השר גלנט שותק לאחר הפרסומים, חרדים ידעו ושתקו בפרשת משי זהב: למרות העדויות הקשות וחרף חקירת המשטרה שנפתחה, חברי ועדת פרס ישראל ובראשם שר החינוך יואב גלנט טרם הגיבו לפרשת משי זהב. במקביל, נפתחה יוזמה להעביר את הפרס היוקרתי לרבנית רחל הבר העומדת בראש עמותת "מתנת חיים": "עושה עבודת קודש".
הגילויים החדשים והמטרידים בפרשת יהודה משי זהב
(צילום: שמוליק דודפור)
בימים האחרונים נחשפו שלל עדויות קשות על עבירות מין שביצע לכאורה יו"ר זק"א - וטלטלו מדינה שלמה. משי זהב הגיע היום מיוזמתו למשרדי להב 433 בלוד כשהוא מלווה בעורך דינו במטרה למסור את גרסתו לתלונות הרבות נגדו. במשטרה סירבו לקבלו כיוון שלא הוזמן כלל לחקירה.
במקביל, נחשף ב-ynet כי כבר ב-2013 נחשד משי זהב בעבירות אונס בעקבות עדויות שעלו מהאזנות סתר - אך הפרקליטות סגרה את התיק. חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433 הגיעו לפרטים במסגרת חקירה לאי-סדרים כספיים בארגונו של משי זהב, אך במהלך המעקב אחר הארגון עלה החשד לעבירות מין מצד יו"ר הארגון.
בנוסף, בעולם החרדי ידעו על מעשיו של משי זהב - ושתקו. ש', פעיל בולט בעדה החרדית המקורב ל"ועד לטוהר המחנה", סיפר ל-ynet כי מעללי משי זהב היו ידועים ומפורסמים בשכונת מאה שערים, אך "מדובר היה במקרה קיצוני ביותר, יוצא דופן, משהו חד-פעמי, שהמערכות הקהילתיות המקובלות פשוט לא ידעו ולא הצליחו להתמודד איתו".
4 צפייה בגלריה
(צילום: דנה קופל, ירון ברנר)
"מה שמתפרסם עכשיו זה רק קצה הקרחון", הוסיף הפעיל. "הדברים שאנחנו יודעים עוד לא הגיעו לתקשורת. אצלנו מכנים אנשים כמוהו 'חוטא ומחטיא'. הוא לא רק עשה דברים בעצמו, אלא גם הכריח אחרים. אני זוכר סיפור שהוא הלך למאפיית מצות ו'שידך' בין נערים צעירים שעבדו שם לקראת פסח כדי שיקיימו ביניהם יחסים להנאתו. זה היה ממש ג'פרי אפשטיין החרדי".
פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש מקווה: בקיץ נגיע לחסינות עדר
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)
מחכים למתחסן ה-7 מיליון: פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר בריאיון לאולפן ynet כי מערכת הבריאות שוקלת להפחית את מספר הבדיקות היומי - כדי שמחוסנים ומחלימים יגיעו פחות למתחמים הייעודיים. אז מתי נגיע לחסינות עדר? "הכי קרוב לכך יקרה כשנוכל להשיג את אותה חסינות עדר, לפחות שבעה מיליון מחוסנים. זה אומר שגם ילדים יצטרכו להתחסן, אני מקווה שזה יקרה לקראת הקיץ. אנחנו מחכים לתוצאות המחקר של פייזר בנושא". נכון לעכשיו יש בישראל כ-5,160,000 בני אדם שהתחסנו במנת החיסון הראשונה.
אתמול נפטר חולה הקורונה ה-6,000 בישראל. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, אמרה כי "אפשר היה להוריד את מספר המתים". לדבריה, "תמיד אפשר לעשות יותר טוב. אם היו יוצאים מהסגר לאט יותר, אם היו עושים משהו בשדה התעופה בגל השלישי כדי שהזן הבריטי לא ייכנס - אז אני מתארת לי שאפשר היה להוריד את המספר הזה".
פרופ' גליה רהב: סדר בטוח – עד 20 מחוסנים ובדיקות לילדים
(צילום: משי בן עמי)
בעוד שבישראל משתמשים בחיסון של פייזר, באירופה מחסנים בכמה סוגים של חיסונים. גרמניה, הולנד ואירלנד הצטרפו לדנמרק, נורבגיה ואיסלנד שכבר הפסיקו זמנית את השימוש בחיסון של אסטרה-זניקה, בצל הדיווחים שמתחסנים שקיבלו אותו סבלו מקרישי דם, דימומים ותסחיפים ריאתיים, ובכמה מקרים אף מתו. יצוין כי ישראל אינה משתמשת בחיסון של "אסטרה-זניקה".
העולם מציין עשור למלחמת האזרחים בסוריה: היום מציינים בעולם עשר שנים לפרוץ מלחמת האזרחים בסוריה, ב-15 במרץ 2011. במלחמה בין צבא אסד למורדים נהרגו עד כה יותר מ-387 אלף בני אדם, ומיליונים נאלצו לעזוב את בתיהם והפכו לפליטים.
4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
בעיר אידליב בצפון סוריה, אחד ממעוזיהם האחרונים של המורדים, השתתפו אלפי מפגינים בעצרת לציון עשור למלחמה. "חופש, חופש, חופש", צעק ההמון באידליב – כפי שצעקו המפגינים שהחלו את המחאה נגד שלטון אסד ב-2011. "העם רוצה להפיל את המשטר", קראו המפגינים, והשתמשו בסיסמה שהייתה נפוצה במחאה באזור בימי השיא של האביב הערבי.
המפגינים הניפו את דגלי סוריה ואת דגלי האופוזיציה, חלקם אחזו תמונות של סורים שנהרגו במלחמה. "הגענו כדי לחדש את ההתחייבות שלנו מ-2011, כשהחלטנו להדיח את אסד", אמרה אחת המפגינות. "אנחנו קיווינו להפיל את המשטר שלו מהיום הראשון, אבל הוא השתמש בכל מיני סוגים של נשק נגד אנשים חפים מפשע כדי לרסק את המהפכה".
נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ייצא בבוקר לביקור בברלין. הוא צפוי לקיים פגישת עבודה מדינית עם נשיא גרמניה ד"ר פרנק-וולטר שטיינמאייר, בארמון הנשיאות שבברלין. לאחר מכן השניים יישאו הצהרות לתקשורת.
"מרץ המשוגע" לא רק בליגת המכללות בכדורסל: מחר תחול התקררות ומזג האוויר ייעשה מעונן חלקית וקריר. קיים סיכוי לגשם מקומי קל בצפון ובמרכז, אבל ברוב שעות היום וברוב האזורים לא יירד גשם כלל. ביום רביעי בלילה ייתכן גשם בצפון. עד סוף השבוע יהיה קריר יחסית וקר בהרים. משבת תורגש התחממות וביום שני הבא יש סיכוי לשרב.
ד ו-ב הן שתי נשים הרות, שהגיעו להתחסן נגד שעלת ומנהלות שיחה לגבי חיסון נגד קורונה. תוך כדי שיחה עולה השאלה מדוע ההתייחסות לחיסון נגד שעלת שונה מההתייחסות לחיסון נגד קורונה?
חיסון נגד שעלת לנשים הרות נכנס לסל הבריאות ב-2015, זאת, לאחר ששנה לפני כן, ארגון הבריאות העולמי החליט על בטיחותו.
למרות שהחיסון נגד שעלת חדש יחסית, יש היענות יפה מצד האימהות לעתיד להתחסן בו. מה הסיבה לכך? טרם שאלנו את אותן נשים, אבל, מהשיחות עולה שאחד הנימוקים המכריעים לטובת החיסון היא העובדה, שחיסון אישה הרה מגן על התינוק. לאחר הכנסת החיסון נגד שעלת, תמותת התינוקות ממחלה זו ירדה פלאים. אישה הרה, מטבעה, דואגת לבריאות פרי בטנה ורוצה לעשות הכול כדי להגן עליו. בין היתר, היא מגנה עליו על ידי הנוגדנים שלה, שעוברים לתינוק דרך השליה או באמצעות חלב אם. כך, נוגדנים נגד שעלת, הנוצרים בגופה של אישה הרה לאחר החיסון, מועברים לעובר ומגנים עליו לאחר הלידה. סביר להניח, שאם וכאשר יהיו מספיק הוכחות שתהליך דומה מתרחש גם במקרה של מחלת הקורונה, היענות נשים הרות להתחסן תגדל ותתרחב.
לפני שלושה ימים, המרכז האמריקני לבקרת ולמניעת מחלות (CDC) התייחס לנושא. קודם כל, הם הדגישו שאנשים בהיריון (כך כתוב במקור) נמצאים בסיכון מוגבר לחלות בקורונה קשה. לגבי חיסונים ציינו, שטרם הסתיימו מחקרים על בטיחות החיסון בהיריון. בנוסף, בעמדת ה-CDC ישנה התייחסות לכך שהחיסונים של פייזר ומודרנה לא יכולים לגרום למחלת קורונה או להשפיע על הפוריות. שני מחקרים שהסתיימו לאחרונה במרכז רפואי איכילוב, טרם מצאו דרכם להנחיות של ה-CDC. אחד מהם הוכיח, שלאחר חיסון ישנה עלייה משמעותית של הנוגדנים בדם של נשים מניקות ובמקביל, עלייה בנוגדנים בחלב אם. במחקר השני נצפה שחומצת mRNA של החיסון לא חודרת לחלב. כלומר, חיסון אישה מניקה עשוי להביא תועלת לתינוק מבלי לסכן אותו.
שיעור בדיקות הקורונה החיוביות ירד בהדרגה בשבועות האחרונים ואתמול הוא הגיע לשיא שלילי השנה של 2.4%.
במחצית השנייה של החודש שעבר היה שיעור החיוביים גבוה בהרבה ובמשך כמה ימים הוא עמד על בין 9% ל-10.2%. מאז חלה ירידה הדרגתית ובסוף החודש שעבר שיעור החיוביים עמד על 6%.
בחודש הנוכחי הירידה נמשכת ושיעור החיוביים מזכיר את המצב שלפני הגל השלישי.
ברכת האילנות. למה? כי הברכה נאמרת פעם אחת בשנה, בחודש ניסן שהחל אתמול, כשרואים אילנות מאכל המלבלבים ומוציאים פרחים. מטרת הברכה להודות לאלוהים על היופי והשפע. לשון הברכה הוא זה: ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שלא חסר בעולמו כלום, וברא בו בריות טובות ואילנות טובות להתנאות, בהן בני אדם. המדובר ב"ברכת ראייה" - כלומר, אין חובה על האדם לתור אחרי עץ מלבלב, ועליו לומר אותו רק אם הוא נתקל באחד.
מכשיר בן 2,000 שנה שמכונה "המחשב העתיק בעולם" שוחזר על ידי מדענים, בניסיון להבין כיצד פעל. אותו מכשיר, "מנגנון אנטיקיתרה", סקרן את המומחים מאז התגלה על קרקעית הים ביוון, במהלך צלילה ב-1900 לספינה רומית טרופה.
4 צפייה בגלריה
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
מנגנון אנטיקיתרה המחשב הראשון בעולם
(צילום: UCL)
האקדמיה האמריקנית לקולנוע פרסמה המועמדים הסופיים לאוסקר ה-93 במספרו, שיתקיים ב-25 לאפריל בלוס אנג'לס. "מאנק" של דיוויד פינצ'ר גרף את מספר המועמדויות הרב ביותר (עשר) והוא מועמד בכל הקטגוריות המובילות. בנוסף, הסרט הישראלי הקצר "עין לבנה" של תומר שושן, מועמד לסרט הקצר הטוב ביותר.
מהקושי למצוא חדרים פנויים ועד לאתגר במציאת חניה ליד החופים ומרכזי הקניות – איריס ליפשיץ-קליגר שמסקרת באופן שוטף את התיירות בתקופת הקורונה, הופתעה איך ברגע אחד אילת הפכה מעיר רפאים לעיר נופש תוססת ועמוסה.
וגם: הסיבים האופטיים כבר פה, אבל האם יש לכם בבית את כל מה שצריך בשביל לגלוש במהירות המקסימלית של 1 גיגה ביט? אלה הדברים שאתם צריכים לבדוק בלפטופ, במחשב הנייח ובסמארטפון.