"ישראל בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים"

ראש הממשלה בנט נאם בוועידת האקלים בגלזגו, והתחייב - כפי שחשף פרשננו נדב איל - שישראל תצמצם את פליטת גזי החממה ל-0 עד שנת 2050, ותפסיק בהדרגה את השימוש בפחם עד שנת 2025. "ישראל נמצאת בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים", אמר, והזהיר: "אנחנו חייבים לפעול עכשיו. אם לא נפעל עכשיו, זה יהיה מאוחר מדי לילדים שלנו". "ישראל היא מדינה קטנה. אנחנו מהווים פחות משליש מגודלה של סקוטלנד. טביעת הרגל הפחמנית שלנו אולי קטנה, אבל ההשפעה שלנו על שינויי האקלים - יכולה להיות אדירה. אם בכוונתנו להשפיע באמת, עלינו להזיז את המחט, לתרום את מקור האנרגיה היקר ביותר של ישראל: האנרגיה והמוח של אנשינו". בנט אמר כי הוא קורא ליזמים ולסטארטאפיסטים להתעסק בהמצאות לטובת פתרון משבר האקלים.
משהעיב על נאום בנט היתה העובדה ששרת האנרגיה קארין אלהרר, שהגיעה לוועידה יחד עם ראש הממשלה, לא הצליחה להיכנס למתחם הוועידה בגלל בעיות נגישות - ונותרה בחוץ. לדבריה, היא התבקשה לעלות על שאטל לא נגיש - ולא אושרה כניסתה בכל דרך אחרת. למעשה, בזמן שבנט נאם בפני משתתפי הוועידה, אלהרר נאלצה לעשות את דרכה חזרה למלון.
בנאום שקדם לבנט, אמר ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה: "הצעדים שהכיבוש הישראלי נוקט אותם, בפרט הבנייה בהתנחלויות, הופכים שטחים ירוקים לאזורים מלאי בטון, מייבשים מקורות מים רבים, פוגעים באדמה ובעצים. מאז 1967 ישראל עקרה מליוני עצים, בהם 800,000 עצי זית. ההתנחלויות הישראליות, המחצבות, המזבלות ומטמנות הפסולת הכימית והאלקטרונית הם המזהמים העיקריים שלא הסביבה בפלסטין". "מאזן המים הפלסטיני מגיע ל800 מ"ק בשנה. ישראל גונבת 600 מליון מ"ק ולנו נשאר היתר".
החל מהבוקר, נאמו היום מנהיגי העולם בזה אחר זה בוועידה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר בנאומו כי "זה העשור שיקבע. המדע ברור. זה עשור מכריע. אנחנו יכולים להשיג את המטרה אם נתאחד ונעשה את התפקיד שלנו בנחישות. משבר האקלים כבר פוגע בעולם. הורס חיים של אנשים מדי יום. עולה מיליארדי דולרים". הוא אמר כי העשור הקרוב צריך להיות "עשור של אמביציה". נשיא ארה"בגם התנצל בשם ארה"ב על כך שקודמו בתפקיד, דונלד טראמפ, פרש מהסכם פריז ביוני 2017. ביום השבעתו של ביידן בינואר 2021 הודיע הנשיא האמריקני על חזרת ארה"ב להסכם האקלים.
בנט: "ישראל נמצאת בתחילתה של מהפכה בנושא שינויי אקלים"
(צילום: רויטרס)

1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט בוועידת האקלים בסקוטלנד
נפתלי בנט בוועידת האקלים בסקוטלנד
נפתלי בנט בוועידת האקלים בסקוטלנד
(צילום: AFP)

לקריאה נוספת

פרויקטור הקורונה: "ההסתה מסוכנת, לא נושפע מאיומים ודברי נאצה"

ממונה הקורונה פרופ' סלמאן זרקא התייחס לאיומים החמורים על ד"ר שרון אלרעי פרייס, בגינם הוצמדה לה אבטחה. "זה נורא ואיום. גם אני מקבל איומים ברשתות. זה מצב מסוכן שצריך להפסיק". "לצערי הרב האיומים על ד"ר אלרעי פרייס קונקרטיים והיה צורך להצמיד לה מאבטח", אמר פרופ' זרקא. "שאר בכירי מערכת הבריאות לצערי חוטפים דברי נאצה מיותרים לחלוטין. יש לגמרי מקום לדעות שונות, לדיון ציבורי, לדיון ענייני. בין זה לבין אלימות - אני חושב שזו לא החברה שאנחנו רוצים".
"שמעתי את השר בר-לב שמתחייב שתהיה חקירה מהירה ואני מקווה שהדברים האלה יהפכו למעשיים. אני לא מקבל דיווחים מהמשטרה, לא על החקירה, לא על היקפה ולא על הלו"ז שלה".
פרופ' סלמאן זרקא: דעתנו לא מושפעת מאיומים, לא מדינת בננות
(צילום: ניצן דרור, שמוליק דודפור)
לקריאה נוספת

בג"ץ דחה את בקשת המחבל לפתוח את קבר החייל המנוח עמית בן יגאל

בג"ץ דחה על הסף את בקשתו של המחבל שנאשם ברצח לוחם סיירת גולני סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל, לקבל לידו את קסדתו - שנקברה יחד עם החייל. סנגורו של המחבל נזמי אבו בכר (50), טען בדיון כי הקסדה לשיטתו היא "חומר חקירה מהותי שיכול להביא לזיכוי במשפט".
נזמי אבו בכר מכפר יעבד שבמרחב החטיבה המרחבית מנשה, זרק בלוק במשקל 11 ק"ג על לוחם צה"ל עמית בן יגאל במהלך פעילות מבצעית בכפר ב-12 במאי אשתקד, והרג אותו. מאוחר יותר כוחות הביטחון אטמו את חדרו של המחבל אך לא הרסו את כל הבית בעקבות החלטת בג"ץ, שביטל את צו ההריסה המקורי שהוצא לבית המחבל אך אפשר להרוס את חדרו.
אביו של עמית בן יגאל בריאיון על עתירת המחבל לפתוח את קברו
(צילום: שמוליק דודפור)

לקריאה נוספת

ראש הממשלה ימשיך את ביקורו בוועידת האקלים בגלזגו.
המשך משפט תיקי האלפים של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים.
בימים שלישי ורביעי הטמפרטורות צפויות לרדת, ומזג האוויר יהיה להיות נוח יותר וילווה במעט עננות. לקראת סוף השבוע הטמפרטורות ישובו לעלות.
עומר אדם. הזמר הוציא שיר חדש בשם "חורף באוטו". את השיר יצר אדם יחד עם תמר יהלומי (שעלתה לכותרות באחרונה לאחר הפרסום כי היא בת הזוג של שרית חדד) ויונתן קלימי שאחראים לכתיבה, ללחן, לעיבוד ולהפקה המוזיקלית.
רם לוי, בעבר קצין במערך הסייבר באמ"ן והיום מנכ"ל חברת הגנה, מסביר איך מתנהל הקרב שמציב בפנינו איומים שלא הכרנו - הכותרת, הפודקאסט היומי.
88 שנה אחרי שיבת התמר, נסגר מפעל התמרים ההיסטורי של קיבוץ כנרת.
עיריית פתח תקווה, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, החלה בימים האחרונים להפעיל פיילוט ייחודי באחד הצמתים הסואנים בעיר במסגרתו, לאחר השלמת שלב הניסוי, יזוהו צפירות מיותרות ונהגים עבריינים ייקנסו בהתאם.
ואייטם בלי בשר. לכבוד יום הטבעונות הבינלאומי שחל היום, בדקנו עבורכם: מהן המסעדות הטבעוניות הכי טובות בארץ, איפה תמצאו שיפודי טופו בלאפה ואיפה הקינוחים הכי מושחתים?