומטרי, גב מיטה עשוי ראטן ועץ ומנורות צד מעל לשידות הלילה שעשויות מאבן ומדמות אוסף של צדפים. בין המיטה לבין יחידת האחסון המהודרת, שמשמשת גם כפינת האיפור של האם, שילבנו יחידת נגרות ובה מוטמע מסך הטלוויזיה שעולה מעלה על ידי מעלית ייחודית בהתאם לצורך. חדר הארונות צבוע בגוון חום עם טון ירקרק. עבור חדר הרחצה בחרנו ברצפה מצוירת בדוגמת מעוינים, במשטחי שיש מקיר לקיר וכן שילבנו מחמם מגבות מפליז. היה לנו חשוב לשלב שני כיורים לו ולה שמשני הצדדים יש נישות עץ לאחסון".
"גם בסוויטת השינה של הבת השתמשנו באלמנטים בצבעוניות חמה ואדמתית וכאן שילבנו פריטים בגוון פודרה. גב המיטה האוריינטלי עשוי קש, גווני של השטיח הארוג חומים בהירים וגם הטפטים ממשיכים את אותה שפה עיצובית. יחידת הנגרות הבהירה שוברת ומאזנת בדרכה את הגוונים החמים", היא מוסיפה.
גינון ארץ-ישראלי עוטף את הבית
החצר האחורית רוצפה אבן בזלת אמורפית ומאופיינת בגינון ארץ-ישראלי בכדי להדגיש את הטבע שבסביבה. "ביקשנו ליצור אזורי אירוח שונים עבור תרחישים שונים של בני הבית", אומרות המעצבות.
מעל כל ציר האירוח שבמפלס הקרקע סוככת ומקיפה המרפסת של קומת המגורים שאליה אפשר לצאת כדי לשבת, להשתזף וליהנות מהנוף. עבור פינת הסלון החיצונית ופינת האוכל בחרו המעצבות ובעלי הבית ברהיטים עשויים בדים עמידים, כמו קש, ראטן ואבן טרוורטין.
"את בריכת הגלישה תכננו באופן מידתי ביחס למגרש וחיפינו אותה בפסיפס אבן בגוון אקווה כחול כהה עם טון ירקרק. היא תוכננה כך שהמים משתלבים עם מפלס הגינה. בחרנו בפרטי ריהוט שמשדרים תחושה של ריזורט בתאילנד, כך למשל מיטות השיזוף ושמשיות הקש", מספרות המעצבות.