החטופים שנורו למוות צעקו "הצילו" למצלמת כלב של עוקץ - בקרב של גולני עם החוטפים, 5 ימים לפני הטרגדיה

צה"ל בדק את תוכן מצלמת הגו-פרו שהייתה על כלב עוקץ שנהרג בהיתקלות בשג'אעיה, מה שהוביל לפתיחה מחודשת של התחקיר על הירי בשלושת החטופים הישראלים יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה. הכלב שעליו הייתה המצלמה נהרג בהיתקלות של סיירת גולני בשג'אעיה ב-10 בדצמבר, במבנה שבו ניהל הכוח קרב עם מחבלים.
המצלמה התגלתה רק ב-18 בדצמבר - שלושה ימים אחרי הירי בחטופים. הכלב נורה ונהרג לאחר שנשלח למבנה, אך המצלמה המשיכה לפעול ולהקליט. החטופים, כך מעריכים בצה"ל, הוחזקו במבנה - שנמצא כק"מ מהמקום שבו הם נהרגו. לא מדובר על המבנה שבו היו שלטי ה-SOS שהכינו. בצבא מעריכים שבהיתקלות שבה נהרג הכלב נהרגו גם המחבלים ששבו את השלושה. בהקלטות מהמצלמה נשמעו צעקות "הצילו" במהלך הירי על הכלב, וגם צעקות "חטופים". ככל הנראה בהקלטה נשמעה גם צעקה עם שמו של אחד משלושת החטופים. ייתכן שהלוחמים של סיירת גולני שמעו מילים בעברית, אך הם היו משוכנעים שמדובר במחבלים שירו עליהם.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב לבחון הענקת עיטורי גבורה לשלושת החטופים מהטרגדיה בשג'אעיה: "בריחה נועזת מהשבי".
2 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים, אלון שמירז, סאמר טלאלקה

המגעים לעסקה רציניים מאוד או שאין צפי לעסקה?

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, עדכן היום כי המגעים לעסקת חטופים נוספת, בתמורה ל"הפוגה הומניטרית" בלחימה ברצועת עזה - "רציניים מאוד". הדברים נאמרים במקביל לביקורו של ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה בקהיר, לשם יגיע בשבוע הבא גם מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה שסבור כי "חילופי שבויים יתקיימו באמצעות העיקרון של 'כולם תמורת כולם', בתהליך מדיני המוסכם על הכוחות הפלסטינים, בראשות חמאס".
רשת התקשורת הפלסטינית "קודס", המזוהה עם חמאס, דיווחה מפי גורמים כי מצרים תפעיל לחץ על ארגוני הטרור ברצועת עזה להסכים להפסקת אש הומניטרית. שר האוצר סמוטריץ', המתפקד גם כשר במשרד הביטחון, שוב מתח ביקורת על קבינט ניהול המלחמה, וקרא לו "לשלוח את ראש המוסד דדי ברנע לסכל את ראשי חמאס בכל מקום שהם - ולא לדבר איתם ולנהל איתם משא ומתן".
עיתונאי וושינגטון פוסט, דייוויד איגנשיוס, דיווח כי בישראל שוקלים להאריך את ההפוגה שתוצע לחמאס למען שחרור חטופים - אפילו לשבועיים - כדי לאפשר לארגון הטרור לאסוף את בני הערובה שבידיו ולהעביר אותם למקום מבטחים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס בערב לעסקת חטופים חדשה אפשרית בין ישראל לחמאס, ואמר כי "אין צפי לעסקה כזאת בקרוב". עם זאת הוסיף: "אנחנו דוחפים לעסקה כזאת".

בכירי חמאס במו"מ עם הפתח על השליטה בעזה: "רוצים שהמלחמה תיגמר"

ההנהגה המדינית של חמאס החלה לנהל שיחות עם היריבים מתנועת הפתח על השליטה העתידית בעזה ובגדה המערבית אחרי המלחמה. כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל", שציין שהמגעים המורכבים עלולים לגרום לעימות בין הלשכה המדינית, שנמצאת בקטאר, לזרוע הצבאית בעזה.
השיחות הן הסימן הברור ביותר לכך שהלשכה המדינית מתחילה לתכנן את היום שאחרי המלחמה. "אנחנו לא נלחמים רק בגלל שאנחנו רוצים להילחם. אנחנו לא פרטיזנים של 'משחק סכום אפס'", אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית. "אנחנו רוצים שהמלחמה תיגמר".
לבלוג הערב המתעדכן של ynet - לחצו כאן


כותרות נוספות מהיום

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים סיור והערכת מצב בגבול לבנון והבטיח: "אנחנו לא חוזרים למה שהיה קודם".
לוחמים מחטיבת הנח"ל וצוות קרב חטיבתי 551 פשטו ביממה האחרונה על יעדים בג'באליה שבצפון הרצועה. כחלק מהפשיטה איתרו והשמידו הלוחמים משאית שעליה התקין חמאס רקטות ארוכות טווח ואמצעי לחימה נוספים.
ניסיון פיגוע דריסה סוכל הבוקר בצומת בית ענון, סמוך לקריית ארבע. כוח מילואים שנמצא במקום נטרל את המחבל ומותו נקבע במקום. אין נפגעים.
הפלסטינים דיווחו הבוקר על "חגורת אש" והפצצות בלתי פוסקות בג'באליה שבצפון רצועת עזה, אחרי שאתמול הכריזו בצה"ל כי אוגדה 162 השלימה את כיבוש העיר ופירקה את מוטות השליטה של חמאס בצפון הרצועה.
במהלך הלילה אמר נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן כי חמאס אמנם לא מתחשב בביטחון הפלסטינים, אך זה לא מפחית מהאחריות של ישראל לא לפגוע באזרחים.
הצעת החוק "ממדים ללימודים" הקובעת מימון של 100% לתואר ללוחמים משוחררים, עברה בקריאה שנייה ושלישית ואושרה באופן סופי.
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במועצה האזורית הר חברון, וביקש לחזק את מפקד פיקוד מרכז אלוף יהודה פוקס ש"עובר ימים לא פשוטים של התקפות אישיות בוטות, חצופות ומכוערות".
ג'רי סיינפלד, השוהה בישראל, הגיע לביקור התרשמות בחמ"ל האזרחי של "אחים לנשק" בגלילות.
2 צפייה בגלריה
ג'רי סיינפלד בחמ"ל האזרחי של אחים לנשק
ג'רי סיינפלד בחמ"ל האזרחי של אחים לנשק
סיינפלד בחמ"ל האזרחי של אחים לנשק
נשיאת אוניברסיטת MIT סאלי קורנבלות', אחת משלוש הנשיאות שעמדו במרכז הסערה סביב השימוע בקונגרס בתחילת החודש, הגיעה הלילה להקרנה מיוחדת שנערכה בקמפוס של סרטון הזוועות החמאס שערך דובר צה"ל.
כלי טיס של חיל האוויר תקפו הלילה שורת מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון. בין המטרות שהותקפו, מספר תשתיות טרור לצד אתרים צבאיים בהם פעלו מחבלי ארגון הטרור.

פרשנויות ודעות היום

אולי "יחד ננצח", אך אחרי המלחמה נפסיד בנפרד | ד"ר ברוך לשם
עלינו להתכונן לכך שבסיום המלחמה הנוכחית – במהרה בימינו – צפויה האחדות בין הלוחמים לפנות את מקומה לקטטות הפוליטיות שכבר כיום מתנהלות על אש נמוכה. הימנים יחזרו להילחם בשמאל, החרדים יאבקו בחילונים ומתנגדי ממשלת נתניהו יחזרו לרחובות. הסיסמה כיום היא "ביחד ננצח", אבל לאחר המלחמה נמשיך להפסיד בנפרד. לטור המלא
אחיי החרדים, אתם יודעים שלימוד תורה זה לא מספיק | ד"ר נתנאל פישר
"לפני עשרות שנים, גם למגזר שלי, הציונות הדתית, היו קשיים רבים עם השירות הצבאי. חלק ניכר מהחיילים חובשי הכיפות לא הצליחו לשמור על "הרמה הדתית". המגזר לא הצליח להצמיח תלמידי חכמים כיוון שצעיריו לא הצליחו להתמסר ללימוד תורה לאורך תקופה משמעותית. על רקע זה הוקמו ישיבות הסדר, מכינות קדם-צבאיות ויוזמות נוספות שאפשרו לבחור הדתי לשלב בין העולמות. והנה היום, ברוך ה', יש המוני בחורי ישיבה ותלמידי חכמים המשרתים בצה"ל, והדבר ניכר בשיעורם בין החללים הקדושים של המלחמה בעזה". לטור המלא
הפחד מאנושות חלולה, אינפנטילית ונבערת | ענת לב-אדלר
"מי בכלל רוצה להתקיים בתוך עולם שבעוד עשור וחצי יונהג בידי עדר המטומטמים שבעשור השלישי והרביעי לחייהם צועקים מהנהר ועד הים תשוחרר אפגניסטן? הם צריכים אוניברסיטה מדעית? הם צריכים אוניברסיטה טכנולוגית? הם צריכים עוד מתמטיקה והנדסה? כל מה שהם צריכים, ודחוף, זה היסטוריונים וגיאוגרפים שיסבירו להם את הקונטקסט, פסיכולוגים ומטפלים שיעקרו מנפשותיהם את קיני השנאה הנבערת, ובעיקר הורים מתפקדים שיחזירו אותם לחינוך מחודש, במקום החינוך שנכשל". לטור המלא

מה חיפשו היום בגוגל?

מוחמד דף. חומרים מודיעיניים שהשיג צה"ל מעידים שראש הזרוע הצבאית של חמאס, ששרד 7 ניסיונות חיסול, נעזר אמנם בכיסא גלגלים - אך מסוגל גם לצעוד בעצמו, ופעיל ומתכנן את הלחימה הרצחנית לצד בכירים נוספים בארגון הטרור. לאורך השנים זוהה פעמים רבות ע"י ישראל - אך הוחלט לא לחסלו בימי שגרה.