היום נערכה ועידת ynet ו"ידיעות אחרונות". בבנייני האומה בירושלים התכנסו כל האנשים שהשפיעו על חיינו בשנה האחרונה, לשיחות על הנושאים שריגשו וטילטלו את כולנו. את הוועידה הנחו נלי תגר ואביב אלוש והיו בה לא מעט כותרות. השתתפו בה הנשיא ראובן ריבלין, שלמה ארצי, משה בר סימן טוב, רוני גמזו, נחמן אש, נועה קולר, אסף גרניט, יפה בן דויד, ראשי המפלגות ועוד רבים אחרים.
3 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי בימים האחרונים, לקראת פורים, מזוהה זינוק במכירת אלכוהול. הוא התייחס לצעדים שמתכננת הממשלה כדי למנוע הדבקה נרחבת בימי החג: "יש מלא הזמנות ברשת לכל מיני מסיבות וטישים, אנחנו מביאים הצעה לעוצר לילי בתקווה שזה יעזור. נדרוש לצמצם אוטובוסים". על הדיווחים המטרידים מנתב"ג אמר השר: "שליש, בהם גם חרדים, פשוט בורחים"
שר הבריאות יולי אדלשטיין בראיון - ועידת האנשים של המדינה
(צילום: סנטרל הפקות)
ראש הממשלה החליפי ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, ענה למכתב יוצאי מערכת הביטחון בו קראו לו לפרוש מההתמודדות בבחירות הקרובות: "יורים לי בגב. אני שומר על היעד וממשיך להסתער". גנץ הבטיח כי "לא אשב בממשלה שנתניהו עומד בראשה. עם זה סיימנו", והוסיף: "הסיכוי של סער להרכיב ממשלה גדול מאשר זה של לפיד".

ראיון עם בני גנץ יו"ר כחול לבן - ועידת האנשים של המדינה
(סנטרל הפקות)
הפעם לא סגר אלא רק עוצר לילי. בדיון במועצה לביטחון לאומי, שבו השתתף גם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש ונציגים נוספים ממשרד הבריאות וממשרדים אחרים, הסכימו הנוכחים כי יש להטיל עוצר לילי בימי חג הפורים, בין 20:00 בערב ל-5:00 לפנות בוקר. אם תאשר מחר הממשלה מתווה זה, העוצר יוטל החל מיום חמישי בערב ועד מוצאי שבת, כולל.
סגן שר הבריאות קיש בריאיון: צריך ללכת לעוצר לילי בפורים
(צילום: ליהי קרופניק, משי בן עמי)
בסוף השבוע התקבלו אינדיקציות על מסיבות רבות שמתוכננות להתקיים, וגם על טישים מתוכננים במגר החרדי. לכן לטענת הנציגים נדרש העוצר הלילי, אבל כדי לצמצם כמה שאפשר הגעה של צעירים וחרדים למקומות הומי אדם גם בשעות היום נדרש צמצום התחבורה הציבורית. הבוקר קרא סגן שר הבריאות יואב קיש להטלת עוצר לילי בחג. "צריך לחתוך היום או מחר. אני ממליץ על עוצר לילי בפורים, זה מחויב המציאות על רקע כמות המסיבות", אמר סגן השר קיש בריאיון באולפן ynet.
השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה הדגיש הבוקר כי המשטרה תעקוב אחר מסיבות מחתרתיות שייערכו בימי החג. "מי שמארגן אירוע כזה רוצה שאנשים יגיעו, ומוצא דרך לפרסם זאת", אמר.
לקריאה נוספת
עזרה לנתניהו מכיוון לא צפוי? הבוקר חשף כתבנו לענייני פלסטינים, אליאור לוי, כי סגן שר מהליכוד וחברים בוועדה של אש"ף הממונה על הקשר עם ישראל דנים יחד בבחירות הקרובות וב"סיוע" אפשרי של הרשות הפלסטינית לראש הממשלה בנימין נתניהו.
מקורות פלסטיניים ברמאללה שהסתייגו מהמהלך אמרו ל-ynet כי הרשות הפלסטינית ניהלה בשבועות האחרונים מגעים חשאיים שלא הבשילו ונעצרו לאחרונה, ככל הנראה בשל סיבות טכניות. הליכוד יוצג במגעים הללו על ידי סגן השר במשרד ראש הממשלה, פטין מולא. את הצד הפלסטיני ייצגו גורמים בוועדה של אש"ף האחראית על הקשר עם החברה הישראלית, שבראשה עומד חבר הנהגת פת"ח ומקורבו של אבו מאזן, מוחמד אל-מדני. על פי אחד המקורות, שיא המגעים היה אמור להתרחש בפגישה פרונטלית בין הצדדים ברמאללה בעקבות הזמנה של הצד הפלסטיני. אלא שהמפגש לא התקיים לבסוף משום שלא אושר בצד הישראלי, ככל הנראה בשל סיבות ביטחוניות של כניסה לרמאללה. המקור ציין כי בצד הפלסטיני נעלבו מאי קבלת ההזמנה ומאז הורידו פרופיל במגעים עד כדי הקפאתם.
והתגובות המערכת הפוליטית לא איחרו לבוא. בתקווה חדשה, בימינה ובציונות הדתית מתחו ביקורת על נתניהו, לאחר שנחשף הסיפור. גדעון סער אמר כי זהו "שפל חדש". אילת שקד כינתה זאת: "פשיטת רגל אידיאולוגית של הליכוד". ואילו אמיר אוחנה הגיב באולפן ynet ואמר: "ברשות לא רוצים את נתניהו כראש ממשלה".
לקריאה נוספת
מחר תתקיים ישיבת ממשלה בה ידונו השרים בהמלצת המל"ל והפרויקטור להטיל עוצר מדי לילה ב-20:00 מיום חמישי ועד מוצאי שבת כדי למנוע את ההתקהלויות של חג פורים. בשל דרישת גנץ תדון הממשלה גם בדרישתו לפתוח את כל מערכת החינוך ביישובים ירוקים וצהובים.
מחר יתחמם - ובמקביל יירד גשם בעיקר בדרום ובמזרח הארץ. קיים חשש לשיטפונות בנחלים.
"לא לטוס!" - כך ענתה ד"ר רשל ולנסקי, מנהלת המרכז לבקרת ולמניעת מחלות בארה"ב, כשנשאלה מה היא ממליצה למאות אלפי אמריקנים שרוצים וחלק מהם, חייבים, לטוס ממדינה אחת בארה"ב לשנייה. נתחיל עם הדגשה, שהמרכז לבקרת ולמניעת מחלות הוא הגוף הפדרלי המשפיע ביותר בארה"ב, במיוחד בעידן זה, כשעל רקע המגפה, התחלף הממשל והנשיא החדש מגלה מודעות רבה לנושא הבריאות. כתבנו בעבר שהמאבק בין תומכי טראמפ לתומכי ביידן היה ויזואלי והתבטא בכך שתומכי ביידן הקפידו על עטיית מסכות (ובצדק מבחינה אפידמיולוגית). עכשיו, בסביבת ביידן ישנם רבים שעוטים שתי מסכות זו על זו, בו זמנית. בזמן שביידן מדבר רואים עד כמה המסכה שעל פניו הדוקה (גם זה על פי המלצה מקצועית). איך רואים זאת? המסכה נצמדת, כמעט נדבקת, אל פניו בכל פעם שהוא שואף אוויר. בהתאם לחשיבות הרבה של הבריאות בעיניי ביידן, כבר בדצמבר, לפני כניסתו לתפקיד, הוא מינה את ד"ר ולנסקי לתפקיד, זאת, במסגרת המינויים הבכירים בממשל החדש.
אז מדוע היא מזהירה מטיסות? הסיבה העיקרית אינה סכנת ההידבקות במהלך הטיסה (על זה כתבנו בעבר), אלא, החשש מהתפשטות של וריאנטים חדשים של קורונה בכל רחבי ארה"ב. גם שם כמו בישראל, בשלב זה, נפוץ הווריאנט הבריטי, אבל גם הווריאנט הדרום-אפריקאי ולאחרונה, הברזילאי. חוץ מהם, מדי שבוע מתגלות מוטציות חדשות, שאת משמעותן נדע רק בעתיד. אך כבר היום מזהירים משינוי עתידי בנגיף, עד כדי כך שכבר מכנים אותו 2COVID-.
ניתן להסכים עם רשל ולנסקי, שבשלב זה, יש להניח שהפתרון יבוא מביצוע בדיקות מהירות ואמינות לכל נוסע לפני העלייה למטוס.
כ-112 מיליון בני אדם אובחנו כמאומתים לקורונה מאז פרוץ המגפה ברחבי העולם. עם זאת, יש מדינה אחת שלא דיווחה על נדבקים כלל וכלל – צפון קוריאה, שבה מתגוררים למעלה מ-25 מיליון בני אדם.
מומחים מטילים ספק רב שאין קורונה בצפון קוריאה, הגובלת בסין – שממנה מגיעות רוב הסחורות למדינה המבודדת. עם זאת, במצעד צבאי שנערך באוקטובר אמר השליט קים ג'ונג און כי לא התגלו נדבקים בנגיף במדינה.
למרות שעל פי הטענות של פיונגיאנג אין קורונה במדינה, השלטון דווקא מנסה להשיג חיסונים. בתחילת החודש פורסם שצפון קוריאה ביקשה לקבל חיסונים לקורונה, ותקבל מתוכנית החיסונים העולמית, שדואגת שגם מדינות עניות בעולם יקבלו חיסונים, קרוב ל-2 מיליון מנות של החיסון הבריטי.
במקביל, דווח בשבוע שעבר כי האקרים צפון קוריאנים ניסו לפרוץ למחשבים של חברת התרופות האמריקנית פייזר, כדי לגנוב מידע על החיסון לקורונה.
ועדת הבחירות. למה? כי אתמול התכנסה מליאת ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-24 לאישור אותיות וכינויי המפלגות לכנסת, שהתבקשו על ידי כלל רשימות המועמדים. סך הכול אושרו 1,405 מועמדים, ב-39 הרשימות שהוגשו. שמה של המפלגה של לריסה טרימבובלר, רעייתו של יגאל עמיר לא אושר במלואו. הוועדה קבעה שיש להסיר משם המפלגה את המילים "לשחרור יגאל עמיר".
"תתנצל!": סערה בעקבות בדיחה בעלת גוון אנטישמי שהושמעה ב"סאטרדיי נייט לייב". הבדיחה הביאה לגל של גינויים ודרישות להתנצלות מרשת NBC, מהפקת "סאטרדיי נייט לייב", ומהקומיקאי שהגה והגיש אותה, מייקל צ'ה.
3 צפייה בגלריה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
טיפוס בעייתי. מייקל צ'ה
(באדיבות yes)
בימי הסגר האחרון, החלו בכותל המערבי בסדרה של פעולות שימור הנעשות באמצעות הזרקה, במזרקים הדומים מאוד לאלה המשמשים את הצוותים הרפואיים.
ואחת אפס למלכה: הריאיון של הארי ומייגן לאופרה ווינפרי ייערך מחדש.