קבינט הקורונה מתכנס. שוב. לאחר שאתמול לא הגיעו לשום החלטה להורדת התחלואה בקורונה, הקבינט מתכנס שוב. ראש המל"ל מאיר בן שבת הציע עם תחילת הישיבה להטיל סגר לילי מערב נר ראשון של חנוכה, ביום חמישי, ועד 2 בינואר. במל"ל ממליצים להקדים את הטלת הסגר המלא במקרה שמספר הנדבקים יעמוד על 4,500 ומקדם ההדבקה R יהיה 1.45.
5 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות סגר לילי
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)
השר יזהר שי לקראת הדיון בקבינט
(צילום: עידו ארז, משי בן עמי)
המועצה לביטחון לאומי ומשרד הבריאות חלוקים בדעותיהם כיצד לנהוג. משרד הבריאות מעוניין ב"ריסון מהודק" שיכלול, בין היתר, סגירת מקומות עבודה עם קבלת קהל, התקהלות עד 10 אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח, ו-50% תפוסה בתחבורה הציבורית. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הסתייג מהצעות המל"ל ופקפק באפקטיביות של סגר לילי: "לא יהיה שינוי גדול בזמן מיידי", אמר. גם ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, מתומכי השימוש בתוכנית הריסון המהודק שכוללת בין היתר סגירת עסקים, ביקרה את הצעת המל"ל. משרד האוצר מצדד בעמדת משרד הבריאות מלבד סגירת עסקים שתעלה, על פי המשרד, כ-5.6 מיליארד שקל.

כפי שחשף כתבנו המדיני איתמר אייכנר, שר הביטחון גנץ הציג בקבינט מתווה לשבים מחו"ל ממדינות אדומות על פיו כל מי שחוזר לארץ ממדינה אדומה ייכנס לתכנית "כנפי חיל" ויחויב בבדיקת קורונה. מי שיסכים לעבור בדיקה ייכנס לבידוד ביתי של 10 ימים כשכל יום יבקר אותו נציג מטעם הפרויקט כדי לוודא שהוא בבידוד. אם יפר אותו - יועבר לטיפול מנהלת האכיפה. הנכנסים לבידוד ביתי יעברו שתי בדיקות קורונה: אחת בנחיתה והשנייה לפני היציאה מהבידוד.
לקריאה נוספת

והפוליטיקאים ממשיכים לריב. בני גנץ עקץ את ראש הממשלה על ניהול קמפיין יחסי ציבור על גב חיסוני הקורונה ונתניהו אמר כי "החיסונים בדרך. אנחנו עובדים על זה יומם ולילה ועושים את זה בצורה המקצועית והטובה ביותר לאזרחי ישראל". עוד רבו כחול לבן והליכוד על מינוי השופטים אתמול בהיעדרן במחאה של מירי רגב ואוסנת מארק כשראש הממשלה הביע תרעומת ושר המשפטים ניסנקורן הגיב כי "התרגשתי לשמוע בישיבת סיעת הליכוד את הדאגה העמוקה של ראש הממשלה ושרי הליכוד מהליכי מינוי תקינים וענייניים".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ, בנימין נתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)
ובאופוזיציה גם לא שקט. יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד מתח ביקורת על שותפו לסיעה ח"כ משה (בוגי) יעלון. כמה ימים אחרי שנחשף ב-ynet כי יעלון בוחן הקמת מפלגה חדשה בראשותו ובשותפות עם הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט. לפיד אמר בצהריים: "שמעתי את כל הטענות על תקרת הזכוכית. מדובר בקשקוש של לוזרים. אני אומר מפה לכל מי שרוצה שינוי ותקווה - תבחרו: אתם רוצים להתאחד או רוצים להתאבד?".
ועדת הכנסת קבעה היום כי הדיונים בהצעות חוק פיזור הכנסת ה-23, שעבר בשבוע שעבר בקריאה טרומית, ייערכו בתחומה. לכחול לבן יש רוב בוועדה - כך שאם פיזור הכנסת יעבור בשלוש קריאות, ולא באופן אוטומטי ב-23 בדצמבר בגלל היעדר תקציב, תוכל מפלגתו של בני גנץ לשלוט בתאריך הבחירות הבאות.
לקריאה נוספת
לא כדאי להתעכב בדובאי. המוני ישראלים החלו לפקוד את דובאי בשבוע האחרון בזכות הסכם השלום שנחתם עימה. אבל הבוקר, הפתעה לא נעימה ציפתה לכ-160 נוסעי טיסת "פליי דובאי", שהמריאה מנתב"ג בשעה 1 בלילה. הם עוכבו כארבע שעות בנמל התעופה ולא הורשו להיכנס למדינה בעקבות שינויים בהסדרי הוויזות. לאור העיכוב, טיסת ישראייר שהייתה אמורה לטוס גם היא - התעכבה בשעתיים.
כעת מתברר כי באיחוד האמירויות גיבשו נוהל חדש שיחול עד שהסכם הפטור מאשרות ייכנס לתוקף. לפי הנוהל, ישראלים ייכנסו לאמירויות עם ויזת תייר שתעלה כ-90 דולרים ותוסדר על ידי חברת התעופה.
5 צפייה בגלריה
ישראלים תקועים בדובאי
ישראלים תקועים בדובאי
ישראלים תקועים בדובאי
מעוכב ישראלי בדובאי
(צילום: משי בן עמי)

ועוד ממדינות המפרץ - הערב נחתמה עסקה היסטורית בין בית"ר י-ם לשייח חאמד בן חליפה. השייח רכש כ-50 אחוז מהבעלות על המועדון, כשההתחייבות להשקעה שלו תעמוד על למעלה מ-300 מיליון שקל בעשר השנים הקרובות.
לקריאה נוספת

פרישה מפתיעה. בשעות הערב המאוחרות הודיע שופט העליון, מני מזוז, כי הוא פורש במפתיע מתפקידו. מזוז (65) הודיע לנשיאת העליון חיות ולשר המשפטים ניסנקורן כי החליט לסיים את כהונתו "מטעמים אישיים". הוא יסיים את תפקידו באפריל, ארבע שנים לפני מועד תום כהונתו המקורי. פרישתו, לצד יציאתו לגמלאות של חנן מלצר בשנה הבאה, מהווה מכה קשה להרכבו הליברלי של בית המשפט העליון.

ביום שלישי בערב וביום רביעי צפוי לרדת גשם מקומי בצפון ובמרכז. מיום חמישי הטמפרטורות שוב יעלו ובסוף השבוע צפוי מזג אוויר חם מהרגיל לעונה.
בהמתנה לסגר נוסף. אני קורא באתר של רשת הטלוויזיה הקנדית הפרטית הגדולה, שגב' ננסי ראסל סיימה את חייה בגיל 90 בחיק משפחתה. מה מיוחד בכך? המיוחד הוא שהיא לא מתה מוות טבעי, אלא, בסיוע רפואי. שיטה זו חוקית בקנדה. מה שחריג עוד יותר, הסיבה לפנייתה לסייע לה לשים קץ לחייה, היה החשש שבית האבות בו היא גרה ייסגר למבקרים ולפעילות שגרתית פעם נוספת במסגרת סגר כללי. סכנה זו קשורה לעלייה במספר המאומתים בקנדה. היא הייתה אישה חברותית, פעילה, ניידת. בסגר הראשון בחודש מרץ היה לה קשה מאוד להתנתק מכל הפעילות השגרתית שלה ומבני משפחתה.
בארץ, כמובן, אסור סיוע רפואי בסיום חיים, אבל הבעיה של הקשישים בתקופה זו של מגפה, היא חמורה לא פחות. לאדם קשיש הדבר החשוב הוא - לשמור על שגרת חיים, על קשרים חברתיים ועל פעילות גופנית. לצערנו, במהלך השנה האחרונה, קשישים רבים שהיו ניידים הפכו למרותקים לכיסאות ואף למרותקים למיטה. הרבה מונחים חדשים נכנסו לחיינו ב-2020. אחד מהם, "ריחוק חברתי", בתרגום מאנגלית. מזמן לא המציאה האנושות מונח כה לא אנושי והרסני. הוא "תפס" וממשיך לגרום נזק. ריחוק חברתי פוגע בעיקר באנשים קשישים.
יחד עם זאת, אין ספק שישנם גם אנשים צעירים יותר שקשרים חברתיים קריטיים עבורם לשמירת בריאותם הנפשית. המגפה לא עומדת להסתיים, לא מחר ולא מחרתיים. יש להתרגל לשגרה חדשה לצד הקורונה, לרבות, שמירה על קשרים חברתיים בכל הדרכים הבטוחות: בטלפון ובמחשב, אבל גם בדרך בלתי אמצעית – מפגשים באוויר הפתוח במרחק, תוך שימוש במסכות. אין מקום לריחוק חברתי, יש מקום רב לריחוק פיזי. גם בארה"ב מתרחב השימוש במונח ריחוק פיזי במקום ריחוק חברתי. אני בטוח שגב' ראסל הייתה יכולה להמשיך לחיות וליהנות מקשרים חברתיים.

משרד הבריאות מפרסם החל מהערב לראשונה את ציוני הרמזור של היישובים בישראל. מהנתונים עולה כי היישוב הכי ירוק כעת הוא פרדס חנה-כרכור עם ציון רמזור של 1.7. בין היישובים הירוקים הנוספים: גדרה עם 1.8, גני תקווה 1.8, בנימינה 1.9, גבעת שמואל 2.1, צפת 2.3, אשקלון 2.6, הרצליה 3, קריית אונו 3.1, טבריה 3.1. הציון של בני ברק הוא 4 והיא ירוקה גבולית.
תל אביב ואילת עם ציון רמזור 4.1, עשירית מעל בני ברק והן נחשבות ערים צהובות. הציון של ראשון לציון הוא 4.2, רמלה 4.4 ורעננה 4.4 וגם הן ערים צהובות. ירושלים צבועה בכתום וציון הרמזור שלה הוא 5.9.
ציון הרמזור הגבוה ביותר הוא של מעלה עירון – 9.4 ולאחר מכן כפר מצר 9.3, מג'דל שמס 9, מסעדה 8.5, אעבלין 8.5, טמרה 8.4 ויפיע גם כן 8.4.

צחי הלוי. אמנם זה היה כבר לפני יומיים, אבל כנראה שהגולשים לא הספיקו להתנער מההלם בעקבות הגילוי כי מאחורי מסכת התרנגול ב"הזמר במסכה" מסתתר הלוי. התרנגול הגיע למקום הראשון בתוכנית, בה השתתפה גם אשתו, לוסי אהריש, שהסתתרה בתוך החסידה. גמר התוכנית ששודר במוצ"ש בקשת ניצח ברייטינג את פרק ההשקה של האח הגדול ברשת.
הכירו את מריטוצ'י: הסופגנייה האיטלקית הסקסית שמשגעת את הרשת. איך מכינים אותה?
5 צפייה בגלריה
מיקי שמו בוש מריטוצ'י
מיקי שמו בוש מריטוצ'י
מריטוצ'י
(צילום: איתן וכסמן)

אמרו לי שראו אותך באיזו מסיבה בדובאי. שרית חדד ואיתי לוי יופיעו בסוף חודש ינואר בהפנינג של מסיבות בדובאי שיימשך חמישה ימים.
לקראת הגעת החיסונים: מה מרגישים אחרי הזריקה - ומתי נהיה מוגנים מהמחלה?
בגל שריפות הענק שאירע בקיץ האחרון באוסטרליה נפגעו כמעט 3 מיליארד בעלי חיים, מתוכם 60 אלף קואלות.
איתי בלומנטל, כתב תעופה ואזור המרכז: סגירת מקומות הבילוי, הפאבים והמסעדות ברחבי הארץ, כחלק ממגבלות הממשלה להתמודדות עם נגיף הקורונה, הובילה להתפתחות תרבות בילוי חדשה בגוש דן שטרם היתה מוכרת פה בישראל. מידי ערב, מאות צעירים ממלאים ומציפים את השטחים הציבוריים ברחבי העיר, לצורת בילוי חברתית חדשה שדומה מאוד לנעשה כבר שנים בערי אירופה.
בחודשים האחרונים, אחרי שנים של ניסיון מצד העירייה להוציא את התושבים ובעיקר את האוכלוסייה הצעירה אל הכיכרות והמדשאות, הפך החזון למציאות. מה שלא הצליחו שנים של בניית תשתית ישיבה בחוץ, כמו עמדות הישיבה בכיכר הבימה, ספסלי שדרות רוטשילד ובן ציון, וכיסאות הברזל שהוצבו בכיכר דיזנגוף - הצליחו תשעה חודשים של קורונה. כך, מידי ערב, מאות בני אדם ממלאים את הכיכרות והשטחים הציבוריים, כשהם יושבים על ספסלים ומחצלות, שותים ואוכלים להנאתם מוצרים שהזמינו כטייק אווי או מהפיצוציות הסמוכות.
5 צפייה בגלריה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
התקהלות בכיכר דיזנגוף בזמן הקורונה
בכיכר דיזנגוף בזמן קורונה
למרות שאנחנו בשיאה של מגיפה, הישיבה בחוץ תחת ריחוק חברתי בין קבוצות (קפסולות), מותרת והעירייה אף מעודדת זאת באמצעות ריהוט רחוב שהציבה בעצמה. בנוסף, בשבועות האחרונים מעלימים פקחי העירייה עין מעסקים שמוציאים טייק אויי לבליינים שיושבים סמוך לבתי העסק כשהיא מתנה זאת בכך שלא יוצאו שולחנות וכיסאות דבר שהופך את העניין ללא חוקי. וכך, התפתחה לה גם תרבות של ישיבה ברחוב על ארגזי "תנובה" וספסלים מאולתרים. הלוואי וגם אחרי המגיפה נמשיך לראות את המרחבים הציבוריים מלאים בבליינים צעירים שמציפים את העיר.