ברקע פרשת מות שני המפל"גים: מפקד אגוז הקודם שיקר באירוע אחר - ולא ישרת בצה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט כי סגן-אלוף אפרים תהילה, מפקד יחידת אגוז לשעבר, לא ימלא עוד תפקידים בצה"ל - וישרת במערכת הביטחון עד לפרישתו מהשירות. הסיבה לכך היא תקרית חריגה שהתרחשה באימון יחידתי ברמת הגולן, שבמהלכה הופעלה לבנת חבלה בניגוד להנחיות התיאום המקדימות. כתוצאה מכך פרצה שריפה שכובתה על-ידי הכוח, אך לאחר מכן סא"ל תהילה שיקר לקצינים ולנציגי רשות שמורת הטבע והגנים בנוגע לנסיבות פריצת השריפה. "משנתגלה כי המידע שמסר אינו נכון, הקצין לקח אחריות מלאה על מעשיו והביע חרטה על כך", נמסר מצה"ל. מצה"ל נמסר גם כי הקצין קיבל את ההחלטה והכיר בחומרת מעשיו. במקביל, בגין האירוע מתנהלת חקירה של המשטרה הצבאית. עם סיום החקירה, יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית.
זו לא הפעם הראשונה שסא"ל תהילה מסתבך: בחודש בינואר הוחלט להשאירו בתפקידו כמפקד אגוז חרף שורת כשלים וליקויים שהתגלו ביחידה אחרי מותם של המפל"גים רב-סרן איתמר אלחרר ורב-סרן אופק אהרון מירי חברם, בטעות, באימון בנבי מוסא. בעקבות הפרשה הוחלט שתהילה לא ישרת כמח"ט כפי שנקבע, וקידומו יוקפא השנתיים. חרף האזהרה שקיבל, וחרף האירוע החמור והקטלני ביחידתו, הוא בחר לשקר, לפי צה"ל, בתחקירים שנערכו על תקרית השריפה.
בתחקיר נסיבות מותם של אלחרר ואהרון נקבע כי הקצינים המעורבים יצאו לתפוס גנבי אמל"ח בשני כוחות ובלי תיאום, וירו זה על זה מטווח קרוב. ממצאי הוועדה העלו ממצאים קשים בנוגע להתנהלות מפקדי היחידה, בהם סא"ל תהילה. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר: "זה אירוע שנובע מליקויים מקצועיים, מאי-קיום פקודות ומטעות חמורה בשיקול דעת. כל משימה פשוטה חייבת להיות מוגדרת כמשימה שמתכננים אותה ביסודיות, לרבות זיהוי סיכונים ומתן מענה".
2 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דני לחמי)
לקריאה נוספת

סיפורי היום

ההסכם על הגבול הימי עם לבנון: פרשננו רון בן ישי מסביר מה הם הרווחים, ההפסדים, והמשחק באש של נתניהו.
עולם הכדורגל בהלם מהאסון באינדונזיה: לפחות 125 איש נהרגו באצטדיון בג'אווה, מאסונות הספורט הקשים בהיסטוריה.
פעילי דאעש מנצרת תכננו פיגוע בתיכון מוסלמי בעיר - בגלל לימודי חינוך מיני.
היום התפרסם דוח המבקר על בסיסי צה"ל. בין הליקויים - מנות בשריות שלא מספיקות, ליקויים במבנים ולוחמי מילואים שחוששים מהמעסיקים.
הנשיא יצחק הרצוג ושר המשפטים גדעון סער הודיעו על הרחבת סמכות החנינה למבקשים מעל גיל 75, אזרחים שתרמו לביטחון המדינה או כאלו שהסתבכו בפלילים בהיותם קטינים.

מה צפוי מחר

דריכות במשק ובמערכת הפיננסית לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר אחר הצהריים, שיתלוו גם בהצהרה של הנגיד ועדכון התחזיות של הבנק להמשך.

התחזית

הטמפרטורות יירדו מעט בימים הקרובים אחרי סופ"ש חם יחסית. ביום הכיפורים מסתמן שהטמפרטורות יהיו רגילות לעונה - מזג אוויר חם, אבל לא חם מאוד. בסוף השבוע קיים סיכוי לירידה משמעותית יותר במידות החום.

נתון אחד ביום / ירון דרוקמן

בחודש ספטמבר נפטרו בישראל 49 חולי קורונה, זאת לעומת 206 נפטרים מסיבוכי המחלה בחודש אוגוסט, ו-426 ביולי. עם זאת, המספר עלול להיות גבוה יותר בחודש שעבר, כיוון שמשרד הבריאות מעדכן על פטירות באיחור, לפעמים של כמה שבועות.

מה חיפשו היום בגוגל?

את כל הבנקים בישראל. זאת כיוון שמספר שבועות לאחר פרסום מעקב ynet לפיו מרבית הבנקים בישראל שוב לא גלגלו את מלוא העלאות הריבית לפיקדונות האזרחים, בנק ישראל פרסם היום השוואה ראשונה בין נתוני הריבית הממוצעת שנותן כל אחד מהבנקים בישראל בפועל בגין פיקדונות ובגין אשראי. הנתונים צפויים להתעדכן אחת לחודש ובכך לסייע לציבור להשוות בין התנאים שנותנים הבנקים השונים ובמקרה הצורך גם להתמקח ואף לעבור בנק.

סיפורים מומלצים שאולי פספסתם

האסטרונאוטית סמנתה כריסטופורטי מאיטליה פרסמה בסוף השבוע כמה תמונות של ישראל מהחלל.
2 צפייה בגלריה
תל אביב ויישובים נוספים בגוש דן
תל אביב ויישובים נוספים בגוש דן
תל אביב ויישובים נוספים בגוש דן
(צילום: סמנטה כריסטופורטי)
הפיצרייה אונה מניו יורק זכתה בתואר הפיצה הכי טובה בעולם, אז היינו חייבים לבדוק מה הסיפור.
סיטי חגגה על יונייטד עם 3:6 בדרבי של מנצ'סטר.
ומסכת מוות מוזהבת מלפני כ-3,000 שנה התגלתה בסין.