האזנה לפודקאסט

הקשיבו הקשיבו: 10 הפודקאסטים המומלצים בתחום העיצוב והאדריכלות

חמישה הסכתים בעברית וחמישה הסכים בינלאומיים באנגלית מרכיבים את רשימת החובה למתעניינים בעירוניות, תכנון פנים, אדריכלות נוף, המרחב הציבורי ומבנים ואנשים מעוררי השראה. לגזור ולשמור בפלייליסט 

פורסם:
בקניות בסופר, בפקקים, בהמתנה לרופא, בזמן שטיפת כלים או במהלך אימון - נראה שבשנים האחרונות הפודקאסטים נמצאים בכל מקום. והשנה, יותר מתמיד, הם גם מספקים לנו אפשרות למעט אסקפיזם, סוג של עזרה בהתמודדות עם המצב המורכב. בדומה לנושאים רבים, גם עולם האדריכלות והעיצוב התמלא בשנים האחרונות בפודקאסטים רבים העוסקים בנקודות מבט שונות על התחומים האלו. יש כאלה העוסקים במבנים ספציפיים וכאלה המתמקדים במתכננים עצמם, בצד ההיסטורי והתיאורטי ובעוד תת־נושאים אחרים. בחרנו את רשימת עשרת הפודקאסטים הישראליים והבינלאומיים המומלצים ביותר לשנת 2024 בתחום האדריכלות, העירוניות והעיצוב. האזנה נעימה.

האזנה ישראלית: עירוניות, אדריכלות נוף ועיצוב פרקטי

מקום להיות - Place to be
הפודקאסט הראשון ברשימה הוא דווקא הצעיר ביותר. הפרק הראשון של "מקום להיות" שודר לראשונה בדצמבר 2023, וזה פודקאסט העוסק כולו בעולמות הפלייסמייקינג והעירוניות. לכל אלה שלא בקיאים בעגה המקצועית, פלייסמייקינג (Placemaking) או "יצירת מקום" בעברית, היא גישה מעשית בתחום העיצוב העירוני, הפועלת לשיפור מרחבים עירוניים, כך שיהפכו למקומות טובים יותר שנעים לשהות בהם. זה יכול לבוא לידי ביטוי דרך התערבויות קטנות כמו צביעת כבישים או הוספת צמחייה ועד לפעולות גדולות יותר כמו סגירת רחובות לתנועת כלי רכב והוספת ריהוט רחוב ומתקני פנאי לרווחת התושבים. מי שעומד מאחורי הפודקאסט הוא רותם כרמי, שמגדיר את עצמו "פלייסמייקר, אסטרטג עירוני ופעיל לשיפור עירוני". הפודקאסט שם לעצמו מטרה לייצר שיח רלוונטי והוליסטי בתחום העירוניות ומתארחים בו מדי פרק אנשי מקצוע מעולמות התכנון, העירוניות והתרבות, כשכל אחד מהם מספר על הפעילות שלו מנקודת מבט שונה.

ארכיפוד (Archi-Pod)
כמעט ולא קיימים פודקאסטים ישראליים העוסקים אך ורק בתחום האדריכלות הישראלי. הפודקאסט "ארכיפוד", שהחל את דרכו בתחילת הקורונה, הוא הראשון מסוגו בארץ שמקיים ראיונות עומק עם אדריכלים ואדריכליות ישראלים. הנפש הפועלת מאחורי הפודקאסט הוא האדריכל הצעיר אריאל נאור, בוגר תואר ראשון באדריכלות מאוניברסיטת אריאל וסטודנט לתואר שני במנהל עסקים והתמחות בנדל"ן באוניברסיטת רייכמן. נאור מגדיר את הפודקאסט כ"פודקאסט על אדריכלות, אדריכלים ומה שביניהם". בכל פרק הוא משוחח עם איש או אשת מקצוע, חלקם ידועים יותר וחלקם פחות, ובמשך שעה מנהל איתם דיון עומק על תפקידם, על תהליכי התכנון השונים, על אתגרי המקצוע וגם שואל שאלות אישיות. בין היתר השתתפו בפודקאסט עדה כרמי, משה צור, ברכה חיוטין, אילן פיבקו, ארז אלה ורבים נוספים.

קול הנוף
בעידן משבר האקלים, ציפוף האוכלוסייה וצמצום משאבי הטבע, מקצוע אדריכלות הנוף זוכה להכרה הולכת וגדלה בחשיבותו בארץ ובעולם. הפודקאסט "קול הנוף" - יוזמה של איגוד אדריכלי הנוף בישראל - עוסק, כמתבקש, בתחום הרחב והמרתק הזה. מדובר למעשה בדיסציפלינה העוסקת בתכנון של כל מרחבי החוץ, בין אם ציבוריים או פרטיים, החל בחצרות הבתים ועד כיכרות עירוניות, פארקים, רחובות, טיילות, שמורות טבע, גנים לאומיים ובעצם - כלל השטחים הפתוחים. בכל פרק מתארחים אדריכל או אדריכלית נוף ישראלים אחרים ומתקיים דיון על נושא הקשור לתחום תכנון הסביבה עם דוגמאות לפרויקטים מעניינים בתחום.

שפכטל - על קפה ועיצוב
הפודקאסט הבא מיועד בעיקר למעצבי ולמעצבות הפנים והוא ללא ספק הפודקאסט עם השם המוצלח ביותר. "שפכטל" עוסק במאחורי הקלעים של עיצוב בתים ודירות בישראל. בכל פרק משוחחות המעצבת קרן בר והאדריכלית מיטל אשכנזי־פומרנץ על כל מה שמעצבים ואדריכלים עצמאיים צריכים לדעת - החל מאיך נכון וצריך לנהל תקציב לשיפוץ דירה, דרך התנהלות טובה מול לקוחות וכלה בשיחות מעניינות על עיצוב חללים בגישת מונטסורי ואיך הבינה המלאכותית עתידה להחליף את המעצבים. הפודקאסט כבר משודר ארבע עונות ומדי פרק מארחות השתיים איש מקצוע אחר.
הפודקאסט של טולמנס - T-TIME PODCAST
הפודקאסט האחרון ברשימה הישראלית הוא יוזמה של חברת הריהוט טולמנ'ס. מדי פרק מארח העיתונאי איתי כ"ץ אדריכלים, מעצבים, אוצרים ויוצרים לשיחת עומק אחד על אחד על נושאים מגוונים בעולמות האדריכלות והעירוניות. הפורמט של הפודקאסט יחסית שונה כיוון שאורך הפרקים קצר יותר בהשוואה לפודקאסטים אחרים והוא נמשך 40-20 דקות.
הפודקאסט T-TIME הושק לראשונה בינואר 2022 והוא כולל כבר כ־100 פרקים. בין שלל האורחים שכבר השתתפו בו אפשר למצוא את האדריכל המזוהה עם בתי יוקרה פיצו קדם, אדריכל השימור אמנון בר־אור, האדריכל הישראלי המצליח בעולם משה ספדיה, צלם האדריכלות עמית גרון, אוצרת המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון תל אביב מאיה ויניצקי ורבים אחרים.
2 צפייה בגלריה
האזנה לפודקאסט
האזנה לפודקאסט
עולם האדריכלות והעיצוב התמלא בפודקאסטים רבים
(צילום: Christian Horz, shutterstock)

האזנה בינלאומית: מבנים אייקוניים, אדריכלים צעירים ועיצוב מוצר

Another Architecture Podcast
עולם הפודקאסטים באנגלית עשיר יותר מזה הישראלי וקיימים מאות פודקאסטים העוסקים בתחומי האדריכלות, התכנון והעיצוב. ההמלצה הראשונה שלנו היא "עוד פודקאסט על אדריכלות", בתרגום חופשי, שבכל פרק עוסק במבנה מעורר השראה מהעולם, לרוב וילה או בית פרטי, יחד עם ריאיון עם האדריכל או האדריכלית שתכננו את הפרויקט. מנחה הפודקאסט הוא האדריכל הבריטי ג'ורג' בראדלי, מייסד הסטודיו לאדריכלות Bradley Van Der Straeten בלונדון. בכל פרק משוחח בראדלי עם האורחים שלו על האופן שבו הם יצרו בתים מדהימים מהרעיון הראשון על נייר הסקיצה ועד להשלמתו. על ידי התמקדות בפרויקט אחד, הפודקאסט מציע תובנות מרתקות מאחורי הקלעים של מה שמשפיע על העיצוב, איך אדריכלים מתכננים והאתגרים של בניית בית חלומות. הפודקאסט נבחר כאחד משמונת הפודקאסטים הטובים ביותר בתחום האדריכלות בעולם.

About Buildings + Cities
הפודקאסט "על בניינים + ערים" הוא אחד הפודקאסטים הוותיקים ביותר בתחום, ששודר לראשונה כבר בשנת 2016, עוד לפני שידענו מה זה בכלל פודקאסט. מדובר בהסכת העוסק באדריכלות, בערים ובהיסטוריה מהעבר הרחוק ועד היום. במהלך השנים הוא הפך למקור פופולרי ללמידה על תולדות האדריכלות המסופרת בדרך מעט שונה, תוך התמקדות בסיפורים היסטוריים. הפודקאסט משודר על ידי זוג אדריכלים והיסטוריונים בריטים - מתיו לויד רוברטס ולוק ג'ונס. כל פרק עוסק לרוב באדריכל אחר בהיסטוריה, החל בתקופת הרנסנס ועד המודרניזם. בין הפרקים המעניינים ששודרו במהלך השנים מומלץ להקשיב לפרקים על האדריכל הקטלאני אנטוני גאודי, האדריכל האיטלקי קרלו סקרפה ומבקרת תכנון הערים ג'יין ג'ייקובס.

Failed Architecture
"אדריכלות נכשלת" הוא פודקאסט למיטיבי לכת העוסק באדריכלות, תיאוריה והעולם האמיתי. על ידי פתיחת נקודות מבט חדשות על הסביבה הבנויה, השדרנים מבקשים לחקור את המשמעות של אדריכלות בחברה העכשווית. הפודקאסט מאתגר אופנות מרחביות דומיננטיות ועוסק במציאויות אלטרנטיביות, הרבה מעבר לזווית האדריכלית. בשונה מפודקאסטים אחרים, פה אין מנחה אחד קבוע, אלא כל פרק מועבר על ידי אורחים אחרים המגיעים מעולם האדריכלות והאקדמיה. כל פרק עוסק בנושא אחר תחת הרעיון ששדה האדריכלות עוסק בצדק חברתי, צדק אקלימי, תרבות פופ ותת־תרבות, ייצוג ודמיון, ולמעשה כל מה שקורה לאחר בניית הבניין.

Young Architect Podcast
כמו שהשם מרמז – "פודקאסט לאדריכלים צעירים" מיועד בעיקר לדור העתיד של האדריכלים והאדריכליות בעולם והוא עוסק רבות באתגרים של בעלי מקצוע בתחילת דרכם ובמציאת הדרך הטובה להצליח לאחר הלימודים. יוזם הפודקאסט הוא האדריכל והבלוגר מייקל ריסקיה, שהקים לפני כמה שנים פלטפורמה מקוונת במטרה לעזור לאדריכלים צעירים להצליח בלימודים, בבחינות ואחרי זה בעבודה. לאחר שכתב בלי סוף בבלוג על הנושאים האלו, הוא החליט לפני כמה שנים לעבור לפורמט של פודקאסט כדרך נוספת לעסוק בנושא. בכל פרק הוא מארח אדריכל צעיר או אדריכלית צעירה ועוסק בנושא מגוון אחר.

99% Invisible
עם יותר מ־500 מיליון הורדות, הפודקאסט הפופולרי "99% בלתי נראים" הוא האזנת חובה בקרב אנשים רבים בסצנת האדריכלות והעיצוב. בפודקאסט השבועי, משוחח איש הרדיו האמריקאי רומן מארס על החשיבות של אדריכלות ועיצוב ביומיום - בין אם זה ההיסטוריה של עוגיית המזל, העיצוב הגרפי של אולימפיאדת מקסיקו 1968 או המהות של עציצי הבית. לפרקי הפודקאסט יש לרוב סיפור אחד מרכזי יחד עם עובדה אחת, אבל למעשה מדובר בחוויה אנושית, המבוססת לרוב על היסטוריה שלא סופרה או על כזו שנשכחה. הפודקאסט עשוי בצורה איכותית ומעניינת עם מרואיינים מרתקים, אפקטים קוליים וגם מעט הומור ותחושת מקוריות.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button