סגר שלישי הגיע. בשעה 17:00 זה קרה - ישראל נכנסה לסגר השלישי במספר - ובשאיפה האחרון שבהם. ההחלטה הראשונית היא סגר שיימשך שבועיים אבל מרבית מקבלי ההחלטות סבורים שהסגר יימשך שלושה שבועות לפחות. במסגרת הסגר תיאסר יציאה מהבית למרחק של יותר מקילומטר וחל איסור על שהייה בבית מגורים של אדם אחר.

(צילום: אלכס גמבורג, אלכס בורטמן)

בנוסף, אסורה התקהלות של יותר מ-20 איש בשטח פתוח ובתוך מבנה מותרת התכנסות של עד עשרה אנשים. ניתן יהיה לצאת יותר מקילומטר מהבית, בין היתר, לצורך טיפול רפואי או סוציאלי, הפגנה, הליך משפטי, העברת קטין בין הוריו הפרודים, יציאה למקום עבודה או מסגרת חינוכית שפעילותם מותרת.
3 צפייה בגלריה
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
מחסומים ושוטרים בכניסה לבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
מבחינת לימודים - תחילה נקבע שהלימודים יתקיימו רק בכיתות א'-ד', י"א, י"ב, בגני הילדים, במשפחתונים, בפעוטונים ובמעונות היום. אבל בהצבעה שנערכה שעות ספורות לפני הסגר בוועדת החינוך של הכנסת – התקנות הנוגעות לחינוך בוטלו, וכל התלמידים בערים הצהובות והירוקות ילמדו כרגיל (על כך בסעיף הבא). בערים אדומות וכתומות לא יתקיימו לימודים בבתי הספר לתלמידי כיתות ה'-י'. צבעי הרמזור שמשפיעים על ההנחיות, אגב, היו אמורים להתעדכן מדי שבוע - אבל לאחרונה הם עודכנו לפני 10 ימים.
כל עסקי המסחר, הבילוי והפנאי ייסגרו במלואם. כך למשל, גם הקניונים והשווקים הסיטונאיים. עסקים שאינם מקבלים קהל יעבדו במתכונת של 50% מההיתרים הנוכחיים. חנויות לממכר מזון, היגיינה, אופטיקה, מוצרי חשמל ומוצרים הדרושים לתיקונים חיוניים בבית, יישארו פתוחות ויקבלו קהל. מותר לצאת למרחק של יותר מקילומטר בשביל ספורט יחידני, כל עוד היציאה היא רגלית ולא באמצעות רכב.

הפגנת ענק בכביש 4. יותר מ-1,000 חברי הפלג הירושלמי חסמו את צומת קוקה קולה וצעקו לעבר השוטרים: "נאצים". פקקי ענק הורגשו באזור גוש דן בגלל ההפגנה כמו גם כניסת הסגר. מכת"זית הובאה למקום בכדי לסייע בפיזור המפגינים. בעקבות עומסי התנועה שנוצרו במקום, נוסעות שאיבדו את סבלנותן יצאו מרכבן והתעמתו עם מפגינים שנשכבו מתחת לרכב.

ההפגנה החלה ברחוב ז'בוטינסקי בבני ברק, במחאה על מעצרו של בחור ישיבה שנעצר על ידי המשטרה הצבאית לאחר שלא התייצב בלשכת הגיוס. בהודעת הפלג הירושלמי לפני ההפגנה נכתב: "אנו יוצאים למחאה גדולה ואדירה נגד מעצרו הנפשע של תלמיד ישיבה ונגד חוק הגיוס שהפיל חללים רבים".

3 צפייה בגלריה
הפגנה
הפגנה
הפגנה
(צילום: מוטי קמחי )
אמרו מלוניות. אז אמרו. כתבנו לענייני תעופה, איתי בלומנטל, בדק ומצא כי רק 46 אחוז מהנוסעים שנחתו בשבוע שעבר בישראל נלקחו למלוניות בידוד. רוב הנוסעים, בעיקר חוזרים מדובאי, נשלחו לבידוד ביתי. גורמים ממשרדי הממשלה שמוצבים בטרמינל 3 סיפרו כי ישראלים רבים מתפרעים מול נציגי פיקוד העורף ומשרד הבריאות ומקללים אותם. הנציגים מעדיפים שלא להתעמת איתם ונותנים להם פטור, גם אם הם לא עומדים בקריטריונים שנקבעו מראש.
החל מיום ראשון שעבר בצהריים - אז הוחלט לשלוח לבידוד במלוניות את השבים מבריטניה, דרום אפריקה ודנמרק - ועד אמש בחצות, נחתו בישראל 1,578 נוסעים ששבו ארצה מהמדינות הללו. בהמשך, החל מיום רביעי בשעה 22:00, אז הוחלט שכל השבים לישראל מרחבי העולם יישלחו למלוניות בידוד, הצטרפו אליהם עוד 4,256 נוסעים מרחבי העולם - רבים מהם שבו מדובאי, ארה"ב וטורקיה. בסך הכול פונו למלוניות בשבוע שעבר 2,689 בני אדם בלבד, מתוך 5,790 נוסעים - כלומר רק 46 אחוז מהם פונו למלוניות.
אחד השבים סיפר: "עשיתי הצגות ואמרתי שיש לי אסטמה ואלרגיה, וכך קיבלתי אישור לעזוב את נתב"ג הביתה. כל הטיסה חשבתי על המלונית והיית מתוסכל מאוד מכך. לא האמנתי שאצליח לקבל פטור מזה בכזאת קלות".
לקריאה נוספת

מחר יהיה בהיר ויבש מאוד. רוחות מזרחיות חזקות ימשיכו לנשוב, במיוחד בשעות הבוקר ובעיקר בהרים ובצפון - שם הן עשויות להגיע למהירות של יותר מ-50 קמ"ש. אף שלא צפויה ירידה בטמפרטורות, תהיה תחושה של התקררות בשל שילוב הרוח המזרחית היבשה וכיסוי העננים. עד סוף השבוע, כולל במהלכו, לא צפוי גשם.
סגר ועייפות. החלטת הממשלה על הסגר השלישי משקפת יותר מהכול, את עייפותה מהטיפול במגפה. ייתכן שזו גם הסיבה לתליית תקוות מופרזות בחיסונים, בשלב זה. תקוות אלו, לצערנו, מקצרות רוחו של הציבור, שעומד עם שעון עצר וממתין לסוף המגפה, לעתים, גם מתנהג כאילו המגפה כבר אחרינו. ברמת הפרט, אנשים שקיבלו זריקה ראשונה של חיסון, לא פעם חושבים שהם כבר מוגנים, ברמת הקהל, אנו רואים לא מעט התקהלויות. זה מסוכן וזה מסוכן. הסכנה הכללית יותר, היא העובדה שקוצר הרוח גורם לאכזבה ועייפות.
ברצוני לחזור ולהדגיש, שמגפה זו היא ריצת מרתון ולא סיפור של "זבנג וגמרנו". בשל כך, סגר שמוריד את מספר הנדבקים באופן זמני, אינו פותר בעיה לטווח הארוך. הממשלה הייתה צריכה ללמוד למגר את המגפה בין הסגרים, אבל, היא התעייפה, ובוחרת בטקטיקה של סגרים. היא התעייפה מהצורך לקבוע הגבלות מהודקות ולשנות אותן באופן דיפרנציאלי ובהתאם להתפתחויות הדינאמיות, מ"משחקי חתול ועכבר" במוקדי התפרצות, מהביקורת והזגזוגים של עצמה. עייפות זו גורמת לעייפות בכל שכבות הציבור: בסוחרים וספרים, בתלמידים ומורים, במעסיקים ועובדים.
הבוקר אובחן הנדבק ה-400 אלף בישראל ובכך הפכנו למדינה ה-32 בעולם שהגיעה למספר כזה של נדבקים. לפי נתוני משרד הבריאות, בתוך שישה חודשים מאז שאובחן החולה הראשון בארץ, הגיע מספר הנדבקים הכולל ל-100 אלף. חודש ויומיים עברו וב-23 בספטמבר אובחן הנדבק ה-200 אלף. כשלושה שבועות לאחר מכן כבר אובחן הנדבק ה-300 אלף.
החולה ה-400 אלף אובחן חודשיים ו-12 ימים לאחר החולה ה-300 אלף, אך אם קצב ההדבקה הנוכחי יימשך – ישראל תגיע לחצי מיליון נדבקים עוד לפני סוף ינואר.
אהוביה סנדק. למה? בגלל המחאות על רקע מותו של הנער בן ה-16 במהלך מרדף משטרתי. מותו של הנער מההתנחלות בת עין הצית את המתח בין המשטרה לנערי הגבעות, והוביל לגל מחאות שכולל רבנים, פוליטיקאים ובכירים בהתנחלויות. לאורך כל השבוע החולף נערכו הפגנות לאחר מותו. להפגנות אתמול הגיעו כ-2,000 מפגינים אל המטה הארצי של המשטרה בירושלים.
נקניקיות מפומפיי. דוכני ג'אנק פוד נחשפו בעיר שנחרבה לפני 2,000 שנה.
3 צפייה בגלריה
דוכני האוכל של פומפיי
דוכני האוכל של פומפיי
דוכני האוכל של פומפיי
(צילום: רויטרס)
יצרניות הסמארטפונים חוסכות עלינו. סמסונג ושיאומי לעגו לאפל כאשר הודיעה שתמכור את מכשירי האייפון 12 ללא מטען בקופסה, אבל כעת מתברר שגם הן צפויות לעשות את אותו דבר בדיוק.
רוצים להתחבק בלי להפר את כללי הריחוק של שני מטרים? עכשיו זה אפשרי - צפו כיצד.
כתבנו לענייני פלסטינים אליאור לוי, גילה את נפלאות הספורט היחידני: מרבית האנשים, כמו זאבים, אוהבים לחיות בלהקות. הם גם אוהבים לעשות כושר בלהקות. ובכן, הסגר השלישי שלא בא עלינו לטובה, מגביל אותנו מאוד עם אפקט הלהקתיות וזה לא כיף. אבל גיליתי שבאספקט אחד יש לזה צדדים חיוביים – הספורט היחידני. אז נכון, קבוצות ריצה מדרבנות, בקבוצות רכיבה מושכים אחד את השני קדימה ובמועדוני כושר, קרוספיט וספינינג יש ערך להיותנו חלק מעדר. אבל מתי בפעם האחרונה ניסיתם לרוץ או אפילו ללכת לבד? רק אתם עם השקט שלכם, המחשבות, הנוף, הטבע. 
אני לא מיזנטרופ, אך מאז שגיליתי כמה זה כיף לעשות ספורט לבד – אני כבר די מתקשה להפסיק עם הנוהג הזה: לקחת את האופניים שלי, לצאת למסלול רכיבת שטח (סינגל – זו המלצה בפני עצמה אבל בהזדמנות אחרת), לשמוע באוזניות את המוזיקה שלי, להתמזג עם הטבע. והכל לבד לבד. שלמות. לא בא לכם מוזיקה? בחרו פודקאסט ותתמכרו, תאזינו להקראת ספר או פשוט תורידו אוזניות ותתמכרו למוזיקה של העיר, של הים, של השדות, של הציפורים, של הטבע. זה לא באמת משנה איפה אתם או איזה ספורט אתם מחבבים. פשוט תעשו אותו עם עצמכם ותתמכרו. יעקב גלעד ויהודה פוליקר כבר הבינו את זה מזמן – חופשי זה לגמרי לבד. סגר נעים!