טלטלה פוליטית. שר הביטחון בני גנץ הודיע כי הקים ועדת בדיקה ממשלתית לחקר רכש הצוללות וכלי השיט כשהשופט בדימוס אמנון סטרשנוב יעמוד בראש הוועדה. הדבר מאותת על משבר בין ראש הממשלה החליפי לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו כיוון שסוגיית הצוללות לא היתה על סדר היום וגנץ אמר בעבר כי לא תיבדק כפי שסבר היועץ המשפטי לממשלה. בפרשת הצוללות (תיק 3000) נחקר חשד להטיית מכרזים הקשורים לרכש צוללות מחברת "טיסנקרופ" הגרמנית. הוועדה לא יכולה להפיל ממשלה או לגרום לבחירות אבל משבר האמון בין שני המנהיגים הוא עיקר הסיפור.

גנץ לפני חודש בריאיון באולפן ynet
(צילום: שמוליק דודפור)


מהן סמכויות הוועדה? לוועדת בדיקה אין סמכויות כפייה של זימון עדים ואין לה גם סמכויות לחייבם להעיד, בניגוד לוועדת חקירה ממלכתית. בתום דיוניה שיחלו בעוד כשבועיים למשך מקסימום ארבעה חודשים, מגישה ועדת הבדיקה דו"ח על תוצאות בדיקתה והמלצותיה בפני הממשלה. מסקנות ועדת הבדיקה, כמו מסקנות ועדת חקירה ממלכתית, אינן מחייבות במובן הפורמלי.
מה היא תבדוק? הליכי הרכש של מערכת הביטחון בנוגע לספינת המגן סער 6 והצוללות; ממשקי העבודה בין כל הגורמים העוסקים ברכש; תחומי האחריות של צה"ל בהליכי הרכש של מערכת הביטחון ומעמד מתווכים בעסקאות רכש ובעסקאות ייצוא של מערכת הביטחון.

4 צפייה בגלריה
(צילום: רויטרס)
לקריאה נוספת

נכון לעכשיו חוזרים ללמוד. חלקית. הלימודים בכיתות ה'-ו' ובכיתות י"א-י"ב ייפתחו כמתוכנן ביום שלישי השבוע ובזה שלאחריו. ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי "זה לא עומד להשתנות". ישיבת קבינט הקורונה שאמון על החלטות נוספות - נדחתה למחר. אך מסתבר שמי שלא היה מודע לכך הוא בני גנץ שטען כי שמע מהתקשורת על דחיית הקבינט - מה שמראה עד כמה התקשורת בין השניים לקויה.
נתניהו גם התייחס למגעים מתקדמים עם חברת אסטרהזניקה לרכישת חיסונים לקורונה - אחרי פייזר ומודרנה. מי שהיה פחות אופטימי הוא סגן שר הבריאות, יואב קיש, שאמר לאולפן ynet: "אם הלחצים יובילו לפתיחה נוספת - נגיע לסגר שלישי". עם זאת אמר קיש כי "הכיוון הוא לאפשר למערכת החינוך לעבוד, אבל בכפוף לבדיקות".

(צילום: עמית הובר, אבי חי)

רצח ידוע מראש. מכתבים ממאי 2019 שהגיעו לידי ynet חושפים עדויות של ופאא עבאהרה, שלפי החשד נרצחה בשבוע שעבר על ידי הגרוש שלה רביע כנאענה. הקורבן שיתפה גורמים באלימות שחוותה, וסיפרה כי החשוד כינה את ההתעללות בחמשת ילדיהם "חינוך לגבריות".

4 צפייה בגלריה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע כנאענה רצח אשתו ופאא עבאהרה
רביע כנאענה רצח את אשתו ופאא עבאהרה

עיון במסמכים המטלטלים מראה עד כמה הכתובת היתה על הקיר. מקורבים לנרצחת אמרו היום כי "הגורמים האחראיים, כמו הרווחה, המשטרה, בית הדין לענייני משפחה ובית הדין השרעי, ידעו את הסכנה שנשקפה לחייה של ופאא ולא עשו כלום". כנאענה, אגב, טרם נתפס.
לקריאה נוספת


היום מזג האוויר התייצב אבל עדיין קריר, הכינרת סוף סוף התחילה לעלות וטיפסה ב-2 ס"מ מה שמביא אותנו לכ-1.20 מטר מהקו העליון אחרי הקיץ החם והשאיבה.
בימים שני ושלישי תורגש עלייה בטמפ ומזג האוויר יהיה מאד נעים ונוח. ביום רביעי אחר הצהריים יורגש שינוי וגשם יתחיל לרדת עם ברקים ורעמים. הגשם יילך ויגבר במהלך הלילה ויימשך ביום חמישי. יש שוב חשש להצפות כי רוב הגשם ירד קרוב לחוף. גם בשישי עדיין יש סיכוי לגשם בתדירות נמוכה יותר.
טקס לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים.
קבינט הקורונה מתכנס לאשר הקלות ולימודים לכיתות ה'-ו'.
מחאת חדרי הכושר מול משכן הכנסת.
את שן שיאן ג'ן פגשתי בארמונו בטאיוואן. הוא שימש כסגן הנשיא. ניהלנו שיחה ארוכה ונעימה, בעיקר על הישגי מערכת הבריאות הטייואנית, שתוך שני עשורים מצמצום ועוני, הפכה למערכת מתקדמת וזמינה לכל תושביה. ד"ר שן הוא אפידמיולוג, מומחה להתפרצות מחלות, ואני מצטער עד היום שלא דיברנו על סכנת המגפות. כאשר בשנה שעברה הגיעו מסין, כולל ישירות מווהאן חולים לטאיוואן, בזכות מקצועיותו של ד"ר שן, מערכת הבריאות התארגנה וטאיוואן הצליחה למגר את המגפה במהרה.
עד היום היו בטאיוואן סך-הכול 617 מקרי הדבקות ורק 7 חולים מתו. זאת, במדינה בת יותר מ-23 מיליון תושבים. להשוואה, בישראל, עם פחות מ-9.5 מיליון תושבים, נכון להיום ישנם יותר מ-320,000 מאומתים ו-300 חולים נפטרו. ישראל – למעשה מדינת-אי, בלי תנועה משמעותית עם מדינות שכנות, עם מערכת בריאות מתקדמת, נכשלת במיגור המגפה עד היום. אחת מהסיבות העיקריות היא מיעוט שיקולים מקצועיים וריבוי שיקולים פוליטיים מול מחלה שיש בה פוטנציאל גדול להיות קטלנית.
ד"ר שן – האיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון, תרם רבות לכך שטאיוואן הצטיינה בהתמודדות עם הקורונה. הגיע הזמן שבישראל יאמצו גישה מקצועית, מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
אתר worldometers הוא אחד מהאתרים המובילים, המספקים מידע על מצב התפשטות הקורונה ברחבי העולם. מנתוני האתר ניתן לראות זינוק חד במספר הנדבקים החדשים בעולם כולו. ביום שישי האחרון נשבר שיא המאובחנים ביום אחד, כשבאותו יום, לפי האתר, אובחנו לא פחות מ-662,957 חולי קורונה. כן, למעלה מ-600 אלף חולים חדשים ביום אחד. באותו יום מתו 11,135 חולים.
בארצות הברית אובחנו באותו יום כ-204 אלף נדבקים חדשים, כמעט שליש מסך כל הנדבקים החדשים בכל העולם. לאחר מכן נמצאת הודו עם 46,288 נדבקים ביום שישי, איטליה עם 37,239, ברזיל עם 37,075, רוסיה עם 24,318, גרמניה עם 23,450, צרפת עם 22,882, פולין עם 22,464 ובריטניה עם 20,252 נדבקים חדשים ביום אחד.
61 מדינות ברחבי העולם דיווחו על למעלה מ-1,000 נדבקים חדשים ביום אחד. ויש גם מדינות שניתן להגיד שניצחו את המגפה. בניו זילנד אובחנו ביום שישי 3 נדבקים חדשים, בטאייוואן 2 ובוויטנאם 1.

דוד בן גוריון. למה? לא בגלל מורשת ראש הממשלה הראשון, שהלך לעולמו לפני 47 שנים. כנראה גם לא בגלל טקס הזיכרון שנערך במעמד ראש הממשלה והנשיא, בו פנה נתניהו לנשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, והפציר בו שלא לחזור להסכם הגרעין עם איראן. הסיבה שרבים חיפשו את שמו קשורה כנראה למחאות סביב הטקס, במהלכן נכתבה המילה "לך" על קרקע המנחת במקום, ונערכה הפגנה בה אמר נכדו של בן גוריון, יריב בן אליעזר, דברים קשים נגד נתניהו.
מי לא שאל את עצמו איך נראה היום, בחלוף 25 שנה, ד"ר הסנט חאן, שניהל רומן בן שנתיים עם הנסיכה דיאנה ונחשב לאחד מאהבותיה הגדולות ביותר.

4 צפייה בגלריה
הסנט חאן
הסנט חאן
הסנט חאן
(צילום: Splashnews)
סיוט בטיסה לגרמניה. קבוצת ישראלים שטסה עם לופטהנזה, נאלצה להעביר את הלילה על רצפת שדה התעופה בפרנקפורט בעוד נוסעים אחרים קיבלו לינה במלון שבשדה.
"צעצוע של סיפור", הסרט ששינה את פני האנימציה הקולנועית, חוגג 25 שנה. אנחנו פה בשביל לסכם.

''טוני נולד מחדש'' (After Life), נטפליקס, שתי עונות, שלישית בדרך. טוני (ריקי ג'רווייס המופלא) הוא אלמן בריטי שאשתו מתה מסרטן והוא נותר לבד, בלי טיפת רצון לחיות. הוא עובד בחינמון מקומי ועלוב, ובגדול הסיבה היחידה שבגללה הוא ממשיך להתהלך בעולם היא העובדה שהכלב שלו לא יוכל לפתוח לעצמו את שימורי האוכל שלו. זהו.
אבל מתוך כל הריק הזה אנחנו נחשפים להבלחות של תקווה ואנושיות אצל טוני בעזרת דמויות המשנה, חלקן משולי החברה שסובבות אותו: אביו הדמנטי בבית האבות, האחות שמטפלת בו, הזונה שהוא מתיידד איתה, הדוור האקסצנטרי והאישה שאיבדה את בעלה ואיתה הוא חולק את הספסל בביקור היומי בבית הקברות ומרשה לעצמו להיות טוני האמיתי, הרגיש והמיוסר.
אי אפשר לקרוא לסדרה הזאת דרמה כי היא מצחיקה עד דמעות אבל גם אי אפשר לקרוא לה קומדיה כי היא עצובה עד בכי. מה שכיף (או מוזר) בה הוא שזה קורה לעיתים בהפרש של דקה. כזאת היא After Life (השם העברי שלה גרוע, מה רע בשם 'החיים שאחרי המוות'?) – רכבת הרים רגשית במסווה של ציניות, ניכור וסרקזם שזה בעצם קצת כמו סיכום התקופה הזאת שאנחנו חיים בה.
אליאור לוי, כתב ופרשן לענייני פלסטינים

4 צפייה בגלריה
מתוך "טוני נולד מחדש"
מתוך "טוני נולד מחדש"
מתוך "טוני נולד מחדש"
(באדיבות נטפליקס)
פורסם לראשונה: 20:15, 22.11.20