מצפים לפעימה הרביעית הערב - הסכם להארכת הפסקת האש ביומיים

לאחר עוד יום של קשיים, המו"מ צלח והערב צפויים להשתחרר משבי חמאס תשעה ילדים ושתי אימהות. במקביל, קיימו ישראל והחמאס דרך המתווכים דיונים על הארכת ההפוגה ושחרור 20 חטופים נוספים בשתי פעימות.
משפחתם של ירדן, שירי אריאל וכפיר ביבס - שני הורים, ילד קטן ותינוק שנחטפו לרצועת עזה - מסרה כי "אנו חווים כרגע רגעי חוסר ודאות גדולים". לפי הודעת המשפחה, קרוביה שנחטפו לא ישוחררו היום: "ההבנה שאת החיבוק שלו יחלנו כל כך לא נקבל כעת מותירה אותנו ללא מילים. אנו מאושרים עבור כל המשפחות שהתאחדו עם יקיריהם".
3 צפייה בגלריה
אמבולנסים חונים ליד מעבר רפיח
אמבולנסים חונים ליד מעבר רפיח
אמבולנסים חונים ליד מעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh)

חמש קומות מתחת לקרקע, שימורים של חומוס ורבע כדור שינה | עדויות החטופות על ימי השבי

ד"ר מרגריטה משבי מהמרכז הרפואי וולפסון סיפרה על עדויות ששמעה מהסבתות שחזרו משבי חמאס בסוף השבוע, אחת מהן איבדה 12 ק"ג ממשקלה: "ביום הראשון לחטיפה, החטופים ישבו ושיתפו את החוויות הנוראיות שעברו. אחד מהם העביר שיעור בהיסטוריה".
"האוכל התבסס בעיקר על אורז, שימורים של חומוס ופול, לפעמים הייתה גם גבינה מלוחה עם פיתה אבל לא מעבר לזה. לא פירות, לא ירקות, לא ביצים. הם פחדו להסתבך ושלא יצליחו לטפל בעצמם, והם לא רצו שיתנו להם כדורים לכאבי בטן. לכן הם דאגו לשתות הרבה. היו להם מים". עוד אמרה כי "הכו אותם במקלות כשחטפו אותם. זו לא חוויה קלה להיות 50 ימים חמש קומות מתחת לאדמה בחדר שמוביל אליו מסדרון ארוך-ארוך".
"הם ישנו במיטות שהיו צמודות אחת לשנייה, וזה היה לחוץ. הם כיבסו את הבגדים בתוך החדר והדברים היו צריכים להתייבש וזה היה קשה. לא נתנו להם אור. נתנו רק לשעתיים. גם כשביקשו עיפרון או עט כדי לכתוב כדי להעביר זמן, החמאסניקים לא הסכימו כי הם פחדו שיעבירו מידע בכתיבה, אז הם היו בלי טלוויזיה ובלי קריאה, וככה העבירו את הזמן רק בשיחות אחד עם השני".
3 צפייה בגלריה
רגעי העברת החטופים מרצועת עזה בידי הצלב האדום
רגעי העברת החטופים מרצועת עזה בידי הצלב האדום
ד"ר מרגריטה משבי
(צילום: REUTERS /Ibraheem Abu Mustafa)

הריאיון עם כתבת ynet שגרם לכתב "פוקס" לדמוע

כיממה לאחר שחרורה של אביגיל עידן בת הארבע משבי חמאס בעזה, שם הוחזקה במשך 51 ימים לאחר שהוריה נרצחו במתקפת הטרור של 7 באוקטובר, כתבת ynet ו"ידיעות אחרונות", אילנה קוריאל, התראיינה לרשת החדשות האמריקנית "פוקס ניוז" וסיפרה על הקשר עם אביה של הפעוטה - חברה הקרוב, צלם ynet רועי עידן שנרצח במתקפה, וגם אודות חזרתה המרגשת של אביגיל - והפריט המיוחד שמצאה בביתה שבכפר עזה.
"אביגיל חזרה הביתה למשפחה שלה, איפה שהיא צריכה להיות", אמרה קוריאל בריאיון, "אני חושבת שרועי היה שמח לדעת את זה. זה סיפור קורע לב. עכשיו היא עם המשפחה שלה והיא מחייכת. היא הייתה רעבה מאוד - לא האכילו אותם כמו שצריך. אין לה מושג מה קרה לשני הוריה, לפחות לנו אין מושג מה היא יודעת לגבי מה שהתרחש, אבל היא מחכה לפגוש את אחיה, שהתחבאו במשך 14 שעות בממ"ד. הם חשבו שהיא מתה והם נרגשים מאוד לפגוש אותה".

אילנה קוריאל בריאיון לפוקס ניוז על חזרתה של אביגיל עידן
(צילום מסך: פוקס ניוז)

לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

הממשלה צפויה להתכנס הערב ולהצביע על תיקון התקציב לשנה הנוכחית. גנץ טוען כי מפלגתו תתנגד לאישור התקציב במתכונת הנוכחית וכל עוד הכספים הקואליציוניים לא מוסטים לטובת המלחמה, מפלגתו תשקול את צעדיה. גם שר הכלכלה ניר ברקת שוקל להצביע נגד.
היום התפרסם תיעוד מיוחד של המפגש המרגש בין האם מעין צין לבין הבנות דפנה (15) ואלה (8) שחזרו משבי החמאס.
המפגש הראשון לאחר שחרור משבי חמאס בין דפנה ואלה אליקים לאימן מעין צין
האיש העשיר בעולם, אילון מאסק, ביקר הבוקר בישראל. בין היתר ביקר בקיבוץ כפר עזה לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. מאסק נפגש לאחר מכן עם הנשיא הרצוג ועם יו"ר הכנסת אוחנה.
בצל שתיקת ארגוני הנשים בעולם, ומול שגרירים - הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת קיימה דיון בנושא הפגיעה המינית של מחבלי חמאס.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להפוך את ההפוגה הזמנית בלחימה ברצועת עזה ל"הפסקת אש הומניטרית".
שר החוץ של ירדן התייחס לתקיפות הישראליות ברצועת עזה ואמר בוועדה האיסלאמית-ערבית שהתקיימה בספרד כי "האירועים בעזה הם בתחום ההגדרה החוקית של רצח עם.
הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה, כפי שצפו רוב החזאים, להותיר את גובה הריבית במשק על 4.75%

פרשנויות ודעות היום

אם חמאס ישרוד, כל האזור בבעיה | ד"ר הראל חורב
"שאלת הניצחון עלתה בתום כל עימות עם חמאס מאז מבצע עופרת יצוקה ב-2008/9. התשובות שהציגו הצדדים לשאלה מי ניצח דמו לטיסות בנתיבים מקבילים שלעולם לא יפגשו. ישראל ראתה במכות שהנחיתה ביטוי ליתרונה הצבאי הברור וקבעה את ההישג המדיני ב"הרתעת חמאס" והגדלת תקופות השקט מסבב לסבב. מנגד, חמאס בתפישתו הג'יהאדיסטית ארוכת הטווח ראה בעצם שרידותו בסבבים הללו ניצחונות ביניים בדרך לניצחון הגדול שימוטט את ישראל". לטור המלא
חץ ישיר מסינוואר לעקב אכילס הישראלי | ידידיה שטרן
"זהו מבחנה העליון של ההנהגה הישראלית: אם יתברר שישראל לא תוכל להשיג את שתי מטרות המלחמה – הכרעת חמאס ושחרור כל החטופים – ויהיה עליה לבחור ביניהן, האם תדע לעמוד מול הלחץ הציבורי? האם נוכל להראות לסינוואר שטעה בנו? האם אכילס יממש את כוחו?". לטור המלא
אני בפאניקה מבהלת הנשק, ויש לי סיבות טובות | עו"ד רחל כהן-מנירום
"אולי זו הפאניקה שחשה כל אישה שהותקפה מינית כשהיא חושבת מה היה קורה אם לתוקף שלה היה נשק. או הפאניקה שכל אישה שחוותה או חווה אלימות על בסיס יומיומי מרגישה כשהיא חושבת מה יקרה אם המתעלל שלה יהיה חמוש ברישיון. ואולי הפאניקה שגואה בחזה להורים לילד.ה לקויי שמיעה כשהם מדמיינים לעצמם תרחיש שבו מישהו יקרא להם לעצור והם לא ישמעו וימשיכו ללכת". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

אביגיל עידן. אביגיל הקטנה, שהוריה נרצחו בטבח בכפר עזה, חזרה אחרי 51 ימים בשבי ודודה מספר כי היא עייפה ו"בקושי מדברת" - אך מחייכת: "כשהגיעה לשניידר היא ביקשה קודם כל בייגלה ומיץ ענבים". לדבריו היא מודעת למה שעברה, וכעת מחכה לפגוש את שני אחיה הגדולים, מיכאל ועמליה: "שאלה מה קורה איתם".
3 צפייה בגלריה
המפגש הראשון של אביגיל עידן עם משפחתה לאחר השחרור משבי חמאס
המפגש הראשון של אביגיל עידן עם משפחתה לאחר השחרור משבי חמאס
המפגש הראשון של אביגיל עידן עם משפחתה לאחר השחרור משבי חמאס
(צילום: דוברות מרכז שניידר)