העלייה החדה זה 11 שנה: בנק ישראל הקפיץ את הריבית ל-1.25%

בנק ישראל החליט להעלות את הריבית הבסיסית במשק בפעם השלישית ברציפות תוך פחות משלושה חודשים, והפעם בשיעור הגבוה ביותר שנרשם ב-11 השנים האחרונות - של 0.5% ל-1.25% לשנה. ריבית הפריים תעלה בהתאם ל-2.75%.
ריבית פריים שמתקרבת כבר לשיעורים של 3.0% - לאחר שנים של ריבית פריים 1.6% - זאת למעשה כמעט הכפלה של הריבית, וזאת עוד צפויה לעלות פעמים אחדות כנראה בחודשים הבאים. הערכות האנליסטים הן שהריבית תגיע לכ-2% בסוף השנה, שמשמעותה ריבית פריים של 3.5%. תחזית הבנק כעת היא שהריבית הבסיסית של בנק ישראל תגיע ברבעון השני של 2023 לשיעור של 2.75%, שזאת ריבית פריים של 4.25%.
על פי פרשננו הכלכלי גד ליאור, בהעלאת הריבית בשיעור חד של 0.5% הבהיר הנגיד, שמתפקד בעת הזאת כמבוגר האחראי, כי הוא מתכוון להקדים תרופה למכת האינפלציה. לפי תחזיתו, הריבית תגיע ל-2.75% תוך שנה, ולנוטלי ההלוואות זה אומר שכדאי לשכוח מהריבית האפסית והכסף הזול. מעתה, רצוי לקנות רק עם מה שיש.
עוד לפני פרסום הריבית, מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בניגוד לחודש מאי בו עלתה האבטלה ל-3.5%, בחצי הראשון של יוני, היא ירדה לשיעור של 3%, שהם כ-129 אלף בני אדם. אם נוציא את מאי מהמשוואה, מגמת הירידה באבטלה נמשכת כבר חודשים ארוכים. שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות מהנמוכים בעולם.
אבל לא כל הסימנים מעודדים בשוק התעסוקה. מנתוני הלמ"ס נראה כי העלייה המטאורית שנרשמה בשכר של עובדי ההייטק נעצרה ואף שינתה כיוון, וכן כי מספר המשרות בענף הצטמצם מעט. מהדוח של הלמ"ס עולה כי השכר הממוצע למשרת שכיר של עובדים בתחום ההייטק ירד באפריל ל-27,684 שקל, לעומת 29,772 אלף שקל בחודש מרץ ו-30,049 אלף בפברואר. מספר משרות השכיר בהייטק ירד באפריל ל-377,900 עובדים לעומת 378,800 עובדים בענף במרץ.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Gettyimages)

סיפורי היום

מבקר המדינה פרסם את הדוח השנתי על תפקוד הרשויות המקומיות. בין היתר הוא מצא בעיות בטיפול במבנים מסוכנים, מעילות בסך של 9.3 מיליון שקלים שלא דווחו כי אין חובה, ליקויים בטיפול במכורים לסמים וגם בהגנה על פרטי התושבים.
השתכר, ברח, האיץ ופגע בניידות: דורס מתנדב המשטרה נאשם ברצח באדישות.
ארה"ב: לא ניתן לקבוע בוודאות מי ירה בשירין אבו עאקלה - אך הירי לא היה מכוון.
הם יושבים באותה ממשלה... גדעון סער אמר היום כי "כולם יודעים - שקד תלך עם נתניהו". שקד ענתה: ניהלת איתו מו"מ במשך שבועות.
ובאוהיו קוראים להימנע מהפגנות אלימות בעקבות סרטונים שחשפה משטרת העיר אקרון ושמתעדים אירוע שבו נורה למוות ג'יילנד ווקר, צעיר שחור בן 25. בנתיחה שלאחר המוות נמצאו בגופו כ-60 פצעי ירי – מספר עצום.

מה צפוי מחר

בבית המשפט המחוזי בירושלים, תעלה להעיד עדה מרכזית בתיק 1000-"תיק המתנות" הדס קליין. קליין הייתה העוזרת האישית של איש העסקים ארנון מילצ'ן וגם בשלב מסויים של איש העסקים ג'יימס פאקר. לפי האישום, שני אנשי העסקים הללו העניקו טובות הנאה לראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו ורעייתו.
ראש הממשלה יאיר לפיד יטוס לביקור בזק בפריז - הביקור המדיני הראשון שלו מאז נכנס ללשכת ראש הממשלה. כרגע מתוכננת ללפיד פגישה עם הנשיא עמנואל מקרון, קבלת פנים ופגישה מורחבת בילטרלית. על הפרק: התנגדות ישראל לחזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות על איראן, בפרט הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור.
וגם הראפר 50 סנט מופיע הערב ומחר בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב.

התחזית

ביום רביעי הטמפרטורות ירדו מעט, ובסך הכול הטמפרטורות יהיו רגילות יחסית לתחילת חודש יולי. ככל הנראה, נחילי מדוזות שנמצאים בלב הים יגיעו לחופי הארץ בימים הקרובים. טמפרטורת המים עומדת על 27.5 מעלות.

מה חיפשו היום בגוגל?

ריקי מרטין. הזמר מואשם באלימות ובן זוגו לשעבר הוציא נגדו צו הרחקה. לפי כלי התקשורת בפורטו ריקו, בן הזוג נפרד מהכוכב אך מרטין סירב לקבל זאת והחל לעקוב אחריו ולהטריד אותו. מהמשטרה נמסר כי בינתיים "לא הצליחה לאתר" את הזמר. בנוסף, המנהלת שלו לשעבר תובעת ממנו תמלוגים על סך 3 מיליון דולר וטוענת שסייעה לו לאחר שקיבל איום שהיה עלול "לחסל את הקריירה שלו".

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

האם מלחמת לבנון השלישית תפרוץ בגלל שדות הגז בים התיכון? אחרי שנסראללה שלח כטב״מים לאסדת כריש ביקשנו להבין מתי ואיך נולד הסכסוך, מה ההבדל בין מים טריטוריאליים למים כלכליים, מי מנהל את המו״מ הנדיר בין המדינות ומה האינטרס של חיזבאללה בכל הסיפור - האזינו לפרק של הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet.
70 אלף שקל ליום צילום בנתב"ג והאופנוע שהתהפך: מאחורי הקלעים של "מנאייכ".
2 צפייה בגלריה
מאחורי הקלעים של הסדרה "מנאייכ"
מאחורי הקלעים של הסדרה "מנאייכ"
מאחורי הקלעים של הסדרה "מנאייכ"
(צילום: נופר שיימן)
מסיני ועד הסטנדאפ: הכירו את הקבוצות הדוסיות המגניבות ברשת.
ולכל מי שמתכנן לטוס עם ילדים: איך מנעימים את השעות הארוכות בשדה לפני החופשה המשפחתית?