"ישראל מתקרבת לאנרכיה"

ממשלת ישראל לא מצליחה למנות שר משפטים, למרות הדרישה של היועץ המשפטי לממשלה, והנושא הגיע הערב לפתחו של בג"ץ לאחר אי הסכמה בין כל המעורבים. מי שאמור לייצג את הממשלה, היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט, לא היה יכול לעשות זאת מאחר שהוא סבור כי יש למנות שר. נתניהו ביקש וקיבל ייצוג נפרד מול השופטים. יו"ר ימינה נפתלי בנט למעשה סיכם את המצב נכון לעכשיו: "מדינת ישראל מתקרבת לסף תהום של אנרכיה".
החל מה-1 באפריל, ממשלת ישראל (ממשלת המעבר) מכהנת בלי שר משפטים קבוע לאחר שפג תוקף המינוי של בני גנץ לתפקיד. המחלוקת סביב המינוי כבר הובילה לביטול ישיבת ממשלה שבה אמורים היו לדון ברכש עשרות מיליוני חיסונים (שנרכשו לבסוף) ונתניהו תקף לא אחת את גנץ בסוגיית החיסונים כשגנץ תקף את נתניהו: "אם המדינה חשובה לך יותר מהמשפט שלך, בוא נכנס ממשלה ונאשר את כל מה שצריך לאשר". כפועל יוצא מהיעדר שר, מנדלבליט הודיע לפני כשבועיים למזכיר הממשלה כי לא ניתן לכנס יותר את הקבינט המדיני-ביטחוני, את ועדת השרים לענייני שב"כ ואת קבינט הקורונה מאחר שאין שר משפטים.
שלשום החליט בג"ץ להותיר לממשלה אפשרות למנות שר עד היום לפני הצהריים במסגרת דיון בעתירה שדרשה מנתניהו ומגנץ למנות שרים לשורת משרדים שבהם פקעה כהונת ממלאי המקום - כשהחשוב מכל הוא תיק המשפטים.
ואכן היום דנו שרי הממשלה במינוי שר משפטים. לאחר כמה שעות של צעקות וחילופי האשמות נפלה ההצעה למנות את בני גנץ לתפקיד, ובהמשך פסל היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הצבעה על מינויו לתפקיד של מועמד הליכוד, השר אופיר אקוניס, וקבע שנערכה באופן לא חוקי. ראש הממשלה והשר אמיר אוחנה טענו בתוקף כי ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן כבר לא בתוקף, ולכן לכאורה תפקיד שר המשפטים לא צריך להינתן למועמד מטעם כחול לבן. גורמים משפטיים דחו את הטענה הזו.
כשעה וחצי לאחר הסערה בממשלה, נמסר מלשכת ראש הממשלה כי נתניהו ביקש מבג"ץ 48 שעות נוספות כדי לנסות להגיע להסכמה בנושא. מאוחר יותר הוציאו שופטי בג"ץ צו ביניים שהקפיא את מינויו של השר אופיר אקוניס לשר המשפטים. בית המשפט ידון בנושא מחר ב-15:30 והורה לצדדים - ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר אופיר אקוניס וכן העותרים להשיב עד מחר לשאלה "מדוע לא ייקבע כי ההחלטה על מינויו של השר אופיר אקוניס לשר משפטים אינה תקפה". בפתח הדיון אמרה נשיאת העליון, אסתר חיות, לנציגו של נתניהו: "חוות הדעת של היועמ"ש מחייבת"
פרשננו נדב איל כתב: "ב-6 בינואר הסתער המון מוסת על בניין הקפיטול בוושינגטון בניסיון למנוע העברת שלטון מסודרת וכחוק לנשיא הנבחר. היום, ממשלת ישראל קיבלה במפורש החלטה בלתי חוקית, כאשר היועץ המשפטי לממשלה אומר לראש הממשלה ולשרי הליכוד שזו החלטה לא חוקית, המנוגדת לחוק שנתניהו עצמו הציע והעביר. לא הייתה אלימות בישיבת הממשלה, ולא ניסיון לבטל את הבחירות. היה בה את הניסיון לכרסם ולבטל את ישראל כמדינת שלטון חוק, שבה הממשלה כפופה לכנסת ולחוקיה". לקריאת הטור המלא.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ אסתר חיות בנימין נתניהו
בני גנץ אסתר חיות בנימין נתניהו
גנץ נתניהו חיות ומנדלבליט
(צילום: קובי קואנקס, אורן בן חקון, הדר יואביאן, דנה קופל)

גנץ: "נתניהו הוביל פה זובור, לא תהיה פשרה"

"למנות שר משפטים קבוע ברגע זה זה דבר שהוא מלאכותי"
(צילום: לע"מ)

אסון הקורונה בהודו

הבוקר דיווחה הודו כי עוד 323,144 נדבקים התגלו ביממה האחרונה. מספר הנדבקים הרשמי בהודו מאז תחילת המגפה עומד על כ-17.6 מיליון, השני בגובהו בעולם אחרי ארה"ב, אבל ברור שמדובר בנתון חלקי בלבד, ושבפועל מספר הנדבקים גבוה בהרבה. עוד 2,771 בני אדם מתו מקורונה בהודו ביממה האחרונה, ובכך הגיע מספר המתים הרשמי שם ל-197,894.
בריטניה החלה לשלוח להודו מכונות הנשמה, לדלהי הגיעה רכבת ראשונה עם 70 טונות חמצן. הרופאים מזהירים: "עדיין אין מספיק מכלים, אנחנו מחברים שני חולים לבלון". מטופלים במצב קשה שוכבים מחוץ לבית החולים כי אין מקום – מלונות, קרונות ואשרמים הוסבו למרכזי אשפוז. מומחים: "נגמרים לנו הרופאים והאחיות". אחרי שאזל המקום במשרפות: מציתים גופות בפארקים ומגרשי חניה.
הכאוס הגדול ביותר שלנו, אין חמצן, המטופלים מתים
(צילום: שמוליק דודפור)
מזג האוויר היום היה נוח ומעונן חלקית. מחר תורגש עלייה קלה בטמפרטורות. ביום חמישי תורגש עלייה נוספת ויהיה חם מהרגיל לעונה ובסוף השבוע המגמה תימשך, יורגש שרב קל בעיקר בפנים הארץ, רחוק יחסית ממישור החוף.
האם הקורונה השטיחה את העולם? אבי המונח, תומס פרידמן, טוען שכן. כשטבע את המונח הוא התכוון לעולם גלובלי בו כולם מתחרים ומשתפים פעולה עם כולם, קודם כל בפעילות כלכלית. במובן של התפשטות המגפה, הוא בהחלט צדק. לעומת זאת, במקרים רבים, המגפה גרמה מחדש להעלאת גבולות בין המדינות, ללאומניות מחודשת מתוך העיקרון ש"עניי עירך קודמים". אנו רואים זאת במיוחד במדיניות בנושא החיסונים. כל מדינה מחפשת את דרכה ולא מרגישה מחויבת לשכנותיה. אין אפילו אחידות במדיניות המדינות באיחוד האירופאי. כך זה נכון לגבי בחירת החיסונים: פייזר, אסטרה-זנקה, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אחד מהחיסונים הסיניים, החיסון הרוסי ואחרים. כך היה גם כשהתחילו להתגלות סיבוכים של חיסוני אסטרה-זנקה וג'ונסון אנד ג'ונסון. בין סיבוכים אלה היו סיבוכים שלא נותנים לי מנוח. מדובר על יצירת קרישים בגיתות (סינוסים) ורידיים במוח. ובמקרים אחרים, קרישים בווריד שמנקז את הדם מהמעיים לכיוון הכבד (וריד השער).
אלה תופעות נדירות מאוד בבני אדם. עשרות מקרים כאלה לאחר חיסוני שתי החברות – דבר בלתי צפוי ומוזר מבחינה רפואית. מוזר במיוחד, שזה מלווה בירידה במספר הטסיות בדם והטיפול במצב כזה הוא עדיין לא ברור. תופעה זו נצפתה יותר בנשים צעירות וכמעט שלא מתרחשת באנשים מעל גיל 60. מאחר שהיא נדירה (בערך 1 למיליון מנות חיסון) מחד, והסיכון בקורונה גדול יותר מאידך, רוב המדינות ממשיכות להשתמש בחיסונים אלה. אבל למשל, צרפת החליטה לחסן באסטרה-זנקה רק אנשים מעל גיל 65. לעומת זאת, בדנמרק אסרו כלל על שימוש באסטרה- זנקה.
בריטניה היא המדינה היחידה שמחסנת במנה אחת ואנשים ממתינים למנה נוספת חודשים רבים. כך הם השיגו חסינות של רוב האוכלוסייה המבוגרת, חסינות חלקית, אמנם. יש לציין, שהמגפה בדעיכה משמעותית בבריטניה. אנו עדיין רחוקים מכפר גלובלי בעולם שטוח והערכתי היא, שהמגפה הקימה גבולות חדשים ומגמה זו לא תעבור מן העולם במהרה וייתכן שאף תחמיר, במיוחד במשברים עתידיים.
הפיליפינים הפכה השבוע למדינה ה-26 בעולם, שבה מאובחנים יותר ממיליון חיוביים לקורונה מאז פרוץ המגפה. במדינה נמנו עד כה יותר מ-16,900 מתים מהנגיף.
כמעט מחצית מהמאובחנים במדינה אובחנו כחיוביים לנגיף מאז תחילת מרץ. עד סוף פברואר אובחנו בפיליפינים כ-576 אלף חיוביים לקורונה ומאז אובחנו עוד כ-450 אלף – ב-58 ימים בלבד. השיא היה ב-2 באפריל, אז ביממה אחת אובחנו 15,280 חיוביים לנגיף. המספרים נותרו גבוהים ואתמול אובחנו קרוב ל-9,000 חיוביים.
מבחינת התמותה, מאז תחילת מרץ מתו בפיליפינים 4,600 חולי קורונה. ב-9 באפריל מתו במדינה 400 חולים. אתמול עמד המספר על 70 מתים. בקצב הנוכחי יעברו בימים הקרובים גם בלגיה ושבדיה את רף מיליון המאומתים לקורונה.
ליאור רפאלוב. שחקן הכדורגל הישראלי, שחגג אתמול את יום הולדתו ה-35, חתם באנדרלכט לשנתיים הבאות, ויעזוב את אנטוורפן בה שיחק מאז 2018/19. רפאלוב משחק בבלגיה כבר עשור. הוא כבר בעונה האחרונה 14 שערים במדי אנטוורפן, ובישל 12. הוא נבחר לשחקן המצטיין בליגה הבלגית ב-2020 וזכה בנעל הזהב. חתימתו בקבוצה החדשה עוררה זעם באנטוורפן יריבתה.
500 שנים למות מגלן: המפות מתקופת גילוי "העולם החדש".
2 צפייה בגלריה
המסלול של ספינות מגלן
המסלול של ספינות מגלן
המסלול של ספינות מגלן
(צילום: shutterstock)
השופטת הטרנסג'נדרית ספיר ברמן דיברה היום במסיבת עיתונאים מיוחדת: "רואים בי סוג של שליחה".
ספיר ברמן
וסיפורו של הילד הרע החדש של הוליווד: מה הסלבס מוצאות בפיט דיווידסון?