מניין המתים ממשיך לעלות - ומתחילים להיערך לסוף הסגר. הממונה על המאבק במגפת הקורונה, פרופסור נחמן אש, אמר היום כי ישראל נערכת לסיום הסגר, וכעת בוחנים את אופן פתיחת בתי הספר. רק אתמול דקה לפני תום הסגר ולפני שפג הסכימה הממשלה על הארכתו עד ליום שישי הקרוב בבוקר תוך הסכמה על הדיינות למתווה היציאה. ובעוד מדברים על יציאה מהסגר, אך אמש השתתפו אלפים בהלוויה בירושלים כשהמשטרה עמדה מנגד. לעומת זאת, השוטרים נתנו דוחות בלב תל אביב למי שהתבודד בכיכר דיזנגוף.
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)
מדברים על יציאה מהסגר, אך רק הבוקר דיווח משרד הבריאות כי 5,140 ישראלים אובחנו אתמול כנשאים ושיעור המאומתים עומד על 9.7%. 39 חולים נפטרו אתמול מסיבוכי הנגיף, ומניין המתים עומד על 4,808, כאשר 1,444 מהם רק בחודש ינואר. המשמעות: כשליש מנפטרי הקורונה - הלכו לעולמם בחודש האחרון. 1,149 חולים במצב קשה מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ. אם לא די בכך, שיעור המתחסנים בקרב בני ה-60 ומעלה לא מתרומם, וקופות החולים דורשות לפתוח את מבצע החיסונים לכלל האוכלוסייה.
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים צפת
מחלקת הקורונה בבית החולים צפת
מחלקת הקורונה בבית החולים צפת
(צילום: אביהו שפירא)
ואילו הסגר האווירי על ישראל צפוי להימשך מעבר לסגר הכללי והיום התכנסה ועדת החריגים לכניסת ישראלים לארץ בתקופת הסגר. שר האנרגיה יובל שטייניץ גיבש את רשימת הקריטריונים שתאפשר מתן אישור חריג לתושבים ואזרחים ישראלים להגיע לארץ גם בתקופה זו של סגר אווירי.
לקריאה נוספת
"למה אני צריכה לראות את האיש שניסה לרצוח אותי?" שירה איסקוב, שניצלה בראש השנה מניסיון רצח על-ידי בעלה, דיברה היום בפני הוועדה לשוויון מגדרי שעסקה בהסדרי הטיעון במקרים של אלימות במשפחה. "כשמתחילים מו"מ להסדר טיעון, לקורבן אין שום דעה בנושא", אמרה. "אין לה יכולת להביע דעה בכלל. אם הפרקליטות או הסנגור הסכימו על העונש זה מספיק והעסקה נחתמת. אף אחד לא יבוא וישאל את דעתי או דעה של מישהי אחרת. אנחנו נצטרך לקבל את זה, וזה משהו שלא מתקבל על הדעת".
(צילום: ערוץ כנסת )
איסקוב הוסיפה: "הקורבן צריכה לחשוש לחייה במשך שנים, כי כשהגבר האלים הזה ישתחרר זה לא משנה לאף אחד. מבחינתם, העסקה אושרה ונחתמה על ידי שני הצדדים וממשיכים לתיק הבא. לאף אחד לא אכפת ולא חושב על הפחד שהקורבן ממשיכה לחיות איתו. מה יהיה אז, מי יגן עליה? צריך לשנות פה את היוצרות ולתת לנפגעות להביע את עמדתן ואת הסכמתן להסכם הטיעון שבו הן נפגעות".
לקריאה נוספת
הפיכה במיאנמר - בורמה לשעבר. צבא מיאנמר תפס במהלך הלילה את השלטון במדינה ועצר את מנהיגת המדינה וכלת פרס נובל לשלום, אונג סן סו צ'י, יחד עם בכירים נוספים במפלגת השלטון שלה, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה". חיילים נשלחו לרחובות וקווי האינטרנט והטלפון בחלק מהערים נותקו. באחרונה גברה המתיחות במדינה לאור טענות הצבא לזיופים בבחירות שנערכו בנובמבר ובהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף.
(צילום: משי בן עמי)
רק ב-2016 הוקמה ממשלה אזרחית בעקבות הבחירות בשנה לפני כן, שגם בהן זכתה מפלגתה של סו צ'י בניצחון סוחף. אולם החוקה שניסח הצבא אילצה את סו צ'י לחלוק עמו את השלטון.
3 צפייה בגלריה
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
אונג סן סו צ'י מנהיגת מיאנמר ארכיון 2013
(צילום: רויטרס)
סו צ'י בת ה-75 עלתה לשלטון ב-2016 אחרי כ-15 שנים שבהן הייתה נתונה במעצר בית, בעקבות פעילותה למען דמוקרטיה. על פעילות זו זכתה ב-1991 בפרס נובל לשלום, אותו קיבלה באיחור רק לאחר שחרורה ממעצר הבית ב-2010. בשנים האחרונות היא ספגה ביקורת רבה מפעילי זכויות אדם – אותם אלה שבעבר היללו אותה על גבורתה – בעקבות הזוועות שבוצעו במדינה בבני הרוהינגה המוסלמים ואף הגיעה להעיד בבית הדין הבינלאומי בהאג בנושא.
לקריאה נוספת
עוד 50 יום בחירות. מה קרה בזירה הפוליטית? אחרי שעזב עם יאיר לפיד את כחול לבן ואז התפלג עם סיעתו, יו"ר תל"ם בוגי יעלון החליט לפרוש ולא לרוץ בבחירות הקרובות לכנסת.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, יעמוד בראש רשימת יהדות התורה לקראת הבחירות הקרובות, במקום שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שיוצב במקום השני. מדובר בקיום הסכם הרוטציה שנחתם בין השניים. סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס) הודיע כי הוא פורש מהחיים הפוליטיים וכי לא ייכלל ברשימת המפלגה לכנסת לקראת הבחירות הקרובות.
לקריאה נוספת
מזג האוויר ימשיך להיות חם מהרגיל מחר וביום רביעי, ואפילו ישרור שרב קל עם טמפרטורות של מעל 25 מעלות במקומות מסוימים. בצפון ובהרים ינשבו רוחות מזרחיות ערות ויבשות. ביום חמישי ובשישי יירדו הטמפרטורות וגם הגשם יחזור מדי פעם, מלווה בברקים וברעמים, במזרח הארץ ובדרומה. קיימת סכנה שיטפונות ממשית בנחלי המזרח והדרום. בשבת עדיין ייתכן גשם מקומי.
מדהים ומדאיג. אנו בעיצומה של מגפה שעלתה בחיי מעל ל-2 מיליון אנשים בעולם וקרוב ל-5,000 בישראל נכון להיום. אתמול, יום "רגיל" של המגפה, במהלכו מתו בישראל עשרות אנשים, נקברו בירושלים שני רבנים שחלו בקורונה. בלוויות אלה השתתפו אלפי אנשים, ללא שמירה על מרחק, ללא מסכות (רובם), תוך כדי קריאות ותפילות בקול רם. חלק מההתקהלות היה גם בחלל סגור כשאנשים נדחסו פנימה, נגעו זה בזה וקירבו פנים אל פנים ללא מסכות.
מדהים ומדאיג לראות זלזול כזה בבריאות של האנשים כלפי עצמם וכלפי רעיהם. מדאיג לחשוב שבלוויות של המכובדים שחייהם נקטעו על ידי הקורונה, מאות אנשים נדבקו באותו הנגיף. יתכן שהם סומכים על השגחה עליונה, יתכן שהם רוצים להידבק (בעבר כתבנו על הרעיון הכוזב של חסינות העדר בתנאים כאלה) ויתכן שהם מאמינים שהכול צפוי. מה שנשגב מבינתי, היא ההתעלמות מכך שהם חוזרים מהלוויה אל בתיהם, אל הישיבות, אל החנויות, לכל מקום בו הם פוגשים אנשים אחרים, אותם הם עלולים להדביק. הדבקה תלויה בהתנהגות האנשים, אכן, הרשות נתונה. לא ידוע האם הרב משולם סולובייצ'יק, בן ה-99, היה רוצה שבלווייתו יידבקו המונים באותה המחלה ממנה סבל, כפי שלא ידוע האם הרב אהרון חדש, ראש ישיבת מיר, שנפטר לפני חודשיים גם מקורונה, היה חפץ בהידבקות ההמונים שליוו אותו בדרכו האחרונה. אבל, קראנו שהרב שיינר, שהקפיד לשמור על ההנחיות, קרא לכולם לשמור על הכללים, אך גם בלווייתו אתמול התכנסו המונים.
יצוין, שבניו יורק ובמקומות אחרים בהם גרה אוכלוסייה חרדית, לא ראינו לאחרונה לוויות הסותרות כללי ההתנהגות בזמן מגפה, בדומה למה שהיה בוויליאמסבורג סמוך לתחילת המגפה. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארה"ב עדכן לאחרונה ההנחיות בנושא לוויות בזמן המגפה, בהן הדגיש שסיכון התפשטות הנגיף גבוה יותר כשיותר אנשים מתכנסים קרובים זה לזה ולזמן ארוך יותר. כמו כן, בהנחיות מודגש הסיכון הגבוה בקהילות עם אחוז מאומתים גבוה (זה הציבור שהתכנס בלוויות שבנדון). המרכז לבקרת מחלות מפרט כל הכללים הנדרשים ומציין שידועים מקרי הדבקה של אנשים במהלך לוויות.
אני רוצה להאמין, שכל המכובדים אותם ליוו למנוחות, רצו להזהיר מהתקהלות בלוויות בזמן המגפה.
אז כמה מגעים יש לחולה מאומת? בנוסף לשלל הנתונים שמפרסם משרד הבריאות על נגיף הקורונה, מפרסמת מפקדת אלון בפיקוד העורף, כמה נתונים נוספים וביניהם על כמות המגעים לחולה. מהנתונים עולה כי אתמול, למשל, מספר המגעים הממוצע היה 7.46 – 5.4 היו מגעים הדוקים ובני בית ו-2.06 בני משפחה נוספים. מדובר בירידה קלה לעומת הימים האחרונים, אז עמד הממוצע על בין 7.5 ל-9.2 מגעים לאדם.
במהלך השבוע בין 13 ל-19 בינואר צומצמו כמות המגעים באופן ניכר. אז לכל חולה מאומת היו בין 5 ל-6.5 מגעים, רובם ככולם היו מגעים הדוקים ובני בית. לפני הסגר ההדוק, שהחל ב-7 בינואר, מספר המגעים של כל חולה מאומת שעבר בדיקה אפידמיולוגית היה גבוה בהרבה – ועמד על בין 10 ל-14.2 מגעים – כאשר רובם היו בני בית ומגעים הדוקים.
משולם דוד הלוי סולובייצ'יק. למה? זהו שמו של הרב שהלך לעולמו אתמול, שבהלווייתו השתתפו אלפים. הרב, שזכה לכינוי "זקן ראשי הישיבות" היה ראש אחת מישיבות בריסק שבירושלים. הוא נולד ב-1921 בבפולין, ועלה לישראל בתקופת מלחמת העולם השנייה. בסוף שנות השבעים פתח את ישיבתו בשכונת גבעת משה בבירה. הוא מת בגיל 99 לאחר שחלה בקורונה.
נכון תמיד רציתם לדעת? "פאוור נאפ": התנומה הקצרה באמצע היום שמשפרת את תפקוד המוח – כך תעשו זאת נכון.
(צילום: משי בן עמי)
הסופר-מודל שפרצה דרך: "לפניי לא הייתה בתעשיית האופנה באמירויות דוגמנית שחורה".
מתמודד נינג'ה ישראל: "הרגשתי שקוף ואפילו קצת מושפל". רועי בן יקר, שהעפיל לגמר תוכנית הריאליטי אבל לא קיבל לטענתו מספיק זמן מסך, פרסם פוסט מאוכזב.
חוקרים גילו שכיום הטמפרטורה השנתית בכדור הארץ היא החמה ביותר מתחילת העידן הגאולוגי הנוכחי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)