שבוע העיצוב במילאנו הוא אירוע מרתק ומרגש לכל העוסקים בעיצוב ולאוהבי האסתטיקה. התצוגות, המיצגים ברחובות, בבתי העסק, בגלריות ובמוזיאונים ברחבי העיר הם ביטוי לאינטנסיביות של היצירתיות, הנועזות והחדשנות שיש לעולם העיצוב להציע, ועוד בבירת העיצוב העולמית – מילאנו.
לצד החוויות שפתוחות ונגישות לכלל הציבור הגודש את העיר במהלך שבוע העיצוב, הייתה לי השנה הזכות השמורה למעטים: לבקר ב-ATELIER DOLCE&GABBANA הסגור לכלל הציבור. הבניין ההיסטורי שבעבר שימש כביתה של משפחת אצולה איטלקית נרכש על ידי צמד מעצבי האופנה המפורסם, דולצ'ה וגבאנה (דומניקו דולצ'ה וסטפאנו גבאנה), במטרה לשמר, לשפץ ולעצב מקום אלגנטי ואקסטרווגנטי, המקדש יצירתיות בחומרים ומפנה זרקור על יכולות אנושיות אומנותיות. במבנה שנראה אפרורי מבחוץ יוצרים תופרות וחייטים בעבודת יד פריטי ליבוש ייחודיים למועדון לקוחות מצומצם ואקסקלוסיבי של המותג, שמגיעים לבניין מכל רחבי העולם. אלו יצירות שאינן מוצגות על מסלולי האופנה ולא נמכרות בחנויות המותג. מעין מועדון סגור וסודי שהכניסה אליו מותרת רק למעטים.
מה קורה בפנים?
במרחק כמה צעדים מפיאצה סן בבילה נמצא הבניין בסגנון הניאו-קלאסי שנבנה מחדש במחצית הראשונה של המאה ה-19. זה מבנה שאיחד שלושה מבנים מהמאה ה-16. עבודות השיקום שנעשו במאה ה-19 תוכננו בידי האדריכל מרצ'לינו סגרה (Marcellino Segré) בהוראת משפחת דה מאסטרי (De Maestri), בעלי הפלאצו (ארמון באיטלקית). ואכן, אם השמות שלנו נשמעים זהים, אני מודה שיש כנראה קשר משפחתי רחוק. הלוואי שהייתי מצליח לגלות את עץ המשפחה שלי עד המאה ה-19, אך מה שבטוח הוא שהמקור של שנינו הוא בגירוש ספרד.
מילאנו תמיד ייצגה מוקד לבניית וילות, בתי מידות ובתי מגורים בשלל הסגנונות האדריכליים: מרומנסקי ועד ניאו-גותי, מהבארוק לאקלקטי וכך הלאה. המבנה הזה היה בין הפרויקטים הראשונים של בנייה עם עירוב שימושים, דהיינו מגורים וחנויות מסחריות במבנה אחד, שנתן מענה לצרכים החברתיים-כלכליים החדשים שהתבססו במילאנו. לבניין יש שני שערי כניסה עם משקופים עשויים מגרניט באבנו ורוד (rosa di Baveno), על כל אחד מהם מרפסת בקומה האצילית (piano nobile) - היא הקומה הראשית.
פעולות השיקום המוקפדות החזירו, בין היתר, בנאמנות את הצבעים המקוריים של המבנה - מהטיח של המשטחים, דרך האורנמנטים ועד לגרניט המשקופים והמרפסות - שהופך כך במלואו חלק מהבניינים היפים בקורסו ונציה.
בחללי הפלאצו ניכר השימוש בשיש במגוון צבעים, כחיפוי רצפות וקירות בשיטת book match המאפשר המשכיות רציפה של הגידים, בשילוב רהיטים עתיקים ששופצו בידי אמנים מומחים. בדי קטיפה בצבעים נועזים משולבים כווילונות וריפודים, לצד פרטי אומנות בעבודות יד מזכוכיות יוקרתיות, כסף וזהב. זוהי קפסולה בת ארבע קומות של פאר המספרת את הסיפור של האומנות האיטלקית המשתקפת במראות, בתקרה, ברצפה ובקירות.
כאדריכל ומעצב פנים התרשמתי מאוד מהקורלציה ההרמונית בין החללים, חומרי הגמר והעמדת התצוגות בחלל. בכל חלל נבחרו פרקטים, קרניזים, טפטים ושנדלירים התואמים ומשתלבים בשפת האלמנטים המוצגים. בחללי המעבר נבחר פרקט בהנחת שידרת דג (פישבון), לעומת זאת, בחללים מרכזים שבהם נבחר פרקט באלמנטים ריבועיים דקורטיביים המדגיש את הפרופורציות של החלל. הפרקט בחלקו משוחזר ובחלקו חדש ותואם את המקור. בחללים גדולים הטפטים היוקרתיים מהווים רקע נהדר למוצגים, לעומת חללים אינטימיים יותר, שבהם המוצגים ממוקמים בנישות או בסטנדים ייעודים.
השיש המעטר את החדרים השונים מקורו מאיטליה והוא נפרס בצורת חיתוך המאפשרת לגידים להיות המשכיים (book match) בין הפלטות השונות ובכך אפשר לפרוס את הלוחות בצורת מראה. אומנות מרשימה ביותר שכבר לא תמיד מקפידים בה במבנים עכשוויים.
מקור השראה - סיציליה
באופן כללי אפשר לומר כי הטפטים, כמו גם מאפייני דקורציה נוספים בחללים מקורם בסגנון קלאסי סיציליאני, המשפיע גם על עיצוב המותג לאורך השנים. הבחירה במאפיינים סיציליאניים לא מקרית כמובן, אחד מצמד בעלי המותג, דומניקו דולצ'ה, הוא יליד סיציליה וגאה במוצאו. ההשפעה הסיציליאנית ניכרת גם בעיצוב הבגדים והאביזרים, כמו גם בתצוגות בחנויות הרגילות של המותג הבינלאומי.
"באטלייה נרקם קשר אינטימי עם הלקוחות המוקסמים מהכישורים הידניים יוצאי הדופן של הרוקמות והתופרות, שיוצרות בגדים בטכניקות נשכחות מהעבר ובחומרים הטבעיים האיכותיים ביותר שיש בעולם", מספרת לנו הנציגה האחראית במחלקת הנשים של דולצ'ה וגאבנה.
בחלל המעוצב והיוקרתי מתרחש תהליך שהוא חוויה מתמשכת של דיאלוג המתחיל בחלום ונגמר ביצרה ייחודית ואישית ללקוחה. ההדפסים על הבדים מצוירים בעבודת יד, להבדיל מטכניקת הדפסה. אבני החן, זכוכיות מורנו מצוירות בעבודת יד ועוד פרטי קישוט נתפרים לפרטי הלבוש תוך הקפדה רבה גם לנוחות של הלקוחה, לא פחות מאשר החוויה האישית שלה - להיות עטופה ביצירה שנתפרה למידותיה האסתטיים והפיזיים כאחד.
במהלך הביקור במחלקת הגברים alta sartorial, שנמצאת תחת חסותו של המעצב הראשי של קו אופנת הגברים של דולצ'ה וגבאנה, ג'ובאני פינה, אומר לנו בגאווה הנציג שליווה אותנו: "באיטליה יש בעלי מלאכה עם כישורים ידניים שמעצימים את החוויה האנושית בין המעצב לבין הלקוח, להבדיל מאופנה מהירה שהפכה את הלוגו לאופנה. High level men's formal wear נותן מענה לגברים שביגוד ואומנות חלק מהם".
עיצוב החללים כמו כלל היצירות בתוכם מדברים על איכות אומנויות המקדשים מסורת איטלקית, תרבות ופאר, בהשראה ניכרת של מקור הולדתם של המעצבים – סיציליה. זו גם גולת הכותרת העיקרית מהביקור: הכל משתלב בהרמוניה משותפת.
Casa De Maestri הוא בניין היסטורי הממוקם בקורסו ונציה מספר 13 במילאנו. בקומת הקרקע שני פורטלים מקושתים (מהמילה קשת) עגולים עם פתחים מלבניים המוקדשים לפעילות מסחרית, בשילוב קומת ביניים, ואילו בקומה העליונה יש שתי מרפסות בקומת "האציל" וחלונות מעוטרים בפיתוחים ובדוגמאות מסורתיות קלאסיות. על המשקוף של אחד הפורטלים נשארו שרידים של נזק שנגרם לבניין על ידי תותחי הצבא האוסטרי ולצידם לוח עם הכיתוב "מרץ 1848".
חווינו בביקור פרשנויות עיצוב שונות משלל חומרים וצבעים המבוססים על הרעיון הפילוסופי חברתי של Opposites are to live together in harmony. המסר שעובר דרך האווירה העיצובית הוא "תיצרו ללא גבולות, כל עוד מכבדים את הסביבה ואחד את השני".
אנריקו סגרה הוא אדריכל בוגר מסלול האדריכלות בטכניון, בעל משרד אדריכלות ועיצוב הפעיל יותר מ-30 שנה