תיעוד התרגיל כפי ששודר בטלוויזיה האיראנית

מפגן כוח של איראן, בשעה של מתיחות גבוהה עם ארה"ב: בטלוויזיה האיראנית שודרו היום (ג') צילומים מתרגיל מלחמה שערכו משמרות המהפכה, ושבמסגרתו הפציצו כוחות ים, יבשה ואוויר דגם שנבנה כחיקוי של נושאת מטוסים אמריקנית.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
התרגיל, שכונה "הנביא הגדול 14", נערך במי המפרץ הפרסי, סמוך למצר הורמוז – נתיב שיט חשוב ביותר שבו עוברים כ-20% מכלל משלוחי הנפט בעולם. בצילומים ששודרו נראו סירות מהירות של משמרות המהפכה מקיפות את כלי השיט שמזכיר במראהו נושאת מטוסים מסוג "נימיץ", ושעליו נראו גם חיקויים של מטוסי קרב.
6 צפייה בגלריה
תרגיל איראן של משמרות המהפכה ליד מצר הורמוז המפרץ הפרסי נגד חיקוי של נושאת מטוסים
תרגיל איראן של משמרות המהפכה ליד מצר הורמוז המפרץ הפרסי נגד חיקוי של נושאת מטוסים
גם המטוסים הם חיקוי. "נושאת המטוסים" סופגת פגיעה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
תרגיל איראן של משמרות המהפכה ליד מצר הורמוז המפרץ הפרסי נגד חיקוי של נושאת מטוסים
תרגיל איראן של משמרות המהפכה ליד מצר הורמוז המפרץ הפרסי נגד חיקוי של נושאת מטוסים
טיל שנורה ממסוק לעבר החיקוי
לפי הסרטונים ששודרו בטלוויזיה האיראנית, "נושאת המטוסים" נפגעה לכאורה מטילים ששוגרו אליה מכל עבר – ממשאיות ביבשה, מלוחם ששיגר טיל כתף, ממסוק ומסירות מהירות. בסרטונים נראה גם ירי של יחידות ארטילריה. בתיעוד שפורסם נראית הספינה נפגעת מכמה טילים, אך לא נראה שהיא הוטבעה. ב-2015 איראן ערכה תרגיל דומה שבו הטביעה חיקוי של נושאת מטוסים אמריקנית.
"מה שהוצג היום בתרגילים הללו היה התקפי כולו", אמר מפקד משמרות המהפכה, הגנרל חוסיין סלאמי. דובר הארגון טען כי בתרגיל נורו טילים מדגם חדש וארוך-טווח. "היה שימוש בציוד מפתיע מסוים, כמו טילים בליסטיים ארוכי-טווח שיכולים לפגוע במטרות התקפיות צפות ממרחק", אמר הגנרל עבאס נילפורוסהאן, בציטוט שפרסם אתר משמרות המהפכה Sepahnews.
התרגיל מגיע בשעה של מתיחות גבוהה בין טהרן לארה"ב. בשנה שעברה מספר מכליות נפט הותקפו סמוך למצר הורמוז על רקע ההסלמה ביחסים בין ארה"ב לאיראן, בעקבות פרישתה של וושינגטון מהסכם הגרעין וחידוש הסנקציות. המתיחות הגיעה לשיא בינואר השנה, בעקבות חיסולו בהפצצה אמריקנית של מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. איראן הגיבה בשעתו בשיגור טילים לעבר בסיסים שבהם הוצבו כוחות אמריקניים בעיראק.
בחודשים האחרונים הן איראן והן ארה"ב עסוקות בטיפול במגפת הקורונה, ושתיהן חוו התפרצות קשה של הנגיף, אך המתיחות ביניהן ממשיכה לתת את אותותיה בשטח. היא צפויה להחריף על רקע דרישתה של וושינגטון להאריך את תוקפו של אמברגו הנשק על איראן, שיפוג באוקטובר הקרוב.
אחת התקריות הימיות האחרונות במפרץ הפרסי אירעה באפריל, אז ארה"ב טענה כי סירות של משמרות המהפכה הטרידו ספינות מלחמה שלה שם. בשבוע שעבר סף המתיחות עלה מחדש בעקבות תקרית שבה מטוס קרב אמריקני התקרב למטוס נוסעים איראני מעל שטח סוריה. לפי הטענות שהשמיעה איראן, מטוס הנוסעים שינה בפתאומיות את מסלולו כדי להימנע מהתנגשות, וכמה נוסעים נפצעו.
בצי האמריקני תקפו היום את איראן על התרגיל שערכה, אך הדגישו שהם סמוכים ובטוחים ביכולתם להגן על עצמם מפני תוקפנות אפשרית מצד טהרן. "הצי האמריקני מבצע תרגילים הגנתיים יחד עם בעלי בריתנו כדי לקדם ביטחון ימי ולתמוך בחופש הניווט, בעוד שאיראן מבצעת תרגילים התקפיים, בניסיון לאיים ולכפות את רצונה", מסרה דוברת הצי החמישי שבסיסו בבחריין, רבקה רבאריץ'.
"אנו פוקחים עין על ההתנהגות הלא אחראית וחסרת הזהירות הזו של איראן, סמוך לנתיבי שיט בינלאומיים עמוסים, אך התרגיל הזה לא שיבש את הפעילות של הקואליציה באזור או השפיע בצורה כלשהי על הזרם החופשי של המסחר במצר הורמוז ובמים סמוכים".
מוקדם יותר אמרה דוברת הצי כי "אנו סמוכים ובטוחים שלכוחות הימיים שלנו יש את היכולת להגן על עצמם מפני כל איום ימי". בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP היא הוסיפה: "אנחנו לא מחפשים עימות, אבל אנחנו מוכנים להגן על כוחות ארה"ב והאינטרסים שלה מפני איומים ימיים באזור".