קבינט הקורונה דן בהמשך הסרת המגבלות. לאור ירידה בנתוני התחלואה התקיים דיון בקבינט הקורונה לגבי הצעדים הבאים להסרת המגבלות. הפרויקטור פרופ' נחמן אש המליץ בין היתר לקדם חוק שיחייב חיסון או בדיקה לעובדים במקומות עם "חשיפה גבוהה", ובהם עובדי בתי הספר, בתי חולים, מרפאות ונהגים. המטה גם המליץ על חקיקה שתאפשר למשרד הבריאות להעביר לרשויות המקומיות רשימות של תושבים שלא התחסנו. וכמו תמיד החליטו שלא להחליט על הרוב והחלטות יתקבלו מחר. אולי.
3 צפייה בגלריה
מבצע החיסונים בבני ברק
מבצע החיסונים בבני ברק
מבצע החיסונים
(צילום ארכיון: מוטי קמחי)

ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ התעמתו עם תחילת הישיבה כשגנץ אמר: "אני רוצה להזכיר לך ראש הממשלה ולכל הנוכחים, שהישיבות הקודמות שלנו שעסקו באמת בחיי אדם הוקלטו והודלפו בצורה מופקרת. זה הזכיר לי, איך כשהייתי רמטכ"ל בזמן מבצע צוק איתן, הדליפו מצגת ביטחונית מסווגת ורגישה עבור אינטרסים פוליטיים, צרים ומכוערים. אני לא אסלח לך על האמירה המבישה, שבה ניסית להאשים אותי בסיכון מכוון של חיי אדם, רק כי לא הסכמתי איתך". נתניהו השיב בביטול: "לא אתייחס לאמירות לא רלוונטיות".
שרת התחבורה מירי רגב הציגה מתווה מעודכן לתחום התעופה. לפי התוכנית יורשו להיכנס מדי יום עד 2,000 נוסעים דרך נתב"ג. תיקוני חקיקה יעניקו לפקחים סמכויות מורחבות בנתב"ג. משרד הביטחון ייערך לפתוח מספיק חדרי בידוד במלוניות, ומשרד הבריאות ייערך לתת מענה לוועדת החריגים. מתווה זה אושר עקרונית, ובהמשך יאושרו התקנות הקשורות אליו.
המטה של פרופ' אש הציג בישיבה גם את תוכנית הפעימות המעודכנת ליציאה מהסגר. לפי ההצעה, הפעימה הבאה תהיה ביום שלישי בשבוע הבא. בפעימה זו יחזרו לבתי הספר תלמידי כיתות ה'-ו' וכן י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות, וכן בערים כתומות "גבוליות" ביישובים שבהם חוסנו לפחות 70% מהתושבים. כמו כן ייפתחו חנויות הרחוב ובתי התפילה. בנוסף ייפתחו למחוסנים ומחלימים במסגרת "התו הירוק": קניונים, שווקים ומרכזי "ביג", מכוני כושר, אירועי תרבות וספורט, מוזיאונים, בתי מלון ללא חדרי האוכל ובריכות שחייה. תהיה גם הקלה על מגבלת ההתקהלות, ותותר התקהלות של 10 איש בחלל סגור ו-20 איש בשטח פתוח.
לקריאה נוספת
סגר בפורים? אחרי שקיווינו שתמו הסגרים ייתכן שהתבדינו. פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר היום בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מודאג מאפשרות של הדבקה המונית בחג פורים" - וייתכן שמשרד הבריאות יפעל כדי להטיל הגבלות. לדבריו, "החג מדאיג אותנו, ואנחנו מתלבטים אם לנקוט רק בהסברה או ללכת גם לצעדים של הגבלות כמו עוצר לילי או סגר. אלה חלק מהצעדים האפשריים".
3 צפייה בגלריה
תחפושת חג פורים מ עדלאידע ב חולון
תחפושת חג פורים מ עדלאידע ב חולון
עדלאידע בחולון
(צילום ארכיון: מוטי קמחי )
לפני כשנה, פורים התקיים בסמוך להגבלות ההתקהלות הראשונות שהיו מצומצמות. אש הסביר כי הוא חושש שתמונות דומות השנה יביאו להתפרצות גדולה נוספת של המחלה. לדבריו, "ההתלבטות לגבי פורים היא גדולה. אנחנו לא רוצים להיות כל הזמן משביתי שמחות, אבל מצד שני יש חשש גדול".
ריאיון עם פרויקטור הקורונה: פורים מטריד, שוקלים ברצינות סגר
(צילום: עידו ארז, שחר גולדשטיין)
עוד הוסיף כי אם אכן יהיו הגבלות בחג, הוא ידרוש שתהיה אכיפה שוויונית, אך ציין: "בסופו של דבר זה לא תלוי בי".
לקריאה נוספת
משרד הבריאות נגד יובל הכהן אשרוב. לאחר שפרסם פייק-ניוז נגד חיסוני הקורונה וסחף המונים ברשת החברתית כמו גם מספר סלבריטאים, הוציא היום משרד הבריאות "אזהרה לציבור" כנגדו: "פרסומיו מהווים פרסום מסוכן ומטעה לבריאות הציבור והפרט".
אשרוב, פיזיותרפיסט בהכשרתו, מתעסק ברפואה אלטרנטיבית שלושה עשורים תוך פרשנות מתורת הקבלה. הוא מרבה לעטוף את הפרשנות שלו במושגים רפואיים ולצטט ממסמכים רשמיים - תוך שהוא מציג את עבודתו כאובייקטיבית. בשבועות האחרונים הפיץ ברשתות סרטונים בתחפושת שיעורים בהם הוא מסביר על "הסיכונים" שבחיסון, ואלה זכו למאות-אלפי צפיות. בנוסף הוא מכונה הרב אשרוב.
3 צפייה בגלריה
יובל הכהן אשרוב
יובל הכהן אשרוב
יובל הכהן אשרוב
ברבנות הראשית אמרו ל-ynet כי לפי הנתונים שנמסרו, גם לא ידוע על רב בשם יובל אשרוב, ובמשרד הבריאות מקפידים לכנותו בשמו: "יובל הכהן אשרוב אינו מחזיק ברישיון לעסוק ברפואה או במקצוע בריאות כלשהו – גם לא בפיזיותרפיה, ככל שדווח בתקשורת", נמסר.
לקריאה נוספת
מחר יהיה מזג אוויר נוח, אך ביום שלישי תחל סערה, הרוח תתחזק ויירד גשם. ברביעי תורגש ירידה קיצונית בטמפרטורות ושלג צפוי לרדת בהרי הצפון.
הסערה הראשונה בדרך: התחזית עם דני רופ
(צילום: שחר גולדשטיין)
חוויה אישית, גמישות והדור הצעיר. אתמול ניצלתי את השבת השמשית בחוף הים. נהניתי מריצה, שחייה ותרגילי מתיחות. בעודי יושב על החול הלבן והבוהק ומותח את שריריי, רצה אלי נערה בת 15 וביקשה להצטרף ולבצע תרגילים על ידי. הופתעתי, אך הסכמתי ואז הצטרפה אליה חברתה. הן סיפרו שהן רוקדות בלט, אבל בתקופת הקורונה, כל שיעורי הבלט בוטלו והן איבדו את הגמישות. שמעתי כבר על השפעת המגפה והסגרים על הדור הצעיר, על הנתק מהחברים, על אובדן כישורים חברתיים והרגלים של ילדות בריאה, הסתגרות בבתים והתמכרות למסכים. אבל, זו הפעם הראשונה בה אני שומע על איבוד הגמישות. בטוח שנשמע על השלכות נוספות של סגירת בתי הספר לתקופה ארוכה (יותר מרוב המדינות בעולם) ושל הרס מסגרות חינוכיות משלימות. זאת, גם לטווח הארוך.
ברור ומבורך רצון הממשלה להגביל את התחלואה, להקטין את העומס על מערכת הבריאות (בתי חולים ומרפאות) ולהוריד את התמותה. יחד עם זאת, בסיכום שנה של המגפה בישראל, אין מנוס מלהדגיש את הקיבעון של הממשלה, שנוקטת באותן הגישות והשיטות: קצת יותר סגר, קצת פחות סגר וחוזר חלילה. לא פותחו תוכניות יצירתיות, לא התאימו את עבודת משרדי הממשלה, לרבות, משרד החינוך, ולא קידמו הכשרת המובטלים והסבת עסקים.
הצעירות אותן פגשתי הבינו שקיבעון לא יכול להימשך. מתי הממשלה תגיע לאותה המסקנה?
עד לפני כשבועיים הייתה פורטוגל המדינה שבה אובחנו הכי הרבה נדבקים בקורונה ביחס לאוכלוסייה. השיא היה ב-28 בינואר – אז אובחנו 16,432 מאומתים ביום אחד. באותו יום מתו גם 303 חולים, שנדבקו כמה ימים קודם לכן. ומאז נרשמה ירידה חדה במספר המאומתים. אתמול אובחנו במדינה 2,856 מאומתים – ונתונים דומים נרשמו בארבעת הימים האחרונים.
מנתונים שמנתחת אוניברסיטת אוקספורד עולה כי פורטוגל ירדה מהמקום הראשון בתחילת החודש למקום ה-19 במספר המאומתים הממוצע בשבעת הימים האחרונים. בראש הדירוג עומדת מונטנגרו ואחריה צ'כיה, סן מרינו ובמקום הרביעי מדורגת ישראל, ומעט אחריה - סיישל.
עם זאת, התמותה בפורטוגל גבוהה מאוד ביחס לגודל האוכלוסייה – בשל מספר הנדבקים הרב במחצית השנייה של ינואר. על פי נתוני אוניברסיטת אוקספורד, פורטוגל מדורגת שנייה אחרי סלובקיה בנתון של מספר המתים ביחס לאוכלוסייה בשבעת הימים האחרונים - ואחריה נמצאות סן מרינו, צ'כיה, מונטנגרו, ספרד, בריטניה וארצות הברית. במדד זה ישראל מדורגת במקום ה-27 בעולם, בין אלבניה לבוסניה.
זאב רוזנשטיין. היום קבעה ועדת השחרורים של הנהלת בתי המשפט כי רוזנשטיין ישוחרר ממאסרו תשעה חודשים לפני שיסיים לרצות את 17 השנים שנגזרו עליו בגין הפצת סמים בארה"ב (12 שנים) וקשירת קשר לביצוע פשע (חמש שנים). צו עיכוב ביצוע הוטל נכון לעכשיו על ההחלטה.
הסגר נגמר - המטיילים חזרו ללכלך: "משהו קרה בקורונה".
הזוהמה שהשאירו אחריהם המטיילים בסופ"ש: ריאיון עם מנכ"ל רשות הטבע והגנים
(צילום: שחר גולדשטיין)
הקרב על החיים: צפו במאבק בין נחש ללטאה שהסתיים בהפתעה.
הנהלות החרמון והספארי ברמת גן נאלצו לסגור את שעריהן בהוראת משרד הבריאות.
ואם לא ידעתם, היום הוולנטיין, אז אספנו עבורכם את המשקאות הרומנטיים המומלצים.