קרב המעצמות - היום השני: לאחר שאתמול כינה נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין "רוצח", הודיעו במוסקבה על החזרת השגריר מוושינגטון. היום (ה') התייחס פוטין להתבטאות ואמר: "אני מאחל לו בריאות. אנשים נוטים לראות אחרים כפי שהם רואים באמת את עצמם". פוטין הוסיף כי על אף הדברים החריפים של ביידן מוסקבה תמשיך לעבוד עם ארה"ב, "אבל בתנאים שיועילו לנו". בהמשך היום אמר פוטין כי הוא מוכן לשוחח עם נשיא ארצות הברית בקרוב, ככל הנראה כבר ביום שישי או שני. לדבריו, "על המדינות לשמור על יחסיהן". פוטין הוסיף כי הוא מוכן לשוחח על סכסוכים אזוריים והיחסים שבין רוסיה וארה"ב. בינתיים בבית הלבן אמרו כי ביידן אינו חוזר בו מהדברים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
(צילום: AFP, EPA)
דבריו של פוטין באו שעה קלה אחרי שדובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הצהיר כי אין ספק שביידן אינו מעוניין לבנות יחסים עם רוסיה, וכי מוסקבה תביא זאת בחשבון. פסקוב כינה את דברי ביידן על פוטין "רעים מאוד" ו"חסרי תקדים".
הבוקר אמר קונסטנטין קוסצ'יוב, סגן יו"ר הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, כי דבריו של ביידן בלתי מתקבלים על הדעת, וכי באופן בלתי נמנע הם רק יפגעו עוד יותר ביחסים הגרועים ממילא בין מוסקבה לוושינגטון. לדבריו, הצהרותיו של נשיא ארה"ב חיסלו כל תקווה שהייתה במוסקבה לשינוי במדיניות האמריקנית תחת הממשל החדש.
נשיא ארה"ב ביידן מכנה את נשיא רוסיה פוטין "רוצח"
(צילום: ABC News)
היחסים בין רוסיה למערב נמצאים בשפל שכמותו לא היה מאז התפרקות ברית המועצות וסיום המלחמה הקרה בתחילת שנות ה-90. המתיחות הזו נובעת בין השאר מהפלישה הרוסית לאוקראינה וסיפוח חצי האי קרים, מההתערבות הרוסית לטובת בשאר אסד במלחמת האזרחים בסוריה, מההרעלה של מתנגדי משטר רוסים כמו אלכסיי נבלני – וכמובן מהניסיונות של רוסיה להתערב בחשאי במערכות בחירות בארה"ב ובמדינות אחרות במערב כדי להטות את תוצאותיהן או לזרוע כאוס פוליטי וחברתי.
ניסה להצטייר כקורבן ונמנע מתשובות ברורות על התקיפה שכמעט נגמרה ברצח: לאחר שבחודש שעבר העידה שירה איסקוב וסיפרה בפירוט כיצד תקף אותה אביעד משה וניסה לרצוח אותה, מול עיניו של בנם הקטן, התייצב משה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע, שם הוא מואשם שניסה לרצוח את אשתו לשעבר, לעדות. לאחר שהתנצל, וניסה במשך ארבע שעות להציג עצמו כקורבן. הוא התחמק מלדבר על התקיפה, גמגם, בכה ואף טען שהוא זה שהוכה במהלך הנישואים. השופטות בבית המשפט קטעו אותו כשנמנע מתיאור מדויק של התקיפה: "מה עבר לך בראש? לא הסברת לנו כלום", "אתה מדבר בסיסמאות, הכול מעורפל".
אביעד משה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
במהלך הדיון התובעת, עו"ד מורן גז, הציגה בפני אביעד משה את המערוך המגואל בדם, ששינה את צבעו מעץ לשחור והתבקע מ-110 חבטות ואת הסכין המגואלת בדם שבאמצעותה דקר את שירה 20 פעם. התובעת גם הציגה בפניו את הסכין שבאמצעותה דקר את שירה. בשלב זה שוב תעתע בו זכרונו. אביעד אמר שאינו זוכר שאמר לשירה "תמותי כבר". "אני לא שולל ולא מאשר. מפנה אתכם להקלטה".
איסקוב, שלא נכחה בעדותו של בעלה לשעבר, תיארה בדיון הקודם כיצד נהג באלימות פיזית כשהיו נשואים. בזמן שמשה היה באולם ושמע את העדות, סיפרה איסקוב בין היתר על הנזקים שנגרמו לה ולבנה: "כל הראש שלי תפרים, ויש לי המון כאבים. ארובת העין נשברה והקרנית נפגעה. אני לוקחת כדורים נגד כאבים. הלחי תתאחה לבד. הלסת. השיניים שנשברו. יש לי ניתוח להשתלת עצם בלסת ואחר כך השתלת שיניים. אני לומדת סיבולת לב ריאה כדי שאוכל לחזור לריצות והליכות. יד שנשברה ואצבע שנכרתה. אני בפיזיותרפיה. פעמיים בשבוע אני לוקחת את הילד לטיפול, לקלינאית תקשורת. אחרי האירוע הוא הפסיק לדבר".
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב בעדות בבית המשפט
שירה איסקוב בעדות בבית המשפט
שירה איסקוב בעדות בבית המשפט, בדיון הקודם שנערך
(צילום: חיים הורנשטיין)
רצח הנער בקריית גת: במשטרה ממשיכים לחקור את רצח הנער בן ה-14 בידי אביו בביתם בקריית גת. החוקרים בוחנים את עדותה של האם שלפיה האב בן ה-37 חווה אמש "התקף פסיכוטי" ונטל סכין מטבח גדולה - שבאמצעותה דקר את בנו מספר רב של פעמים. האם הייתה זו שהזעיקה את השוטרים, וצעקה לבעלה לחדול ממעשיו – תוך כדי שהמוקד המשטרתי נמצא על קו הטלפון.
"תבואו מהר, הוא רוצח את הילד", היא צעקה בשיחה עם המוקד. השוטרים ניסו להרגיע אותה, אמרו לה שניידת בדרך - וביקשו ממנה להכניס את ארבעת ילדיה האחרים לאחד החדרים בבית. האחות בת ה-13 צעקה גם היא וניסתה להפריד בין האב לבן.
חשד: אב רצח את בנו בן ה-14 – דיווח מקריית גת של מתן צורי
(צילום: בראל אפרים, אלי סגל)
עובדים סוציאליים של עיריית קריית גת הגיעו כבר בלילה לבית המשפחה, כדי לסייע לאם ולארבעת ילדיה הנוספים, והללו הועברו משם למקום אחר. בני המשפחה משתייכים לחסידות גור, ולאב שהינו יבואן סחורות מסין אין עבר פלילי. "זה בוקר קשה מאוד", סיפר ל-ynet גורם בקהילה. "אף אחד, אבל ממש אף אחד, לא מצליח להבין מה קרה פה. אני מכיר אישית את הבן אדם. הוא בחור לעניין, נורמלי. כולנו פשוט בהלם מוחלט. עצוב מאוד".
כמדי סוף שבוע - יתפרסמו מגוון של כתבות מרתקות: גד ליאור יחזיר אותנו לפרשת שוחד הבחירות של פלאטו שרון, נחזור גם לבחירות ב-1996 אז התמודד בנימין נתניהו לראשונה וב-Pplus תתארח מירי מיכאלי. וכמובן, זה לא הכל.
ממחר יתחיל להתחמם, ובשבת יהיה אביבי ונוח עם תנאים אידיאליים לטיולים. ביום ראשון יהיה חם מהרגיל, וביום שני צפוי שרב וטמפרטורות שיגיעו ליותר מ-30 מעלות. במהלך יום שלישי, יום הבחירות, יישבר השרב והרוח תתחזק. ייתכן אובך. הטמפרטורות יירדו בהדרגה, אבל עדיין יהיה חם. ביום רביעי יירדו מידות החום בחדות.
מה קובע האם יקפידו או לא יקפידו על כללי הקורונה בעולם המערבי? באווירת "סוף קורונה" ששוררת בישראל קשה למצוא אוזן קשבת למילות האזהרה. לא נעים להיות משביתי שמחה. אבל, ברור שהנגיף טרם נעלם, הוא לא מפסיק להשתנות ועלול עוד להפתיע. לכן, את 3 אמצעי ההגנה – שמירה על מרחק פיזי, מסכות והיגיינת ידיים - מוקדם לשים בצד ולשכוח.
בהרבה ממדינות אסיה התושבים מקפידים על הכללים הנ"ל באופן שגרתי. לעומת זאת, במדינות אירופה, ארה"ב וגם בישראל, זה נתפס כעונש וכהכבדה על החיים.
זהו נושא חשוב מאוד שנחקר לעומק. המחקרים בדקו במה תלוי האם תושבי המערב יקפידו אם לאו. המסקנה היא, שמאפייני המקפידים הם: נשים, תפיסת הקורונה כאיום, גישה למקורות מידע מסורתיים, גיל מבוגר יותר ואמון בממשלה. כל אחד ממאפיינים אלה מעניין בפני עצמו. קשה שלא להבחין, הן ברחובות והן במקומות ציבוריים, שנשים עוטות מסכות (כולל באופן תקני – על האף והפה) יותר מגברים. זאת, למרות העובדה הידועה, שיותר גברים סובלים ממחלה זו באופן קשה. ייתכן שההסבר החברתי-ביולוגי הוא שגברים, מטבעם, מתעלמים יותר מסכנות. מאותה הסיבה, אנו רואים בכל המדינות, שלעתים קרובות, גברים צעירים מרגישים בלתי מנוצחים ולא שומרים על הכללים. בנוסף, צעירים ניזונים יותר ממקורות מידע אלקטרוניים ולא מסורתיים, עם כל החשיפה למבול של מידע כוזב באינטרנט, שמתפשט ביתר שאת.
כל המאפיינים האלה, קשה לשנותם. על מה כן ניתן להשפיע? על האמון בממשלה ובהוראותיה. המחקר המסכם את כל הנתונים המדעיים שאנו מתייחסים אליהם, מלמד על כך באופן חד משמעי.
67.3% מהישראלים – כלומר שניים מכל שלושה – מתגוררים ביישובים ירוקים לפי תוכנית הרמזור. 24.4% מתגוררים ביישובים צהובים, 6.6% בכתומים ו-1.7% - כלומר אחד מתוך 60 ישראלים – מתגורר ביישוב אדום.
לפי משרד הבריאות, היישובים שכרגע מוגדרים אדומים הם בסמת טבעון, פקיעין, לקיה, כסיפה, קרני שומרון, בענה, אעבלין, מצפה יריחו, וערערה בנגב.
ומה עם הערים הגדולות? ירושלים מוגדרת כעיר צהובה. תל אביב וחיפה ירוקות ובני ברק גם כן ירוקה ביחד עם ראשון לציון, חולון, ,באר שבע, נתניה, אשדוד ופתח תקווה.
נועה אייל. למה? כי בית המשפט העליון דחה היום את ערעורו של דניאל נחמני, שרצח את אייל בת ה-17 ב-1998. העונש שגזר עליו בית המשפט המחוזי נותר על כנו – מאסר עולם ו-16 שנות מאסר בפועל במצטבר. בית המשפט דחה את הערעור על העונש ועל הקביעה כי הרצח בוצע "בנסיבות חריגות בחומרתן", בציינו כי "אין בכוחן של מילים לתאר את התופת שהעביר המערער את המנוחה ברגעי חייה האחרונים".
מרגע הגעתן לתודעה הציבורית, הפכו הנשים לבית קרדשיאן-ג'נר לסנסציות ריאליטי. אך 14 שנים לעיני המצלמות חשפו אותנו לאובססיה נוספת: אוסף הבתים מעורר הקנאה שלהן. לרגל עליית העונה ה-20 והאחרונה של "משפחת קרדשיאן", נכנסנו לכמה מהאחוזות שלהן - ולא רצינו לצאת.
3 צפייה בגלריה
OCD כאלמנט עיצובי: בבית של קלואי קרדשיאן
OCD כאלמנט עיצובי: בבית של קלואי קרדשיאן
OCD כאלמנט עיצובי: בבית של קלואי קרדשיאן
(צילום מסך מתוך ערוץ היוטיוב Khloe Kardashian)
באולפני יוניברסל יפן חנכו מתחם חדש וצבעוני שמוקדש כולו ליקום של השרברב ממשחקי הווידיאו הפופולריים של נינטנדו, סופר מריו. כך זה נראה.
ומה קרה לניבתן שככל הנראה תפס תנומה באזור הארקטי? הוא נסחף לו והגיע - לא תאמינו - עד לאירלנד.
מבזק חדשות טובות
(צילום: אבי חי)