ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התארח הבוקר באולפן ynet. הוא התייחס לבחירות, שיתקיימו בעוד שבוע בדיוק, ולהקמת ממשלה בעתיד: "לבנט יהיה מקום מכובד בממשלה אבל הוא אומר שאם הוא יקבל יותר קולות הוא מתכוון לרוטציה עם לפיד. הוא מכחיש את זה. אמרתי לו, 'תגיד דבר פשוט, תגיד לי שאתה מדבר על ממשלה בלי לפיד בשום תפקיד בממשלה ובלי רוטציה', והוא מסרב".
ריאיון מיוחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: משי בן עמי)

נתניהו לא פסל עימות עם יאיר לפיד, אך גם לא בדיוק נראה שעימות כזה יתרחש לפי התנאי שהציב: "רק שיהיה מוכן להגיד שהוא רץ לראשות הממשלה. אם תציעי עימות, אני נותן לך תשובה תוך זמן קצר".
הוא התחייב שלא להקים ממשלה בתמיכת רע"מ: "חד משמעית אני מתחייב שלא יהיה דבר כזה, לא אשען עליהם ולא אכלול אותם, לא בהימנעות ולא שום דבר כי הם מפלגה אנטי-ציונית. מנסור עבאס הצביע נגד הסכמי השלום שהבאתי עם מדינות ערב, זה לא ייאמן, תראי עד איפה המשטמה שלהם מגיע. לא אציע ולא אשען, כלום. לשמחתי אנחנו הולכים לחצות את ה-61 בפער משמעותי כי אנשים מבינים שזו ההזדמנות".
הוא נשאל גם על מגפת הקורונה ועל הנפטרים הרבים. "אני מצטער על כל אחד. 6,000 מתים זה מספר קשה לכל אחד מאיתנו, אבל זה הרבה פחות ממדינות אחרות בגודל שלנו. אנחנו הבאנו 12 מיליון חיסונים שמוציאים אותנו והפסיקו את התמותה. אנחנו לא אוכלוסייה כמו המדינות האחרות כי יש לנו רשות פלסטינית ועובדים שמעורבים בתוכנו ואין לנו שליטה על מה קורה שם".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו באולפן עם מורן אזולאי
(צילום: הדר יואביאן)
מפלגת "תקווה חדשה" של גדעון סער הגיבה לריאיון. "נתניהו מפחד ממועמד אחד בלבד - גדעון סער - ולכן הוא מזיע ממאמץ בניסיונותיו ההיסטריים להקטין את תקווה חדשה", נכתב בהודעת המפלגה. "גם נתניהו יודע שגדעון סער חזק יביא להחלפתו ולתקווה חדשה לאזרחי ישראל".
הקורונה בישראל בדעיכה, באירופה מטילים הגבלות חדשות: 2,003 נדבקים חדשים אובחנו אתמול ושיעור הבדיקות החיוביות עומד על 2.4%. מספר החולים במצב קשה ירד ל-602 וכך גם מקדם ההדבקה, שעומד על 0.72.
13 בני אדם נפטרו אתמול כתוצאה מהנגיף וסיבוכיו, ומניין המתים הכללי מאז פרוץ המגיפה בישראל עומד על 6,037 בני אדם. יותר מ-5.2 מיליון ישראלים קיבלו כבר לפחות מנת חיסון אחת, מתוכם כ-4.3 מיליון שקיבלו את שתי מנות החיסון.
5 צפייה בגלריה
הגבלות ברומא
הגבלות ברומא
הגבלות ברומא
(צילום: AFP)
ומה קורה באירופה? הווריאנט הבריטי מכה באיטליה ואזורים "אדומים" בארץ המגף, כולל הבירה רומא, נכנסו אתמול לסגר. צרפת מודאגת מהעומס במחלקות לטיפול נמרץ, ומקרון יחליט אם להטיל על פריז סגר בסופי השבוע.
5 צפייה בגלריה
סגר גם בפריז?
סגר גם בפריז?
סגר גם בפריז?
(צילום: AFP)
בשבוע שעבר הודיעו כמה מדינות במערב הבלקן - סרביה, בוסניה ומונטנגרו - על הגבלות חדשות אחרי זינוק במספר הנדבקים בקורונה. בסראייבו, בירת בוסניה, הזהירו אתמול הרופאים שהנגיף "מתפוצץ בימים האחרונים". בסוף השבוע הקרוב ייסגרו בקנטון סראייבו הפאבים, המסעדות ושאר העסקים שאינם חיוניים. שיעור הנדבקים בנורבגיה הוא מהנמוכים באירופה, אך כעת מתמודדת המדינה הסקנדינבית עם הגל השלישי של המגפה. בעיר הבירה אוסלו עלה מקדם ההדבקה ל-1.5. אתמול הודיעה אוסלו שהיא תסגור את חטיבות הביניים ואת התיכונים עד תחילת אפריל, ותטיל עוד הגבלות על התקהלויות.
מנגד, פורטוגל יצאה אתמול מסגר של חודשיים, ובשבעת השבועות הקרובים תיפתח בהדרגה. הגנים ובתי הספר היסודיים, מכוני היופי וחנויות הספרים היו בין המקומות הראשונים שנפתחו.
תגליות מרתקות במדבר יהודה: מטמון מטבעות נדיר נושא סמלים יהודיים מימי בר-כוכבא, שלד בן 6,000 שנה, ככל הנראה של ילדה, שנקבר כשהוא עטוף בבד ועבר מומיפיקציה, וסל ענק בן 10,500 שנה, כנראה הקדום ביותר בעולם. המיזם הלאומי לסקירת מערות מדבר יהודה ולחפירה בהן, מתנהל במערות ובנקיקי המדבר ביוזמת רשות העתיקות, בשיתוף עם קצין מטה ארכיאולוגיה יהודה ושומרון במינהל האזרחי, ובמימון משרד ירושלים ומורשת. הבוקר נחשפו תוצאות המבצע לראשונה.
תגלית ארכאולוגית מלפני 2,000 שנה במערה במדבר יהודה
(צילום: יניב ברמן, רשות העתיקות)

בחלק הפנימי של מערת האימה ובסמוך לדופן שלה, נחשפה תגלית מדהימה נוספת: שלד של ילד או ילדה מלפני 6,000 שנה, עטוף בד, אשר עבר תהליך מומיפיקציה. תחת שתי אבנים שטוחות, נחשפה גומחה חפורה ובה שלד, וככל הנראה מדובר בילדה. הילדה הונחה בתנוחת עובר וכוסתה בבד שעטף את ראשה ואת פלג גופה העליון כמו שמיכה קטנה, כשכפות רגליה מבצבצות החוצה.
ברשות העתיקות אמרו כי ניכר היה שמי שקבר את הילדה, עטף אותה ודחק את שולי הבד מתחתיה. ידי הילדה כונסו קרוב לגופה. שלד הילדה והבד שעטף אותו השתמרו להפליא כתוצאה מתנאי האקלים במערה ולמעשה התרחש תהליך של חניטה (מומיפיקציה) טבעית שבו העור, הגידים ואף השיער השתמרו בחלקם, על אף חלוף הזמן.
תגלית מרעישה: הילדה שחיה לפני 6,000 שנה במדבר יהודה
(צילום: משי בן עמי)

אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות, אמר לאולפן ynet כי כרגע יש בידי החוקרים מידע היכן נמצאים הפריטים שטרם התגלו ובכך יש לארכיאולוגים יתרון על שודדי העתיקות. "אנחנו יודעים כרגע מה קורה במדבר יהודה", הוא אמר. "מיפינו 500 מערות. אנחנו יודעים איפה נמצאים הדברים החשובים. אנחנו מקווים שייתנו משאבים שנוכל לחקור את המערות שעדיין יש בהן אוצרות".
נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ימשיך בביקורו באירופה ומחר בצהריים הוא יגיע לווינה, שם ייפגש עם קנצלר אוסטריה ונשיא אוסטריה. בשעות הערב ישתתפו שני הנשיאים בטקס זיכרון לקורבנות השואה.
מחר, יום רביעי, הטמפרטורות יעלו מעט, אבל בלילה שבין רביעי לחמישי שוב יהיה שינוי וייתכן גשם מקומי בצפון ובחוף. בחמישי מזג האוויר יהיה קריר ובסוף השבוע הטמפרטורות יעלו שוב. בתחילת השבוע הבא יש סימנים לשרב קצר.
טרגדיה אירופית. באירופה מתחיל גל שלישי של קורונה. כמו בתחילת המגפה, איטליה מובילה בסטטיסטיקה מצערת זו. לאחר ירידה בתחלואה שנצפתה במדינות רבות החל מסוף ינואר-תחילת פברואר, המגמה השתנתה. חלק מההסבר טמון בהתפשטות הווריאנט הבריטי, שמתגלה יותר ויותר במדינות מרכז-מערב אירופה.
כפי שכתבנו בעבר, רשויות האיחוד האירופי, התעכבו באופן תמוה במתן אישורים, בהזמנת ורכישת החיסונים נגד קורונה. חלק מהמדינות סמכו על רכישה מרוכזת וחלוקה הוגנת בין כל החברות באיחוד. לאחרונה, כל פרויקט ההתחסנות באירופה נראה ככאוס אחד גדול. ראשי הממשלות מתלוננים בגלוי על עיכובים ואי צדק בחלוקה וסדר לא נראה באופק. מדינות אירופיות רבות התחילו לחפש פתרונות זמינים ופנו לכל מקור אפשרי לקבלת חיסונים.
אם לא היה די בכך, השבוע התקבלו דיווחים על כ-30 מחוסנים בחיסון של אסטרה-זנקה שפיתחו קרישי דם בסמוך לקבלת החיסון. מעל לתריסר מדינות, בזו אחר זו, הודיעו על השהיית השימוש בחיסונים אלה עד סיום בירור הקשר בין החיסון לבין תופעה מסכנת חיים זו.
עד עתה, חלק ממדינות אלה סיפקו לתושביהן בעיקר את החיסון של פייזר, אבל, ישנן כאלה שרכשו בעיקר את חיסוני אסטרה-זנקה ויצטרכו כעת להתאזר בסבלנות. הזמנה מרוכזת של כמות גדולה של חיסוני פייזר ומודרנה אמורה לצאת בקרוב, בתקווה שהחיסונים יתקבלו בשלושת החודשים הקרובים. בינתיים, תושבי אירופה נאלצים לתלות תקוותם בחיסון במהלך הקיץ וכל זה, כשהגל השלישי מאיים מעל ראשם. עדיין יש לקוות, שהחיסון של אסטרה-זנקה יתברר כחיסון בטוח, הרי הוא יעיל במניעת תחלואה קשה, לפחות כשהמחלה נגרמת על ידי הזן המקורי של הקורונה או על ידי הווריאנט הבריטי.
מאז תחילת החודש בוצעו בישראל קרוב ל-1.2 מיליון בדיקות קורונה. כלומר, מדובר בממוצע של כ-74,700 בדיקות ביום. מדובר במספר גבוה יותר מחודש פברואר, אז לפי נתוני משרד הבריאות בוצעו כ-62,800 בדיקות בממוצע ליום – אך בחודש שעבר שיעור החיוביים היה גבוה בהרבה.
5 צפייה בגלריה
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
מתחם בדיקת בדיקות קורונה ב ירושלים
בדיקת קורונה בירושלים
(צילום: AP)
בחודש ינואר, אז הגל השלישי היה בשיאו, בוצע למעלה מ-2.7 מיליון בדיקות קורונה ברחבי המדינה – כלומר קרוב ל-88 אלף בממוצע ליום. השיא היה ב-11 בינואר, אז פוענחו 123,571 בדיקות ביממה.
לפי נתוני משרד הבריאות מאז 20 בפברואר 2020 בוצעו בישראל 13,752,060 בדיקות קורונה. מדובר ב-35,171 בדיקות בממוצע ליום.
ואיפה ישראל נמצאת ביחס לעולם? לפי אתר worldometers מדורגת ישראל במקום ה-17 בעולם ביחס בדיקות למספר תושבים, כשכל אזרח ביצע בממוצע 1.4 בדיקות קורונה. את הרשימה מובילות גיברלטר, איי פארו, דנמרק, לוקסמוברג ואיחוד האמירויות. גם קפריסין, בחריין, בריטניה ואיסלנד מדורגת לפני ישראל.
והפעם - מה חיפשו בוויקיפדיה? יהודה משי זהב. למה? כדי לקרוא עוד פרטים על יו"ר ארגון זק"א לשעבר, נגדו עלו טענות על תקיפות מיניות חמורות.
מפרטי הביוגרפיה שלו בוויקיפדיה ניתן ללמוד כי משי זהב הוא בן 61, תושב גבעת זאב. הוא נשוי לבת שבע ואב לשבעה. נגד משי זהב נפתחה חקירה בלהב 433, אך הוא עדיין לא נקרא לחקירה. ארגון זק"א שבראשו עמד קם בשנות ה-90' של המאה הקודמת, בתקופת הפיגועים.
המונה טועם, מבקר אוכל הרחוב שלנו, הגיע הפעם לבוטקה 23 בשכונת התקווה בתל אביב. אז איך הצ'יפס אבו נפחא והפיתה בוטקה?
המונה טועם בבוטקה 23
(צילום: ירון ברנר | עריכה: רותם שבתאי)

בערוץ הרכב בדקו את איוויס U5 החשמלית, הרכב שיוצר על ידי יצרנית סינית צעירה. ומה הסיכום? פה ושם הרכב מציג מחלות ילדות של יצרן חדש עם השתדלות יתר וחוסר טעם (פלסטיק שנראה כמו אלומיניום, באמת?), אבל גם בקרת איכות שאינה מושלמת ובעיקר שתי נקודות מינוס בולטות - טווח נסיעה צנוע באופן מובהק מהמוצהר וציון בטיחות נמוך במבחני ריסוק. ובנוגע לשוק הישראלי, גם יבואן שצריך עדיין להוכיח עצמו.
והיו לנו גם שתי כתבות מרהיבות על תמונות שצולמו בטבע, אחת בערוץ החופש והשנייה בערוץ בעלי החיים. אל תפספסו.