הסכם עם מדינה ערבית נוספת. אחרי איחוד האמירויות, בחריין וסודן, חשף הערב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מעט לפני סוף תפקידו, על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים של מרוקו עם ישראל. בתמורה ארה"ב תכיר בריבונותה של מרוקו על סהרה המערבית, שבה תנועת חזית הפוליסריו דורשת עצמאות. יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל למרוקו, אגב, כוננו כבר בשנת 1995, אך בשנת 2000 ניתקה מרוקו את היחסים עם ישראל בעקבות אירועי האינתיפאדה השנייה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ, בנמין נתניהו, מלך מרוקו מוחמד ה-6
דונלד טראמפ, בנמין נתניהו, מלך מרוקו מוחמד ה-6
דונלד טראמפ, בנימין נתניהו, מלך מרוקו מוחמד ה-6
(צילום: AP, אוהד צויגנברג, AFP)
במסגרת ההסכם, ייפתחו שגרירויות ברבאט ובתל אביב. מנכ"ל ישראיר אמר הערב ל-ynet כי ניתן יהיה בתוך שלושה חדשים להפעיל קווי תעופה ישירים בין המדינות. "כמו שהימרנו עם איחוד האמירויות, אנחנו מאוד רוצים לטוס למרוקו, ולא מהיום. מבחינתנו אנחנו כבר בשבוע הבא פותחים במערכת הזמנות של טיסות למרוקו". זמן טיסה למרוקו הוא כ-5 שעות.
לקריאה נוספת
הפארסה נמשכת - והציבור מבולבל. סגר לילי? ריסון מהודק? סגר חלקי? לאחר מספר ימים ללא החלטה למרות שקבינט הקורונה רצה לנקוט בסגר לילי, מתברר שהכל פוליטי. שר הביטחון גנץ דרש, ראש הממשלה נתניהו הסכים והשרים אישרו שאין סגר לילי בחנוכה. במקום סגר, נכון לעכשיו, תאומץ ההצעה להטיל "ריסון מהודק" לשלושה שבועות במקרה שבו יהיו 2,500 נדבקים בקורונה ביום או שמקדם ההדבקה יעלה ל-1.32. אם גם אז לא יחול שיפור - יהיה סגר שלישי על ישראל.
"ריסון מהודק", המשמעות היא שמקומות עבודה עם קבלת קהל יהיו סגורים, ההתקהלות במקום סגור תוגבל ל-10 אנשים ובמקום פתוח ל-20. בנוסף, תיסגר מערכת החינוך ביישובים אדומים וכתומים, והתפוסה המותרת בתחבורה הציבורית תעמוד על 50%. כמו כן תחול החמרה בהגבלות על המגיעים לארץ מחו"ל.
מאוחר יותר אמר נתניהו: "התוצאות לא נמדדות בניפוח מלאכותי של ויכוחים, אם שר נמנע או התנגד. רצינו סגר מלא, אבל זה לא התאפשר מסיבות משפטיות. נבקש מהציבור לעזור לנו לשמור על מדדי תחלואה נמוכים".
(צילום: אורי דוידוביץ, אבי חי)

לקריאה נוספת
מתכוננים לחיסונים. ראש הממשלה ושר הבריאות הודיעו אמש כי החיסון הראשון יינתן בישראל ב-27 בדצמבר וישראל ערוכה לבצע 60 אלף חיסונים ביום. מנכ"ל משרד הבריאות חזי לוי אמר הערב כי "סגלים רפואיים - קריטי שיתחסנו ראשונים, זה סדר גודל כ-250-200 אלף בני אדם כולל קופות חולים, בתי חולים ואנשים שנמצאים במסגרת מד"א ומסיעים חולים. אחריהם יחוסנו קשישים, חולים וחוסים במוסדות והמטפלים שלהם. צריך לקבוע רף של גיל שחוצים, חשבנו שהרף יהיה 60-50 לפי מספר החיסונים שנקבל".  לדבריו, "אזרחים עם מחלות רקע כמו סכרת או השמנת יתר וכאלה שקיבלו השתלת איברים, גם מקבלים תעדוף".
ביה"ח שיבא כבר ערך היום חזרה גנרלית למבצע חיסון העובדים שעשוי להתחיל כבר בשבוע הבא. במסגרת המבצע יפעלו חמש עמדות מ-8:00 בבוקר עד 20:00 בערב, ובכל שעה יתחסנו כעשרה עובדים. מלבד היערכות לחסן, ישנה היערכות לאחסון החיסונים שדורשים טמפרטורה של מינוס 70 מעלות ומדובר במבצע לוגיסטי מורכב.
(צילום: אבי חי)

מינהל המזון והתרופות האמריקני החל אחר הצהריים בדיון פאנל המומחים לקראת אישור החיסון של פייזר. עד חצות שעון ישראל צפויה להסתיים ההצבעה, ואם אכן יאושר – צפוי משרד הבריאות הישראלי לאשר את החיסון באופן כמעט אוטומטי. בכירה בארגון הבריאות העולמי ציננה היום מעט את ההתלהבות בריאיון לאולפן ynet כשאמרה: "למרות החיסונים - ההגבלות יימשכו עוד שנה לפחות".

בסוף השבוע וביום ראשון יהיה מזג האוויר חמים מהרגיל ומתאים מאוד לטיולים ולפעילות מחוץ לבית.

השבוע הודיעה ממשלת קפריסין שבשנה הבאה תאפשר כניסה למדינה רק לאנשים עם "תעודת מחוסן לקורונה". זו המדינה הראשונה וכנראה שלא תהיה האחרונה. בינתיים התחילו להגיע החיסונים לישראל ואנו שומעים קולם של מתחרים על הזכות להיות הראשונים. כל מה שנוגע לחיסונים, הופך לתחרות גלובלית ואישית כאחד. הלחץ הולך וגובר. בשעות אלה מתנהל דיון בן 9 שעות במנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA). הדיון הוא וירטואלי ופתוח לציבור הרחב ביוטיוב. בפעם הראשונה בהיסטוריה. ואם לא די בכך, ה-FDA פרסם בשקיפות מלאה יומיים לפני הדיון את הנתונים שקיבל מחברת פייזר.
הרבה עומד על הכף בתוצאות דיון זה. בצדק החליט משרד הבריאות שהחיסונים הראשונים יינתנו בישראל רק בסוף החודש לאחר שיתברר לאן פני ה-FDA מועדות. גם הגוף הרגולטורי של האיחוד האירופי מתכנס לדון על כך רק בסוף החודש. האנגלים, לעומת זאת, כבר הצליחו להיות הראשונים שהתחילו בחיסונים המוניים מבלי להמתין להחלטות ה-FDA. ב-70 בתי חולים ברחבי הממלכה המאוחדת כבר התחילו להזריק חיסונים. בעוד 21 יום אותם אנשים יקבלו חיסון שני. האנגלים החליטו שהראשונים להתחסן יהיו אנשים בני 80 ומעלה. כפי שידוע, גיל מהווה גורם סיכון משמעותי ביותר לתחלואה ותמותה ממחלה זו. ואז מתקבלות החלטות גם על בסיס טכני. פותחים קופסה קטנה של חיסונים – כמה מאות שנשמרים בקור מינוס 70 מעלות וצריך לנצל אותם ללא דיחוי שלא יתקלקלו.
בעקבות כך החליטו שבנוסף לאנשים קשישים יחסנו עובדי מערכת הבריאות שנמצאים באותם בתי חולים וגם מטפלים באשפוז בית. כך נכנסו לשורת המתחסנים הראשונים שני עובדי מערכת הבריאות הידועים כאלרגיים (רגישים) להרבה חומרים ואפילו נושאים עליהם באופן קבוע מזרק אפיפן – תרופה להצלת חיים במצב של אלרגיה קשה. עובדים אלה פיתחו תגובה לחיסון נגד קורונה. כתוצאה מכך, פורסמה הודעה לבעלי נטייה מובהקת לאלרגיה לא להשתמש בחיסון זה. עוד מיליון מנות חיסון בדרך מבלגיה (שם נמצא המפעל שמייצר את החיסון של חברת פייזר) לאנגליה שכבר הזמינה 5 מיליון חיסונים. דרמה ארוכה עוד לפנינו, המגפה לא עומדת להסתיים כל כך מהר ואנו צריכים להיות מוכנים לחיות עם מסכות וריחוק פיזי לפחות עד סוף 2021.

איחוד האמירויות אדומה או ירוקה או בכלל צהובה? שר החוץ גבי אשכנזי ושר הבריאות יולי אדלשטיין החליטו שנכון לעכשיו איחוד האמירויות לא תהפוך למדינה אדומה והחוזרים ממנה לא יצטרכו להיכנס לבידוד. הסיבה: חשש שהדבר יגרום למשבר מדיני.
אז מה מצב התחלואה בידידה החדשה של ישראל? מאז פרוץ המגפה אובחנו באיחוד האמירויות למעלה מ-180 אלף נדבקים. 602 חולי קורונה מתו ושיעור התמותה עומד על 0.33% - מהנמוכים בעולם. מאז תחילת חודש אוקטובר מאובחנים במדינה, שבה כ-10 מיליון תושבים, כ-1,000 נדבקים חדשים מדי יום. השיא היה ב-22 באוקטובר, אז אובחנו 1,578 נדבקים חדשים ביום, רחוק מאוד מהשיא של ישראל שעמד על יותר מ-9,000 נדבקים ביום.

גדעון סער. למה? כדי לקרוא עוד על חבר הכנסת הפורש שמתכנן לעמוד מול נתניהו בבחירות הבאות. מה אתם לא יודעים עליו? הליכודניק לשעבר הוא גם עורך דין במקצועו. הוא נולד בתל אביב לפני 54 שנה. הוריו התגרשו כשהיה בן 16. הוא עצמו התחתן בשנת 1990 עם שלי דנציגר, ממנה התגרש ב-2012. יש להם שתי בנות, בהן השחקנית אלונה סער. ב-2013 הוא התחתן עם גאולה אבן, ולשניים בן ובת משותפים.

פרידה משחקן ענק. פאולו רוסי, חלוצה האגדי של נבחרת איטליה, הלך בלילה שבין רביעי לחמישי לעולמו בגיל 64. רגע השיא שלו היה במונדיאל 1982 כשסחף את איטליה לזכייה בגביע העולם.
2 צפייה בגלריה
(צילום: גטי אימג'ס)
העונה התשיעית של "מאסטר שף" עלתה אתמול לשידור והמבקרת שלנו מצאה בה מנת אסקפיזם ראויה.
עגלגלה, שובבה, לרוב מתוקה ומצטלמת מדהים. יצאנו לבדוק איך בכלל הכל התחיל. כל מה שלא סיפרו לכם על תולדות הסופגנייה.
ולכל מי שקיווה - או דאג, נאס"א מודיעה כי "טרם נמצאו סימנים לחיים מחוץ לכדור הארץ".
מעין רודה, ראש מערכת החדשות: אין קונצרטים, אין תזמורות, והמוזיקה הקלאסית שגם ככה גססה, נושמת את נשימותיה האחרונות, ומתקיימת רק בין הרמקולים של מאזיניה האדוקים. כדי להתאהב באמנות הזאת צריך התמסרות, אורך רוח ובקיאות, אבל אין גדולה ממנה כדי להטריף את הנפש ואת המוח. ואיך ממיסים את חומת הזרות שיש עם הז'אנר? היצירות שנשמעות לכם קצת מוכרות הן אלה שיצליחו לפתות אתכם להיכנס לתוך עולם ששווה להיכנס אליו.
אחד הרגעים הראשונים שהתאהבתי בקסם של התזמורת היה כששמעתי בפעם הראשונה את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 2 של רחמנינוב. האוזן שלכם מכירה אותו, כי השיר "All by Myself" מבוסס עליו, מה שהופך אותו לכרטיס כניסה מושלם לעולם הנכחד והיפה הזה. זו תקופה עם המון זמן פנוי ומעט פיתויים. בדיוק מה שצריך כדי להחיות את האמנות הגוססת.