תקלה חשודה באיראן

דובר ועדת האנרגיה של הפרלמנט האיראני אמר כי תקלת החשמל שדווחה במתקן הגרעין בנתנז היא "אירוע חשוד מאוד", והביע חשש שמדובר ב"פעולת חבלה והסתננות". לדבריו חברי הפרלמנט מנסים כעת להשיג פרטים נוספים על האירוע כדי להבין את טיבו. באיראן טרם הכריזו שהבעיה נפתרה. לפנות ערב איראן כבר הודתה שאתר הגרעין הותקף: "טרור אנטי גרעיני ואנו שומרים את הזכות להגיב". גורמי מודיעין במערב אמרו כי "המוסד אחראי לפעולה שמהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין האיראנית ושהעיתוי שלה לא מקרי – מיד לאחר יום הגרעין האיראני".
סוכנות הגרעין האיראנית הודיעה היום על תקלה במערכת החשמל במתקן הגרעיני בנתנז - פחות מיממה לאחר ההכרזה על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות במקום. אתמול, לרגל "יום הגרעין" באיראן, הודיע הנשיא חסן רוחאני בהצהרה מצולמת על הפעלת צנטריפוגות מתקדמות שמסוגלות להעשיר אורניום בצורה מהירה ואיכותית יותר.
2 צפייה בגלריה
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8   ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
צנטריפוגה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-8 ב מתקן העשרת ה אורניום ב נתנז איראן
(צילום: EPA)

שיחה עם רון בן ישי
(צילום: אבי חי)

כרגע לא רואים ממשלה באופק

אמנם היו דווח כי מי שיוביל מטעם רשימת הליכוד את המשא ומתן הקואליציוני לצד איש העסקים יעקב אטרקצ'י הוא ח"כ דוד ביטן כשמיקי זוהר יעמוד בראש הוועדה המסדרת, אך לא ממש ברור איזו קואליציה ניתן להקים לאחר ששוב אין הסכמה על החברים.
חבר הכנסת שמחה רוטמן מרשימת הציונות הדתית חזר היום באולפן ynet על התנגדות הרשימה לממשלה בתמיכת רע"מ, וקרא לגדעון סער לחבור לממשלת ימין של 64 חברי כנסת. ואילו שרן השכל מתקווה חדשה ביקרה את יו"ר יש עתיד שטס לאחרונה לארה"ב, וטענה כי גוש השינוי מנהל מגעים לממשלה מאחורי הקלעים.
נוסף על כל אלו חברת הכנסת אורנה ברביבאי מיש עתיד אמרה היום כי לפיד לא נמצא בחופשה, תקפה את נתניהו וקראה לימינה ותקווה חדשה לחבור לממשלת שינוי: "כל הקמפיין הם אמרו שאסור שנתניהו יישאר רה"מ, איך האמירות האלה באות לידי ביטוי? קוראת לבנט ולסער להתעשת, הזמן אוזל".

כהונת ראש השב"כ הוארכה ב-4 חודשים

הממשלה אישרה במשאל טלפוני את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את כהונתו של ראש השב"כ נדב ארגמן בארבעה חודשים נוספים.כזכור, ביום שישי פרסם יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות" כי שר הביטחון בני גנץ מתנגד לניסיונות של ראש הממשלה נתניהו למנות את ראש המועצה לביטחון לאומי מאיר בן שבת לראש השב"כ. בן שבת נחשב למקורב מאוד לנתניהו, ומינוי לראש השב"כ עשוי להבטיח לנתניהו שליטה מוחלטת בארגון שאמור להיות א-פוליטי לחלוטין
ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, התייחס היום באולפן ynet לחשיפה על המאבקים הפוליטיים שקדמו להארכת כהונת ארגמן, ואמר כי "חבל שהשירות נפל לתוך המהומה שקיימת בהרבה נושאים אחרים.
2 צפייה בגלריה
נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן ראש השב"כ
(צילום: אוהד צויגנברג)
בשעה 09:00 יתחדש שלב שמיעת ההוכחות ביקי האלפים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ללא נוכחותו.
במהלך הלילה ירדו בין 20-15 סנטימטר שלג שנערמו במפלס התחתון של החרמון. מחר תורגש עלייה קלה בטמפרטורות אך ייתכן גשם מקומי קצר בצפון. ביום שלישי, ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, תחול עלייה קלה וייעשה מעונן חלקית עד בהיר - אך יוסיף להיות קריר. ביום הזיכרון וביום העצמאות יתחמם ויעשה חם מהרגיל עד שרבי.
לטעות זה אנושי. מקרים של טעויות בחיסון קורונה הם נדירים מאוד, אך יש לדבר עליהם. ידוע על פרסום מקרה אחד בארץ של מתן כל בקבוק החיסון, שמכיל 5 מנות, במקום לתת מנה אחת. במקרה זה לא היו תופעות לוואי. בארה"ב דווח על מעל ל-300 טעויות, זאת, לאחר מתן מעל ל-120 מיליון מנות. בשליש מדיווחים אלה התברר שנתנו כמות קטנה יותר מהמנה הרגילה, למשל, בשל התנתקות המזרק מהמחט. במקרים אלה עלתה השאלה האם היה צורך בזריקה נוספת שתשלים את הכמות. גם טעות של מתן בקבוק שלם קרתה בארה"ב. חוץ מכך, נחשב כטעות, מתן חיסון לאנשים צעירים מהגיל המותר עד כה (פייזר – גיל 16, מודרנה – גיל 18).
כמו כן, היו מקרים של מתן חיסון לתת העור במקום לתוך השריר. ספיגה מתת העור היא איטית יותר ולא מומלצת לגבי חיסון זה, להבדיל ממספר חיסונים אחרים, בהם זו הדרך המועדפת. סוג טעות אחר היה הזרקה לא באמצע שריר הדלתא (דלתואיד), אלא, נמוך מדי או גבוה מדי ולפעמים, עמוק מדי לתוך הגיד או הכתף. באתר של המרכז האמריקאי לבקרת ולמניעת מחלות ((CDC מפורטת רשימה שלמה של טעויות אפשריות והמלצות להתנהגות לאחר קרות הטעות. חשוב מאוד להיות מודעים לאפשרות לטעות ועל הצוות הרפואי לדעת איך למנוע ואיך לטפל בטעויות האפשריות. .
ישראל נחשבה עד כה כמובילה בתחום החיסונים, אך בשקט בשקט – בתוך כמה ימים בלבד – עקפה אותנו בהוטן – שם חוסנה כמעט כל האוכלוסייה הבוגרת בחיסונים של חברת אסטרהזניקה.
בממלכת בהוטן שבהרי ההימלאיה המזרחים חיים כ-780 אלף בני אדם ולפני כארבעה חודשים ישראל כוננה איתה יחסים דיפלומטים. עד כה אובחנו שם 910 חיוביים לקורונה ונרשם מקרה מוות אחד בלבד. עד תחילת חודש אוגוסט אובחנו בממלכה כ-100 חיוביים לנגיף. מאוגוסט ועד 20 בדצמבר אובחנו במדינה עוד כ-350 חיוביים ואז – בתוך שלושה שבועות בלבד – אובחנו עוד 350 חיוביים לנגיף וגם נרשם מקרה המוות היחיד. מ-11 בינואר אובחנו פחות מ-100 מאומתים.
בממלכה אמרו כי הכוונה לחסן 533 אלף תושבים, כלומר את כל אוכלוסיית המבוגרים – פרט לנשים בהיריון, אימהות טריות, אנשים עם מחלות רקע מסכנות חיים וגם חולים שמצבם קשה.
דגל ישראל. למה? כי זה הזמן לתלות אותו על החלון. הדגל אומץ כדגלה של התנועה הציונית מיום היווסדה ב-1897. דגל זה הועדף על פני "דגל שבעת הכוכבים" שהציע בנימין זאב הרצל. לאחר קום המדינה התלבטה מועצת המדינה הזמנית לגבי הדגל, והוא נבחר ב-28 באוקטובר 1948. לקראת יום הזיכרון מניחים חיילי צה"ל דגלי ישראל על קבריהם של חללי מערכות ישראל.
היום נערך טקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה 2020 - "חזרות" היא הזוכה הגדולה.
קבלו את המדריך להמבורגר ביתי מושלם: מהקציצה והלחמנייה ועד הצ'יפס והרטבים.
וזה לא מדע בדיוני: לשנות DNA עם "כפתור ON ו-OFF".
מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)
היום ב"הכותרת", הפודקאסט היומי: מיהו באמת בצלאל סמוטריץ', ומה מטרותיו? כתב "ידיעות אחרונות" עמיחי אתאלי משרטט קווים לדמותו של מנהיג הציונות הדתית.