ישראל אבלה
ברחבי המדינה ציינו היום רשויות ובתי ספר את יום האבל שעליו הכריזה הממשלה בעקבות מותם של 45 החוגגים בהר מירון סמוך לקבר רבי שמעון בר יוחאי. דגלי המדינה הורדו הבוקר לחצי התורן במבני ציבור, בבסיסי צה"ל ובנציגויות בחו"ל.
הבוקר גם הושלם זיהוי כל 45 המתים באסון הנורא וההלוויות המשיכו לצאת בזו אחר זו. בבתי החולים מאושפזים עדיין אחרוני הנפגעים מהדוחק העצום שנוצר ב"מסדרון מוות" ביציאה ממתחם ההדלקה של חסידות "תולדות אהרן".
אבל לצד כל אלו, עולות השאלות הקשות - מי אישר את האירוע ומי לוקח אחריות על האסון הנורא. הממונה על המקומות הקדושים בצפון אמר ב-2018 שאין במירון "חאפ-לאפ". ימים ספורים לפני ההילולה הזמין שר הדתות יעקב אביטן את ההמונים להגיע למירון - ושעה קלה לפני האסון הלל מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים את השר אריה דרעי. "לא רוצה להגיד כיצד הייתה צריכה להיראות ההילולה אם הרב דרעי לא היה מציל את העסק", אמר.
ראשי מפלגות, שלקראת ההילולה בלטו בפרופיל תקשורתי גבוה מאוד וייחצנו את עצמם כמי שדאגו לקיומה ללא הגבלות - נאלמו דום. אחד מהם הסכים רק להגיד ל-ynet היום: "אני כואב וקשה לי, אנחנו בוכים". השני סירב להתראיין והשלישי נעלם ברגע שכתבנו לענייני חרדים, קובי נחשוני, פנה אליו באמצעות הדובר.
מבקר המדינה התריע בדו"ח שפורסם כבר ב-2008 על הליקויים במתחם, ואחרים הזהירו מהמעבר הצר שבו אירעה "המפולת האנושית" אחרי שכמה חוגגים החליקו. שלמה לוי, לשעבר ראש מועצת מרום גליל שבתחום שיפוטה נמצא הר מירון, תיאר כיצד ניסה להיאבק בגורמים הדתיים: "מההיכרות שלי את המקום, אי אפשר להזיז שם אבן בלי להיתקל בחסידות כזו או אחרת, ואם כן רוצים להזיז – חצי שעה אחרי יש טלפון מירושלים".
המפכ"ל קובי שבתאי אמר אתמול: "לא אשקוט עד שיתבררו כל הנסיבות אשר הובילו לאסון. משטרת ישראל תחת פיקודי תשתף פעולה באופן מלא עם כל גורם בדיקה שיקבע, בשקיפות מלאה". השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה פרסם הודעה ארוכה אמש ובה הבהיר כי על אף שהוא אחראי - "אחריות אין משמעה אשמה", כלשונו. "לאחר שנסיים לזהות ולטמון את מתינו, אתייצב גם אתייצב בפני המצלמות", כתב.
הקלטת השר אריה דרעי בריאיון יום לפני האסון
(צילום: משי בן עמי)

צלם ynet משחזר את הרגעים הדרמטיים בהר מירון
(צילום: משה מזרחי)

פצוע אנוש ופצוע קשה בפיגוע ירי בצומת תפוח

שלושה צעירים נפצעו הערב בפיגוע ירי מרכב חולף בצומת תפוח בשומרון. אחד מהנפגעים פונה על ידי מד"א לבית החולים בילינסון במצב אנוש, אחר נפצע באורח קשה ומצבו של השלישי מוגדר קל. צה"ל הקים מחסומים באזור ופתח במצוד אחר המחבלים שנמלטו מהמקום.
מוקדם יותר סוכל ניסיון פיגוע בצומת גוש עציון: פלסטינית שלפי החשד אחזה בסכין וניסתה לדקור, נורתה ברגלה. מצה"ל נמסר כי המחבלת נוטרלה בזירה, ומלבדה לא נפגע איש. בתיעוד שהופץ ברשת נראית המחבלת צועדת עם הסכין לעבר הלוחמים, כשנשקיהם שלופים והם צועקים לעברה "תורידי, תורידי".
2 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
זירת הפיגוע בצומת תפוח
(צילום: מועצה אזורית שומרון)

בשעה 09:00 יתחדש שלב שמיעת ההוכחות בתיקי האלפים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, ללא נוכחותו.
במהלך היום ועד השעה 16:00 אמור בג"ץ לקבל מהממשלה את רשימת השרים שלא מונו - מלבד שר המשפטים בני גנץ שעל מינויו הוחלט לאחר סאגה שלמה.
כתבתנו הפוליטית מורן אזולאי חשפה היום כי בליכוד שוקלים להעלות מחר חוק לבחירה ישירה.
לאורך השבוע לא צפויים שינויים משמעותיים. הימים החמים ביותר השבוע יהיו שלישי ורביעי. בימים חמישי ושישי הטמפרטורות יירדו - אך עדיין יהיה חם.
משרד הבריאות עדכן כי אתמול (יום שבת) אובחנו 13 חולי קורונה בלבד - 0.1% מתוך 8,872 בדיקות. זהו הנתון היומי הנמוך ביותר מאז 23 במאי 2020 - אז אותרו רק חמישה חולי קורונה. בבתי החולים מאושפזים כעת 102 חולי קורונה בלבד במצב קשה, לאחר שבשיא המגפה היו יותר מ-1,200 חולים כאלה.
לפני יומיים, אגב, עמד שיעור החיוביים על 0.2% - 79 איש מתוך כ-35 אלף בדיקות שנערכו. נתונים מעודדים נוספים: בשלב זה יש בישראל 1,430 חולי קורונה פעילים בלבד, ושיעור המאושפזים ממשיך לרדת ועומד על 173. רק 62 חולים מחוברים למכונות הנשמה.
מפרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,365 חולי קורונה, שניים מהם בסוף השבוע. מנתוני משרד הבריאות עולה כי בחודש אפריל נפטרו 152 חולי קורונה - 119 מהם במחצית הראשונה של החודש ו-33 במחצית השנייה.

רבי שמעון בר יוחאי. הרשב"י הפך לסמל של תורת הסוד והקבלה, ולדמות מרכזי באירועי ל"ג בעומר, שבהם נערכת מדי שנה הילולת רבי שמעון בר יוחאי במירון, והשנה זו הפכה לזירת אסון קשה. אתר הקבר משך אליו את מקובלי צפת במאה ה-16, ול"ג בעומר הוא יום פטירתו על פי המסורת. דמותו של רשב"י מזוהה גם כדמות קבלית, וגם כצדיק שמגן, מרפא ומברך ביום זה.
שיא מתים יומי בהודו, מומחים לרה"מ מודי: "צריך סגר ארצי".
H&M ישראל תחת מתקפת כופר איראנית.
עסקת אסירים? "ארה"ב תשחרר 4 איראנים ו-7 מיליארד דולר".