8 ימים להחזרת המנדט על ידי נתניהו ושום דבר לא ברור

עוד שמונה ימים נותרו לבנימין נתניהו להקים ממשלה ובינתיים החזרת המנדט לנשיא נראית קרובה מתמיד. בלילה דווח כי יו"ר ימינה ויו"ר יש עתיד קיימו במגעים כשמחלוקות רבות כבר נפתרו כמו חלוקת מרבית התיקים וסימן שאלה ריחף מעל זהות יו"ר הכנסת. אבל היום הדברים נשמעו מעט אחרת. יו"ר ימינה אמר היום כי העדיפות הראשונה שלו היא להצטרף לממשלת ימין בראשות נתניהו או איש ימין אחר - אך הוא לא שולל ממשלת אחדות לאומית. יו"ר תקווה חדשה גדעון סער הודה כי הניסיון להקים ממשלת אחדות נתקל בקשיים - אך יש למצותו עד הסוף.
מצד שני, הדיל הפוליטי בין הליכוד לרע"מ הושלם בהצלחה כאשר הוועדה המסדרת אישרה במפתיע הקמת ועדה "לענייני ערבים" שבראשה יעמוד מנסור עבאס. חברים בוועדה מהמחנה המתנגד לבנימין נתניהו מחו אך לא הצביעו נגד הוועדה החדשה. בשבוע שעבר תמכה רע"מ במתווה גוש השינוי להרכב הוועדה המסדרת. הוועדה אישרה גם את הקמת ועדות הכספים בראשות משה גפני והחוץ והביטחון בראשות אורנה ברביבאי. בנוסף אושרה גם הצעת הליכוד למינוי שלושה סגנים זמניים ליו"ר הכנסת ללא ייצוג למחנה גוש השינוי: עבאס (רע"מ), יעקב מרגי (ש"ס) ומתן כהנא (ימינה). מי שעוד הפתיע הוא בצלאל סמוטריץ' שאמר היום כי "הערבים הם אזרחי ישראל, בינתיים לפחות, יש להם חברי כנסת, בינתיים לפחות". הוא גם חזר בו מדבריו שלפיהם "יכול להיות שבאמת הגיע הזמן להחליף את נתניהו".
למסכת הלחצים וחוסר הבהירות הצטרפה היום קריאתו של נכדו של הרב קנייבסקי שנפגש עם גנץ ואמר לו: "קבל את הצעת נתניהו לכהן ראשון ברוטציה".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
בנימין נתניהו, נפתלי בנט, יאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס, הדר ייואביאן)


פאנל פרשנים
(צילום: ירון ברנר)

מתיחות בדרום

שלוש רקטות נורו לפנות בוקר משטח רצועת עזה לשטח ישראל. מצה"ל נמסר כי מערכת כיפת ברזל יירטה שתיים מהן, בעוד השלישית נפלה בשטח הרצועה. אזעקת צבע אדום הופעלה בשדרות ובקיבוצים ניר עם, ארז ואיבים. ארבעה תושבי שדרות נפצעו באורח קל לאחר שנחבלו בזמן שרצו למרחב המוגן, ופונו לבית החולים ברזילי באשקלון. אחת מהן בהיריון מתקדם. כמה שעות קודם לכן שוגרה רקטה מרצועת עזה לעבר שטח ישראל והתפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית שער הנגב. משיגור זה לא נשמעה אזעקה מאחר שלא היה איום על שטח מיושב.
הרקטות שוגרו לאחר סוף שבוע מתוח מאוד. שלשום נורו לעבר ישראל שלוש רקטות ובלילה שבין שישי לשבת 36 רקטות – מטח שהוביל לתקיפה של צה"ל. במערכת הביטחון מעריכים שהירי הוא, בין היתר, תוצאה של העימותים האלימים בימים האחרונים בירושלים. אתמול קיים שר הביטחון בני גנץ הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון, שבה הורה להמשיך להתכונן לאפשרות של הסלמה אל מול רצועת עזה. היום נועד הקבינט המדיני-ביטחוני שבו נאמר כי אנו "לא רוצים הסלמה, מאמץ לרסן את חמאס".
כתבנו ופרשננו לענייני פלסטינים, אליאור לוי, סבור כי "אירועי שער שכם לא היו הסיבה לירי מטחי הרקטות אלא רק התירוץ. הודעה של אבו מאזן על ביטול הבחירות בשל אי קיומן בירושלים היא רק שאלה של זמן וחמאס שרואה כיצד חלום הניצחון בבחירות מתרחק, בטוח שישראל מספקת לאבו מאזן דרך מילוט מהשפלה בקלפי. מכאן הדרך להסלמה כמעט בלתי נמנעת".

כשיאיר נתניהו העיד: "נאצים", "פדופיל" ו"זו שאלה מפגרת"

בנו של ראש הממשלה העיד בתביעת הדיבה נגדו של מכון מולד. הוא כינה כמה פעמים את ראש הממשלה לשעבר ברק "פדופיל" והדף את הטענות בפרסומים שונים שלפיהם הוא חי חשבון משלם המסים. "מעולם לא קיבלתי שקל מהמדינה, אם כבר נתתי הרבה" , אמר.
עו"ד גלעד שר, פרקליט מכון מולד, שאל את נתניהו על מעשיו כיום: "יש לי תוכנית שבועית ברדיו גלי ישראל, ואני לומד בבינתחומי. מקבל משכורת חודשית כשכיר". עו"ד שר: "כל הארוחות האלו שאתה סועד על חשבון משלם המסים הישראלי זה נכון?". נתניהו: "מה זאת אומרת? אני אמור לשלם על הפיצה? מה זו השאלה המפגרת הזאת? מעולם המדינה לא שילמה כשאכלתי במסעדה".
אחר כך נשאל על סידורי האבטחה. "אף פעם לא היה לי רכב ממוגן, יש לי בדיוק אותו רכב שיש לאהוד ברק". השופטת חנה גלוקמן התעצבנה אחרי שנתניהו הוסיף כמה פעמים לשמו של ראש הממשלה לשעבר ברק את הכינוי "פדופיל". נתניהו הגיב: "מותר לי לענות מה שבא לי. מי שמחליט על האבטחה זה החלטה מקצועית של ועדה".
2 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
יאיר נתניהו בבית המשפט
(צילום: מוטי קמחי)

"נתב"ג הוא עקב אכילס שלנו"

בעקבות כניסתו של חולה קורונה מהודו לישראל, גורמים בכירים המליצו למשרד הבריאות לנקוט צעדים מחמירים יותר בעניין הטיסות מהמדינה - אך במשרד סירבו.
ראש המטה במגן ישראל אמר לאולפן ynet: "שכבות ההגנה אינן הרמטיות. ייתכן שהן גם לא רלוונטיות לווריאנטים מסוימים". על גביית תשלום עבור בדיקות קורונה: "לא רוצים שיהיה על חשבון המדינה".
תומר לוטן על החשש מווריאנטים וההקלות המסתמנות
(צילום: נדב אבס, ירון ברנר)

על פי הוראת בג"צ, על הממשלה למנות שר משפטים עד השעה 13:00.
מחר יהיה קריר בהרים, ומיום רביעי הטמפרטורות שוב יעלו. ביום חמישי ובסוף השבוע יהיה חם מהרגיל עד שרבי, בעיקר בפנים הארץ, והטמפרטורות יגיעו ליותר מ-30 מעלות. מזג האוויר החם יישאר גם אחרי סוף השבוע.
האם זה בטוח לחיות על אי באמצע ים סוער? כך נראית היום ישראל, כאי שאנן בתוך ים סוער של קורונה המשתוללת סביבנו. בדרך כלל, בטוח להיות על האי ולא בים, זאת, פרט למקרה של צונאמי. מספר המאומתים בעולם נמצא בעלייה מתמדת. הגל השלישי, ברמה העולמית, שהתחיל בפברואר עם כ-400,000 מאומתים ביום, כבר חצה את כל השיאים והגיע לכמעט 900,000. ואם מתרכזים רק בישראל, בהחלט ישנן סיבות לתחושת סוף הקורונה, עם כמה עשרות מקרים מאומתים ביום. אמנם, ישנם מוקדים קטנים של התפרצות, אך המגפה בהחלט תחת שליטה. עוד סיבה לאופטימיות היא, שחיסון פייזר נמצא יעיל דיו נגד רוב הווריאנטים של נגיף הקורונה הידועים עד כה. ממדינות רחוקות מאתנו משודרות תמונות של קטסטרופה אמתית, כמו בברזיל ובהודו. אנשים שם מתים ממחסור באספקת חמצן ולאחר מותם מתקשים למצוא מקום לקבורתם (בברזיל) או לשריפת הגופות (מנהג הינדואיסטי).
הזכרנו בעבר, שבכל שכפול עובר הנגיף מוטציה (טעות בהעתקה). כל מוטציה או ריבוי שלהן עלול להביא ליצירת וריאנט חדש, מדבק פחות או יותר וקטלני פחות או יותר. הווריאנט הברזילאי גרם לעלייה בתחלואה ובתמותה בדרום אמריקה, בין היתר, באורוגוואי, שלפני כן מיהרה להודיע שהיא נקייה מקורונה. לפני כעשרה ימים הודיעה צרפת שהיא מפסיקה את הטיסות מהודו ואחריה עשתה כן גם בריטניה. הזדעזעתי מכך שעד עכשיו לא מנעו הגעת נוסעים מהודו. במעל לעשר מדינות בעולם כבר התגלה הווריאנט ההודי (כולל בישראל), רק בבריטניה מספר המאומתים עם וריאנט זה מתקרב למאה. צרפת מובילה במספר הנדבקים החדשים למיליון איש. בבריטניה המצב נרגע, אך חוששני, ששאננות וביטחון מופרז עלולים לגבות מחיר יקר, כך גם בישראל.
כדי למנוע גל צונאמי של וריאנטים חדשים, שעלול לשטוף את האי ששמו ישראל, חייבים לפקח על כל הכניסות למדינה ולבצע חקירה אפידמיולוגית קפדנית.
עם הירידה החדה במספר חולי הקורונה חדשים, בזכות מבצע החיסונים, חלה ירידה חדה גם במספר הנפטרים וביום חמישי האחרון – לראשונה מזה 10 חודשים – אף חולה קורונה לא נפטר. למעשה, בעשרת הימים האחרונים נפטרו בישראל 21 חולי קורונה ומתחילת החודש נפטרו 145 חולים – כלומר ממוצע של פחות משישה נפטרים ביום. לשם השוואה, בחודש מרץ נפטרו בישראל 453 חולי קורונה – ממוצע של כמעט 15 נפטרים מדי יום.
בחודש פברואר, כך על פי נתוני משרד הבריאות, עולה כי נפטרו 943 חולי קורונה ובממוצע כמעט 34 מדי יום. חודש ינואר היה הקשה ביותר מבחינת נפטרים – אז נפטרו בישראל 1,443 חולי קורונה – ממוצע של יותר מ-46 מדי יום. ב-24 בינואר נרשם שיא נפטרים ליום אחד – 77.
ל"ג בעומר, שיצוין ביום שישי, ואיתו הפסקת מנהגי האבלות הנהוגים בימי ספירת העומר. ציון התאריך אינו מוזכר במשנה ובגמרא, אולם המנהג הקדום בצרפת ופרובאנס היה לסיים את מנהגי האבלות של ספירת העומר ביום ל"ג בעומר, והמנהג מוזכר לראשונה במאה ה-12. מקורה של הדלקת האש בל"ג בעומר הוא בהילולת רבי שמעון בר יוחאי, והתפתח בשנות ה-20, עם אימוץ ל"ג בעומר על ידי הציונות. השנה תיאסר הדלקת מדורות, פרט לאזורים שהוחרגו.
לפנות בוקר התקיים טקס האוסקר ה-93. למרות הקורונה, מארגני הטקס התעקשו לקיים אירוע פיזי ומצומצם. הסרט "ארץ נוודים" זכה, ישראל יצאה בידיים ריקות (שוב) וגם מה לבשו על השטיח האדום.
האכזבה לישראל, הזוכים הגדולים וגם השמלות
(צילום: ירון ברנר)
לכבוד הקיץ שהגיע: לאן אפשר לטוס בחו"ל ומה נדרש להציג בכניסה?
ורשות המיסים פשטה על מקס סטוק: תשלומי המכס של החברה נבדקים.