עד שריבלין דיבר. חמישה ימים לפני ההתייעצויות על הטלת המנדט להרכבת הממשלה נשא ראובן ריבלין דברים מול חברי ועדת הבחירות: "השיקול המרכזי שינחה אותי הוא סיכוייו של הח"כ להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת". הוא הוסיף כי "החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתוביל דרך של ריפוי המערכות ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי".
"מי יתן ויתנו לכם מנוחה לארבע שנים"
(צילום: לע"מ)

שלושה בכירי ליכוד לא המתינו זמן רב והחלו להפעיל לחץ על ריבלין, שצפוי להחליט בשבוע הבא למי לתת את המנדט להרכבת הממשלה לאור תוצאות הבחירות. בהודעה משותפת של יו"ר הכנסת יריב לוין והשרים יובל שטייניץ ואמיר אוחנה נמסר: "הנשיא לא קובע את תוצאות הבחירות. אסור לו להיות שחקן פוליטי. מאז הקמת המדינה כל נשיאי ישראל נתנו את ההזדמנות הראשונה להרכבת הממשלה למועמד שקיבל את מספר הממליצים הגדול ביותר - וכך צריך להיות גם הפעם".
3 צפייה בגלריה
מתקפה על הנשיא
מתקפה על הנשיא
מתקפה על הנשיא
(צילום: EPA, קובי קואנקס, הדר יואביאן, אלכס קולומויסקי)
בבית הנשיא מיהרו לפרסם תגובה משלהם: "הדברים שהופנו כלפי הנשיא על ידי שרים ויו"ר הכנסת אינם מוסיפים כבוד לאומרם ומוטב היה להם שלא יאמרו. כפי שאמר נשיא המדינה, השיקול המרכזי שינחה אותו בבחירת המועמד עליו יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הוא סיכוייו של המועמד להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. כך עשו כל נשיאי ישראל לדורותיהם וכך פעל הנשיא בכל מערכות הבחירות הקודמות".
מה גרם לתגובה לאחר שתיקה ארוכה ולכינוס מססיבת העתונאים של נתניהו הערב? על פי כתבתנו הפוליטית, מורן אזולאי, השינוי קרה, ככל הנראה, בשל דבריו של הנשיא ראובן ריבלין - שאמר בבוקר שיעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבעל הסיכויים הגבוהים ביותר להצליח במשימה. מכך משתמע שריבלין לא בהכרח יעניק את המנדט למי שמחזיק במספר הממליצים הגדול ביותר. דבר נוסף שמעורר חשש בליכוד הוא ההערכה שאחרי שריבלין יעניק מנדט למועמד הראשון וזה ייכשל, הוא יגלגל את האחריות להרכבת הממשלה לכנסת - ולא יעניק את המנדט למועמד נוסף.
במצב כזה נתניהו עלול להיקלע למצב מסוכן עבורו, שכן הלחץ שמופעל על יו"ר יש עתיד יאיר לפיד לוותר על ראשות הממשלה בחלק הראשון של הקדנציה לטובת נפתלי בנט עשוי להכריע את הכף. עד עתה בנימין נתניהו לא הפגין מאמץ לקבל ראשון את המנדט מהנשיא, וכעת מסתמן שינוי.
לקריאה נוספת
סמל של אחווה ישראלית במאבק באלימות נגד נשים: שרת התחבורה ושר התרבות והספורט הודיעו כי שירה איסקוב, ששרדה ניסיון רצח של בעלה לשעבר, ושכנתה עדי גוזי, שגילתה תושייה והגיעה ראשונה לבית במצפה רמון, ישיאו משואה בטקס יום העצמאות ה-73 למדינת ישראל.

3 צפייה בגלריה
עדי גוזי, שירה איסקוב
עדי גוזי, שירה איסקוב
עדי גוזי, שירה איסקוב
(צילום: חיים הורנשטיין, עדי אורני)
בהודעה המתייחסת לאיסקוב צוין כי היא "הייתה קורבן למעשה אלימות אכזרי וקשה מצד בן זוגה לשעבר שניסה לרצוח אותה לעיני בנם הפעוט. בעקבות האירוע היא נפצעה באורח אנוש והחלימה לאחר הליך שיקום מאתגר שעברה. במהלך השיקום, בעוד היא מחלימה מפצעיה, החליטה שירה לקום ולהיחשף לציבור הרחב על מנת לעזור לעוד נשים שחיות במעגל האלימות לקום ולעשות מעשה, ולהעלות את נושא האלימות נגד נשים לסדר היום הציבורי. שירה נלחמה והתעקשה על מיצוי הדין עם התוקף תוך חשיפת שמו, ונאבקה על קבלת אפוטרופסות על ילדם המשותף ועל סיום נישואיה".
בנוגע לגוזי צוין כי "במהלך ראש השנה האחרון הצליחה גוזי להציל בתושייה רבה את שירה איסקוב מניסיון רצח שאותו ניסה לבצע בעלה לשעבר של שירה. בפעולתה היא סיכנה את חייה והפגינה אומץ וערבות הדדית. לאחר המעשה הפכה גוזי לקול בולט במאבק באלימות נגד נשים ופעולותיה עוררו הערכה רבה בציבור".
לקריאה נוספת
ושוב - פקקים, אם כי לפי המשטרה הורגשה הקלה מסוימת לעומת הימים הקודמים. מאות אלפים יצאו לטייל גם היום - ופקקים גדולים נרשמו בכבישים עיקריים רבים ברחבי הארץ. המשטרה דיווחה על עומסי תנועה כבדים בכל הכבישים המרכזיים, ובהם כביש 4, כביש 6, כביש 2 וכביש 20. פקקים הצטברו במרכז, בדרום ובצפון, אך התנועה ביהודה ושומרון זורמת.
פקקי הענק בחול המועד – דיווח מגלילות
(צילום: ליהי קרופניק, משי בן עמי)
לאור העומסים בימים האחרונים, חלק מהמטיילים הקדימו לקום ויצאו לדרך כבר בשעות הבוקר המוקדמות. מרשות הטבע והגנים נמסר כי עד שעות הצהריים המוקדמות הגיעו כ-70 אלף מטיילים לשמורות הטבע והגנים הלאומיים, וכ-5,500 מטיילים לנו בחניוני הלילה של הרשות. בין האתרים הבולטים היו שמורות הטבע עין גדי, הבניאס ועין אפק והגנים הלאומיים מצדה, ירקון (תל אפק) וקיסריה. חניוני הלילה הבולטים היו חורשת טל אכזיב, מעין חרוד, אשקלון, ירקון, בארות ומצדה מערב.
לקריאה נוספת
"לא נמהר לחסן ילדים". על רקע הודעת חברת התרופות פייזר, לפיה החיסון נגד נגיף הקורונה נמצא יעיל ב-100 אחוזים בקרב בני 15-12, במערכת הבריאות בישראל צפויים להתקיים דיונים מקצועיים בטרם יוחלט לחסנם.

3 צפייה בגלריה
החיסון של פייזר
החיסון של פייזר
החיסון של פייזר
(צילום: רויטרס)
בשיחה עם ynet אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, כי לא תהיה חובת חיסון לילדים, וייערך תהליך מקצועי ומקיף במשרד בטרם תתקבל ההחלטה לחסן ילדים. כמו כן, היא הבהירה כי לא קיים חשש למחסור במנות חיסון על מנת לחסנם.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2019 היו בישראל למעלה מ-750 אלף בני 15-12. "אני לא חושבת שצריך לרוץ מבחינת חיסוני הילדים", אמרה ד"ר אלרעי פרייס. "הודעת פייזר משמחת אבל צריך לחכות שהיא תקבל אישור של ה-FDA. משרד הבריאות יוביל דיון מקצועי ומקיף בעניין באשר לשאלה מתי נתחיל לחסן ואיך. יש יתרונות וחסרונות".
לקריאה נוספת

היום היה מעונן חלקית והורגשה ירידה קלה בטמפרטורות. מחר המגמה תימשך עם סיכוי לגשם מקומי. ביום שישי יהיה חורפי וקר עם גשם לסירוגין בצפון ובמרכז. בפסגת החרמון יירד שלג קל. בשבת יהיה קריר אך לא צפוי גשם.
זנבות קורונה. עכשיו, כשתחלואת הקורונה בישראל בדעיכה (להבדיל מרוב מדינות העולם), נדבר על תופעות שנשארות אחרי מחלת קורונה חריפה. במחקר שהתפרסם לאחרונה התגלה, ששישה חודשים לאחר תחילת המחלה, כ-67% מחולי קורונה שהיו מאושפזים (כלומר חלו באופן קשה), ממשיכים לסבול בלפחות מאחד מהתסמינים גם לאחר השחרור. במעל ל-60%, נמשכת חולשה כללית או חולשת שרירים. בחמישית מהחולים, הפרעות שינה ובחמישית - דיכאון או חרדה. ביותר ממחצית מהחולים, עדיין נשארים שינויים ב-CT ריאות. היום נדגיש את התופעות במערכת העיכול.
א.ד. בן 59 חלה בקורונה לפני כמאה ימים. המחלה התבטאה בעיקר, בשלשולים וחולשה. הוא איבד 9 קילו ממשקלו ועדיין מערכת העיכול לא חזרה למצבה טרום המחלה.
נגיף הקורונה חודר לתוך תאי גוף האדם באמצעות קולטן שנמצא בשפע באברי גוף שונים. לכן, תסמיני המחלה כה מגוונים. כך הוא גם נכנס למעי ולעתים, נמצא בצואה במהלך שבועות ארוכים. במחקר סיני שראה אור בימים אלה, 90 יום לאחר תחילת המחלה וזמן רב לאחר השחרור מבית חולים, קרוב למחצית מהחולים דיווחו על "זנבות קורונה", כגון: איבוד תאבון, בחילה, צרבת ו/או שלשול. במקרים נדירים יותר נשארת תחושת נפיחות בבטן, גיהוק, הקאות, כאבי בטן ודם בצואה (נדיר). יצוין, שהתסמינים הנ"ל לאחר 90 יום, נצפו גם באלה שלא סבלו מבעיות בעיכול בזמן המחלה החריפה. חלק מההפרעות בבדיקות הדם במהלך המחלה בחולים אלה היו שונות מחולים אחרים, שהחלימו בלי אותן התופעות. אנו ממשיכים ללמוד את מחלת הקורונה והשלכותיה, לרבות, דרכי מניעת סיבוכים והטיפול בהם.
נבחרת ישראל בכדורגל מתארחת הערב במולדובה במסגרת מוקדמות גביע העולם 2022. כ-228 אלף מתושבי המדינה אובחנו מאז מרץ אשתקד כחיוביים לקורונה. 4,915 מהם מתו.
בשבועות האחרונים חלה עלייה במספר המאובחנים וביום שלישי שעבר אובחנו 2,273 נדבקים חדשים ביממה. מולדובה מדורגת כעת במקום ה-24 בעולם במספר מאובחנים חדשים למיליון תושבים בשבוע האחרון, כשעת הרשימה הזו מובילות סן מרינו, הונגריה, אסטוניה, פולין, ירדן וסרביה.
גם במספר המתים במולדובה חלה עלייה בשבועות האחרונים ואתמול נרשם שיא של 46 מתים מקורונה ביממה. מתחילת החודש מתו במדינה קרוב ל-1,000 חולי קורונה.
בשיעור המתים למיליון תושבים בשבוע האחרון, מדורגת מולדובה במקום העשירי בעולם. מקדימות אותה הונגריה, בוסניה, סן מרינו, בולגריה, צ'כיה, צפון מקדוניה, ברזיל, סלובקיה ומונטנגרו.
מייקל לואיס. למה? בגלל השתתפותו בעונה החדשה של "הישרדות", שמתמודדיה יצאו אתמול לצילומים. חוץ מלואיס, שכבר השתתף בתכנית בעבר, יקחו חלק בעונה החדשה אוהד בוזגלו וגרושתו פאני, כוכב הילדים יובל המבולבל, ג'קי אזולאי, משתתפי "האח הגדול" לשעבר אודליה סויסה וגדי פניבילוג, משתתפת "המרוץ למיליון" לשעבר אלה אייבינדר, כוכבת הרשת ליזה ביך ושחקן התיאטרון הנרי דוד.
אחרי עידו רוזנבלום: לוסי איוב תנחה את "המרדף".
היום בפודקאסט היומי של ynet, הכותרת: כל הסיבות לקריסה של אירופה.
ואיך הגיע טלפון מאשקלון לארגז קלמנטינות בנורבגיה?
(צילום: משי בן עמי)
ואתם מוזמנים להשתתף בחידה הספרותית השבועית.