אבסורד התו ירוק. לאחר תקופה ארוכה נפתח הבוקר המסחר בקניונים ללא הגבלות כניסה - אך על מקומות כמו חדרי כושר, בריכות, מלונות ומוסדות תרבות חלה מגבלת "התו הירוק" שגובש במשרד הבריאות. ואולם, בחלק מן המקומות הללו עובדים ככל הנראה גם כאלו שלא התחסנו, ושוהים באין מפריע לצד המתחסנים והמחלימים. הסיבה: אין חובה לדרוש חיסון מן העובדים מצד המעסיקים. במשרד הבריאות מסרו כי "נכון להיום, אין חובה חוקית על העובדים להציג תו ירוק, אלא על ציבור הלקוחות בלבד".
פותחים את המדינה: כתבינו עם בעלי החנויות, מתאמני חדרי הכושר והמתפללים
(צילום: אלכס גמבורג, ליהי קרופניק, עידו ארז, משי בן עמי)
אבישי, מנהל חדר הכושר, נשמע הבוקר אופטימי לאור השימוש בתו הירוק: "יש חיוך על הבוקר, חזרנו לפעילות אחרי חמישה חודשים שהמועדון היה סגור. בארבעת הימים האחרונים הכנו את המועדון ושפצרנו את הכול. כל מה שהיה צריך לעשות זה להיכנס לאפליקציה שלנו, להזין את התו הירוק וזה מאפשר כניסה. אנחנו עובדים בפנים עם תו סגול, עם הפרדה בין המכשירים ובין המתחמים של המתאמנים ובאימון עצמו לא צריך לעטות מסכה".
4 צפייה בגלריה
בריכת גורדון
בריכת גורדון
בריכת גורדון
(צילום: רויטרס)
חנויות הרחוב פתחו שוב את מרכולתן. הדס גרוס, מעצבת ובעלת חנות תכשיטים בתל אביב, אמרה בריאיון לאולפן ynet: "זה הכי מרגש בעולם, חיכינו לזה יותר מחודשיים. כל הזמן התכוננו לרגע הזה. זה היה מאוד קשה".
מלונות ישראל התחילו גם הם להיפתח לאורחים שהתחסנו או החלימו ממחלת הקורונה. "בפעם הראשונה מאז ספטמבר כלל בתי המלונות בישראל נפתחים בתו ירוק", אמרה שרת התיירות מים המלח. במסגרת החזרה המדורגת התאפשר החל מהבוקר לבתי הכנסת לפעול בתפוסה של עד 50% למחוסנים ולמחלימים. בבית הכנסת חובבי ציון בירושלים פתחו הבוקר את מתחם התפילה לפי כל ההנחיות: כל מתפלל התבקש להציג תעודת מתחסן או תעודת מחלים.
לקריאה נוספת
האומץ של שירה איסקוב. אחרי שבעלה לשעבר אביעד משה ניסה להתחמק מהגעה לבית המשפט, שירה איסקוב העידה מולו על ניסיון הרצח בערב ראש השנה: "החבטה הראשונה הגיעה לראש. צרחתי שיפסיק". כשסיפרה על הרגעים שחנק אותה - השפיל את מבטו.
איסקוב סיפרה על הרגע בוא ניצלה למעשה. "היה אור. השכנים דפקו בדלת. הוא דיבר עם השכנה, סגר את הדלת חזרה ואז חזר לטפל בי. תוך כדי המכות. חזר לחנוק ולדקור. היה אור ואז חושך". לאחר מכן העירה אמרה ראש הרכב השופטים יעל רז לוי: "גברתי באה עם הרבה חוזק".
שירה איסקוב הגיעה לתת עדות בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
(צילום: רועי עידן )

הסניגורים של אביעד ניסו להראות בבית המשפט כי איסקוב לקחה חלק פעיל בוויכוחים, בין היתר כדי להראות כי איסקוב השפיעה על הלך הרוח שלו נגדה, וכי הוא ניסה דווקא להרגיע את הוויכוח ביניהם ולא התכוון לרצוח אותה

4 צפייה בגלריה
שירה איסקוב
שירה איסקוב
שירה איסקוב
(צילום: חיים הורנשטיין)
לפני שבוע הגישו סניגוריו של משה את המענה לכתב האישום. עורכי הדין הודו כי הוא תקף את איסקוב, אך האשימו כי עשה זאת בגלל שהתגרתה בו "בצורה מעליבה ומשפילה" לאחר שעברה הפלה טבעית. בדיון הבא במשפטו צפוי אביעד משה להעיד.
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.
אמ"ן מזהיר מהתקהלויות בפורים. שיעור החיוביים אתמול עמד על 6.4%, אך במרכז המידע והידע הלאומי מדגישים כי מספר המאומתים החדשים נמוך בשל מיעוט הבדיקות. בסוף השבוע יותר מ-75% מהמאובחנים היו בני פחות מ-39. במקביל: נמשכת הירידה במספר החולים הקשים בקרב בני 60 ומטה. 3,389 ישראלים אובחנו כחיוביים לקורונה ביום שישי ו-1,164 נוספים אובחנו אתמול.
הבוקר נפטרה אוסנת בן שטרית, בת 32 שהייתה בהיריון מתקדם ואושפזה ללא מחלות רקע. מאמצי הרופאים להציל את העובר לא צלחו. בן שטרית, אם לארבעה מגבעת זאב שלא סבלה ממחלות רקע, אושפזה ביום שלישי שעבר עם מצוקה נשימתית בבית החולים הדסה עין כרם בבירה ואושפזה במצב קשה במחלקה לטיפול נמרץ. במהלך הלילה מצבה הידרדר והיא פיתחה כשל רב-מערכתי עד שלרופאים לא נותר אלא לקבוע את מותה. גם הניסיון להציל את העובר באמצעות ניתוח קיסרי לא צלח.
4 צפייה בגלריה
אסנת בן שטרית
אסנת בן שטרית
אסנת בן שטרית
(באדיבות המשפחה )
פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אמר הבוקר כי "אנחנו גם צופים שלמרות הפתיחה הרחבה של המשק שמתבצעת היום, בשבוע-שבועיים הקרובים נמשיך לראות ירידה".
לקריאה נוספת
זיהום ענק בישראל. משרד הבריאות קרא לציבור להימנע מלהגיע לחופי הים. בהודעה של משרד הפנים, הבריאות והגנת הסביבה נאמר כי החשיפה לזפת עלולה להזיק לציבור. ראש הממשלה נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל קיימו סיור בחוף הים באשדוד. כמעט כל החופים כוסו בימים האחרונים בזפת, שככל הנראה הגיע בעקבות דליפת דלק מספינה לפני כשבוע.
4 צפייה בגלריה
שחף אגמים מטופל בבית החולים לחיות בר
שחף אגמים מטופל בבית החולים לחיות בר
שחף אגמים מטופל בבית החולים לחיות בר
(באדיבות בית החולים לחיות בר)
השרה גמליאל אמרה היום: "לא ניתן היה למנוע בגלל הסערה, שדחפה את כל הנפט הגולמי והפכה אותו לזפת. הגלים היו מאוד גבוהים והיו עלולים לפגוע בחיי אדם". לדבריה, לא היה ניתן להוציא גם טיסת סיור, עד לפני שבת בבוקר. השרה העריכה כי בשל הזיהום הנרחב ייתכן שפתיחת עונת הרחצה באביב הקרוב - תידחה. "אנחנו נעשה הכול כדי שהיא תיפתח בזמן".
פגר של לווייתן נפלט אל החוף וייקבר – ריאיון מהמקום עם פקח רשות הטבע והגנים ודיווח כתבים
(צילום: בראל אפרים, רועי עידן, משי בן עמי)
החל מהבוקר קיבלו פעולות הניקיון חיזוק משמעותי. הרטמכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ומנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין, סיכמו כי החל מהשבוע הקרוב יסייעו אלפי חיילי צה"ל לעובדי ומתנדבי רשות הטבע והגנים במיפוי האזורים שנפגעו מזיהום הזפת, בניקיון החופים ובפינוי מוסדר של האשפה לאתרים המיועדים לכך.
לקריאה נוספת
מחר תיערך ועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות", שתועבר בשידור חי באתר מהשעה 10:00. בין המשתתפים: ראשי המפלגות הגדולות רגע לפני בחירות 2021, האנשים שעמדו בחזית המאבק בקורונה, אנשי התרבות והספורט שיסכמו שנה בלתי רגילה וכן שיחות מרגשות בין נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ודידי הררי ובין שלמה ארצי ונועה קולר.
מחר צפויה עלייה קלה בטמפרטורות. בצפון ייתכן גשם מקומי. בשלישי אחה"צ הגשם ישוב בדרום הארץ ומזרחה, מרביעי מזג האוויר יתייצב ויהיה בהיר.
30 שנה נצטרך לחכות כדי לדעת איך באמת התקבלו החלטות הממשלה בנושא הקורונה. לא ידעתי על כך. באחד מהדיונים בזום שאלו אותי המשתתפים: "למה הממשלה החליטה על גניזת הפרוטוקולים ל-30 שנה?". התקשיתי להשיב. מה יש לממשלה להסתיר? מה שבטוח, שיש לדרוש לפרסם את הפרוטוקולים כדי ללמוד על דרך קבלת ההחלטות, ההמלצות של המומחים והתארגנות המדינה. ראש הממשלה הדגיש מספר פעמים שהאנושות לא הייתה במצב של מגפה כזו כבר 100 שנה. זו סיבה טובה ללמוד תוך כדי תנועה. בעולם הרפואה מתפרסמים בכל יום אלפי מחקרים על הנגיף והמחלה. כל יום אנו לומדים דבר חדש.
חלק גדול מהמחקרים הם מחקרים רטרוספקטיביים. הם מבוססים על אנליזה של מה שהיה במטרה ללמוד איך להתנהג בעתיד. במצב של אי וודאות ובניסיון לפגוע במטרה ניידת – הנגיף המשתנה, יש לנצל כל הזדמנות ללמוד מהעבר כדי לא לחזור על טעויות וכדי לבנות אסטרטגיה לעתיד. איך הממשלה יכולה ללמוד בלי לקיים דיון מקצועי ופומבי על צעדיה במהלך שנה יוצאת דופן זו? ממשלות במדינות שונות, כמו שבדיה וגרמניה, מצאו לנכון להתנצל על טעויותיהן. מה עם ממשלת ישראל?
להבדיל מהתוכנית הכלכלית, שפירותיה יהיו ברורים רק כעבור שנים רבות, כל טעות חוזרת במאבק זה עולה בחיי אדם תוך שבועות. זה לוח הזמנים של המגפה, לגביה, המספר 30 שנה נשמע הזוי. בנוסף, אם לא נלמד מטעויות שהממשלה עשתה ב-12 החודשים האחרונים, לא נהיה מוכנים למגפה הבאה, שעלולה להגיע בעשור הקרוב.
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הזכיר אחר הצהריים בתדרוך שערך לעיתונאים וריאנט חדש, שנפוץ באוגנדה. המשמעות הקלינית שלו עדיין לא ברור, אך כבר זוהה מקרה ראשון שלו בישראל. בדקנו מה מצב הקורונה באוגנדה. לפי נתוני משרד הבריאות המקומי, מאז פרוץ המגפה זוהו במדינה למעלה מ-40 אלף נדבקים ונרשמו 333 מקרי מוות.
הזינוק בתחלואה במדינה החל בתחילת דצמבר. עד סוף נובמבר זוהו במדינה כ-20,400 נדבקים בסך הכול ומאז בתוך פחות משלושה חודשים המספר הכפיל את עצמו. עם זאת, נרשמה התמתנות במספר הנדבקים במדינה מאז אמצע ינואר. מבחינת מקרי המוות – עד סוף נובמבר מתו במדינה 205 חולים ומאז ועד היום מתו עוד 128.
שיעור התמותה במדינה מקורונה הוא 0.82% - מעט מעל שיעור התמותה בישראל. שיעור התמותה עד סוף נובמבר במדינה גבוה בהרבה מהשיעור בחודשיים וחצי האחרונים..
עמוס עוז. סופרת הילדים גליה עוז מוציאה ספר אוטוביוגרפי ובו היא כותבת כי אביה עמוס עוז, חתן פרס ישראל לספרות, התעלל בה בילדותה. "הוא גרר אותי מתוך הבית וזרק אותי על המפתן בחוץ. קרא לי טינופת. לא איבוד עשתונות חולף ולא סטירת לחי פה ושם אלא שִגרה של התעללות סדיסטית". משפחת עוז הגיבה: "כאבה כנראה אמיתי, אבל אנחנו זוכרים אחרת".
סדרה תיעודית חדשה ברוסיה מציגה וידאו שטרם נחשף, ובו נראה המרגל הישראלי אלי כהן בזמן שירותו בדמשק.
צפו בתיעוד חדש של אלי כהן
(צילום: rtd)

"בלגן ופקק גדול": החרמון נפתח לגלישה לראשונה העונה - וזה לא עבר חלק בכלל.
אחרי מאמצים של שנים להצלת החמוס שחור הרגל בארה"ב, מדענים הודיעו על שיבוט מוצלח ראשון של המין, שנמצא בסכנת הכחדה.
והכוכבת הצעירה התגייסה רק לפני שבוע אבל הפריבילגיות כבר הגיעו. הפלוגה נשארה בבסיס: טיילור מלכוב יצאה הביתה לסופ"ש.