הרצוג באזכרה לרבין: "שוב האשמות 'בגידה' בבחירות"

אירועי יום הזיכרון לציון 27 שנים לרצח רבין החלו במשכן הנשיא בטקס האזכרה הממלכתי "נר ליצחק", במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג. הנשיא אמר בטקס הפתיחה: "זוהי העת להנמיך את הלהבות. מהקואליציה הצפויה ומהאופוזיציה הצפויה, אני קורא ומבקש: תקפנו די, נאבקנו די, גידפנו די".
בטקס הממלכתי בהר הרצל לזכר רבין קרא רה"מ היוצא לפיד לתומכיו לכבד את ההכרעה בבחירות: "לא אבזבז את חיי על שנאה, רבין היה חייל בצבא השלום, אני חייל בצבא הדמוקרטיה". משפחת רבין בחרה שלא לנאום באירועים, אך הנין של רבין, אדם בן ארצי, הדליק בטקס את אבוקת הזיכרון. הרב הראשי לצה"ל, תת אלוף אייל קרים, קרא פרק תהילים, ויובל רבין אמר קדיש. יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא הגיע לאירוע, לאחר שנמנע מלהגיע לטקס גם בשנה שעברה, עקב חילופי דברים קשים שנרשמו בינו לבין משפחת רבין בשנים קודמות.
מליאת הכנסת התכנסה אחר הצהריים, עדיין בהרכב הכנסת ה-24, לציון יום הזיכרון לפיד היה ראשון הנואמים מיד לאחר דבריו של יו"ר הכנסת מיקי לוי, אחריו עלה לדוכן הכנסת יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה המיועד נתניהו. נתניהו אמר בפתח נאומו כי "חילוקי הדעות לא ייעלמו, וזה בסדר. אחרי שהסתיימה מערכת הבחירות, אחרי ששקע אבק-ההתנצחות בין המחנות - צריך לצאת מן השוחות ולדעת לעבוד יחד. אני הייתי נאמן לאמת שלי, כפי שיצחק רבין היה נאמן לאמת שלו". לפיד אמר לפניו: "רבין הבין בכוח. הוא לחם כל חייו והיה רמטכ"ל ששת הימים, חייל של המדינה בגלל שהבין בכוח. הוא ידע שכוחה של מדינת ישראל צריך להיות בנוי על יסודות אמיתיים וחזקים במיוחד. כוח לא נובע מאקדחים שמנופפים בהם, זהו נשקם של הפחדנים. נשקו של יגאל עמיר".
אחרי השניים עלה לנאום גם שר הביטחון בני גנץ. בנאום מלא זעם סיפר על ביקורו בכותל המערבי בלילה שלפני הבחירות, ועל הקריאות שספג שם מצעירים. "הכנסתי פתק לכותל 'שיבוא שלום עלינו ויהיה שלום בתוכנו', ואני מוצא את עצמו פסיק ליד רבין. מקבלת אותי חבורת אנשים בצרחות נוראיות 'רוצח', במשך 20 דקות שלמות. אלה בדיוק אותן צרחות, עליי".
יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שיבח את בני משפחתו של רבין על שבחרו שלא לנאום ביום הזיכרון הממלכתי. "זה מסר של פיוס. בואו נהיה שותפים", פנה אליהם. עם זאת הוא ציין כי "רבין הוביל את מדינת ישראל לתהליך הרסני שאותותיו ניכרים עד היום. אמרנו את זה אז ומותר להגיד את זה גם היום". סמוטריץ' אף הגדיל לעשות ורמז כי שירותי הביטחון "עודדו" את יגאל עמיר לרצוח את רבין: "הם לא רק שכשלו בשמירה עליו אלא גם השתמשו במניפולציות שחלקן לא נחשפו במלואן כדי 'לעודד' את הרוצח לבצע את זממו".
1 צפייה בגלריה
(צילום: מיכאל קרמר)

סיפורי היום

החלו השיחות בגוש הימין. סמוטריץ': "מחזיקים הכל אצלנו בכיס".
חשד: בן 32 חטף וניסה לתקוף ילדה שעצרה טרמפ בירושלים, נבדק אם היו מקרים נוספים.
ראש הממשלה היוצא לפיד אמר היום: "זה לא סוף המדינה, אין תסריט שבו ניכנס לממשלה החדשה".
הצל"שים ניתנו ליחידות המובחרות, הגדודים נשארו מאחור: "תורמים לסיכול הטרור יותר מכל סיירת".
בבתי המרקחת מתריעים: מחסור חמור בעשרות תרופות - בהן אקמול.

מה צפוי מחר

מחר יימשכו בבית המשפט בירושלים עדויות קצרות בתיק 1000 (תיק המתנות) של ראש הממשלה הנכנס, בנימין נתניהו.
נשיא המדינה יצחק הרצוג צפוי להיפגש מחר, במהלך ועידת האקלים בשארם א-שייח, עם נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי.
הלילה מחצות ועד השעה 05:00 בוקר יום שני, תתבצע חסימה באיילון דרום ממחלף השלום ועד מחלף לה-גווארדיה לאור עבודות תשתית להתקנת גשרי שילוט. יחסמו הכניסות לאיילון דרום במחלף ארלוזורוב ומחלף השלום, איילון דרום יחסם הרמטית ממחלף השלום ועד מחלף לה-גווארדיה, התנועה מאיילון דרום תנותב למחלף השלום והכניסה לאיילון דרום תתאפשר ממחלף לה-גווארדיה וממנהרת הרכבת.

התחזית

מחר הטמפרטורות יירדו, ובמהלך היום הרוח תתחזק. מהערב יירד גשם בצפון ובמרכז וייתכנו ברקים ורעמים. קיימת סכנת הצפות. ביום בשלישי עדיין יירד גשם מדי פעם, והטמפרטורות יירדו עוד יותר. משעות הצהריים הגשם ייחלש ויהיו הפוגות ממנו. גם ברביעי עדיין צפוי גשם מקומי בבוקר.

מה חיפשו היום בגוגל?

ג'רארד פיקה. כל ספרד התרגשה מהפרישה האמוציונלית אתמול של פיקה. הבלם בן ה-35 שיחק 83 דקות ב-0:2 הביתי של ברצלונה על אלמריה ואז הוחלף בסטנדינג אוביישן מצמרר מ-92 אלף הצופים שהגיעו לקאמפ נואו. פיקה גדל בנוער של ברצלונה ובגיל 17 עבר למנצ'סטר יונייטד, שם גם עלה לבוגרים ב-2004 ורשם בסך הכול 12 הופעות במדי השדים האדומים כשהוא גם מבלה עונה אחת בהשאלה בריאל סראגוסה. מאז 2008 פיקה שיחק בברצלונה.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

ועידת האקלים העולמית, COP27, יוצאת לדרך בשארם א-שייח, והמנהיגים שוב ידברו על הצורך לעצור את האסון. מה באמת הם עושים, ואיפה ישראל בתמונה? הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet.
הפיצרייה הוותיקה שאתם אולי עדיין לא מכירים: בחלל של חדר אוכל נטוש בקיבוץ מסדה מכינים כבר במשך עשור פיצות יצירתיות מבצק נהדר.
שיגעון הלוטו בארה"ב: שוב אין זוכים, הפרס זינק ל-1.9 מיליארד דולר.
טוויטר מציגה: וי כחול תמורת 8 דולרים לחודש.
ורינה מצליח פורשת מחברת החדשות: "המקצוע שהיה אהבת חיי נצבע בצבעים של כאב".