חודש בלי קבינט, מחדלי הכניסה לישראל והלימודים מרחוק | דו"ח המבקר על משבר הקורונה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן פרסם היום דו"ח מיוחד ובו ליקויים רבים ומשמעותיים בטיפול במגפת הקורונה בגל הראשון, השני ובחלק מהגל השלישי. בין היתר נמצאו ליקויים בתהליך קבלת ההחלטות בזמן כהונת הממשלה ה-34, שבראשה עמד בנימין נתניהו ובממשלה ה-35, שבראשה עמד נתניהו יחד עם ראש הממשלה החליפי דאז, בני גנץ.
המבקר התייחס לכך שהיעדר תקציב מדינה פגע בהתנהלות התקציבית של הממשלה בזמן משבר, לפגיעה בתלמידים בעקבות למידה ממושכת מרחוק באמצעות הזום, וגם לכך שלא נמצא פתרון לסוגיית ההדבקה מצד החוזרים לארץ דרך נתב"ג. לדברי המבקר, יש להפיק לקחים בהקדם. "ביקורת זו רלוונטית מתמיד והעלתה ליקויים משמעותיים. אנו נמצאים בגל רביעי ויש משמעות לתיקון הליקויים באופן מידי", כתב.
עיקר הביקורת בדו"ח נוגע לגל התחלואה הראשון שחל במרץ עד מאי 2020 ולגל התחלואה השני שחל ביוני עד ספטמבר 2020. בנושא הנכנסים לישראל מחו"ל, עסקה הביקורת גם בגל התחלואה השלישי שחל מדצמבר 2020 ועד לפברואר 2021. לקראת סיום הביקורת החל בישראל מבצע חיסון האוכלוסייה אשר השפיע על ההתמודדות עם המגפה, ונכון לאוגוסט 2021 מדינת ישראל חווה גל תחלואה רביעי. המבקר עסק ב-13 נושאים ומצא בכולם ליקויים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
בנימין נתניהו, נדב ארגמן, אביב כוכבי ובני גנץ בפגישה לאחר הפסקת האש
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על דו"ח מיוחד בנושא התמודדות מדינת ישראל עם משבר הקורונה
(צילום: דוברות מבקר המדינה )

יפה בן דויד: הורים יבדקו? הזוי. היה צריך להשקיע את המיליונים בכיתות קטנות

מחר תיפתח שנת הלימודים ומזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד מתחה ביקורת חריפה הבוקר (יום ג') על מתווה החזרה ללימודים. בריאיון לאולפן ynet היא אמרה שהחלטת משרד החינוך להסתמך על ההורים שיבדקו את ילדיהם היא "הזויה", וטענה שאת הכסף שהושקע בבדיקות אפשר היה להעביר לפתיחת כיתות קטנות. "זו מערכת חינוך מיטבית. אם היה משהו שצריך לעשות בתקופת הקורונה – זה את זה", היא קבעה.
בן דויד אמרה שגם היא, יממה אחת לפני 1 בספטמבר, עדיין לא מבינה את מתווה החינוך במלואו. "אנחנו יודעים שמחר נפתחת שנת הלימודים. אני לא יודעת מה יקרה למורים שלא יסכימו להתחסן או להיבדק. אמרו שלא יתנו להם להיכנס ובקבינט הוחלט שלמי שאין תו ירוק לא יוכל להיכנס למוסדות חינוך. יש דיבורים פה ושם על חופשה או על חל"ת".


יו"ר ועדת החינוך שרן השכל, יום לפני פתיחת שנת הלימודים:
(צילום: משי בן עמי)


הטליבאן בצעדת ניצחון בנמל התעופה בקאבול: "נהיה נחמדים"

אחרי 20 שנות מלחמה החיילים האמריקנים עזבו את אפגניסטן הבוקר – והטליבאן שולט בה באופן מוחלט. שעות אחרי שאחרון החיילים הזרים המריא מאפגניסטן, החל הטליבאן בחגיגות: לוחמיו ירו באוויר לאות שמחה, וזיקוקים נראו בשמי קאבול.
הבוקר הגיעו בכירי הטליבאן למצעד ניצחון בנמל התעופה בבירת אפגניסטן כשהם מלווים בלוחמי ארגון הטרור האיסלאמיסטי. "זה יום היסטורי ורגע היסטורי", אמר דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד כשעל פניו חיוך רחב. "אנחנו גאים ברגעים האלה. שחררנו את המדינה שלנו ממעצמה גדולה".
נמל התעופה הבינלאומי בקאבול היה בעבר אחד האתרים המאובטחים ביותר באפגניסטן. הכתבים שהגיעו היום לנמל הבחינו בהרס בטרמינל, ובקליעים כמעט בכל הכניסות למקום. לשער המזרחי הגיעה קבוצת אפגנים שניסתה להיכנס לנמל, בתקווה לעלות על כל מטוס שימריא מהמקום. טיסות החילוץ של ארה"ב ומדינות נוספות הסתיימו, ונכון לעכשיו אין טיסות מסחריות שממריאות מהנמל.
3 צפייה בגלריה
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן
(צילום: הטוויטר הרשמי של הפנטגון)




מחר תיפתח שנת הלימודים בגנים ובבתי הספר במסגרת מגבלות הקורונה. כיתות ח'-י"ב בערים אדומות שבהן היקף התלמידים שקיבלו את החיסון הראשון יהיה נמוך מ-70% ילמדו באופן מקוון.
מחר תורגש התחממות משמעותית, והיום הראשון של שנת הלימודים יהיה החם ביותר של השבוע. מיום חמישי הטמפרטורות ירדו שוב ותורגש הקלה בעומס החום.
בימים האחרונים התגבר קצב המתחסנים במנת החיסון הראשונה – ולפי נתוני הבריאות המעודכנים להבוקר, מספר הישראלים שטרם התחסנו עומד על 907 אלף.
אז מי הם הישראלים שטרם התחסנו? לפי משרד הבריאות 234 אלף מאלו שטרם התחסנו, אפילו לא במנה אחת, הם בני 12 עד 15, 71 אלף נוספים הם בני 16 עד 19 ו-197 אלף הם צעירים בשנות ה-20 לחייהם. בקרב קבוצות הגיל האלה שיעור ההתחסנות הוא 56%, 81% ו-83% בהתאמה.
בנוסף 152 אלף מאלו שלא התחסנו הם בני 30 עד 39, 108 אלף בני 40 עד 49, 62 אלף בני 50 עד 59 וגם 83 אלף ישראלים בני 60 ומעלה שטרם התחסנו – למרות שהם בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר לתחלואה קשה ואף למוות.
בסך הכול, נכון לעדכון הבוקר, 33% מהישראלים בני 12 ומעלה קיבלו שלוש מנות חיסון, 53% קיבלו שתי מנות ו-14% טרם הגיעו להתחסן בכלל.
עמי דדאון, השחיין הפראלימפי שזכה במדליית זהב ב-200 מטר חופשי, ובכסף במשחה מעורב. דדאון, המתחרה בדרגת הנכות 4, סיים את משחה ה-200 מטר חופשי בזמן של 2:44.84 דקות, ושיפר את שיאו העולמי ביותר משש שניות. הוא הקדים ביותר מעשר שניות את טקאיוקי סוזוקו היפני. דדאון בן ה-20 מקריית אתא נולד פג עם שיתוק מוחין ונכה בארבע גפיים.
בסדרת כתבות חדשה של +ynet, מור שמעוני צוללת אל חייו הסוערים של הרב עוזי משולם וסימני השאלה שמרחפים סביבו. בפרק מיוחד של ״הכותרת״ היא מזמינה אתכם להצטרף למסע.
המונה טועם גילה נקודת חובה למטיילים באזור הכנרת: דוכן קרפים חדש במושב רמות, שתמורת 20 שקלים תקבלו שם קרפ מעולה.
המונה טועם הגיע צפונית לכינרת
(צילום: משי בן עמי)
חסידות לבנות עפות מעל שדה בעמק המעיינות.

3 צפייה בגלריה
חסידות בעמק המעיינות
חסידות בעמק המעיינות
חסידות בעמק המעיינות
(צילום: אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
וזה שוב קורה לטסלה: עוד מודל 3 מתרסקת לתוך רכב הצלה.